Nyhetsbrev

Få vårt månedlige nyhetsbrev tilsendt på epost med alt du trenger å vite om elbil og lading.

E-post *

Jeg godtar at informasjon som fylles ut i skjema behandles iht vår personvernerklæring

Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Lars C. Krogenæs

Sider: 1 2 [3] 4 5 ... 167
31
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Leaf og lynlading
« på: Fredag 15. Mai 2020, klokken 16:00 »
Tror ikke jeg hadde dratt på Europaferie med Leaf uavhengig av ladefart. Men klart, folk dro jo på Grand Tour med bobler i gamle dager, så en vet jo aldri.

Våre tanker går til Sven Erik som kjørte iMiev til Malaga t/r i 2011. Siste Fungerende hurtiglader var vel i Oslo!

https://elbilforum.no/index.php?topic=4494.15

32

Høres ut som en perfekt plassering for turer til Molde og Trondheim :-)

Dere som er lokalkjent: Settes disse laderne opp i tilknytning til noe serveringssted? (Veikro, butikk, energistasjon etc)

Settes opp på Circle K Øyer, som har en stor sitte-avdeling og egen lekeavdeling for barn. Ellers ligger Kiwi på andre siden av veien, ca 5 min gange unna. Kiwi'n er forøvrig søndagsåpen.

33
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Elbilferie: lading på campingplasser
« på: Fredag 15. Mai 2020, klokken 12:39 »
Campingplasser har ofte industriplugg 16A 1-fas. Kjøp en overgang fra CEE til Schuko.
https://www.clasohlson.com/no/Overgangsadapter-CEE-230-V-til-Schuko/p/36-7850

Utover det vil det ikke være særlig behov for adaptere og overganger.

34
ChaDeMo/Combo hurtigladere / Sv: Lade-apper og sånt
« på: Onsdag 13. Mai 2020, klokken 20:03 »
Er jo bare å bruke elbilforeningens geniale brikke, så blir dette meget enkelt.

Man må også registrere seg for å bruke Tesla sine ladere, så eneste forskjellen er egentlig at man må holde brikken foran laderen for å starte.

Men vil man gjøre det vanskelig for seg selv, er jo det fullt mulig.

35
ChaDeMo/Combo hurtigladere / Sv: Hvilke brikker/apper bør man ha og bruke?
« på: Onsdag 13. Mai 2020, klokken 16:42 »

Neste er CircleK. Jeg ser jeg har app hos dem fra før av, men ingen brikke. Jeg finner heller ikke noe sted å logge inn på nettsiden hos dem for å bestille brikke. Når jeg søkte på nett står det at jeg må kjøpe en brikke på en stasjon og registrere den. Men skjønte ikke umiddelbart hvordan jeg får den registrert eller hva den koster? Om foreningens brikke skal legges inn hos dem må jeg finne ett eller annet sted å gjøre det.

I Circle K appen går du inn på profil, og deretter trykker du på navnet ditt. Så går du inn og redigerer kontoinformasjon. Dette foregår "utenfor appen" og  du kommer da til en nettside.

Vil du hoppe over punktet over, kan du trykke her.
Her må du logge deg inn på nytt. Trykk på kontoinformasjon og deretter "administrer brikker". Her kan du legge inn de brikkene du måtte ha fra før: Elbilforeningen sin, Fortum, Grønn Kontakt, jobb-kort, husnøkkel etc.

Har du en android telefon kan du lese av RFID nummeret på bankkortene og legge inn dem.

Disse brikkene/kortene brukes til å verifisere deg mot ditt kontonummer.

36
ChaDeMo/Combo hurtigladere / Sv: Hvilke brikker/apper bør man ha og bruke?
« på: Onsdag 13. Mai 2020, klokken 10:45 »
5: Foreløpig har Circle K 2 egne hurtigladestasjoner i Sverige. Der er det gratis inntil videre. Usikkert om norsk Circle K app/brikke vil fungere sømløst i Sverige til å begynne med.

37
ChaDeMo/Combo hurtigladere / Sv: Lade-apper og sånt
« på: Onsdag 13. Mai 2020, klokken 10:40 »
Ja. 

Men det er en meget seriøs plan bak ny app i Sverige, så ingenting å bli matt av.

38
ChaDeMo/Combo hurtigladere / Sv: Lade-apper og sånt
« på: Onsdag 13. Mai 2020, klokken 10:19 »
Dukker de svenske stasjonene opp i den norske app'en etterhvert? Kan et norsk CK-kundeforhold (og tilknyttede RFID-brikker) fremdeles brukes også utenlands? Var det ikke noe krøll med moms-avregning?
Det blir ny app i Sverige. Hvorvidt det blir roaming med den norske appen er jeg usikker på.

Lars

39
Selv om vi nå ikke får lov til å kjøre utenfor vår egen lekegrind, er det gøy at det også skjer noe østover også. Circle K åpner i dag stasjon nummer 2 med selskapets egne hurtigladere i Sverige. Det er Circle K Göteborg Vädermotet som nå er klar. Design og tankesett bak ladestasjonene ligner mye på det vi gjør i Norge. Legg også merke til at ladekablene nå har blitt lenger, for å gjøre det lettere å koble til,uansett hvor på bilen inntaket er.

Selv om det er til liten hjelp for oss på berget nå, er lading gratis frem til sommeren en gang  [ You are not allowed to view attachments ]  .

40
Jeg kan berolige dere med at for Circle K sitt vedkommende, er analyse av trafikktall avgjørende for utbygging og utvidelse av kapasitet. Er det en stasjon med høyt salg av flytende drivstoff vil det også være høy bruk av hurtigladere. Vi har god oversikt over bruken av ladere, samt gjør undersøkelser på hva ladekunder legger igjen i butikk vs. de som fyller bensin etc. Stasjoner med mye lading får flere ladere, særlig stasjoner med jevn trafikk fordelt over uken og døgnet.

Så har vi noen stasjoner der vi gjerne skulle satt opp en rekke hurtigladere, men der regulatoriske forhold gjør dette umulig. Hvis vi vet at hovedveien skal legges om i løpet av noe år, blir det også vanskeligere å forsvare en utbygging med høye kostnader til infrastruktur i forhold til pris ut til sluttkunden.

Ser du på hva Circle K har satt opp i løpet av det siste året, er det stort sett satt opp mange hurtigladere på samme stasjon, og på flere stasjoner har vi utvidet med flere hurtig/lynladere etter bare noen måneders drift, nettopp fordi vi ser at dette kan forsvares økonomisk. Vi tror også at flere hurtigladere på samme sted gjør at flere vil stoppe for å hurtiglade, som igjen vil føre til at vi kan sette opp enda flere hurtigladere.

41
Kjøper du en Tesla, er du også med på å finansiere utbyggingen av Tesla sitt hurtigladernettverk.

Alle andre aktører må finansiere utbyggingen selv. Dermed er det vanskelig å forsvare en storstilt utbygging uten mulighet til inntjening på kort sikt. Dermed får man gradvise utbygginger som vil henge etter i peak-periodene noen timer fredag og søndag ettermiddag. Effektavgiften gjør det heller ikke særlig lønnsomt å bygge ut for å ta rushen i noen timer hver uke.

42
Da har Circle K Gulsvik i Hallingdal (RV7 sør for Flå) fått strøm og 4 hurtigladere er nå klare. Det er 2stk 50kW CCS/Chademo og 2 stk. 150kW med CCS. Tesla har fra før 24 SuperChargere og Grønn Kontakt har også en 50kW på samme sted. Stasjonen ble oppgradert i fjor, så her er det bare å lade opp!

 [ You are not allowed to view attachments ]

Blir hurtigladerne tatt vel i mot, er det klargjort for utvidelse senere.

43
Veiserviceanlegg defineres som bensinstasjon og kafé. Det må altså være mulighet til å fylle på drivstoff, samt å sitte ned for å ta et måltid.

En automatstasjon med kiosk er dermed ikke et veiserviceanlegg, da det ikke er mulighet for å nyte mat sittende.

Da jeg begynte i Shell-Norol i 1991 brukte vi ordet "biliststasjon", der altså bilisten var fokuset, ikke bensinen. Siden har det blitt energistasjon, med fokus på energi til bil og kropp.   

44
Avansert: Batterier og Lading / 32A 4pol jordfeilautomat og IT
« på: Mandag 11. Mai 2020, klokken 09:47 »
Spør for en venn  ;) :

Er det noe i veien for å bruke en 4pols jordfeilautomat i et IT-nett for 3-fas tilkopling? Vet elektrikern gjør det med Chint B-vernet, og da burde vel være greit for jordfeilautomater også?

Trenger 32A CEE uttak til en byggstrømboks, og Elektroimportøren har 4 pols som kuppvare...

https://www.elektroimportoren.no/jordfeilautomat-gewiss-432c-32a-4-pol-4-mod-c-karakteristikk/1612705/Product.html?Path=001000000&Event=querylist

45
Det jobbes iherdig med å få åpnet Circle K E18 Bamble (Langrønningen) til St. Hans.

I helgen kunne forbikjørende se at en amerikansk bilprodusent nå har begynt arbeidet på sin teig, mens CK har fyllt igjen og planert ut sin teig for hurtigladere.

https://www.nyeveier.no/nyheter/nyheter/det-nye-veiserviceanlegget-pa-langronningen-ved-e18-i-bamble-apner-for-sommeren/

  [ You are not allowed to view attachments ]  
  [ You are not allowed to view attachments ]  
  [ You are not allowed to view attachments ]
 

Sider: 1 2 [3] 4 5 ... 167