Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Lars C. Krogenæs

Sider: [1] 2 3 ... 162
1
ChaDeMo/Combo hurtigladere / Sv: Nye og kommende hurtigladere - post bilder og info her
« på: torsdag 27. februar 2020, klokken 19:36 »
Vet ikke om det er nevnt, men Circle K på Stjørdal (E6 tre mil nord for Trondheim) har nå 2 stk 150kw lynladere.

Og da er det plutselig enda 2 nye 150kW ladere hos Circle K Stjørdal, og dermed 4 stk. 150kW ladere og 2stk 50kW ladere på stedet.

2
ChaDeMo/Combo hurtigladere / Sv: Ionity slutter med fastpris
« på: torsdag 27. februar 2020, klokken 12:09 »
Tror nok Maingau endrer prisene sine når de får summet seg. De kan ikke selge strøm med tap i lang tid. Ihvertfall ikke til kunder som ikke bor i området de også kan bundle med strøm til hjem.

3
Lade hjemme / Sv: Easee eller Zaptec?
« på: onsdag 26. februar 2020, klokken 12:09 »
Jo.

Et annet tips er den andre store forbrukeren i huset, nemlig VVB. Den kan med fordel utsyres med en timer. Vi monterte en slik til 250 kr i serie med kursen til VVB og har flyttet oppvarming av vannet til natta og noen timer midt på dagen. Dermed er også husets forbruk jevnet ut og vi er godt forberedt på å holde oss nedi en lav tariff.

https://www.elektroimportoren.no/digitalt-ukesur-1-kanal-230v-16a-3500w-skinnemontering/1402702/Product.html?Event=livesearch

Har gjort tilsvarende, men er jo strøm-nerd og styrer varmtvannstank med Fibaro løsning. Varmer noen timer på dagtid og etter midnatt frem til 06.30
 [ You are not allowed to view attachments ]

4
Lade hjemme / Sv: Ladeboks i garasje/uthus.
« på: onsdag 26. februar 2020, klokken 11:44 »
Du har 230v IT nett, og 40A sikring.

Da er det viktig med stor kapasitet til lading!

Dette høres i første omgang feil ut, men:
Med 40A har du i utgangspunktet behov for all strømmen til husets øvrige behov. Om natten er behovet lite, og det er da du bør lade bilen. Med stor kapasitet ut i garasjen kan du lade i løpet av noen få timer.

Systemer som Elektrolux leverer, Zaptec home, Easee med Tibbers Pulse, eller Easee sin kommende Equalizer er da smarte systemer, slik at du kan lade med restkapasieteten.

Hjemme har jeg lagt opp 4X10mm ut til en undertavle i garasjen, og 32A 3-fas til Easee, samt en industrikontakt på 32A, samt en vanlig schuko. Har dog 63A tilgjengelig så har et overbelastningsvern på 40A på totalen i undertavlen. PFXP kablen kjøper du billigst fra Elmaterialer. Den kan du legge selv, da får du det også penest hvis du har under 10 tommeltotter. Må legges i rør i bakken, men kan legges i vegg uten rør. Selve tilkoblingen gjør installatør. 

5
ChaDeMo/Combo hurtigladere / Sv: Kan Chademo se hvilken bil som lader?
« på: onsdag 26. februar 2020, klokken 11:35 »
ChaDeMo er returdyktig på strømmen, det blir ikke CCS før i 2025. Nissan tviholder på ChaDeMo og fronter returdyktighet som noe viktig. I Europa vil det uanset ikke være noen som tør å satse på V2G baserte ladestasjoner for ChaDeMo i stor skala, all den stund det bare er Nissan og noen andre Japanske kuriositeter som leveres med ChaDeMo.

Philips leverte Video2000 som sitt svar på VHS og Beta. Det flotte med dette var at man kunne spille båndet begge veier. Da slapp man å spole kassetten tilbake når man var ferdig med å leie. Ulempen var selvfølgelig at man måtte pause filmen for å snu kassetten midt i filmen. Tror de rakk å produsere noen prototyper med spilling begge veier, slik vi fikk for musikkasetter, men før de rakk det hadde VHS vunnet over konkurrentene. Jeg har forøvrig en Video2000- og betamax-spiller i tilfelle dette kommer tilbake :-)


6
ChaDeMo/Combo hurtigladere / Sv: Kan Chademo se hvilken bil som lader?
« på: onsdag 26. februar 2020, klokken 10:57 »
Nei ikke for ChaDeMo

For CCS finnes det i dag en (dårlig) løsning, der bilen sender sin unike kode (MAC adresse) til ladestasjonen. Fastned bruker dette til sitt FastCharge system. Problemet er at dette ikke er kryptert.

Den nye ISO 15118 standarden sender kryptert info mellom bilen og laderen, og dens backendsystem, der bilens unike ID kan brukes. Foreløpig er det bare E-tron og EQC som er klare for dette på bilsiden, men dette vil komme på alle elbiler etterhvert.

Da vil det også komme tjenester som kan utnytte dette til tilsvarende løsninger som FastCharge, som da blir kaldt Plug&Charge. Er det interessert i å vite mer om Plug&Charge, kan du lese mer her:https://v2g-clarity.com/knowledgebase/basics-of-plug-and-charge/

Men tilbake til spørsmålet. For ChaDeMo finnes det ingen unik ID som operatørene kan bruke.

7
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Circle K, Malmø!
« på: onsdag 26. februar 2020, klokken 09:47 »
Hei

Har ikke noe oversikt over det, dessverre.

Lars

8
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Circle K, Malmø!
« på: tirsdag 25. februar 2020, klokken 08:47 »
Circle K sine priser på lading i Sverige er ikke fastsat, og forblir gratis i hvertfall frem til sommeren.

Lars

9
Lade hjemme / Sv: Grå eller hvit PFXP kabel?
« på: fredag 21. februar 2020, klokken 15:32 »
Kjør på med hvit. Eneste forskjell er 450/750 V for hvit og opp til 1000v for grå.

Kan anbefale elmaterialer til alle!

Lars

10
Elbiler i media / Sv: Klimaskeptikere i kommentarfeltene i nettaviser og Facebook
« på: onsdag 19. februar 2020, klokken 22:46 »
Bli med på Facebook gruppen:

Folkeopprøret mot folkeopprøret mot klimahysteriet 🙂

https://www.facebook.com/groups/613221319248881/?ref=share

Kanskje får vi igjen flertall for at klimaendringene vi nå er vitne til er noe vi er vitne til 😁


11
Lade hjemme / Sv: Hjemmelading i borettslag: Hvilken pris?
« på: onsdag 19. februar 2020, klokken 12:14 »
Så en som kjører Golf hver dag, betaler mer enn en som har X, men kun bruker den i helgene?

Snodig...

12
ChaDeMo/Combo hurtigladere / Sv: Begynnelsen på slutten for Chademo?
« på: onsdag 19. februar 2020, klokken 11:51 »
Blandet annet CCS2 vs. CCS1.

Og så kommer Chaoji 1&2 for hhv. Kina og Japan, som overtar for ChaDeMo.
På bildet under er det ChaoJi-2 i kombinasjon med type1 og type2.
 [ You are not allowed to view attachments ]
 

13
Med kommende Easee Equalizer, vil strøm som ellers ikke brukt i garasjen kunne brukes til lading. Equalizer tilsvarer Tibber sin Pulse, men vil kunne måle strøm med CT-klammer i tillegg til HAN-plugg.

3x63 er lite til 34 biler på IT-nett (holder til ca. 20 elbiler, men bør gå hvis dere har TN-nett. Installasjonen kan godt gjøres i 2 etapper, der fra sikringsskap og ut er første etappe, og så tar man oppgradering av inntakssikringer når/hvis behovet melder seg.

14
Elbiler i media / Sv: Hydrogenstasjonen i Sandvika sprengt i lufta
« på: lørdag 15. februar 2020, klokken 20:20 »
Er i drift. Hver stasjon koster rundt 30.millioner og kan betjene ca 24 hydrogenbiler i døgnet. Vi kunne altså fått 45 lynladere eller ca. 60 hurtigladere for samme prisen. Disse kunne betjent 2880 elbiler og brukt 1/4 del av energien hydrogenbiler bruker.

15
ChaDeMo/Combo hurtigladere / Sv: Nye og kommende hurtigladere - post bilder og info her
« på: onsdag 12. februar 2020, klokken 22:07 »
Circle K har nå utvidet med nye 2 lynladere 150kW på Circle K Geilo. Da er det plutselig 3stk 150kW CCS ladere og 1 stk 50kW lader CCS/ChaDeMo på stedet.
 [ You are not allowed to view attachments ]

Samtidig er det også åpnet en ny avdeling med sittegrupper for ladende😃
 [ You are not allowed to view attachments ]

Sider: [1] 2 3 ... 162