Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Spørsmål om ladehastighet på 10A vs 15A sikring

Startet av minikongen, mandag 11. mars 2024, klokken 14:57

« forrige - neste »

minikongen

Jeg har en MG Marvel R, og har fått installert en Zaptec Go ladeboks i garasjen min. På bakgrunn av helheten, så fikk elektriker bare satt inn en 15A sikring ut til garasjen, selv om jeg ideelt sett skulle hatt litt mer punch.

Problemet er likevel at ladehastigheten tilsynelatende er lavere enn den skulle vært. Det var tidligere 10A-sikring ut til garasjen - rekke med fire garasjer som tilhører rekkehusfirer, alle har kabel fra sin garasjeplass til sitt sikringsskap. Da elektrikeren satt inn ladeboksen glemte han å bytte til 15A-sikring pga han sleit med noe annet arbeid han skulle gjøre under samme besøk. Han kom tilbake dagen etter og fikset det. Det jeg legger merke til, er at ladehastigheten ikke er noe høyere etter det ble satt inn 15A, enn det var da jeg hadde 10A. Den ligger på litt over 2 kW i Zaptec-appen, og mellom 1.6 og 1.9 kW i MG-appen. Fikk også installert Zaptec Sense på anbefaling, siden vi bare har 45A totalt i skapet, og at ikke bilen skulle dra så mye at hovedsikringen går hvis man plutselig bruker vaskemaskin, tørketrommel, stekeovn +++ samtidig.

Så, noen som har innsikt i hvorfor 15A-sikring ikke gir høyere ladehastighet enn 10A? Og hva burde jeg egentlig kunne forvente av kW på en 15A-sikring? Tenkte spørre her før jeg tok kontakt med elektrikeren. Kan så lite om elektriske anlegg, så jeg blir fort bare stående og si "ja, mhm, ok"...

Øyvind.h

Høres ut som elektriker ikke har omprogrammert ladeboksen? Maks effekt er programmert i den.
Hjelper ikke å bare endre sikringsstørrelsen i skapet, for boksen vil bare levere det den er programmert til.

I gamledager var tommelfingerregelen å legge belastning på 80% av sikringsstørrelse fordi anlegg var mye dårligere dimensjonert. Men selv om elektriker skulle være av den gamle skolen og legge effekten med den typen margin burde du fortsatt hatt 12A. Så han har nok bare glemt å programmere boksen.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

minikongen

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 11. mars 2024, klokken 15:06Høres ut som elektriker ikke har omprogrammert ladeboksen? Maks effekt er programmert i den.
Hjelper ikke å bare endre sikringsstørrelsen i skapet, for boksen vil bare levere det den er programmert til.

I gamledager var tommelfingerregelen å legge belastning på 80% av sikringsstørrelse fordi anlegg var mye dårligere dimensjonert. Men selv om elektriker skulle være av den gamle skolen og legge effekten med den typen margin burde du fortsatt hatt 12A. Så han har nok bare glemt å programmere boksen.

Aha... Og dette er det bare elektriker som kan gjøre, det er ikke mulig å gjøre selv?

Øyvind.h

Har Easee selv så usikker på hvordan en gjør det på Zaptec ladere, men et kjapt Google søk foreslo at en logger inn i Zaptec portalen med samme brukerinfo som benyttes i appen. Og justere der.
På min lader stiller jeg ampere/faser i appen.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

minikongen

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 11. mars 2024, klokken 15:35Har Easee selv så usikker på hvordan en gjør det på Zaptec ladere, men et kjapt Google søk foreslo at en logger inn i Zaptec portalen med samme brukerinfo som benyttes i appen. Og justere der.
På min lader stiller jeg ampere/faser i appen.

Takk, det skal jeg forsøke! Om jeg ikke får det til, ringer jeg elektrikeren :-)

Lars C. Krogenæs

Det er elektriker som skal justere opp ladeeffekt, og oppdatere samsvarsærklæringen slik at alt er i orden.

Men det virker som om elektrikeren ikke har forstått hvordan en moderne ladeboks fungerer.

Med 15A til lading blir jo dette håpløst ved at du må starte ladingen tidlig for å bli ferdig. Dermed får du mindre strøm til andre ting som stekeovn osv.

Du burde fått 32A ut til ladeboksen, og Sense som justerer ned, slik at du kan utnytte ledig effekt. Nattestid er de færreste som steker Pizza, så da er det alltid mye ledig kapasitet, og du kunne ha kjørt opp effekten på ladingen.

Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

minikongen

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på onsdag 13. mars 2024, klokken 08:46Det er elektriker som skal justere opp ladeeffekt, og oppdatere samsvarsærklæringen slik at alt er i orden.

Men det virker som om elektrikeren ikke har forstått hvordan en moderne ladeboks fungerer.

Med 15A til lading blir jo dette håpløst ved at du må starte ladingen tidlig for å bli ferdig. Dermed får du mindre strøm til andre ting som stekeovn osv.

Du burde fått 32A ut til ladeboksen, og Sense som justerer ned, slik at du kan utnytte ledig effekt. Nattestid er de færreste som steker Pizza, så da er det alltid mye ledig kapasitet, og du kunne ha kjørt opp effekten på ladingen.



Problemet(slik jeg forstår det) er at kabelen ut til garasjen ikke er dimensjonert for mer enn 15 A sikring, og for å bytte kabelen må jeg sannsynligvis rive opp en platting og kanskje grave opp asfalt.

RJK

Sitat fra: minikongen på onsdag 13. mars 2024, klokken 10:03
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på onsdag 13. mars 2024, klokken 08:46Det er elektriker som skal justere opp ladeeffekt, og oppdatere samsvarsærklæringen slik at alt er i orden.

Men det virker som om elektrikeren ikke har forstått hvordan en moderne ladeboks fungerer.

Med 15A til lading blir jo dette håpløst ved at du må starte ladingen tidlig for å bli ferdig. Dermed får du mindre strøm til andre ting som stekeovn osv.

Du burde fått 32A ut til ladeboksen, og Sense som justerer ned, slik at du kan utnytte ledig effekt. Nattestid er de færreste som steker Pizza, så da er det alltid mye ledig kapasitet, og du kunne ha kjørt opp effekten på ladingen.



Problemet(slik jeg forstår det) er at kabelen ut til garasjen ikke er dimensjonert for mer enn 15 A sikring, og for å bytte kabelen må jeg sannsynligvis rive opp en platting og kanskje grave opp asfalt.
Ligger ikke kabelen i trekkerør? Det er jo Α og Ω ved legging av kabler som skal graves ned eller støpes i betong, samt bygges inn i vegg.

Så kan man bare koble ny kabel i den gamle som skal bort, og trekke til den nye kabelen dukker opp i den enden man trekker mot, fjerne sammenkoblingen mellom kablene, og koble til sikringsskap og ladeboksen!

Da skal man i tilfelle ha bommet på tykkelsen på trekkerøret eller gjort annen grov feil (snurres fast i andre kabler i samme røret, kabelen stiftet fast ved uhell  eller "umulige vinkler" for en ev. stivere kabel).
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

edyrli

Jeg har 3x40A hovesikring og 3x40A ut til laderen. Den er satt opp til 32A. Jeg bruker tibber puls som lastballansering og hovedsikring har aldri røket. Jeg kunne egentlig tenkt meg Easee Equalizer siden den kan flytte last på tvers av fasene. Det er L1 som har mest last i huset og laderen trekker alltid på L1 så lenge jeg lader med enfase.

Poenget mitt var vel bare at du ikke trenger være så redd for hovedsikring så lenger du har en eller annen lastballansering.

Men som nevnt over. Sjekk om det er satt en max ladestrøm for laderen. Jeg har Easee og den er det enkelt å sjekke maks strøm og hvor mye bilen trekker til enhver tid i appen. Regner med det burde være nokså likt i Zaptec appen.
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
2017 Zoe Z.E. 40 Bose
2020 SEAT Mii Electric Frii
2013 Peugeot iOn
2009 Reva i

minikongen

Kabelen ligger i rør, men røret er ikke synlig på innsiden av huset. Virker som det er noe koblingsboks på utsiden, også har forrige eier bygd terrasse over der. Så et herk med å ta opp den for å få tilgang til overgangen.

Dette med lastbalansering forstod jeg ingenting av.

mroek

Sitat fra: minikongen på onsdag 13. mars 2024, klokken 15:31Dette med lastbalansering forstod jeg ingenting av.
Det betyr bare at det er en enhet (Tibber Pulse, Easee Equalizer, etc) som leser av øyeblikksforbruket fra hovedstrømmåleren i huset ditt (denne har en såkalt HAN-port som den leverer masse data på), og som kan justere tilgjengelig strøm til elbilladeren slik at totalforbruket holder seg innenfor det hovedsikringen kan tåle.

Det betyr at hvis noe skjer som øker strømforbruket i huset (matlaging, VVB slår seg på etc), så vil dette bli oppdaget, og tilgjengelig ladestrøm reduseres automatisk. Når det andre forbruket går ned igjen, så økes ladestrømmen automatisk på nytt.
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

Ingeniøren

Sitat fra: minikongen på onsdag 13. mars 2024, klokken 15:31Kabelen ligger i rør, men røret er ikke synlig på innsiden av huset. Virker som det er noe koblingsboks på utsiden, også har forrige eier bygd terrasse over der. Så et herk med å ta opp den for å få tilgang til overgangen.

Dette med lastbalansering forstod jeg ingenting av.

Er jo ikke sikkert at trekkrøret er dimensjonert for kabel til 32A heller. Har klart meg i all år med ca 10A og noen ganger 13A på ladeboksen selv om den kan settes til 16A....
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

minikongen

Sitat fra: mroek på onsdag 13. mars 2024, klokken 16:49
Sitat fra: minikongen på onsdag 13. mars 2024, klokken 15:31Dette med lastbalansering forstod jeg ingenting av.
Det betyr bare at det er en enhet (Tibber Pulse, Easee Equalizer, etc) som leser av øyeblikksforbruket fra hovedstrømmåleren i huset ditt (denne har en såkalt HAN-port som den leverer masse data på), og som kan justere tilgjengelig strøm til elbilladeren slik at totalforbruket holder seg innenfor det hovedsikringen kan tåle.

Det betyr at hvis noe skjer som øker strømforbruket i huset (matlaging, VVB slår seg på etc), så vil dette bli oppdaget, og tilgjengelig ladestrøm reduseres automatisk. Når det andre forbruket går ned igjen, så økes ladestrømmen automatisk på nytt.

Ja, jeg har jo en Zaptec Sense installert :)

minikongen

Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 13. mars 2024, klokken 17:21
Sitat fra: minikongen på onsdag 13. mars 2024, klokken 15:31Kabelen ligger i rør, men røret er ikke synlig på innsiden av huset. Virker som det er noe koblingsboks på utsiden, også har forrige eier bygd terrasse over der. Så et herk med å ta opp den for å få tilgang til overgangen.

Dette med lastbalansering forstod jeg ingenting av.

Er jo ikke sikkert at trekkrøret er dimensjonert for kabel til 32A heller. Har klart meg i all år med ca 10A og noen ganger 13A på ladeboksen selv om den kan settes til 16A....

Nei, ene naboen i rekka var ganske sikker på at røret ikke var stort nok til det. Men elektrikeren skal få oppjustert ladeboksen fra 10 til 15, så det hjelper nok på ladehastigheten. Har klart meg helt fint på 10 A innstillingen, så alt mer er bare bonus. Begrenset hvor mye vi kjører til hverdags.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA