Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Lars C. Krogenæs

Sider: 1 2 [3] 4 5 ... 157
31
Elbiler i media / Hurtiglader stjålet!
« på: onsdag 30. oktober 2019, klokken 15:14 »
Fortums ene Tritium hurtiglader i Hattfjelldal er stjålet!!

https://www.nrk.no/nordland/koblet-fra-strommen-og-stakk-av-med-hurtigladestasjon-1.14762671


32
Lade hjemme / Sv: Spørsmål angående oppgrering av ladestasjon
« på: tirsdag 29. oktober 2019, klokken 21:43 »
Da gjør du det unødvendig vanskelig for degselv...

33
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Lading for Dummies -en nybegynnerguide.
« på: tirsdag 29. oktober 2019, klokken 10:35 »
Stemmer ikke:

Vanlig schuko/husholdningskontakt skal begrenses til 10A.

For industrikontakt (i samsvar med NEK EN 60309-2) er det derimot ikke noen begrensing.

NEK 722.55101.2


34
Lade hjemme / Sv: Spørsmål angående oppgrering av ladestasjon
« på: tirsdag 29. oktober 2019, klokken 09:00 »
Punkt 1:
Med en felles jordfeilbryter er du sikret mot jordfeil, så kravet om jordfeilbryter er innfridd.
Men løsningen vil i utgangspunktet ikke oppfylle kravet til nødvendig driftsstabilitet.
Er det en jordfeil på en kurs, går alle kursene i svart. Dersom du godtar lavere driftstabilitet, burde det ikke være noe i veien for at elektriker dokumenterer at du som kunde er inneforstått med denne risikoen, men velger likevel å utelukke jordfeilbryter av plasshensyn.

Punkt2:
En vanlig jordfeilautomat tar da ikke mer plass enn en vanlig automat? Med 3 faser IT må du ha 3 moduler

https://www.elektroimportoren.no/schneider-jordfeilautomat-ic60-3p-32a-30ma-c-10ka/1600939/Product.html?Event=pathlist

Skjønner ikke problemet.....

35
Lade hjemme / Sv: Spørsmål angående oppgrering av ladestasjon
« på: tirsdag 29. oktober 2019, klokken 08:33 »
Nei.

PFSP er ikke dobbeltisolert. Dermed er det krav om vanlig jordfeilbryter / jordfeilautomat på kursen (behøver ikke type B).

Hadde kabelen vært av type PFXP kunne du droppet jordfeilbryter.

36
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Ladekabel til Leaf (2015) og Kia Optima PHEV (2018)
« på: tirsdag 15. oktober 2019, klokken 11:30 »
Du må ha 2 ladekabler, en til Leafen som er type2-type1 og en til Optimaen som er type2-type2. For Leafen bruker du en 32A kabel.

For Optimaen kan du bruke enten en 16A eller 32A kabel. Om den er 1-fas eller 3 fas spiller heller ingen rolle. Bilen tarimot det den greier å fordøye, som er 16A, men ikke noe mer.

37
Hvis vi ser bort fra forskriftene, er nok en overgang en bedre teknisk løsning enn å lade fra en vilkårlig stikkontakt.

38
ChaDeMo/Combo hurtigladere / Sv: Nye og kommende hurtigladere - post bilder og info her
« på: fredag 11. oktober 2019, klokken 16:03 »
Da har Circle K åpnet første 150kW lader hos Circle K Geilo. Det kommer i tillegg en 50kW lader i løpet av noen uker.  ;)

39
ChaDeMo/Combo hurtigladere / Sv: Nye og kommende hurtigladere - post bilder og info her
« på: torsdag 10. oktober 2019, klokken 23:34 »
"California stasjonen" (Ligger vel i Maryland i nærheten av Washington DC, så et stykke fra California) er en nedlagt fossil automatstasjon, så ikke helt sammenliknbart.

Forøvrig har Circle K jobbet i flere år med å få pumper under tak, men NEK400 frem til 2018 hindret dette, da ladepunkter før måtte være minst 10 meter utenfor nærmeste EX-sone, som i praksis er utenfor pumpetaket. I den nye NEKen ble dette endret til at det holdt kun å være utenfor EX-sonen.

40
Lade hjemme / Sv: Elkontrollen og mangler ift. elbillading
« på: torsdag 10. oktober 2019, klokken 21:00 »
Strømkabler pleier å være i røde rør, men det er ingen «fargetvang». I et lite prosjekt på egen tomt fungerer gult glimrende. Spinkle eller ikke: Biltema sine holder i massevis. Men hvis man vil bruke en tusenlapp ekstra for å få nedgravd et rødt rør i jorda, så gjerne for meg... Jeg trakk gjennom 20m 4G10mm uten problemer)

41
Lade hjemme / Sv: Elkontrollen og mangler ift. elbillading
« på: torsdag 10. oktober 2019, klokken 15:38 »
Når det er en "felles garasje" er det ikke tillatt å lade fra samme kurs som også brukes til lys/stikkontakt/garasjeportåpner.

Dermed er ny kurs eneste utvei.

Anbefaler på det sterkeste å legge inn 3-fas 32A når du først foretar deg noen.

Kjøp gult beskyttelsesrør på Biltema (Art.nr. 87-2620), og grav det ned fra ditt hus og bort til garasjen. Er det flere som kan bruke samme grøft, kan dere dele på gravejobben :-) Tommelfingerregel er ned 45cm, men er det ingen trafikk over, kan det graves ned grunnere. Lurt å gjøre dette før frosten kommer. Det kan være lurt å ikke fylle igjen grøften der røret ligger, slik at elektriker kan se på røret og også greit dersom det blir problemer med trekkingen.

Så kan du avgjøre hva du ønsker av egeninnsats. Vil du gjøre mye selv, bestiller du 4 eller 5 leder 10mm2 PFXP kabel, i passende lengde fra Elmaterialer.no og trekker gjennom, samt fester i vegg med klammer, fra sikringsskap til stedet der ladestasjon skal stå. Så bestiller du riktig ladestasjon. Jeg anbefaler easee gjennom Elbilforeningen, som gir mest bang for the buck. Så tar du bilder og legger ut oppdraget på "mitt anbud" eller lignende.

Ønsker du å gjøre minimalt selv, kan du kjøpe en ferdig easee pakke med installasjon fra f.eks Circle K, der det vil tilkomme noe ekstra på kabel utover standard pris.

42
ChaDeMo/Combo hurtigladere / Sv: Nye og kommende hurtigladere - post bilder og info her
« på: torsdag 10. oktober 2019, klokken 13:43 »
Sandvika:

Circle K Sandvika har nå fjernet 3 dobble fossilpumper og satt opp 2 stk. 50kW ladere og 2 stk. 150kW ladere. Disse får premium beliggenhet, under tak, nærmest inngangen til butikken, og drive thru plassering :-)

Dette er, så vidt jeg vet, andre sted i verden, der man både har hurtigladere og fossilpumper under samme tak. Circle K, Alexander Kiellandsplass var den første.


43
Lade hjemme / Sv: Elkontrollen og mangler ift. elbillading
« på: onsdag 09. oktober 2019, klokken 18:35 »
Du sier at naboene har reagert. Er dette en felles garasje du deler med andre? Er den frittstående?

44
Ladeplasser og ladekabler / IKKE "Lad opp batteriet før du fyrer i peisen på hytta"
« på: tirsdag 01. oktober 2019, klokken 08:39 »
Naf har nå en artikkel på nett:
https://www.naf.no/elbil/lading/husk-a-lade-elbil-batteriet-for-ferien/

Hvor det anbefales å sette elbilen til lading før man varmer opp hytta i vintersesongen.

Min erfaring tilsier at vi bør gjøre stikk motsatt: 

Vent med å lade batteriet når du kommer opp på hytta. Bilens batterivarmer slår skjelden inn før det er -20 grader. Hvis man timer ladingen, slik at batteriet akkurat er ferdig ladet i det man skal dra hjem igjen, har batteriet fått en liten lunk før kjøreturen hjem. Lader man når man med en gang man kommer på hytta, full-lades batteriet og så blir det kjempekaldt innen man drar hjem.

Min erfaring baserer seg på Leaf og iMiev. Disse har ikke batterivarmere for å holde lunk i batteriene. Leafen har en batterivarmer som slår inn når batteritemperaturen kommer unner ca. -17 grader. Hva er erfaringen med andre elbiler?

Noen andre som har synspunkter på dette?

45
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Ta seg til rette?
« på: mandag 30. september 2019, klokken 11:04 »
I linkene til nedgravde ladepunkt er det 2 forskjellige løsninger. Den ene er type2 kontakt, med direkte strøm til bilen. Den andre i TU krever en egen type kabel.

Løsningen i den første linken (https://www.streetplug.nl), så jo grei ut. Litt graving og så er det på plass...

Sider: 1 2 [3] 4 5 ... 157