Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Lars C. Krogenæs

Sider: [1] 2 3 ... 156
1
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Dilemma vedr. infrastruktur
« på: tirsdag 12. november 2019, klokken 09:21 »
Infrastruktur satt opp av innbygger er stort sett søppel og en kostnad for sameiet å rive.

Det er ofte lagt tynne kabler fra et felles sikringsskap ut til spredte p-plasser. Når man nå skal ha inn felles infrastruktur må man legge felles kabling, typisk flatkabel eller skinner for alle plassene. Sameiet har således ingen besparelse på at noen har kjøpt katta i sekken tidligere.

Lars CK.

2
Lade hjemme / Sv: Dårlig erfaring med lefdal installasjon
« på: søndag 10. november 2019, klokken 10:47 »
I 11 av 10 tilfeller er det ZapTec sin tilkobling til nett som feiler. Internett over PLC er en god idé, men stabiliteten er dessverre laber etter min erfaring. Mye bedre å få opp skikkelig WiFi dekning, slik at boksene er stabilt på nett. Nett-tilkoblingen er også ustabil i følge Zaptec-portalen. Dette vil ikke "gå over av seg selv".

PLC får ofte støy fra andre kilder. Denne støyen kan komme og gå. Er PLC-en koblet i sikringsskapet er det også en feilkilde.

Løsningen er ofte å sette alle boksene på Wifi, men hvis det er en eller 2 bokser som ikke får signal, så lar man en boks med godt wifi-signal ta i mot signalet trådløst, for så å sende det via PLC til de som ikke har WiFi dekning.

3
Hei

Nå tilbyr Circle K å ta kostnaden for infrastrukturen. Mot-ytelsen er at sameiets beboere kjøper "Easee Charge" ladestasjoner fra Circle K i en avtaleperiode på 5 år. Ladestasjonene er da noe dyrere enn de ellers hadde vært, men fremdeles godt innenfor "normalen". Da slipper beboere som ikke ønsker å ha noe med lading å gjøre, å betale noe som helst. Sameiet får en infrastruktur som er forberedt på at alle skal kunne kjøpe ladestasjoner og koble seg på når de selv ønsker det.

Samtidig unngår man evige dyre leieavtaler, der infrastrukturen evt. må kjøpes ut til en horribel pris og der man nedbetaler samme ladestasjon år etter år.

Noe å tenke på for sameiet ditt zycer ?

4

Tilbyr Circle K lignende avtaler hvor kun de som vil ha lader betaler?

Ja og nei.

Circle K kan tilby et tilsvarende opplegg der Circle K tar kostnaden med infrastrukturen, men der borettslaget / sameiet står som eier av infrastrukturen. Circle K selger så bokser (Easee Charge)  til en noe høyere pris, enn der borettslaget selv bekoster infrastrukturen. Vi har en bindingstid på 5 år. Borettslaget behøver således ikke å kjøpe ut infrastrukturen på egen tomt, men får full råderett etter endt avtaleperiode. Beboere kjøper sin egen easee Charge, og strømmen faktureres etter faktisk bruk og den strømprisen som borettslaget selv setter. I tillegg er det en avgift til Circle K for hver bruker, som dekker Circle K sin kostnad til kundeservice, support, betalingsløsning osv. Borettslaget har ingen løpende utgifter til ladeanlegget.

I ditt tilfelle Krantz, der beboere ikke har fast plass, er dette en dårlig løsning fordi beboerne må kjøpe bokser selv. Hadde dere hatt faste plasser, der plassen følger med leiligheten ved salg, hadde denne løsningen vært suveren i forhold til ladeklar/ohmia sine evige og dyre leieavtaler.

5
3500kr i innfrastruktur får vi der vi kan montere flatkabel på vegg, uten graving eller andre bygningsmessige arbeider og der vi kan sette en sikring rett inn i tavlen.

Det er vesentlig dyrere når det må etableres ett nytt abonnement, med ny måler, nytt skap som skal stå ute, graving, asfaltering kabelrør stolpefundamenter og stolper.

Men:
Her har nok Hafslund blåst opp infrastrukturkostnaden med 100%, for å få til en god utkjøpspris i andre enden.

40.000kr i infrastrukturkostnad med en dobbelt ZapTec stolpe er spinnevillt.
Jeg ville tippe at de relle kostnadne ville ligge på ca. 20.000 per plass det legges til rette for, med dobble stolper, graving, asfaltering og nytt skap.

Hvis borettslaget kan sette opp gjerder, som flatkabel og ladestasjoner kan festes på, er det kanskje ytterligere 500.000kr å spare.....


6
Nå koker Teslabjørn suppe på en spiker.

Den 150kW laderen på Circle K Rundtom (Drammen) har hatt problemer med vannkjølingen. Vi fikk melding om problemet på onsdag 30.10 og identifiserte problemet på torsdag 31.10. Fredagen var teknikere fra ABB og så på laderen og oppdaget at kjølingen på 150 kW laderen på Rundtom var ute av drift. Dette ble ordnet ca kl 14 på fredag.

Det som skjedde var at ladekablen ble for varm og at laderens sikkerhetssystem koblet inn og reduserte ladeeffekten til et (mye) lavere nivå. Vi følger nå opp også laderne på Lier og andre stasjoner med ABB ladere.

Vi kan bekrefte at alle 150 kW ladere på Circle K stasjonene har aktiv kjøling og skal levere 150 kW uten problemer, og uten at ladekabel blir ubehagelig varm. Circle K bruker de beste laderne som finnes på markedet, dette er de samme laderne (Tritium og ABB) som også Ionity bruker i Norge og andre land, og som kan levere opp til 350 kW. 

Problemet ligger altså i at ladestasjonens vannkjøling ikke fungerer og da trår sikkerhetsmekanismer inn og begrenser strømstyrken som sendes gjennom kabelen. Kabelen er selvfølgelig vannkjølt, slik det er på alle 150kW ladere i Norge. Og vannkjølingen har selvfølgelig "frostvæske" slik at de ikke fryser i den kalde årstiden.

Lars C. Krogenæs
Circle K

7
Lade hjemme / Sv: Hjemmelading i borettslag: Hvilken pris?
« på: mandag 04. november 2019, klokken 14:19 »
Helt grei pris.

Husk at borettslaget også må ta høyde for effektavgift, som er på ca. 90kr per kW i måneden. Når du heller ikke betaler en engangssum for ladestasjonen er dette en meget god pris.

Skjønner godt at borettslaget ikke lar beboere lade på at anlegg som ikke møter forskriftene for lading.

Du burde være kjempefornøyd :-)

8
Lade hjemme / Sv: Hvilken hjemmeladingsløsning til Golf GTE og Peugeot iON?
« på: torsdag 31. oktober 2019, klokken 14:10 »
Dette er det easee å svare på:

Bestill Easee ladestasjon og bytt ut industripluggen.

Ønsker du en enda en ladestasjon i fremtiden, kan disse seriekobles på samme kurs og lastballansere hverandre.

9
Lade hjemme / Sv: Hjemmelader med mulighet for å lade 2 biler?
« på: onsdag 30. oktober 2019, klokken 15:28 »
Ville vel heller valgt en større kabel, enn mange små. Da får du utnyttet tilgjenglig strøm mye bedre. Kjedelig å lade på 6A når du står alene.

10
Elbiler i media / Hurtiglader stjålet!
« på: onsdag 30. oktober 2019, klokken 15:14 »
Fortums ene Tritium hurtiglader i Hattfjelldal er stjålet!!

https://www.nrk.no/nordland/koblet-fra-strommen-og-stakk-av-med-hurtigladestasjon-1.14762671


11
Lade hjemme / Sv: Spørsmål angående oppgrering av ladestasjon
« på: tirsdag 29. oktober 2019, klokken 21:43 »
Da gjør du det unødvendig vanskelig for degselv...

12
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Lading for Dummies -en nybegynnerguide.
« på: tirsdag 29. oktober 2019, klokken 10:35 »
Stemmer ikke:

Vanlig schuko/husholdningskontakt skal begrenses til 10A.

For industrikontakt (i samsvar med NEK EN 60309-2) er det derimot ikke noen begrensing.

NEK 722.55101.2


13
Lade hjemme / Sv: Spørsmål angående oppgrering av ladestasjon
« på: tirsdag 29. oktober 2019, klokken 09:00 »
Punkt 1:
Med en felles jordfeilbryter er du sikret mot jordfeil, så kravet om jordfeilbryter er innfridd.
Men løsningen vil i utgangspunktet ikke oppfylle kravet til nødvendig driftsstabilitet.
Er det en jordfeil på en kurs, går alle kursene i svart. Dersom du godtar lavere driftstabilitet, burde det ikke være noe i veien for at elektriker dokumenterer at du som kunde er inneforstått med denne risikoen, men velger likevel å utelukke jordfeilbryter av plasshensyn.

Punkt2:
En vanlig jordfeilautomat tar da ikke mer plass enn en vanlig automat? Med 3 faser IT må du ha 3 moduler

https://www.elektroimportoren.no/schneider-jordfeilautomat-ic60-3p-32a-30ma-c-10ka/1600939/Product.html?Event=pathlist

Skjønner ikke problemet.....

14
Lade hjemme / Sv: Spørsmål angående oppgrering av ladestasjon
« på: tirsdag 29. oktober 2019, klokken 08:33 »
Nei.

PFSP er ikke dobbeltisolert. Dermed er det krav om vanlig jordfeilbryter / jordfeilautomat på kursen (behøver ikke type B).

Hadde kabelen vært av type PFXP kunne du droppet jordfeilbryter.

15
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Ladekabel til Leaf (2015) og Kia Optima PHEV (2018)
« på: tirsdag 15. oktober 2019, klokken 11:30 »
Du må ha 2 ladekabler, en til Leafen som er type2-type1 og en til Optimaen som er type2-type2. For Leafen bruker du en 32A kabel.

For Optimaen kan du bruke enten en 16A eller 32A kabel. Om den er 1-fas eller 3 fas spiller heller ingen rolle. Bilen tarimot det den greier å fordøye, som er 16A, men ikke noe mer.

Sider: [1] 2 3 ... 156