Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hurtiglading er et ran!

Startet av Bondeknøl, mandag 17. juli 2023, klokken 21:53

« forrige - neste »

RJK

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 23. januar 2024, klokken 15:38Ser at Tesla nå har skrudd opp prisen på Supercharger, sånn at det nå koster 4,17 per kWh mellom klokken 16-20, og 3,75 ellers i gjennomsnitt. De prisene gjelder for Tesla-eiere og for abonnementsholdere.

Alle priser og mer info ser en her:
Tesla sin prisendring gjør selvsagt at Ionity definitivt er blitt mer attraktivt, og nå med halve prisen på månedsabb. sammenlignet med Tesla. Men regner med at Tesla helt sikkert vil svare på denne, så er vel kanskje billigst igjen om ikke alt for lenge.

Og de har jo både langt flere ladere og ladesteder, selv om Ionity begynner å se greit nok ut for store deler av Europa.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

atrus

Sitat fra: RJK på tirsdag 23. januar 2024, klokken 15:57Og de har jo både langt flere ladere og ladesteder, selv om Ionity begynner å se greit nok ut for store deler av Europa.

Problemet med Tesla er, ved siden at det er noe «krøkkete» for oss med ladeluken på høyre side bak, at prisene varierer fra ladested til ladested. Det gjør det mindre forutsigbart.

RJK

Sitat fra: atrus på tirsdag 23. januar 2024, klokken 18:44
Sitat fra: RJK på tirsdag 23. januar 2024, klokken 15:57Og de har jo både langt flere ladere og ladesteder, selv om Ionity begynner å se greit nok ut for store deler av Europa.

Problemet med Tesla er, ved siden at det er noe «krøkkete» for oss med ladeluken på høyre side bak, at prisene varierer fra ladested til ladested. Det gjør det mindre forutsigbart.
Absolutt et godt poeng. Og når prisene er på høyde med de laveste prisene man får hos Tesla, så blir det et greit valg for de av oss som har Ionity-laderne i passelig avstand fra hjemmet, i alle retninger man normalt sett reiser.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Egil S

Ser RJK skrev om dette for sist side, men hadde skrevet hele innlegg så gadd ikke slette det :)

Fikk mail fra Ionity at de satte ned prisene.
5,99kr for drop in uten avtale.
Avtaleprisen er satt ned til meget overkommelige 65kr/mnd
Og med avtalen er prisen nå 3,82kr.

Det er jo ikke så ille, med kun 65kr/mnd er det en avtale det kan være greit å ha, er jo halv pris i forhold til Tesla og noen andre og mye billigere enn enkelte tilbydere.
kW prisen er et stykke fra det man kunne få for et par år siden, men det er ikke så ille sammenlignet med andre, er vel kanskje Tesla som kan komme med bedre priser.
Men for 65kr mnd er det faktisk en avtale man kan ha hvis man lader lite ute.
Har enda 2,25kr hos Ionity via min Skoda avtale, men når den går ut midt i mai tranger jeg kanskje en erstatning.
Jeg har Ionity 15km fra huset og kjører normalt på veier med god Ionity dekning.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

Gazer75

#184
Det skulle vel bli om lag 30kWh/mnd før det lønnar seg å abonnere hjå Ionity?

For Tesla så er det jo langt meir ein må lade. Her lokalt er det 1,50kr/kWh rabatt som skulle bety 86kWh/mnd.
Ser andre som er rimelegare er differansen er ned mot 1,10kr.

Tesla har prisa seg ut her med 5,80kr drop-in. Både Eviny og Uno-X er rimelegare.
Hjå Eviny er det 5,49kr og der får ei 10% rabatt på kvar lading i Bilkraft appen som ein sparar og trekker frå på var tiande lading.
Uno-X har vore 4,50kr heilt sidan stasjonen kom opp.
2020 e-Golf (2023-)

RJK

#185
Sitat fra: Gazer75 på onsdag 24. januar 2024, klokken 15:11Det skulle vel bli om lag 30kWh/mnd før det lønnar seg å abonnere hjå Ionity?

For Tesla så er det jo langt meir ein må lade. Er lokalt er det 1,50kr/kWh rabatt som skulle bety 86kWh/mnd.
Uten å ha regnet på det, det er det Ionity selv sier. Reelt sett må du regne mot alternativ ladekost hos billigste konkurrent, og dele månedskosten 65,- på prisdifferansen.

Men kjapt regnet ut mot 5.49 hos Eviny, er da besparelsen 1,67 NOK/kWh, som skulle tilsi 39 kWh. Mot Tesla SuC-snittet i de dyre timene, er differansen 0,35 og du må lade nesten 186 kWh før gebyret er nullet ut. Men er jo ikke sikkert at SuC'en "din" over eller under snittet.

Og så må man og korrigere for ladinger på de billige tidspunktene, og da skal du lade mye før det lønner seg. Det du derimot får, er en garantert pris uansett hvilken norsk Ionity-lader man besøker.

Må alltid sjekke hva prisen er på f.eks. svensk, dansk, tysk finsk Ionity, for å se hva man betaler i de respektive landene. Tysk pris bør dog representere alle landene som priser i € istedet for en eventuell egen valuta.

EDIT: Pris i Euroland varier fra @0,35 i Frankrike, til €0,59 i de fleste land, mens tyskland er på €0,49. Men de fleste land er mellom €0,53 og €0,59, og bare Frankrike og Spania (€0,43) er lavere enn Tysklands €0,49.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

vinterdekk

#186
Finner endel lynladere fra Recharge i Ladeklubben som er 6,54 kr/kWh og 6,16 kr/kWh (se f.eks. ved Mo i Rana). 21. januar så jeg bare 6,54 kr/kWh. Er da noe om Recharge er i ferd med å senke prisene med 38 øre.

Edit: Drop-in pris hos Recharge er endret fra 6,89 til 6,49 kr/kWh, dvs. 40 øre. https://elbil.no/dette-koster-hurtiglading/
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

RJK

Sitat fra: vinterdekk på torsdag 25. januar 2024, klokken 18:25Finner endel lynladere fra Recharge i Ladeklubben som er 6,54 kr/kWh og 6,16 kr/kWh (se f.eks. ved Mo i Rana). 21. januar så jeg bare 6,54 kr/kWh. Er da noe om Recharge er i ferd med å senke prisene med 38 øre.
Ladeklubben i likhet med ChargeMyHyundai og flere andre slike alternativer, er ladeoperatører uten egne ladere. De har avtale om priser på lading med de som eier/drifter infrastrukturen (ladestasjonene).

De er ikke nødvendigvis billigere enn å lade direkte med de som eier/drifter ladestasjonenettverkene, og det er nok en viss treghet før vilkårene oppdateres og prisene endres der og.

Ladeklubben har vært litt billigere enn å lade direkte hos Recharge, men hos de fleste er de enten lik på pris eller litt dyrere. Fordelen er først og fremst at man ikke trenger å ha andre kundeforhold, men det kommer jo gjerne til en viss pris.

De som hurtig/lynlader ofte, kan ofte komme bedre ut av det med i utgangspunktet dyre abonnement, men her er det viktig å se på eget "lademønster" og ladebehov, for å se om dette faktisk lønner seg gjennom året.

Beste pakken får i utgangspunktet teslaeiere gjennom Tesla, som en fordel ved å kjøpe fra det merket og lade på dems nettverk. Dog har noen fremdeles pakker med svært gunstige tilbud på Ionity-lading, men disse blir gjerne ikke fornyet når de går ut (Ionity-tillegget).

Ionity Passport er derfor en temmelig grei løsning for de av oss som har CCS-biler som ikke er Tesla, og holder til i områder der disse stasjonene finnes.

Det fine er jo at Ladeklubben koster vel ingenting annet enn medlemsskapet i Elbilforeningen, og så kan man ordne seg Ionity-avtale direkte med Ionity. Men da må man huske å ikke bruke Ladeklubben-brikken når man lader på Ionity, ellers blir det dyrt!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Egil S

Jeg er enig med RJK.

Ladeklubben har normalt 20-30øre rabatt hos sine samarbeidspartnere, men det er ofte billigere alternativer der ute, uansett greit å ha i bakhånd.

Man kan se inn på eget ladeforbruk før man kjøper avtale, spesielt da mange har 12 måneder binding.
Men, èn bilferie/langtur kan faktisk tjene inn et helt års abonnement.
Jeg skulle kjøre Stavanger - Trondheim - Oslo - Stavanger i mai i fjor.
Regnet ut at jeg kom til å tjene inn hele 12 måneders abonnement kosten og vel så det på den ene turen så jeg kjøpte et Powerpass abonnement fra Skoda til 104kr/mnd og 2,25kr/kWh hos Ionity.

Når jeg kom hjem hadde jeg ladet 350kWh og spart inn hele års-abonnement i forhold til ladeklubben sine priser som da var 7,19kr/kWh.
350kWh x 7,19kr = 2516kr
350kWh x 2,25kr = 784kr, 1732kr spart, 482kr etter at årsabonnementet på 1250kr var betalt.

Etterpå har jeg ikke ladet ute så ofte, men ser jeg tilbake har jeg spart ca1800kr etter at abonnementet er betalt.
Jeg har avtalen i 3,5 måneder enda, nå er prisdifferansen mindre enn den var i mai i fjor, men en lading på 55kWh så har jeg vel spart over 2000kr på den avtalen, lader jeg 3-4 ganger til før mai er besparelsen nær 3000kr.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

vinterdekk

Husker man å holde seg til Ladeklubbens samarbeidspartnere så følger de drop-in prisen med en liten rabatt på toppen ganske tett. Sjekker oftere prisene der for å få litt inntrykk av prisbildet, siden jeg nå engang er medlem. Står man ved en annen ladeoperatør er det veldig greit å ha PowerPass/Elli/WeCharge/Cupra Easy Charging/Audi Charging som har flat pris. F.eks. en Greenflux/Powerstop i nærheten koster 9,19 kr/kWh i Ladeklubben og 6,99 kr/kWh i mitt We Charge uten månedskostnad. Absolutt viktig å sjekke pris før man hiver brikker på rfid-leserene.  :)
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

Gazer75

Sitat fra: vinterdekk på torsdag 25. januar 2024, klokken 20:38Står man ved en annen ladeoperatør er det veldig greit å ha PowerPass/Elli/WeCharge/Cupra Easy Charging/Audi Charging som har flat pris.
Flat blodpris meiner du vel :P
6.99kr/kWh hjå Elli for DC!? Ellers takk! Er jo langt over det eg viste til i mitt forrige innlegg.
Sitat fra: vinterdekk på torsdag 25. januar 2024, klokken 20:38Absolutt viktig å sjekke pris før man hiver brikker på rfid-leserene.
Eit kaos utan like med andre ord.

Prisane må visast meir tydeleg som bensin og diesel. Spesielt når kortbetaling kjem på fleire stasjonar.
Uno-X er på veg, men mange av deira stasjonar manglar pris før ein er nært nok til å lese skjermen.
2020 e-Golf (2023-)

vinterdekk

Sitat fra: Gazer75 på fredag 26. januar 2024, klokken 08:46
Sitat fra: vinterdekk på torsdag 25. januar 2024, klokken 20:38Står man ved en annen ladeoperatør er det veldig greit å ha PowerPass/Elli/WeCharge/Cupra Easy Charging/Audi Charging som har flat pris.
Flat blodpris meiner du vel :P
6.99kr/kWh hjå Elli for DC!? Ellers takk! Er jo langt over det eg viste til i mitt forrige innlegg.

Elli (og co) kan sette ned eller justere opp prisene i morgen. Eller prisene på drop-in kan øke mye hos de store ladeoperatørene mens de står uendret i Elli. Så sjekker man igjen om en måned så er situasjonen en annen.

Enig i at dette er for kaotisk.

Bruker gjerne noen av Tesla, Ionity, Eviny med eventuelle avtaler istedenfor om det passer med hvor jeg kjører. Men det er blir jo mest ett spørsmål for type fellesferie og om jeg ønsker å navigere etter ett utvalgt ladenettverk tenker jeg.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

peby

Som fersk elbileier synes jeg dette med hurtigladepriser er blant det mest forvirrende.

Har fått et ladekort fra Volvo hvor en god del operatører er med, men prisene spriker fra 6 til 8 kroner per kilowatt. Jeg kan betale 159,- i måneden og tilsynelatende få fastpris på 5 kroner per kilowatt. Men da må jeg jo fort lade minst et par-tre ganger i måneden for at det skal lønne seg.

Ut i fra hva jeg kan se er Teslas ladenettverk det klart gunstigste for meg?
Muligens med abonnement hvis man lader mye en periode?
22' Volvo XC40 Recharge Twin Pro
1 bensindranker

Gazer75

Sitat fra: peby på fredag 26. januar 2024, klokken 15:29Har fått et ladekort fra Volvo hvor en god del operatører er med, men prisene spriker fra 6 til 8 kroner per kilowatt. Jeg kan betale 159,- i måneden og tilsynelatende få fastpris på 5 kroner per kilowatt. Men da må jeg jo fort lade minst et par-tre ganger i måneden for at det skal lønne seg.
Om du har Uno-X nær deg så sjekk dei. Der kostar det 3,50-4,50. Eviny er 5,49 men ein får også 10% rabatt i Bilkraft appen (må aktiverast manuelt).
Etter ny pris på Ionity abonnement så er det også ei grei deal om ein må lade meir enn 30kWh per månad. 65kr/mnd og 3,82kr/kWh.
Tesla har veldig varierande pris så der må ein sjekke kvar stasjon. Off peak så er det heilt frå 4,15 til 5,80. Abonnement hjå Tesla svarar seg nok ikkje før ein er oppe i rundt 80kWh.
2020 e-Golf (2023-)

atrus

Kjørte forbi Uno X ved Maritim (Oslo) for en times tid siden. Nå 5kr pr KWh. Uno X har nå også blitt landeveisrøver.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA