Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kan noen forklare/oppsummere hvordan man lader en Model S?

Startet av Quattro, lørdag 11. mai 2013, klokken 16:44

« forrige - neste »

tony@lunatech.no

Kjapt og sikkert enkelt spørsmål fra en skikkelig lade noob  ???

Bilen (P85 m/dobbeltlader) kommer ikke før om noen uker, men saltoboksen henger allerede klar på veggen. Jeg er av de heldige som har 400V. For å ikke strupe hovedsikringen så ble Saltoboksen "låst" til å gi 18A 400V.

Hadde en kompis med sin Tesla hjemme hos meg i dag for å teste den. Fint å se at den funket, men ble litt skuffet over effekten. Som dere ser på bildene fikk jeg ca 50 til 55km/t og mellom 10 til 11w. Den sto på 13/20a og rundt 240V.

Men så kom jeg på at han ikke hadde dobbeltlader i bilen og at dette sikkert var grunnen til at det ikke ble mere juice!

Så kommer alle spørsmålene:

  • Hvor mange mil bør man kunne lade i timen med 400V 18A og dobbeltlader? (Saltoboks)

  • Henger begrensningen på bildet her da sammen med mangel på dobbeltlader?

  • Det står 13/20A.. Betyr det at det egentlig er 20A tilgjengelig (og ikke 18 som jeg ba de å sette den på?.. ingen big deal da jeg kan justere ned dette i bilen.)

  • Og et siste ett som egentlig ikke har noe med denne posten å gjøre.. Det gikk opp for meg at jeg jo på min type 2 kabel som står i saltoboksen ikke har noen fancy knapp til å åpne ladeluken. Mener å huske å ha sett en liten fjernkontroll man kunne kjøpe til å gjøre dette. Noen som har en link eller tips? (for å slippe å måtte gå inn i bilen for å åpne)

Sølv TMS P85 m/ 20" Vossen CV4 og det meste av utstyr. Bekreftet 1. Januar 2014 - Levert 22. Mai 2014

jkirkebo

Sitat fra: Lunatech på tirsdag 29. april 2014, klokken 20:46
Så kommer alle spørsmålene:

  • Hvor mange mil bør man kunne lade i timen med 400V 18A og dobbeltlader? (Saltoboks)

  • Henger begrensningen på bildet her da sammen med mangel på dobbeltlader?

  • Det står 13/20A.. Betyr det at det egentlig er 20A tilgjengelig (og ikke 18 som jeg ba de å sette den på?.. ingen big deal da jeg kan justere ned dette i bilen.)

  • Og et siste ett som egentlig ikke har noe med denne posten å gjøre.. Det gikk opp for meg at jeg jo på min type 2 kabel som står i saltoboksen ikke har noen fancy knapp til å åpne ladeluken. Mener å huske å ha sett en liten fjernkontroll man kunne kjøpe til å gjøre dette. Noen som har en link eller tips? (for å slippe å måtte gå inn i bilen for å åpne)

1. 18*3=ca. 54km/t typical. Rated blir vel omtrent 68km/t tenker jeg.
2. Ja.
3. Ja, du har 20A tilgjengelig. Mulig boksen bare kan justeres i "sikringsstørrelse"? Dvs. 10,16,20,25 og 32A.
4. Jeg bare åpner før jeg går ut. Lett å lage en vane av det. Har ofte ting i bagasjerommet og da åpner jeg luka der også før jeg går ut, knappene er jo ved siden av hverandre. Men ja, det finnes ekstra fjernkontroll å få kjøpt.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

tony@lunatech.no

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 29. april 2014, klokken 20:51
Sitat fra: Lunatech på tirsdag 29. april 2014, klokken 20:46
Så kommer alle spørsmålene:

  • Hvor mange mil bør man kunne lade i timen med 400V 18A og dobbeltlader? (Saltoboks)

  • Henger begrensningen på bildet her da sammen med mangel på dobbeltlader?


1. 18*3=ca. 54km/t typical. Rated blir vel omtrent 68km/t tenker jeg.
2. Ja.

Hvis 54 er det som boksen kan gi på 18A (og det her virker som det er 20A og ikke 18 som er tilgjengelig) hvordan stemmer det overrens med at den faktisk viser 55km/t på display? Er dette kanskje rated? (ikke at jeg vet forskjell på de to)  :o Er det ikke 4 x 18? .. eller ikke.. som sagt litt grønn her :)
Sølv TMS P85 m/ 20" Vossen CV4 og det meste av utstyr. Bekreftet 1. Januar 2014 - Levert 22. Mai 2014

eclipse


Sitat fra: Leafern på tirsdag 29. april 2014, klokken 11:09
Har nå prøvd type 2 ladning ett par ganger og lurer på omdet er noe feil eller om det er noe jeg ikke forstår...
Både coop asker og INSPIRIA  Sarpsborg oppgir 32A/400V/3fas, men jeg får ikke mer enn 240 volt som gir:


239(V) *13A*1,7(3-fas) = 54 teoretisk Km/hr           

Hadde det vært 400V burde jeg vel få rundt 90 Km/hr?

Jeg har bare enkeltlader (dessverre) og type 2 kablene som var til salgs gjennom elbilforeningen.


Du har vel fått svaret ditt allerede, spenningen du ser er mellom fase og N leder. Det står nok et 3 tall foran som indikerer 3 fas.

Siden du har enkeltlader er hver av 3 "ladere" foreløpig begrenset til 13A, dette skal visstnok økes til 16A.

Du har derfor 240V*13A = 3120W*3=9360W

Når 13 ver 16A problematikken er løst vil du kunne lade med 11kW fra denne ladestasjonen og dermed i teorien ca 50 km/t (nå har du sikkert rundt 40 km/t)

Alt i orden med utstyret ditt med andre ord, men kanskje du hadde vurdert dobbeltlader om du hadde vist dette
Stavanger Tesla Model S

Levert September 2013

sn0le

#694
@Lunatech:
Ifølge Tesla sine websider gir 400V og 16A ca 11kW og 55 km/t.
18A bør dermed gi ca 12,5kW og ca 62 km/t ladehastighet.

400V gir bilen 3 faser som hver måler ca 230V mot null-leder.
230x18=4.140W
4.140x3=12.420W.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

jkirkebo

Sitat fra: Lunatech på tirsdag 29. april 2014, klokken 21:01
Hvis 54 er det som boksen kan gi på 18A (og det her virker som det er 20A og ikke 18 som er tilgjengelig) hvordan stemmer det overrens med at den faktisk viser 55km/t på display? Er dette kanskje rated? (ikke at jeg vet forskjell på de to)  :o Er det ikke 4 x 18? .. eller ikke.. som sagt litt grønn her :)

55km/t er rated ja. For typical er det ca. antall A og ganger med 3 om det er 3-fase 400V. Altså 13km/t på vanlig schuko (1x13A) eller 3x20=60km/t hjemme hos deg. For rated kan du legge på ca. 25%.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

tony@lunatech.no

Perfekt! Da virker det som alt er i orden.. Sånn bortsett fra at bilen fortsatt mangler  ::)

Ang. Fjernkontroll så har jeg ikke noe problem med å poppe luka fra skjermen før jeg går ut av bilen.. Tenker mere på at jeg vel må inn i bilen og trykke på skjermen for å frigjøre kabelen før jeg får plugget den ut?
Sølv TMS P85 m/ 20" Vossen CV4 og det meste av utstyr. Bekreftet 1. Januar 2014 - Levert 22. Mai 2014

rene

Dobbelklikk på taket på nøkkelen så løser du ut kabelen.

NilsRo

Vær oppmerksom på at fjernkontrollen er så "kraftig" at den åpner ladelukene på alle Tesla i nærheten. Jeg har sluttet å bruke denne i nærheten av andre Tesla, da jeg er redd jeg skal enten stoppe lading eller åpne ladelukene på Telsa'r i nærheten.
Tesla Model S P85, sort, 19" vinter, 20" sommer

Alle pakker untatt: +pakke, sikkerhetspakke og ekstra barneseter.

Bekreftet 25/10 2013
I produksjon fra 02/02 2014
I transitt fra 07/02 2014
Levering 29 mars 2014, Drammen
VIN 29805

tony@lunatech.no

Sitat fra: rene på tirsdag 29. april 2014, klokken 22:38
Dobbelklikk på taket på nøkkelen så løser du ut kabelen.

Hadde jeg lest den 3 minutter før så hadde jeg spart 20 EUR :-\

http://www.stegen.com/en/home/52-model-s-chargeport-opener.html

Men da har jeg i det minste muligheten til å åpne ladeluka for å starte ladingen. Latskapen lenge leve :)
Sølv TMS P85 m/ 20" Vossen CV4 og det meste av utstyr. Bekreftet 1. Januar 2014 - Levert 22. Mai 2014

Mr.Hansen

Sitat fra: Griffel på tirsdag 29. april 2014, klokken 19:38
En annen ting er at dette ikke er en "vanlig" ohmsk eller induktiv last men trolig transistorbaserte likerettere hvor det er behov for N leder.
Hvordan forklarer du 1 fase ladning. Ingen N bare 2 faser?
"When breaking the Laws of Nature the punishment occurs instantly. The punishment is known in advance and always sentenced unconditionally!"

K

Sitat fra: Mr.Hansen på onsdag 30. april 2014, klokken 09:55
Hvordan forklarer du 1 fase ladning. Ingen N bare 2 faser?

Ja, det stemmer. 2 faseledere involvert, men kun én "link" mellom faseledere, derav navnet en-fas(?). Ved trefas i IT-nett brukes 3 faseledere, noe som gir 3 mulige kombinasjoner av faseledere.

Griffel

#702
Sitat fra: Mr.Hansen på onsdag 30. april 2014, klokken 09:55
Sitat fra: Griffel på tirsdag 29. april 2014, klokken 19:38
En annen ting er at dette ikke er en "vanlig" ohmsk eller induktiv last men trolig transistorbaserte likerettere hvor det er behov for N leder.
Hvordan forklarer du 1 fase ladning. Ingen N bare 2 faser?
Ved 1 fas lading er en av faseledningen koblet til N, den andre til L1,L2,L3 om du har blått adapter. Så lader opplever dette som at den er koblet mellom L og N. Dette får du ikke til med 3 fas uten N.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Mr.Hansen

Sitat fra: Griffel på onsdag 30. april 2014, klokken 21:46
Sitat fra: Mr.Hansen på onsdag 30. april 2014, klokken 09:55
Sitat fra: Griffel på tirsdag 29. april 2014, klokken 19:38
En annen ting er at dette ikke er en "vanlig" ohmsk eller induktiv last men trolig transistorbaserte likerettere hvor det er behov for N leder.
Hvordan forklarer du 1 fase ladning. Ingen N bare 2 faser?
Ved 1 fas lading er en av faseledningen koblet til N, den andre til L1,L2,L3 om du har blått adapter. Så lader opplever dette som at den er koblet mellom L og N. Dette får du ikke til med 3 fas uten N.
Nå blir jeg litt forvirret Griffel. Først sier du at du mener at man trenger en N, så neste innlegg sier du at du ikke trenger en N???
"When breaking the Laws of Nature the punishment occurs instantly. The punishment is known in advance and always sentenced unconditionally!"

Speeder

Kjører:2021 Model 3 LR & 2021 E-208 GT - Tidligere: 2015 Zoe 22kWh/43kW

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA