Hurtiglading er et ran!

Startet av Bondeknøl, mandag 17. juli 2023, klokken 21:53

« forrige - neste »

vinterdekk

Sånn ift. diskusjonen om pris på hurtiglading så regnet jeg ut at jeg i løpet av helgens langkjøring brukte 11,1kr/mil inkl. hjemmelading, mot 15,4kr/mil om jeg hadde kjørt noe tilsvarende bensinbil. Ladet bare på Kople og Recharge med blå brikke. Men man må jo sitte på elbilen i ganske mange år for at det spiller noen rolle for totalregnskapet om man regner ut fra prisene på offentlige ladere. Og da har det som Egil S er inne på også skjedd svært mye på elbilfronten i mellomtiden.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

ToWalkOrDrive

Du skal ikke bare ta en VW ID7 stasjonsvogn som ventepølse? (Evt Audi Q6?)
Den har jo "moderne" rekkevidde, og vil sannsynligvis få svært lite verditap neste 2 år...særlig om regjeringen putter 25% mva fra første krone på elbiler fra 01.01.2026. Er nesten ingen partier som ikke sier at elbilavgift skal opp.

ID7 har såpass bra rekkevidde at den ikke blir umoderne selv om andre biler får over 700km rekkevidde.
Tesla Model Y                         2021-

Egil S

Sitat fra: ToWalkOrDrive på søndag 28. april 2024, klokken 19:36Du skal ikke bare ta en VW ID7 stasjonsvogn som ventepølse? (Evt Audi Q6?)
Den har jo "moderne" rekkevidde, og vil sannsynligvis få svært lite verditap neste 2 år...særlig om regjeringen putter 25% mva fra første krone på elbiler fra 01.01.2026. Er nesten ingen partier som ikke sier at elbilavgift skal opp.

ID7 har såpass bra rekkevidde at den ikke blir umoderne selv om andre biler får over 700km rekkevidde.

Jeg kjøpte min første og siste VAG bil i Skodaen.
Første bilen min i 1996 var en Opel Record som jeg fulgte opp med en Vectra, så fulgte det mange år fra 2002 med BMW, etter 9 BMW'er, den ene har jeg nå hatt i 18år, valgte jeg prøve noe nytt med Skodaen, eneste VAG produktet jeg nå vurderer er Porsche.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

ToWalkOrDrive

Apropos bilvalg og hurtigladingskostnad. Dersom en f.eks. har Tesla Model Y så får en jo laveste ladeprisene på Tesla Supercharger uten å betale månedsabonnement. I snitt kostet det i mars 3,97 å lade mellom 16-20, og 3,58 de andre 20 timene i døgnet.

I helgen kjørte jeg 24 mil med forbruk på 1,5 kWh per i mil i snitt, altså 36 kWh. Siden jeg ladet hjemme, om natten, før jeg reiste på hytta så ender vel strømregningen på ca 1,3kr (inkl nettleie) per kWh x 36 = 47 kroner. Så jeg brukte altså 47 kroner på å komme meg til hytta og tilbake, som var 24 mil. Altså 2 kroner per mil.

Dersom jeg måtte ladet i mellom 16-20 på hurtiglader (3,97 per kWh) disse 36 kWh måtte jeg ha betalt 143 kroner. Eller 6 kroner per mil.

Lønnsomt med elbil som bruker lite strøm. Er sikkert ting med viseren som er litt uærlig, som tapt strøm på vei gjennom kabelen osv.

Håvar

Triptelleren til Tesla viser ikke forbruk som forvarming (og annet mens bilen ikke er i drive?).
Uansett, om en legger på 10-15% for å kompensere for det og ladetap er du fortsatt innenfor 3-7 kr/mil.
Lavt forbruk er underkommunisert, både med tanke på kostnader,  rekkevidde og ladetid ved hurtiglader
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

RJK

Eviny reklamerer for ny, lavere pris. 4,99 NOK/kWh for lynlading!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Electric cars in Norway

Sitat fra: RJK på tirsdag 30. april 2024, klokken 14:58Eviny reklamerer for ny, lavere pris. 4,99 NOK/kWh for lynlading!
RJK :+1: now we talking

Gadgetman

Om eg regner 5Kr/KWH og 20KWh/100Km (bilen viser gjennomsnitt på 16.2KWh akkurat nå, men ta med regnvær, energitap ved lading osv) så blir det en grei hundrings eller akkurat 1Kr/Km.   

En ICE bruker 6.5L/100Km, eller mer om du har jalla bil.   
Med en GOD pris på 20Kr/L blir det 130Kr for den samme strekninga.   
(Det er lenge mellom hver gang man ser slike priser her oppe... )   

Lader man bilen hjemme, til 1Kr/KWh så koster de samme 100Km 20Kr. Eller 40 - 50Kr når kulda setter inn og strømprisene uler rundt nåva.   

Om bare MIFO kunne fått ut fingern snart og fått lagt inn strøm i garasjene i sameiet... 
'Fersk' ELbileier med en 2014 Citroën Berlingo.
Rekkeviddeangst er for pyser.
Ekte mannfolk går rett på psykose!

Egil S

Ja elbil er billigst om man kan lade hjemme.

Er man avhengig av bortelading er det mindre og spare og vinteren er det nok dyrere enn mange fossilbiler, noe man tar igjen på sommeren.

Med mitt borteladingsmønster skal det mye til at det ikke svarer seg med elbil, selv med noen dyre borteladinger, men jeg mener prisene må ned, det føles feil når strømmen koster under 50øre hjemme og 5kr ute, da kjennes det ut som noen har litt vel god margin på det de selger.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

Electric cars in Norway

Sitat fra: Egil S på torsdag 02. mai 2024, klokken 17:05Med mitt borteladingsmønster skal det mye til at det ikke svarer seg med elbil, selv med noen dyre borteladinger, men jeg mener prisene må ned, det føles feil når strømmen koster under 50øre hjemme og 5kr ute, da kjennes det ut som noen har litt vel god margin på det de selger.
Ser den Egil :+1: men vi privat har jo strømstøtta men det har vel ikke disse som leverer strøm til hurtigladerne? Eller har de det de også?

Superman

Sitat fra: Electric cars in Norway på torsdag 02. mai 2024, klokken 18:48
Sitat fra: Egil S på torsdag 02. mai 2024, klokken 17:05Med mitt borteladingsmønster skal det mye til at det ikke svarer seg med elbil, selv med noen dyre borteladinger, men jeg mener prisene må ned, det føles feil når strømmen koster under 50øre hjemme og 5kr ute, da kjennes det ut som noen har litt vel god margin på det de selger.
Ser den Egil :+1: men vi privat har jo strømstøtta men det har vel ikke disse som leverer strøm til hurtigladerne? Eller har de det de også?
Nei, Ladeselskaper, og næringslivet forøvrig, har ingen strømstøtte.

Det lyn-/hurtigladerstasjonene har - er en nettleietariff for litt større næringskunder med et effektledd på nettleien som er vesentlig høyere priset per kW/måned (beregnes av det høyeste effektuttaket i kW over en klokketime per måned) enn kapasitetsleddet oss privatkunder og mindre næringskunder betaler. Dog er energileddet lavere, men i tillegg kommer også et høyt fastledd per måned utenom effektleddet. Lyn-/hurtiglading kan gi skyhøyt samtidig effektuttak over en klokketime når mange lader samtidig, og da blir nettleieregningen således temmelig høy når man deler denne effektkostnaden ut på antall kWh hver måned, og sannsynligvis veldig mye høyere enn de 50-70 øre/kWh som oss vanlige forbrukere betaler i nettleie (inkl. kapasitetledd). Det er vel temmelig sannsynlig at slik samtidig lading skjer minst en gang per måned for alle multiladestasjoner. Dette må jo regnes inn i tillegg til øvrig nettleiekomponenter (fastledd, energiledd, forbruksavgift, enovaavgift og mva), strømpris, investerings-, drift- og vedlikeholdskostnader. Samt at jeg går ut fra at ladeselskapene også skal ha en viss avkastning og overskudd på investert kapital. Så ned mot en krone eller to vil jeg tro vi aldri vil se. 3-4 kroner/kWh kan kanskje være realistisk å håpe på hvis strømprisen stabiliserer seg over tid på under 40-50 øre/kWh.

Men hva vet jeg, jeg er jo Supernullet 😏
2022  ŠKODA ENYAQ iV 80x  -  SUV-versjon
Hvorfor gå da - når man kan kjøre Škoda  8)

Vidar_S

Sitat fra: Supernullet på torsdag 02. mai 2024, klokken 19:51Så ned mot en krone eller to vil jeg tro vi aldri vil se. 3-4 kroner/kWh kan kanskje være realistisk å håpe på hvis strømprisen stabiliserer seg over tid på under 40-50 øre/kWh.

Men hva vet jeg, jeg er jo Supernullet 😏

Tesla / Ionity ser ut til å få det til å gå rundt med 3-4 kr/kWh pluss abonnementsavgift. Eviny er nede på 4,50-ish om man lader via appen deres og benytter den ofte nok til å kunne se rabatten på den tiende ladingen.

Ser man på spådommene til de som påstår de kjenner strømmarkedet skal ikke strømprisen stabilt under 40-50 øre før tidligst 2040, så jeg har mine tvil om at prisen vil gå merkbart ned før konkurransen i markedet blir mer reell :) Per nå virker det som om folk flest bryr seg mindre om pris og mer om bekvemmelighet når det skal hurtiglades. Det tyder jo også på at de fleste ikke hurtiglader veldig ofte eller sammenligner mest med bensinprisen og syns det er "helt greit" som det er i dag.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Gadgetman på torsdag 02. mai 2024, klokken 11:55Om eg regner 5Kr/KWH og 20KWh/100Km (bilen viser gjennomsnitt på 16.2KWh akkurat nå, men ta med regnvær, energitap ved lading osv) så blir det en grei hundrings eller akkurat 1Kr/Km. 

En ICE bruker 6.5L/100Km, eller mer om du har jalla bil. 
Med en GOD pris på 20Kr/L blir det 130Kr for den samme strekninga. 
(Det er lenge mellom hver gang man ser slike priser her oppe... ) 

Lader man bilen hjemme, til 1Kr/KWh så koster de samme 100Km 20Kr. Eller 40 - 50Kr når kulda setter inn og strømprisene uler rundt nåva. 

Om bare MIFO kunne fått ut fingern snart og fått lagt inn strøm i garasjene i sameiet... 

Dersom du lader etter 20:00 på TeslaMolde koster det nå 3,40 med Tesla abonnement. Koster og det før kl 16:00.

goggo

3,50/kWh hos Uno-X Lillesand nå, vet ikke om det er bare her eller om de kjører kampanje flere steder.

mvh
HUgo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA