Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hurtiglading er et ran!

Startet av Bondeknøl, mandag 17. juli 2023, klokken 21:53

« forrige - neste »

Gadgetman

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 03. mai 2024, klokken 04:11Dersom du lader etter 20:00 på TeslaMolde koster det nå 3,40 med Tesla abonnement. Koster og det før kl 16:00.

Kunne godt gjort det, men... har du et adapter eg kan bruke?   
eg har både CHADEMO og Type1 på Berlingoen, så noe må vel passe?   

Det er mulig at man kan bruke Type2 laderne på vestenden av Fylkeshuset på kveld/natt uten å måtte betale 24Kr/t. Har ikkje testa. Men tviler på at man får særlig mye effekt ut av de. Har ikkje gidda teste. Hven F! vil vel sitte der på kvelden?   
Molde er en dødskjedelig by...

'Fersk' ELbileier med en 2014 Citroën Berlingo.
Rekkeviddeangst er for pyser.
Ekte mannfolk går rett på psykose!

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Gadgetman på fredag 03. mai 2024, klokken 10:27
Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 03. mai 2024, klokken 04:11Dersom du lader etter 20:00 på TeslaMolde koster det nå 3,40 med Tesla abonnement. Koster og det før kl 16:00.

Det er mulig at man kan bruke Type2 laderne på vestenden av Fylkeshuset på kveld/natt uten å måtte betale 24Kr/t. Har ikkje testa. Men tviler på at man får særlig mye effekt ut av de. Har ikkje gidda teste. Hven F! vil vel sitte der på kvelden?   

Glemte å se hvilken bil du hadde!
Wow! Elektrisk Berlingo fra 2014 med Chademo (maks 45 kW effekt) og Type 1, og uten mulighet å lade hjemme. Wow, det står det respekt av. Tror ikke jeg har hørt om noen som har valgt en så vrien kombinasjon før. Jeg kan ikke mye om adaptere og sånt til den type bil, men Elbilgrossisten eller Elbilhjelpen har gjerne tips. Personlig hadde jeg kjøpt en sånn 16 amper skjøteledning som var 25 meter lang, og ladet når jeg kunne ut vinduet (dagtid)  :)
https://www.felleskjopet.no/hjem-og-fritid/verktoey-og-jernvare/skjoeteledning-og-kabeltrommel/skjoetekabel-25mtr-gummi-3x25m-50258095/ . Bør i hvert fall ha 2,5mm2 kabel, som her, for å unngå varmgang.

Kan og være eksperten på elbilgrossisten har noen smarte løsninger for å få ladet hjemmefra.
https://www.elbilgrossisten.no/products/citroen-berlingo-electric

Eventuelt kan du kontakte
https://elbilhjelpen.no/
Jeg vet at han som driver Elbilhjelpen kjenner til løsninger med ledninger over fortauet som kommunen ikke alltid liker, og har brukernavnet electrolux her på forumet.
Tesla Model Y                         2021-

Vidar_S

Da har Elton lansert abonnement/ladepakker, gitt.

Litt over 2 ganger månedsprisen Ionity tar for sitt abonnement for å få ladet til 3,50 i Norge vs 3,82 som ionity selv gir (da med rabatt på hele nettverket). I tillegg "gunstig ladepris" i Danmark, Sverige og Finland.

Alternativt 14 kr mer i mnd sammenlignet med Ionity Passport for å få ladet til 55 øre over Ionity passport-pris (igjen begrenset til Norge med "gunstig ladepris" i Sverige, Danmark og Finland).

Muligens man potensielt kan spare noe på pakkene med inkludert bruk X kWh om det ikke finnes Tesla eller Ionity i nærheten så et abonnement hos en av dem vil lønne seg mer.

vinterdekk

Sitat fra: Vidar_S på fredag 03. mai 2024, klokken 15:03Muligens man potensielt kan spare noe på pakkene med inkludert bruk X kWh om det ikke finnes Tesla eller Ionity i nærheten så et abonnement hos en av dem vil lønne seg mer.

Ikke så lett å regne hjem Elton pakkene. Ladepakkene er mest lønnsomme når man lader hos dyrere ladeoperatører. Lader man hos rimeligere ladeoperatører så må man lade mer for å spare inn månedskostnaden. Men Ionity pakkene var i alle fall nærmere Ionity Passport enn tidligere, det skal de ha.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

Electric cars in Norway

SitatGlemte å se hvilken bil du hadde!
Wow! Elektrisk Berlingo fra 2014 med Chademo (maks 45 kW effekt) og Type 1, og uten mulighet å lade hjemme. Wow, det står det respekt av.
Ja kjekt at elbilene brukes opp :+1:

Egil S

Klepp energi har kommet med en prismodell jeg liker.
Spotpris + 1,6kr+ moms, det er helt rettferdig spør du meg, nå har de bare èn hurtig/lyn-lader (vet ikke effekt, kan sjekke) og noen 11kW ladere på kommunale bygg, men de har ambisjoner om å bygge ut i kommunen.
Betaling via brikke, easypark app eller kort.

Denne prismodellen er veldig gunstig nå i den varmere årstiden, og vil nok ligge rundt 2-2,50kr+moms, når strømprisen er negativ blir det under 1,6kr+moms.
Vinteren blir det nok mindre attraktivt, men ser jeg tilbake på vinteren vi legger bak oss var det bare unntaksvise timer spottprisen var over 2kr, slik at prisen på det jevne vil ligge under 4kr om vinteren.

I skrivende stund ligger ladeprisen på 2,38kr.
live oppdatert pris ser du her:
https://klepp-energi.no/ladetjenester/priser/
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

Electric cars in Norway

Sitat fra: Egil S på lørdag 04. mai 2024, klokken 12:31Klepp energi har kommet med en prismodell jeg liker.
Spotpris + 1,6kr+ moms, det er helt rettferdig spør du meg, nå har de bare èn hurtig/lyn-lader (vet ikke effekt, kan sjekke) og noen 11kW ladere på kommunale bygg, men de har ambisjoner om å bygge ut i kommunen.
Betaling via brikke, easypark app eller kort.

Denne prismodellen er veldig gunstig nå i den varmere årstiden, og vil nok ligge rundt 2-2,50kr+moms, når strømprisen er negativ blir det under 1,6kr+moms.
Vinteren blir det nok mindre attraktivt, men ser jeg tilbake på vinteren vi legger bak oss var det bare unntaksvise timer spottprisen var over 2kr, slik at prisen på det jevne vil ligge under 4kr om vinteren.

I skrivende stund ligger ladeprisen på 2,38kr.
live oppdatert pris ser du her:
https://klepp-energi.no/ladetjenester/priser/
Ser bra ut Egil. Hadde flere selskaper gjort som Klepp hadde det vært bra

Ingeniøren

Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 04. mai 2024, klokken 06:10
Wow! Elektrisk Berlingo fra 2014 med Chademo (maks 45 kW effekt) og Type 1, og uten mulighet å lade hjemme. Wow, det står det respekt av.
Jepp, mange av el motstanderne mener jo de ikke varer så lenge som 10 år en gang....
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

vinterdekk

WeCharge/Elli har justert ned prisene på Ionity/Selected Partners (skjermbilder vedlagt).

Jeg tenker dette er overbevisende nok for egen del, til å stoppe på Ionity å lade med P&C. Kjører ikke så ofte forbi Ionity så Ionity Passport vil ikke være aktuelt for meg med det første.

Electric cars in Norway

Sitat fra: Ingeniøren på lørdag 04. mai 2024, klokken 16:44
Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 04. mai 2024, klokken 06:10
Jepp, mange av el motstanderne mener jo de ikke varer så lenge som 10 år en gang....
De vet ikke bedre :D

Gadgetman

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 03. mai 2024, klokken 14:16
Sitat fra: Gadgetman på fredag 03. mai 2024, klokken 10:27

Glemte å se hvilken bil du hadde!
Wow! Elektrisk Berlingo fra 2014 med Chademo (maks 45 kW effekt) og Type 1, og uten mulighet å lade hjemme. Wow, det står det respekt av. Tror ikke jeg har hørt om noen som har valgt en så vrien kombinasjon før. Jeg kan ikke mye om adaptere og sånt til den type bil, men Elbilgrossisten eller Elbilhjelpen har gjerne tips. Personlig hadde jeg kjøpt en sånn 16 amper skjøteledning som var 25 meter lang, og ladet når jeg kunne ut vinduet (dagtid)  :)
https://www.felleskjopet.no/hjem-og-fritid/verktoey-og-jernvare/skjoeteledning-og-kabeltrommel/skjoetekabel-25mtr-gummi-3x25m-50258095/ . Bør i hvert fall ha 2,5mm2 kabel, som her, for å unngå varmgang.

Eg kan lade hjemme, men foreløpig bare med 8A via nødlader. Har ikkje mer i garasjen, og det eg har der er 'heller tvilsomt' så eg lader bare der dersom eg holder på med noe i garasjen.   
Sameiet har anbud ute på å få lagt inn 3fase(25A tror eg) i alle garasjene. Når det er gjort er det opp til hver og en å leie elektriker til å montere en passende lader for sin bil.   
Eg har drevet og kikka rundt, og en Zaptec Go burde fungere for meg.

Eg har en Type 2 til Type 1 kabel allerede(Kosta 2000 på Jula) som eg har benytta på noen 'treg lade' punkter når alt raskere er opptatt, så en Type 2 hjemmelader uten kabel er greiest for meg. 

Varmgang i kabel er overdrevent. Så lenge du ikkje kveiler kabelen når den brukes går det greit med 1,5kvadrat også.   
Ja, kabeltromler er farlige greier.

Eg har under 3 mil reise en vei til jobb, og de siste 5 åra har eg ikkje vært lengre enn til Ålesund med gamlebilen. Og det var en til 2 ganger i året. I tillegg så bruker eg mye buss for til/fra arbeid.   
God takhøyde og god plass baki var viktigere enn lang rekkevidde for meg. At det ikkje er plass til lengre bil i garasjen er selvsagt helt uvesentlig... 
'Fersk' ELbileier med en 2014 Citroën Berlingo.
Rekkeviddeangst er for pyser.
Ekte mannfolk går rett på psykose!

vinterdekk

Jeg ser at Ionity koster 5.80kr/kWh i Ladeklubben nå.  :+1:

[ Koster forøvrig 5.99kr/kWh (Ionity Direct pris) med mitt We Charge Free (Elli) abonnement når det fornyes i slutten av måneden. Men så langt jeg har sett så følger We Charge Free prisene til Ionity Direct i våre naboland, mens Ladeklubben har ett godt påslag. Greit å tenke på siden både Ladeklubben og We Charge Free har P&C sertifikat, at man sjekker prisene før man installerer.  :P ]

Orbit

Ionity senker prisene i morgen (28/5), og splitter Passport-abonnementet i to nye avtaler (Motion/Power):
  • Direct: 0 kr/mnd + 5,40 kr/kWh
  • Motion: 65 kr/mnd + 3,80 kr/kWh
  • Power: 136 kr/mnd + 3,00 kr/kWh

På avtalene med månedspris er denne redusert første måned (hhv 45 og 90 kr).
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

RJK

Sitat fra: Orbit på mandag 27. mai 2024, klokken 22:25Ionity senker prisene i morgen (28/5), og splitter Passport-abonnementet i to nye avtaler (Motion/Power):
  • Direct: 0 kr/mnd + 5,40 kr/kWh
  • Motion: 65 kr/mnd + 3,80 kr/kWh
  • Power: 136 kr/mnd + 3,00 kr/kWh

På avtalene med månedspris er denne redusert første måned (hhv 45 og 90 kr).
Hmmm, rart jeg ikke har fått mail om dette!

Men, for min del er "Direct" for lite redusert, og Power ikke billig nok til å bytte, så velger nok å ha Passport en god stund til!

Ihvertfall til over ferien, og sikkert litt lengre ut på høsten.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Orbit

Jeg har heller ikke fått epost, kommer nok i morgen når dette er offisielt  :)
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA