Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hurtiglading er et ran!

Startet av Bondeknøl, mandag 17. juli 2023, klokken 21:53

« forrige - neste »

Gazer75

Ser ingen fordel med å vere medlem i Elbilforeningen. Ingen av fordelane er nyttige for meg.
Med 18 øre rabatt hjå Recharge må ein lade fleire hundre kWh per månad for at det skal svare seg å bruke 47kr/mnd. Og når prisen der er høgare enn hjå andre så blir det bortkasta pengar.

Ein skal lade ein god del per mnd for at mange av avtalane skal svare seg. Kanskje for dei som brukar bilen mykje og ikkje har lading heime. Er uansett ikkje bra for verdien på bilen over tid om ein må hurtiglade så mykje.
2020 e-Golf (2023-)

RJK

Sitat fra: vinterdekk på fredag 02. februar 2024, klokken 15:13
Sitat fra: RJK på fredag 02. februar 2024, klokken 14:25Jeg ser ikke helt hvordan du ser for deg å tjene inn de 40,- per måned når det er dyrere ladepris enn de fleste på lista di. Og der du sparer, er det snakk om 10, 20 og 50 øre per kWh på de dyreste. Klarer du å holde deg unna Circle K, så er det sannelig vanskelig å se at det kan svare seg.

Med 20 øre besparelse, må du fylle 200 kWh per måned for å spare inn abb.avgiften, med 50 øre så er det "bare" 80 kWh.

Nei, sparer penger gjør man jo ikke men 40kr/mnd blir jo maks 480kr i året og bindingstiden er bare 1 måned. Sett opp mot Ladeklubb 565 kr/12mnd (bindingstid) som er det jeg har om dagen, så blir det litt samme for meg.
Er du medlem bare for å få Ladeklubben Blå, så er det rett å regne det inn, men ikke om du uansett Ladeklubben hadde blitt/forblitt medlem. Da virker Elli som en bedre idé. Har ikke sjekket helt hvordan Elton står sdeg oppi dette, men det er jo og greit å sammenligne med.

Ja, man kan legge til 40,- her og 50,- der, for å jage de laveste ladeprisene, men da blir det fort mange medlemsskap for å "spare". Å velge en slik roamingpartner for å forholde seg til bare en eller to operatører men likevel kunne lade hos de fleste, så er det jo et poeng. Men i all hovedsak er nok det å registrere seg hos de enkelte ladeoperatørene med ladestasjoner, det billigste.

Og for de som kjører litt, der hurtig/lynlading er endel av turene, så er det jo perfekt å finne 1 operatør som passer en, der man gjør det generelt best totalt sett. Men man bør jo se å velge en som man faktisk sparer på å "gifte seg med".

For min del ser det ut til å være Ionity, etter en periode med Tesla uten abb. og Uno-X, men det er jo fordi det passer meg og mitt ladebehov der jeg ferdes. Jeg skjønner at det er værre i bl.a. Nord-Norge, der det foreløpig bare er 4 operative stasjoner, og 1 som åpner snart, men kanskje er utenom der man vil kjøre til vanlig (Fauske hadde sånn sett vært langt bedre, men kommer vel etterhvert). Men går sommerferien uansett ned til Østlandet f.eks. vil den jo plutselig bli veldig aktuell for den tidsperioden.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

vinterdekk

Ser det som positivt med Ladeklubben at de bare gjør det som ett medlemsgode og ikke driver en forretning som skal generere overskudd til eierene. Det ser man f.eks. på at kredittkortet blir trukket etterskuddsvis og at de utsteder sertifikat for plug and charge. Føler det bare mangler at flere operatører inngår avtale med Elbilforeningen som gir drop-in pris og kanskje en liten rabatt.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

RJK

Elbilforeningen tjener nok penger på Ladeklubbens blå, og alle ladingene som gjøres via den. Er litt naivt å tro noe annet.

Jeg har sans for dems arbeid med "den lille sorte", og det å få gjennom kortbetaling. Men med Ladeklubbens blå, så blir de en kommersiell aktør i likhet med bl.a. Elton. Det føler jeg er langt utenfor hva JEG mener de skal drive med.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

vinterdekk

Sitat fra: RJK på fredag 02. februar 2024, klokken 21:49Elbilforeningen tjener nok penger på Ladeklubbens blå, og alle ladingene som gjøres via den. Er litt naivt å tro noe annet.

Jeg har sans for dems arbeid med "den lille sorte", og det å få gjennom kortbetaling. Men med Ladeklubbens blå, så blir de en kommersiell aktør i likhet med bl.a. Elton. Det føler jeg er langt utenfor hva JEG mener de skal drive med.

Kan hende, men jeg meldte meg inn til dels for å teste om Ladeklubben var noe for meg.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

RJK

Sitat fra: vinterdekk på fredag 02. februar 2024, klokken 22:50
Sitat fra: RJK på fredag 02. februar 2024, klokken 21:49Elbilforeningen tjener nok penger på Ladeklubbens blå, og alle ladingene som gjøres via den. Er litt naivt å tro noe annet.

Jeg har sans for dems arbeid med "den lille sorte", og det å få gjennom kortbetaling. Men med Ladeklubbens blå, så blir de en kommersiell aktør i likhet med bl.a. Elton. Det føler jeg er langt utenfor hva JEG mener de skal drive med.

Kan hende, men jeg meldte meg inn til dels for å teste om Ladeklubben var noe for meg.
Ja, da er det jo rett for deg å legge inn de 47,- per måned i kostnaden.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

vinterdekk

Sitat fra: RJK på fredag 02. februar 2024, klokken 15:54
Sitat fra: vinterdekk på fredag 02. februar 2024, klokken 15:13
Sitat fra: RJK på fredag 02. februar 2024, klokken 14:25Jeg ser ikke helt hvordan du ser for deg å tjene inn de 40,- per måned når det er dyrere ladepris enn de fleste på lista di. Og der du sparer, er det snakk om 10, 20 og 50 øre per kWh på de dyreste. Klarer du å holde deg unna Circle K, så er det sannelig vanskelig å se at det kan svare seg.

Med 20 øre besparelse, må du fylle 200 kWh per måned for å spare inn abb.avgiften, med 50 øre så er det "bare" 80 kWh.

Nei, sparer penger gjør man jo ikke men 40kr/mnd blir jo maks 480kr i året og bindingstiden er bare 1 måned. Sett opp mot Ladeklubb 565 kr/12mnd (bindingstid) som er det jeg har om dagen, så blir det litt samme for meg.
Er du medlem bare for å få Ladeklubben Blå, så er det rett å regne det inn, men ikke om du uansett Ladeklubben hadde blitt/forblitt medlem. Da virker Elli som en bedre idé. Har ikke sjekket helt hvordan Elton står sdeg oppi dette, men det er jo og greit å sammenligne med.

[...]

Elton synes for tiden å plassere seg rundt drop-in pris så langt jeg har sett, og hos Circle K koster det det samme som registrert bruker. Ladepakkene hos Elton gir ingen mening for meg da man får mest rabatt ved å lade der det er dyrest. Men jo, Elton blir billigere men man har ikke rfid-brikke. Det blir nok mindre viktig innen for Norges grenser når kortterminaler er innført. Og det er ikke langt unna.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

RJK

Av mangel på en god knagg å henge denne på...! ;)

Nå snakker vi ladefart!

315 kW ved, drumroll, 80 % SoC!

552 kW i peak-effekt, og fra 6 til 80 % oppnådd etter 11 minutter! Det er spinnvilt!

https://www.tv2.no/broom/flytter-grensene-for-hva-mange-trodde-var-mulig/16415675/



Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

turfsurf

Sitat fra: RJK på tirsdag 06. februar 2024, klokken 21:21Nå snakker vi ladefart!

315 kW ved, drumroll, 80 % SoC!

552 kW i peak-effekt, og fra 6 til 80 % oppnådd etter 11 minutter! Det er spinnvilt!

Ladefart er vel snart ikke ett problem. Rekkevidde / vekt er fremdeles ett problem.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

RJK

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 06. februar 2024, klokken 22:47
Sitat fra: RJK på tirsdag 06. februar 2024, klokken 21:21Nå snakker vi ladefart!

315 kW ved, drumroll, 80 % SoC!

552 kW i peak-effekt, og fra 6 til 80 % oppnådd etter 11 minutter! Det er spinnvilt!

Ladefart er vel snart ikke ett problem. Rekkevidde / vekt er fremdeles ett problem.
Dette skal være SSB, altså Solid State. Den kan kanskje "løse" ihvertfall ett av problemene. Begge blir vel problematisk, da de to står litt mot hverandre, med mindre man bare øker rekkevidden litt, for og å få litt vektreduksjon.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

ToWalkOrDrive

Sitat fra: RJK på tirsdag 06. februar 2024, klokken 22:52
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 06. februar 2024, klokken 22:47
Sitat fra: RJK på tirsdag 06. februar 2024, klokken 21:21Nå snakker vi ladefart!

315 kW ved, drumroll, 80 % SoC!

552 kW i peak-effekt, og fra 6 til 80 % oppnådd etter 11 minutter! Det er spinnvilt!

Ladefart er vel snart ikke ett problem. Rekkevidde / vekt er fremdeles ett problem.
Dette skal være SSB, altså Solid State. Den kan kanskje "løse" ihvertfall ett av problemene. Begge blir vel problematisk, da de to står litt mot hverandre, med mindre man bare øker rekkevidden litt, for og å få litt vektreduksjon.

Vet ikke om jeg forstår deg rett, men den Li Mega bilen bruker ikke Solid State batterier.
Tesla Model Y                         2021-

RJK

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 07. februar 2024, klokken 12:12
Sitat fra: RJK på tirsdag 06. februar 2024, klokken 22:52
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 06. februar 2024, klokken 22:47
Sitat fra: RJK på tirsdag 06. februar 2024, klokken 21:21Nå snakker vi ladefart!

315 kW ved, drumroll, 80 % SoC!

552 kW i peak-effekt, og fra 6 til 80 % oppnådd etter 11 minutter! Det er spinnvilt!

Ladefart er vel snart ikke ett problem. Rekkevidde / vekt er fremdeles ett problem.
Dette skal være SSB, altså Solid State. Den kan kanskje "løse" ihvertfall ett av problemene. Begge blir vel problematisk, da de to står litt mot hverandre, med mindre man bare øker rekkevidden litt, for og å få litt vektreduksjon.

Vet ikke om jeg forstår deg rett, men den Li Mega bilen bruker ikke Solid State batterier.
Hmmm, da har jeg enten lest feil, eller de har endret saken i ettertid uten å merke at den er endret.

Uansett, I stand corrected! :)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

vinterdekk

Nå er prisen hos Kople 6.59 kr/kWh for lynlading.

Kople [lynlading] koster det samme med 6.59 kr/kWh i Ladeklubben. Priser oppdatert 12 februar. (Recharge har økt 13 øre men har fortsatt rabatt til Elbilforeningen ift. veiledende.) https://elbil.no/dette-koster-hurtiglading/

Kople [lynlading] koster 6.39 kr/kWh i Elton, men vil anta at prisene vil justeres opp der også.

Rart at Ionity ikke setter ned prisen hos roaming-partnere og Elli (bl.a). Koster 6.99 kr/kWh der jeg har sjekker og 5.99 kr/kWh i Ionity app med Ionity Direct.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

Gazer75

Vorte ganske dyrt på Tesla SuC også no. Her i vest ligg prisen for det meste på 5,50 til 6,00 om ein held seg unna toppen mellom kl. 16 og 20. Langs E16 snakkar vi om 5,80 eller meir.
Så langt i vinter har Uno-X og Eviny vore rimelegaste om ein brukar Bilkraft appen og slår på rabatten.
2020 e-Golf (2023-)

RJK

Jeg hoppet på tilbudet på Ionity Passport som gir meg 3,82 kr/kWh.

Gjort to fyllinger der hittil, den ene til 177,58 for 46,49 kWh og 50.07 for 13,11 kWh, totalt 227.65 for 59,6 kWh. Det gir 4,91 kr/kWh inkludert månedsavgiften dersom jeg ikke lader mer i inneværende periode.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA