Kan noen forklare/oppsummere hvordan man lader en Model S?

Startet av Quattro, lørdag 11. mai 2013, klokken 16:44

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: Lunatech på tirsdag 29. april 2014, klokken 21:01
Hvis 54 er det som boksen kan gi på 18A (og det her virker som det er 20A og ikke 18 som er tilgjengelig) hvordan stemmer det overrens med at den faktisk viser 55km/t på display? Er dette kanskje rated? (ikke at jeg vet forskjell på de to)  :o Er det ikke 4 x 18? .. eller ikke.. som sagt litt grønn her :)

55km/t er rated ja. For typical er det ca. antall A og ganger med 3 om det er 3-fase 400V. Altså 13km/t på vanlig schuko (1x13A) eller 3x20=60km/t hjemme hos deg. For rated kan du legge på ca. 25%.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

tony@lunatech.no

Perfekt! Da virker det som alt er i orden.. Sånn bortsett fra at bilen fortsatt mangler  ::)

Ang. Fjernkontroll så har jeg ikke noe problem med å poppe luka fra skjermen før jeg går ut av bilen.. Tenker mere på at jeg vel må inn i bilen og trykke på skjermen for å frigjøre kabelen før jeg får plugget den ut?
Sølv TMS P85 m/ 20" Vossen CV4 og det meste av utstyr. Bekreftet 1. Januar 2014 - Levert 22. Mai 2014

rene

Dobbelklikk på taket på nøkkelen så løser du ut kabelen.

NilsRo

Vær oppmerksom på at fjernkontrollen er så "kraftig" at den åpner ladelukene på alle Tesla i nærheten. Jeg har sluttet å bruke denne i nærheten av andre Tesla, da jeg er redd jeg skal enten stoppe lading eller åpne ladelukene på Telsa'r i nærheten.
Tesla Model S P85, sort, 19" vinter, 20" sommer

Alle pakker untatt: +pakke, sikkerhetspakke og ekstra barneseter.

Bekreftet 25/10 2013
I produksjon fra 02/02 2014
I transitt fra 07/02 2014
Levering 29 mars 2014, Drammen
VIN 29805

tony@lunatech.no

Sitat fra: rene på tirsdag 29. april 2014, klokken 22:38
Dobbelklikk på taket på nøkkelen så løser du ut kabelen.

Hadde jeg lest den 3 minutter før så hadde jeg spart 20 EUR :-\

http://www.stegen.com/en/home/52-model-s-chargeport-opener.html

Men da har jeg i det minste muligheten til å åpne ladeluka for å starte ladingen. Latskapen lenge leve :)
Sølv TMS P85 m/ 20" Vossen CV4 og det meste av utstyr. Bekreftet 1. Januar 2014 - Levert 22. Mai 2014

Mr.Hansen

Sitat fra: Griffel på tirsdag 29. april 2014, klokken 19:38
En annen ting er at dette ikke er en "vanlig" ohmsk eller induktiv last men trolig transistorbaserte likerettere hvor det er behov for N leder.
Hvordan forklarer du 1 fase ladning. Ingen N bare 2 faser?
"When breaking the Laws of Nature the punishment occurs instantly. The punishment is known in advance and always sentenced unconditionally!"

K

Sitat fra: Mr.Hansen på onsdag 30. april 2014, klokken 09:55
Hvordan forklarer du 1 fase ladning. Ingen N bare 2 faser?

Ja, det stemmer. 2 faseledere involvert, men kun én "link" mellom faseledere, derav navnet en-fas(?). Ved trefas i IT-nett brukes 3 faseledere, noe som gir 3 mulige kombinasjoner av faseledere.

Griffel

#697
Sitat fra: Mr.Hansen på onsdag 30. april 2014, klokken 09:55
Sitat fra: Griffel på tirsdag 29. april 2014, klokken 19:38
En annen ting er at dette ikke er en "vanlig" ohmsk eller induktiv last men trolig transistorbaserte likerettere hvor det er behov for N leder.
Hvordan forklarer du 1 fase ladning. Ingen N bare 2 faser?
Ved 1 fas lading er en av faseledningen koblet til N, den andre til L1,L2,L3 om du har blått adapter. Så lader opplever dette som at den er koblet mellom L og N. Dette får du ikke til med 3 fas uten N.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Mr.Hansen

Sitat fra: Griffel på onsdag 30. april 2014, klokken 21:46
Sitat fra: Mr.Hansen på onsdag 30. april 2014, klokken 09:55
Sitat fra: Griffel på tirsdag 29. april 2014, klokken 19:38
En annen ting er at dette ikke er en "vanlig" ohmsk eller induktiv last men trolig transistorbaserte likerettere hvor det er behov for N leder.
Hvordan forklarer du 1 fase ladning. Ingen N bare 2 faser?
Ved 1 fas lading er en av faseledningen koblet til N, den andre til L1,L2,L3 om du har blått adapter. Så lader opplever dette som at den er koblet mellom L og N. Dette får du ikke til med 3 fas uten N.
Nå blir jeg litt forvirret Griffel. Først sier du at du mener at man trenger en N, så neste innlegg sier du at du ikke trenger en N???
"When breaking the Laws of Nature the punishment occurs instantly. The punishment is known in advance and always sentenced unconditionally!"

Speeder

Kjører:2021 Model 3 LR & 2021 E-208 GT - Tidligere: 2015 Zoe 22kWh/43kW

Rio

Sitat fra: Mr.Hansen på onsdag 30. april 2014, klokken 09:55
Hvordan forklarer du 1 fase ladning. Ingen N bare 2 faser?

For IT-nett, som har tre faseledere L1, L2, L3, men ingen N:
Én-fas er mellom L1 og L2, L2 og L3 eller L1 og L3. Da får man 230V.

For TN-nett, som har L1, L2, L3 og N:
Én-fas er mellom én av fasene og N, f. eks. mellom L1 og N, osv.
Man får 230V mellom én fase og N.


Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

el-fanboy

Jeg behøver tips om utstyr som elektriker'n skal installere for rødt stikk på hytta. Vedlagt bilder av strøminntak+hovedsikring ute, og sikringsskap inne. Det er lagt inn 400V 40A til hytta. Tenkte kjøpe inn materiell selv og kjøpe noen timer med elektriker for å få installert. Rødt stikk skal legges opp ute, bare 2-3 meter fra hovedsikringen som også er ute. Da behøver jeg vel ikke gå via sikringsskapet inne? Det ser ut til at det er plass til en automatsikring for trefase-stikket ved siden av hovedsikringen. Er dette det jeg behøver:
http://www.elektroimportoren.no/automatsikring-g103n-c-16-16a-efa/1644794/Product.html?Event=searchlist
http://www.elektroimportoren.no/stikkontakt-utvendig-skraa-16a-3pol-n-j-400v-6h-ip44/1578117/Product.html?Event=pathlist
Hva slags kabel må jeg kjøpe?
Hadde vært ok med en egen, enkel måler til det røde stikket også. Noen som har tips til slikt?


Oslo. BH Emotion 29er, LEAF 2012 & TMS P #1964 VIN#16788, LEVERT september 2013 :D

Mr.Hansen

#702
Du trenger også et jordfeil bryter i tillegg til 3fase automatsikring. Alså ikke plass... ute

Denne jordfeilbrytern må måle likespenning, fikk min hos Sunnico for ca 1800,- Fyller 4 plasser i skapet.

Måler til 3 fase:
http://www.energibutiken.se/sv/9-elmatare
"When breaking the Laws of Nature the punishment occurs instantly. The punishment is known in advance and always sentenced unconditionally!"

sn0le

Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

cra

Sitat fra: sn0le på tirsdag 06. mai 2014, klokken 11:50
Trenger man kategori B-vern nå man bruker UMC?

Slik jeg har forstått det trenger man ikke det, siden Tesla skrur opp trekket gradvis,  og ikkje kjører rett på max trekk.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA