Kan noen forklare/oppsummere hvordan man lader en Model S?

Startet av Quattro, lørdag 11. mai 2013, klokken 16:44

« forrige - neste »

sn0le

Du tenker på klasse B vern. Men tolket det Mr Hansen skrev, om måling av DC-spenning, som at han mente kategori B jordvern.
Det er mulig jeg blander litt her, men det har vært snakk om det i de trådene der folk bygger sin egen Type-2 boks, og at den bør/skal ha et spesielt type jordvern (kategori B).
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

jkirkebo

Sitat fra: Mr.Hansen på tirsdag 06. mai 2014, klokken 10:24
Du trenger også et jordfeil bryter i tillegg til 3fase automatsikring. Alså ikke plass... ute

Denne jordfeilbrytern må måle likespenning, fikk min hos Sunnico for ca 1800,- Fyller 4 plasser i skapet.

Det er ikke noe krav til jordfeilbryter klasse B så han kan fint bruke en vanlig jordfeilautomat. Det finnes slike i 4-modulers bredde som får plass i skapet ute.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Mr.Hansen

Det er ikke krav til jordfeil bryter men jeg ville ha gjort det iht til hva Salto anbefalte så hvis det skulle bli noe problemer med batteriet så har jeg mitt på det klare.
"When breaking the Laws of Nature the punishment occurs instantly. The punishment is known in advance and always sentenced unconditionally!"

Freddan

Hei.
Jeg var og sjekket ut ny hurtigladestasjon ved E6, Moss i går. Der er det en chademolader og lader med type 2 kalbel. Type2 laderen var merket med 43kVA (avrundes til 40 kW for enkelhets skyld). Jeg hadde ikke kort fra ishavskraft og fikk ikke testet laderen. Betalingsterminal er ikke på plass enda, så funker kun med kort fra ishavskraft.

Spørsmål:
Dersom laderen er på 40kW, kan man lade med 40 kw effekt i praksis, eller vil effekten begrenses av hvilken lader du har installert (11 / 22kW) ?
P85, Brunt skinn, Panorama, Perf int, Tech, Parkass, Vinterpakke, Lydstudio, Luftfj, Lyspakke, Alarm, Hattehylle. Best okt 2013, levering Mars 2014.

jkirkebo

Sitat fra: Freddan på fredag 09. mai 2014, klokken 14:46
Dersom laderen er på 40kW, kan man lade med 40 kw effekt i praksis, eller vil effekten begrenses av hvilken lader du har installert (11 / 22kW) ?

Den begrenses av hvilken lader du har installert. Foreløpig får du bare 9/18kW, inntil 13A begrensningen fjernes.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

nofuelno

Sitat fra: Rolecladduttag på onsdag 14. mai 2014, klokken 00:47
De som kör Tesla S laddar ofta 3fas 32amp om bilen har dubbla laddare kan man tanka 11mil/timme

www.norrpro.se

Ladduttag till tesla Pris 13500SEK exkl moms
Hva er dette som koster så mye ? Dobbeltlader ?
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 -  Maranello

tony@lunatech.no

Sitat fra: rene på tirsdag 29. april 2014, klokken 22:38
Dobbelklikk på taket på nøkkelen så løser du ut kabelen.

Er det noen spesiell teknikk her? Bilen låser seg opp, men kabelen sitter fortsatt bom fast når jeg gjør dette. Fungerer å åpne den fra skjermen
Sølv TMS P85 m/ 20" Vossen CV4 og det meste av utstyr. Bekreftet 1. Januar 2014 - Levert 22. Mai 2014

JonI

Sitat fra: Lunatech på søndag 25. mai 2014, klokken 12:06

Er det noen spesiell teknikk her? Bilen låser seg opp, men kabelen sitter fortsatt bom fast når jeg gjør dette. Fungerer å åpne den fra skjermen

Ingen spesiell teknikk. Ved dobbelttklikk eller at du går så nærme at handtakene presenterer seg selv skal ladelyset lyse hvitt og du kan trykke inn knappen på UMC og trekke ut ledningen
Bil: "Gråtass" P+ grå/grå/grå  (P2318)

tony@lunatech.no

Sitat fra: JonI på mandag 26. mai 2014, klokken 15:44

Ingen spesiell teknikk. Ved dobbelttklikk eller at du går så nærme at handtakene presenterer seg selv skal ladelyset lyse hvitt og du kan trykke inn knappen på UMC og trekke ut ledningen

Dette var på type 2 kabel så ingen knapp å trykke inn. Prøvde igjen i går og da fungerte det brått å dobbeltklikke på fob for å få den til å slippe kabel.. Får se om det fortsetter slik.
Sølv TMS P85 m/ 20" Vossen CV4 og det meste av utstyr. Bekreftet 1. Januar 2014 - Levert 22. Mai 2014

cairnz

Sitat fra: OddB på mandag 31. mars 2014, klokken 08:36
Slik jeg har forstått det foreligger/forelå det en svakhet i hardware i bilen som førte til at ladehastigheten ble satt ned fra 16A til 13A pr. dellader i påvente av utbedringer.
Det er en god stund siden dette skjedde...
All fornuft tilsier at biler levert i dag har denne utbedringen.
Vil vi måtte vente til ALLE eldre biler har blitt fikset  før softwarebegrensingen blir fjernet ?

Endringen skjer pr bil etterhvert som den får byttet ut et par ledninger. Det trengs ikke en ny sw-oppdatering til alle for at en skal få dette.
Elbilist

OddB

Dette skjønner jeg absolutt ingenting av !
Spurte om dette da jeg var innom på Skøyen for en uke siden.  De hevdet  også at dette var en HW-oppdatering som ingen biler ennå har fått.  Siden det begynner å bli en stund siden begrensningen kom må jo det bety at de ikke har funnet en løsning eller at denne ikke er prioritert.
Å unnlate å modifisere ledningsnettet under produksjon gir jo ingen mening. ...
Tror ikke vi har fått den hele og fulle sannheten i denne saken.
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Muffinman

Sitat fra: Lunatech på mandag 26. mai 2014, klokken 16:03
Sitat fra: JonI på mandag 26. mai 2014, klokken 15:44

Dette var på type 2 kabel så ingen knapp å trykke inn. Prøvde igjen i går og da fungerte det brått å dobbeltklikke på fob for å få den til å slippe kabel.. Får se om det fortsetter slik.
Har faktisk skjedd et par ganger at UMC ikke har løst seg ut med dobbeltklikk på nøkkel eller ved å trykke på UMC-knappen. Da har det funket å løse ut fra skjermen.

Muffinman

Sitat fra: OddB på tirsdag 03. juni 2014, klokken 19:19
Spurte om dette da jeg var innom på Skøyen for en uke siden.  De hevdet  også at dette var en HW-oppdatering som ingen biler ennå har fått.
Samme svar som jeg fikk rundt 20. mai fra servicesenter. De hevdet at noe var i emning, men visste ikke noe om når fiksen var klar til utrulling. Min bil har fått skiftet diverse kabling i tilknytning til ladere/batteri/ladeport i to omganger, men er fremdeles begrenset til 13A.

Litt tullete at jeg kan ende opp med å kjøre 30-40.000km før lademulighetene som står i kontrakten leveres. Tesla har verdens mest tålmodige kunder.

FThorsen

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 03. juni 2014, klokken 19:59
Sitat fra: OddB på tirsdag 03. juni 2014, klokken 19:19
Spurte om dette da jeg var innom på Skøyen for en uke siden.  De hevdet  også at dette var en HW-oppdatering som ingen biler ennå har fått.
Samme svar som jeg fikk rundt 20. mai fra servicesenter. De hevdet at noe var i emning, men visste ikke noe om når fiksen var klar til utrulling. Min bil har fått skiftet diverse kabling i tilknytning til ladere/batteri/ladeport i to omganger, men er fremdeles begrenset til 13A.

Litt tullete at jeg kan ende opp med å kjøre 30-40.000km før lademulighetene som står i kontrakten leveres. Tesla har verdens mest tålmodige kunder.

Jeg har bilen min inne i Drammen i dag for å primært få oppgradert til 16A. Det var ikke noe problem det. Trenger det ta jeg skal kjøre til Køben om en uke, via Hirtshals en vei og Sverige andre vei... I Sverige så kan det hjelpe godt med 16A trefase ladning :)
Bærum
BMW 320 MDAT, 2007 modell (solgt)
TMS P85+ november 2013 (solgt)
TMS P85D mars 2015 (kondemnert)
Nissan Leaf 2014 (dama)
Hyundai Ioniq 5 Project 45 (nåværende)

alfi

Hjemme har vi 230V 32A trefas i garasjen. Ønsker å få en permanent løsning med fast kabel som enkelt kan kobles til bilen (ikke UMC, den skal bare ligge i bilen). Har bestilt dobbeltlader på bilen og dagens behov for kjøring er rundt 100 km per dag (regner med dette utvides noe).

Hva anbefaler dere å installere? Salto boks og type 2 kabel? Zaptec er vel fortsatt ett stykke unna levering.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA