Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hurtiglading er et ran!

Startet av Bondeknøl, mandag 17. juli 2023, klokken 21:53

« forrige - neste »

vinterdekk

#285
Sitat fra: Egil S på søndag 07. april 2024, klokken 21:20
Sitat fra: vinterdekk på søndag 07. april 2024, klokken 18:50Med utgangspunkt i literprisen her som ofte er 23 liter for bensin, så blir (0.6*23)/2=6,9 kr/kWh tippepunktet basert på dine grunntall (minus literprisen, som jeg har justert til 23 istedenfor 20).

Ja literprisen varierer, ikke ofte jeg har sett den over 22kr i vinter her i Stavanger området, men nå har oljeprisen gått opp og kronen ikke styrket seg så 23kr er nok gjerne det den har kommet opp på de siste ukene, jeg fylte noe 98 oktan på veteranbilen tidlig i mars til 23kr.
Vi får se hvordan den blir i sommer, blir ikke overrasket om det er mulig å fylle for 18-19kr på onsdager og søndager.

Min elbil kalkulerer forbruket i "siden start av turen", "siden lading" og "langtids".
Langtids er den jeg finner interessant, jeg fikk min bil i januar 23, frem til sommeren lå denne på ca 20-21kWh/100km, i løpet av sommeren i fjor krøp den ned til 18kWh/100km og i høst/vinter krøyp den opp igjen slik at jeg rundt nyttår lå rett under 20kWh/100km.
Jeg resatte alle i februar i år.

For de fleste av oss så tåler vi fint å lade for 8-9kr en gang i ny og ne eller på langtur, men ikke alle har mulighet for å lade 90% hjemme, enten de bor i borettslag, leilighet, leier bolig e.l. slik at de må lade det aller meste borte, da har prisen endel å si, derfor mener jeg at ladeprisen aldri bør overstige 6kr/kWh slik at det ikke blir dyrere enn fossilbil pr mil.

Så får vi håpe flere tar etter mitt lokale nettselskap og begynner med en spotpris+fast påslag.
Det virker veldig rettferdig, men det vil jo kanskje bety at på vinteren vil det i perioder bli veldig dyrt hvis spotprisen er 5kr med påslag på 2kr, ettersom vi ikke får strømstøtte til lading.

Ja, i Stavanger er det nok billigere for bensin og dyrere for strøm, samt mildere klima enn her i Tromsø. Så lenge forbrukstallene mellom bensinbil og elektrisk bil er forholdsmessige i regnestykket så blir den lokale bensinprisen x faktoren. Den kan jo variere en god del.

Ser at billigste spotpris (snitt i løpet av hele måneder) siste 12 måneder i sør var 0,63 øre og dyreste i nord var 0,69 øre. Med så stor variasjon mellom områdene så tjener ladeoperatørene godt på å ha flat pris over hele landet. Det var differensiert pris mellom områdene på lynlading en periode. Spotpris + fast påslag ville nok blitt opplevd som mer rettferdig.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

ToWalkOrDrive

Jeg har i snitt kjørt 27500 km i året, og blir fort noen 100-milsturer om sommeren.
Fortsatt lader jeg 78% hjemme.
Har brukt 1,6 kWh per mil, sånn ca, eller 16 kWh per 100km om en vil. Dette er Tesla Model Y LR, som er veldig gjerrig.

Tesla påstår jeg har spart 35.110 kroner i drivstoffforskjell mellom bensin og elbil. Det er sikkert bare tull og tøys, med veldig fordelaktig utregning. Men at jeg har spart veldig mange tusen er jeg helt overbevist om.

For gøy: Om jeg hadde brukt 0,6 liter på milen (diesel-stasjonsvogn) og kjørt 27500 km, så hadde jeg brukt 1650 liter diesel. Med en flaks-pris på 20 kroner literen hadde jeg brukt 33000 kroner i diesel. På strøm har jeg brukt rett over 8000. Så jeg har nok spart ca 25000 på drivstoff på ett år. Jeg har hatt bilen i 2,6 år, så jeg har omtrent spart 64657 når en utelukkende ser på drivstoff/strøm.

Dette viser litt forskjellige ting:
Dersom en bruker 4-5 kroner per kWh på hurtiglading så betyr ikke det veldig mye i det store bildet
Forbruk har litt å si på ofte en må hurtiglade, og hvor dyr strømmen er, og hvor mye strøm en må bruke.
Tesla Model Y                         2021-

Håvar

Jeg har kjørt ca 18000 på de elleve månedene jeg har hatt bilen, inkl to turer mellom Nord-Norge og østlandet(2*3000 km).
Likevel er det ikke mer enn 16% andel hurtiglading. Utelukkende Tesla sine hurtigladere.

Tesla bruker 23 mpg (ca 0,94 l/km) som referanse for bil på størrelse med Model Y og faktisk historisk literpris (rundt 22-23 kr), så en skal ha nokså tørst bil for å ha den besparelsen de legger opp til. Min forrige bil brukte under 0,5l diesel i snitt pr mil, så reelt spart er nok ned mot halvparten av hva Tesla påstår. Likevel nærmere 15000 kr.

https://www.tesla.com/no_no/support/tesla-app/charge-stats
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

Joccy

Sitat fra: Håvar på mandag 15. april 2024, klokken 10:44Jeg har kjørt ca 18000 på de elleve månedene jeg har hatt bilen, inkl to turer mellom Nord-Norge og østlandet(2*3000 km).
Likevel er det ikke mer enn 16% andel hurtiglading. Utelukkende Tesla sine hurtigladere.

Tesla bruker 23 mpg (ca 0,94 l/km) som referanse for bil på størrelse med Model Y og faktisk historisk literpris (rundt 22-23 kr), så en skal ha nokså tørst bil for å ha den besparelsen de legger opp til. Min forrige bil brukte under 0,5l diesel i snitt pr mil, så reelt spart er nok ned mot halvparten av hva Tesla påstår. Likevel nærmere 15000 kr.

https://www.tesla.com/no_no/support/tesla-app/charge-stats

0.94 er mulig noe høyt men det blir helt også feil å halvere det.  Som jeg skrev over her så blir tall som 0.5l kun en referanse for deg selv og veldig få andre da det er lite realistisk at velbemidlede nordmenn i det norske forbrukersamfunn kjører rundt i det stussligste motoralternativet som er å oppdrive.
Ingen skal få meg til å tro at de som velger Y kommer fra den kjipeste dieselvarianten.

Her er det masse reelle målinger fra 0,45 til over literen. https://www.klikk.no/motor/bil/sa-mye-bruker-de-egentlig-2842171 så denne er bare å legge død et sted emllom 0,5 og 1,0l/mil

Siste prisene jeg observerte i helga var 25,- for bensin og 23,- for diesel.

Håvar

Dette var ingen pissekonkurranse om du synes 0,5l/mil var provoserende, jeg bare bemerket som innlegget over mitt at besparelsen tar utgangspunkt i et relativt høyt forbruk :police:
190 hk diesel anser jeg som ganske gjennomsnittlig for nordmenn. Ingen problem å kjøre en c220d under halvliteren som årssnitt
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Joccy på mandag 15. april 2024, klokken 11:15
Sitat fra: Håvar på mandag 15. april 2024, klokken 10:44Jeg har kjørt ca 18000 på de elleve månedene jeg har hatt bilen, inkl to turer mellom Nord-Norge og østlandet(2*3000 km).
Likevel er det ikke mer enn 16% andel hurtiglading. Utelukkende Tesla sine hurtigladere.

Tesla bruker 23 mpg (ca 0,94 l/km) som referanse for bil på størrelse med Model Y og faktisk historisk literpris (rundt 22-23 kr), så en skal ha nokså tørst bil for å ha den besparelsen de legger opp til. Min forrige bil brukte under 0,5l diesel i snitt pr mil, så reelt spart er nok ned mot halvparten av hva Tesla påstår. Likevel nærmere 15000 kr.

https://www.tesla.com/no_no/support/tesla-app/charge-stats

0.94 er mulig noe høyt men det blir helt også feil å halvere det.  Som jeg skrev over her så blir tall som 0.5l kun en referanse for deg selv og veldig få andre da det er lite realistisk at velbemidlede nordmenn i det norske forbrukersamfunn kjører rundt i det stussligste motoralternativet som er å oppdrive.
Ingen skal få meg til å tro at de som velger Y kommer fra den kjipeste dieselvarianten.

Her er det masse reelle målinger fra 0,45 til over literen. https://www.klikk.no/motor/bil/sa-mye-bruker-de-egentlig-2842171 så denne er bare å legge død et sted emllom 0,5 og 1,0l/mil

Siste prisene jeg observerte i helga var 25,- for bensin og 23,- for diesel.

Velbemidlede folk har gjerne hatt en BMW 520. De bruker veldig lite diesel. Model Y eiere er en blanding av "fattig og rik" (siden de har markedsandel på 20%). Ser at forbruket i f.eks. England har falt en del siste 20 årene. Er en del diesel-biler med overraskende lavt forbruk.
Tesla Model Y                         2021-

RJK

Som med elbiler, man kan ikke ta fabrikkenes tall som god fisk, men må justere det til hva bilene faktisk bruker. Sånn sett likte jeg at min gamle Mitsubishi Carisma anslo forbruket etter historikken.

Det var en 1,6 L bensiner, som lå på 0,7 om vinteren og 0,6 om sommeren. Kjøring med henger fra Tromsø og 3-riks-grensa førte til at hver km kjørt, førte til 2 km redusert gjenstående rekkevidde på dens "guessometer"!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

eisa01

Sitat fra: Håvar på mandag 15. april 2024, klokken 12:44Dette var ingen pissekonkurranse om du synes 0,5l/mil var provoserende, jeg bare bemerket som innlegget over mitt at besparelsen tar utgangspunkt i et relativt høyt forbruk :police:
190 hk diesel anser jeg som ganske gjennomsnittlig for nordmenn. Ingen problem å kjøre en c220d under halvliteren som årssnitt
Snittet til den modellen er mer 0.65l/mil:
https://www.spritmonitor.de/en/overview/0-All_manufactures/0-All_models.html?exactmodel=c220d

Håvar

Ja, for som i Nord-Norge er alle tyske veier 90 km/t og lavere?
Jeg sier ikke at jeg har hatt et snitt som alle andre (tyskere), poenget mitt er å ikke ta kostnadsbesparelsen som oppgis for god fisk.
Nok off topic nå.
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

vinterdekk

Spritmonitor sine data var ganske representative for det jeg oppnådde på mine forrige to bensin/hybrid biler. Registrering av liter ved pumpa og odometer gir en god måling.

Diesel har høyere energitetthet og lavere avgifter enn bensin, så diesel kommer naturligvis bedre ut i sammenligningen mellom lynlading og pumpepris.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

RJK

Nå har Tesla oppdatert prisene. 115,- per måned, og om du har versjon 4.32 eller nyere (jeg har visst 4.31.6, og finner ikke nyere tilgjengelig) så kan du og tegne årsabonnement til 1150,- per år. Da sparer du to månedsavgifter.

Jeg ser månedsprisen på 115,- men ser ikke i første omgang ut til å ha mulighet for årsabbonnement i min app!

Men regner med ny versjon er på vei ut snart...  8)

https://elbil.no/na-ble-lade-abonnementet-hos-tesla-litt-billigere/
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

vinterdekk

#296
I mellomtiden over hos Volkswagen ID.Drivers Club (15. april 2024).

Sitat fra: Volkswagen ID.[...]  We Charge is planning to update its tariffs this year. We are not yet able to provide any details. However, we will inform you here in the Drivers Club as soon as the new tariffs become available.

Så en gang i år vil tariffene justeres igjen. ???

Dette er relevant for alle som bruker Elli (tilgjengelig for alle bilmerker), VW We Charge, Skoda Powerpass, Cupra Easy Charging eller Audi Charging.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

Egil S

Min Powerpass/Elli avtale går ut 12. mai, jeg fikk tilbud om å forlenge avtalen, men jeg blir nok ikke å gjøre det.
Den avtalen de har nå er for dårlig og jeg vil nok bytte bil i år og da blir det nok ikke ny bil med merke som har mulighet for Elli avtale.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

Electric cars in Norway

Sitat fra: Egil S på søndag 21. april 2024, klokken 19:21Min Powerpass/Elli avtale går ut 12. mai, jeg fikk tilbud om å forlenge avtalen, men jeg blir nok ikke å gjøre det.
Den avtalen de har nå er for dårlig og jeg vil nok bytte bil i år og da blir det nok ikke ny bil med merke som har mulighet for Elli avtale.

Ser den Egil....hva tenker du bytte til? 

Egil S

Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 27. april 2024, klokken 10:22
Sitat fra: Egil S på søndag 21. april 2024, klokken 19:21Min Powerpass/Elli avtale går ut 12. mai, jeg fikk tilbud om å forlenge avtalen, men jeg blir nok ikke å gjøre det.
Den avtalen de har nå er for dårlig og jeg vil nok bytte bil i år og da blir det nok ikke ny bil med merke som har mulighet for Elli avtale.

Ser den Egil....hva tenker du bytte til?

Jeg er VELDIG usikker.
Porsche Macan er en aktuell kandidat, samme er EQE SUV, muliggens de mest hete kandidatene.
Har sett på i5, men rekkevidden skuffer på 4wd modellen.

Jeg har faktisk tenkt tanken å gå tilbake til fossilbil for en periode.
Mitt inntrykk er at elbiler har en voldsom utvikling om dagen, litt som Pc'er på 90/00 tallet og mobil telefoner. Hvert år er det en ny modell med 50km bedre rekkevidde og ny software, bestiller man en ny elbil i dag er den nesten utdatert når du får den.
Kanskje jeg går fossilt i to år for så kjøpe elbil igjen når bilene mest sannsynlig har lansert neste generasjon plattformer og passert 700km rekkevidde.

Jeg kjente litt på å ha kjøpt en modell som ble lansert som 2023 modell og 24 modellen kom med nye motorer, økt effekt, økt rekkevidde og helt ny hardware/software, ser noe lignende skjedde med EQE, en kraftig oppgradering på 24 modellen i forhold til lanseringesmodellen i 23.
Er ikke som tidligere der bilene fikk en facelift etter 4 år og en modell varte i 7-8år før en ny kom.

Jeg kommer nok til å legge ut bilen for salg i mai, så har jeg MC og en veteranbil jeg kan kjøre i sommer, trenger ikke kjøpe ny bil før til høsten så jeg har god tid til å vente på rette bilen eller tilbudet.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA