Hurtiglading er et ran!

Startet av Bondeknøl, mandag 17. juli 2023, klokken 21:53

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Gazer75 på lørdag 06. april 2024, klokken 21:01
Sitat fra: Joccy på lørdag 06. april 2024, klokken 20:37Det er da ikke avskrekkende.
Spørs som sagt kor du er. Stasjonane nær meg er rundt 4,80-5,80 for drop-in.
Min lokale har ikkje endra seg frå 5,20/5,80 sidan i oktober eller november i fjor for drop-in. Brukar jo då lett Uno-X 10 meter bortanfor til 5kr dei få gongene eg ladar der. Den var faktisk 4,50 fram til januar.
Men eg brukar heller ein Eviny stasjon som er nærare og kostar 5,49kr. Med -10% rabatt i Bilkraft appen (må aktiverast) så blir det 5kr også.
Snittet mitt er godt under dei nær 100kWh/månad eg må lade for at abonnement skal svare seg.

Dersom du har DNB Mastercard får du 10% rabatt på Tesla Supercharge, og de fleste andre operatører også, om en registrerer seg.

Dersom du er rik eller tjener mye, så DNB gir deg Saga kort får du 16% rabatt.
Tesla Model Y                         2021-

Idiot

Sitat fra: ToWalkOrDrive på lørdag 06. april 2024, klokken 23:27Spørs som sagt kor du er.

Eller hva du sammenligner med? Som ny elbileier så tilsier all sunn fornuft at jeg sammenligner pumpepris på el mot pumpepris på bensin/diesel, ikke hjemmelading. Hjemmelading bør sees på som en "bonus og et gode" ikke en referanse. Uansett hvordan dere vrir og vender på desimanelene her så kommer jeg ut fra stasjonen med ca halve utgiften på drivstoff med min nye elbil. Trådtittelen her er jo noe misvisende og fra en periode da strømmen var eksepsjonelt dyr, ikke en gang da var det dyrere med el. Om noe er dyrt for meg så er det kommunal lading som her i byen er på 4,- kWt nesten det samme som hurtiglading. Da kommer eventuell parkering i tillegg.

vinterdekk

En kjapp utregning tilsier at man må over 7,50kr/kWh før pumpepris og lynlading matcher.

Med småkjøringen min på vinter så er 24kWh/100km ikke helt feil, og er jeg «snill» med tallene til en bensinbil så er forbruket 0,8l/10km.

Med bensinpris på 23kr/l tilsier det at bensinbilen bruker 23*0,8=18,4kr/10km.

18,4(kr/10km) / 2,4(kWh/10km) = 7,67 kr/kWh lynladepris. (Blir utregningen rett?)

Med prisene i januar 2023 så var prisen på lynlading så høy at det må ha vært ganske greit å kjøre bensinbil. Circle K var versting med 9,29 kr/kWh. 23 prisene er bakteppe for denne tråden.

https://www.elbil24.no/nyheter/sa-mye-koster-lading-pa-farten-na/78199121

Enig med Joccy at man må se an hva man sammenligner med og at pumpeprisen er relevant.

For meg som ikke lynlader så ofte kan gjerne betale 6,29kr/kWh på Recharge med blå brikke om lokasjonen er beleilig og jeg slipper å tulle med nok en tullete app.

Men det er likevel ett tankekors at olje som er hentet under jorden, raffinert, fraktet, lagret i store tanker, heftig avgiftsbelagt og forbrukes i energiinneffektive motorer, kan konkurrere med lynlading på pris.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

Egil S

Regnestykket jeg har brukt viser at kostnaden går i favør fossilbil rundt 6kr/kWh.

Fossilbil (gjennomsnittlig)
0,6l/mil 20kr/l er en kostnad pr mil på 12kr.

Elbil (gjennomsnittlig)
20kWh/100km 6kr/kWh ladepris blir 12kr pr mil.

Når denne tråden ble laget lå ladeprisene fr 7,50kr til 9kr pr kW.
da koster det plutselig 15-18kr pr mil å bortelade.
For å komme opp i den kostnaden pr mil med fossilbil må drivstoffet opp i 28-30kr/l.

Slik det er nå med priser rundt 4-5,50kr er det nå billigere med elbil.
Mange av oss har hatt avtalepriser under 2kr for lading, min 2,25kr/kWh avtale går ut 12. mai, så jeg får fort en økning på 50-150% fra midt i mai.

Blir litt som at jeg husker at jeg kunne kjøpe en halvliter cola på glassflaske for 5kr når jeg var guttunge, eller at det kostet meg 6,50kr literen å fylle bensin på mopeden min. Da er prisene i dag hinsides dyre, men så er det vel 30-40år siden så noe prisstigning må man regne med.
Poenget er bare at mange vet hva det pleide å koste å lade ute for ikke så lenge siden og i forhold til det er prisen i dag fremdeles høy.

For meg er fornuftige priser:
AC lading 2kr/kWh
Hurtiglading 3kr/kWh
Lynlading 4kr/kWh
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

Panduck

Sitat fra: Joccy på søndag 07. april 2024, klokken 06:51Hjemmelading bør sees på som en "bonus og et gode" ikke en referanse.

Forstår ikke logikken der. Når hjemmelading står for 80%-90% av det man lader, er det ikke "bonus" eller "et gode", det er det man legger til grunn for utregningen på hva man sparer. Det er og derfor hurtiglading kan være litt "et ran" da de fleste hurtiglader så lite at det betyr veldig lite hva det koster. Lokasjon og tilgjengelighet vil da være avgjørende.

Jeg går i den fella regelmessig selv, bestemmer meg for å velge billigste ladested, men havner der jeg helst vil være mens jeg venter. At Tesla sparer meg for en del penger betyr lite når jeg må velge en deprimerende veikro mens 2kr/kWh mer gjør at jeg kan spise på en flott lakserestaurant mens jeg venter.

Hurtiglading vil aldri bli som bensinfylling, rett og slett fordi de aller fleste vil gjøre det veldig lite.

Idiot

Sitat fra: Egil S på søndag 07. april 2024, klokken 12:11Regnestykket jeg har brukt viser at kostnaden går i favør fossilbil rundt 6kr/kWh.

Elbil (gjennomsnittlig)
Nå regner du jo veldig i disfavør av EL.
Fossilbiler nede i 0,6 er lite realistisk for den gjennomsnittlige bilparken, det vel for det meste en mini/konebil kjørt pent. For å fylle til 20,- i dag må du stå på pumpene når prisene er skrudd ned ellers er det til daglig 23-24,- hvis ikke mer.

Mitt tilfelle: 0,8l og pumpepris på 24,- i underkant av 20,-/mil.
4,45 for SuC blir 9,- pr kjørte mil.

SitatSlik det er nå med priser rundt 4-5,50kr er det nå billigere med elbil.

Men over her regner du med 6,-   ;)

Idiot

Sitat fra: Panduck på søndag 07. april 2024, klokken 12:28
Sitat fra: Joccy på søndag 07. april 2024, klokken 06:51Hjemmelading bør sees på som en "bonus og et gode" ikke en referanse.

Forstår ikke logikken der. Når hjemmelading står for 80%-90% av det man lader, er det ikke "bonus" eller "et gode", det er det man legger til grunn for utregningen på hva man sparer. Det er og derfor hurtiglading kan være litt "et ran" da de fleste hurtiglader så lite at det betyr veldig lite hva det koster. Lokasjon og tilgjengelighet vil da være avgjørende.

Velger å tro at du misforstår meg med vilje her.

vinterdekk

Sitat fra: Joccy på søndag 07. april 2024, klokken 12:37
Sitat fra: Egil S på søndag 07. april 2024, klokken 12:11Regnestykket jeg har brukt viser at kostnaden går i favør fossilbil rundt 6kr/kWh.

Elbil (gjennomsnittlig)
Nå regner du jo veldig i disfavør av EL.
Fossilbiler nede i 0,6 er lite realistisk for den gjennomsnittlige bilparken, det vel for det meste en mini/konebil kjørt pent. For å fylle til 20,- i dag må du stå på pumpene når prisene er skrudd ned ellers er det til daglig 23-24,- hvis ikke mer.

Mitt tilfelle: 0,8l og pumpepris på 24,- i underkant av 20,-/mil.
4,45 for SuC blir 9,- pr kjørte mil.

SitatSlik det er nå med priser rundt 4-5,50kr er det nå billigere med elbil.

Men over her regner du med 6,-   ;)

Enig i at 0,6 l/10km og 20kr/l er nokså urealistisk «snitt». Går sikkert med varm garasje og hamstring når pumpeprisen er lav. Men her hvor jeg bor er pumpeprisen sjeldent 20 kr.

Egil S

Snitt er snitt.
Jeg mener å ha sett at NAF bruker 0,5l/mil som sitt gjennomsnitt for fossile biler.
Å bruke 0,6 er nok et greit gjennomsnitt.
Samme med Elbil, en i3/Zoe bruker vesentlig mindre strøm enn en Hongqi eller EQS, i tillegg endrer forbruket seg mye på en elbil over hele året 20kWh/100km er ganske gjennomsnittlig på et helt år.

Joda kanskje bensinen har vært litt dyrere i vinter, jeg vil tro den kan komme ned i 20kr og kanskje under nå i sommer hvis man fyller på de rette dagene, det kommer an på om oljeprise fortsetter og sige og kronekursen ikke styrker seg.

Skjæringspunktet ligger uansett mellom 6 og 7kr på ladeprisen.

Så en gladnyhet, etter sist innlegg fikk jeg en mail fra mitt nettselskap, de åpner en ny ladestasjon og prisen for hurtiglading er spotpris +2kr, det er en prismodell jeg støtter helt og fult og håper flere følger.
betaling med kort, easypark app og RFID brikke

vinterdekk

Sitat fra: Egil S på søndag 07. april 2024, klokken 14:27Snitt er snitt.
Jeg mener å ha sett at NAF bruker 0,5l/mil som sitt gjennomsnitt for fossile biler.
Å bruke 0,6 er nok et greit gjennomsnitt.
Samme med Elbil, en i3/Zoe bruker vesentlig mindre strøm enn en Hongqi eller EQS, i tillegg endrer forbruket seg mye på en elbil over hele året 20kWh/100km er ganske gjennomsnittlig på et helt år.

Joda kanskje bensinen har vært litt dyrere i vinter, jeg vil tro den kan komme ned i 20kr og kanskje under nå i sommer hvis man fyller på de rette dagene, det kommer an på om oljeprise fortsetter og sige og kronekursen ikke styrker seg.

Jeg synes ikke man skal bruke teoretiske forbrukstall for bensinbil og egne forbrukstall for elbil, og regne kostnadsforskjell på lynlading og pumpepris ut i fra det. Har eid noen småbiler og 0,6 l/10km får man med en puslete eco motor og rimelig varmt vær. Typegodkjenningen var kanskje rundt 0,5 l/10km, men det er noen år siden jeg eide den bensinbilen jeg har i tankene. Jeg husker at jeg var litt skuffet over forbruket.

Egil S

Jeg reduserte forrige innlegg endel, men elbiltallene er ikke sånn sett "mine egne".

En i3/Zoe o.l. vil du kunne kjøre på 18kWh/100Km fordelt på hele året, ned rundt 13 på sommeren, 18-20 på vinteren, jeg har hatt en i3 tidligere så jeg vet hva den brukte.
Har du en Hongqi, eTron, EQE/EQS e.l. stor familie SUV er du vel rundt 22kWh/100km i års snitt, nede rundt 17-18 på sommeren og 24+ på vinteren.
Min egen nåværende elbil ligger på et årssnitt mellom 19-20, men de som kjører mer motorvei enn meg ligger noe høyere.

Jeg har aldri hatt en fossilbil som er oppgitt rundt 0,5l/mila, jeg har hatt mange som bruker 1,2-2l, men siden 2002 har jeg ikke hatt en eneste fossilbil med mindre enn 6 sylindre og etter 2007 med under 300hk.
Selv min V8 turbo fikk jeg ned under 0,9l på langkjøring.
6 sylindret trippelturbo dieselbilen gikk på 0,9 til vanlig og 0,6 på langkjøring, dette var biler som var langt over snittet, så jeg synes ikke 0,6l er en urealistisk påstand for snittforbruk på en fossilbil hvor mange normale motorer i dag er 3-sylindrede turbomotorer.

Smarte penger bruker her akkurat samme tall som meg i sin utregning.
https://www.smartepenger.no/bilokonomi/1999-el-bil

Elbilforeningen bruker også samme tall her.
Regnestykkene forutsetter en kjørelengde på 1100 kilometer per måned, at elbilen bruker to kWt per mil og at dieselbilen bruker 0,6 liter per mil.
https://elbil.no/det-har-aldri-lonnet-seg-mer-a-bytte-ut-fossilbilen-med-elbil/

Nettavisen sier her.
Strømforbruket på elbiler varierer til dels mye, men normalen er mellom 1,4 og 2,5 kWh per mil. SSB benytter 2 kWh som et gjennomsnittsmål.
Her bruker de 0,4 og 0,5l/mil for fossilbil.
https://www.nettavisen.no/okonomi/sa-dyr-ma-strommen-vare-for-elbil-blir-dyrere-enn-en-dieselbil/f/5-95-304863

Det finnes sikkert flere slike artikler jeg kan linke til, men det virker som de aller fleste bruker 20kWh/100km som snittforbruk for elbil og 0,5 eller 0,6l/mil for fossilbil.

vinterdekk

Med utgangspunkt i literprisen her som ofte er 23 liter for bensin, så blir (0.6*23)/2=6,9 kr/kWh tippepunktet basert på dine grunntall (minus literprisen, som jeg har justert til 23 istedenfor 20).

vinterdekk

Sitat fra: Egil S på søndag 07. april 2024, klokken 14:27Så en gladnyhet, etter sist innlegg fikk jeg en mail fra mitt nettselskap, de åpner en ny ladestasjon og prisen for hurtiglading er spotpris +2kr, det er en prismodell jeg støtter helt og fult og håper flere følger.
betaling med kort, easypark app og RFID brikke

Veldig interessant dette, håper flere ladeoperatører vurderer en slik prismodell.  :+1:

Gazer75

For min del var det enkelt å samanlikne. Eg bytta frå ein 2012 Golf TDI 2.0 til ein e-Golf.
Snittet på dieselen gjennom året var rundt 6,5L/100km. Vart mest småkøyring under 20km. På tur var den ned rett under 5L/100km. Men så har vi lite motorveg her i vest :)
På elbilen ligg eg på rundt 130-140Wh/km så lenge det ikkje er kaldt. Tre turar i påsken på 200-250km var alle 128-130Wh/km.
Korte turar i -15C eller verre brukar mykje. Hadde ein tur på butikken som er om lag 8km t/r og snittet var over 300Wh/km.
Dei fleste korte turane i vinter enda på 150-200Wh/km.

Så dei tre turane i påsken kosta om lag 65% av dieselen. Rekna då 5,49kr -10% rabatt (Bilkraft) altså 5kr/kWh og 5L/100km til 20kr literen.
2020 e-Golf (2023-)

Egil S

Sitat fra: vinterdekk på søndag 07. april 2024, klokken 18:50Med utgangspunkt i literprisen her som ofte er 23 liter for bensin, så blir (0.6*23)/2=6,9 kr/kWh tippepunktet basert på dine grunntall (minus literprisen, som jeg har justert til 23 istedenfor 20).

Ja literprisen varierer, ikke ofte jeg har sett den over 22kr i vinter her i Stavanger området, men nå har oljeprisen gått opp og kronen ikke styrket seg så 23kr er nok gjerne det den har kommet opp på de siste ukene, jeg fylte noe 98 oktan på veteranbilen tidlig i mars til 23kr.
Vi får se hvordan den blir i sommer, blir ikke overrasket om det er mulig å fylle for 18-19kr på onsdager og søndager.

Min elbil kalkulerer forbruket i "siden start av turen", "siden lading" og "langtids".
Langtids er den jeg finner interessant, jeg fikk min bil i januar 23, frem til sommeren lå denne på ca 20-21kWh/100km, i løpet av sommeren i fjor krøp den ned til 18kWh/100km og i høst/vinter krøyp den opp igjen slik at jeg rundt nyttår lå rett under 20kWh/100km.
Jeg resatte alle i februar i år.

For de fleste av oss så tåler vi fint å lade for 8-9kr en gang i ny og ne eller på langtur, men ikke alle har mulighet for å lade 90% hjemme, enten de bor i borettslag, leilighet, leier bolig e.l. slik at de må lade det aller meste borte, da har prisen endel å si, derfor mener jeg at ladeprisen aldri bør overstige 6kr/kWh slik at det ikke blir dyrere enn fossilbil pr mil.

Så får vi håpe flere tar etter mitt lokale nettselskap og begynner med en spotpris+fast påslag.
Det virker veldig rettferdig, men det vil jo kanskje bety at på vinteren vil det i perioder bli veldig dyrt hvis spotprisen er 5kr med påslag på 2kr, ettersom vi ikke får strømstøtte til lading.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA