Hurtiglading er et ran!

Startet av Bondeknøl, mandag 17. juli 2023, klokken 21:53

« forrige - neste »

Egil S

Jeg tror problemet er litt som det snakkes om her at selskapene ekspanderer og derfor ikke går i pluss, men jeg kan ikke forstå at ikke den enkelte ladestasjon går i pluss når selskapene mest sannsynlig har bedre fastprisavtaler på strøm enn det vi vanlige folk kan drømme om, tipper de er på nivå med denne Deutche Bahn avtalen på 30 øre/kWh.

Så må de vel legge på litt i nettleie, momsen får de jo tilbake, uansett tipper jeg "kostprisen" pr kWh de selger er under 1kr.
De har altså 4-600% avanse på det de selger.

Hvis èn ladestasjon i snitt lader 1000kWh om dag (ca 15 biler 20-80%SOC) er det 30.000kWh i måneden. 5,49kr/kWh = 164.700kr i måneden i omsetning trekker man fra kosten for strøm genererer den 130.000kr i måneden i inntekt, så kan vi si 10.000kr/mnd i vedlikehold.
120.000kr før skatt. På ett år skulle det bli ca 1,5 millioner kr.

Det største problemet er opplevd pris er for høy.
Vi vet hva strøm koster hjemme og det gjør at prisen på ladestasjoner fremstår som uforholdsmessig høy.når strømmen koster 1-1,5kr/kWh hjemme skurrer det i folks hoder når lading koster 5,50-9kr/kWh.
Jeg er så gammel at når jeg kjørte moped kostet bensin ca 6,50kr/literen, å betale 20+kr/literen er egentlig helst hinsides, en halvliter Cola (i glassflasker) kostet 5-6kr på butikken når jeg var guttunge og vi fikk 1kr i pant.
Det blir litt det samme, forventningen av hva noe bør koste stemmer ikke med prisen produktet har.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

daktari

Sitat fra: automat på lørdag 24. februar 2024, klokken 10:14
Sitat fra: turfsurf på lørdag 24. februar 2024, klokken 07:23Roaming partnerne betaler vel ikke noe inn til Ionity, så er vel naturlig at det blir dyrere? BMW,Porsche & Co spytter vel inn penger til Ionity og får redusert kWh pris.

Ser ikke helt poenget med disse frittstående roaming operatørene når man har bilfabrikantene som og stiller med lavere priser.

De beste ladeavtalene via bilprodusentene er stort sett forbeholdt nybilkunder. Og er gjerne innrettet slik at man forventes å kjøpe en ny nybil etter 1-3 år.

Hva slags ladeavtaler tilbyr bilprodusentene til de som kjøper en 3-5 år gammel bruktbil? Jeg ser et marked for frittstående aktører her.

Enig, f.eks. Ladeklubben. Men prisene er ikke gode nok.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Orbit

Sitat fra: automat på lørdag 24. februar 2024, klokken 10:14De beste ladeavtalene via bilprodusentene er stort sett forbeholdt nybilkunder. Og er gjerne innrettet slik at man forventes å kjøpe en ny nybil etter 1-3 år.

Hva slags ladeavtaler tilbyr bilprodusentene til de som kjøper en 3-5 år gammel bruktbil? Jeg ser et marked for frittstående aktører her.
Det varierer nok litt, men de jeg har erfaring med (BMW + Audi) gir akkurat samme kWh-priser til nye som gamle biler. Audi ga riktignok null månedskostnad for "full pakke" første året med nybil (den gang 189kr/mnd = 2268 kr i spons), men det har i seg selv ikke noen praktisk betydning i forhold til valget om å gå for ny eller brukt bil.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

automat

Står at det er 160kr/mnd på Audi sine sider nå.

Dvs at man må lade 872kWh i året (etter år en) før det lønner seg. Hvis man kun forholder seg til Ionity.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

filtvet

Vi hurtiglader 3-4 ganger i året. Resten på hytta eller hjemme. På tesla-ladere ser det ut til å være mye biler (fre-søn), de andre står stort sett tomme er min observasjon. De må nok sette ned prisene og gjøre det enklere å lade.

Rollep

Da var det slutt på de gode tidene med Porsche Charging Service også.

Nytt opplegg som alle nåværende abonnenter presses over på blir:

Månedspris 300 kr.
AC 5,49 kr/kWt
DC 6,49 kr/kWt
Ionity 4,39 kr/kWt

Selv under gratisperioden er jo dette en dårlig deal og når den er over blir det jo latterlig dårlig.

Egil S

Ikke så ulikt det Skod Powerpass (også VAG konsernet) tilbyr.

Månedspris 160kr/mnd
AC 3,79kr
DC 5,79kr
Ionity 4.79kr

Går nok opp der også snart.

Min avtale på 103kr/mnd og 2,25kr  på Ionity går ut midt i mai.
Men da ligger nok bilen på finn så uansett blir ikke den avtalen fornyet.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

eisa01

Bra det snart blir mulig å stole på at Ionity er ledig, og ikke tatt opp av folk med subsidiert lading fra Ionity/bilfabrikanten :)

Orbit

BMW går motsatt vei av hva dere forventer, og setter ned kWh-prisene med ~30% fra 1/4 for lading utenom Ionity, og beholder den relativt gunstige Ionity-avtalen

Sitat fra: Orbit på onsdag 28. februar 2024, klokken 21:20BMW Charging har i dag varslet prisendring fra 1/4. Ionity Plus-avtalen er som før (2,50 kr/kWh + 39 kr/mnd), mens det dyreste abonnementet for "alle" andre operatører (Active, til 19 kr/mnd) setter ned kWh-prisen fra 5,29 til 3,99. I tilegg kommer 6,99 kr per ladeøkt (som også var der tidligere for lading utenom Ionity). Så lenge de fleste operatører ennå ligger rundt 5-6 kr/kWh, er Active gunstig allerede fra første lading i måneden!
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

vinterdekk

Sitat fra: Egil S på onsdag 28. februar 2024, klokken 18:38Ikke så ulikt det Skod Powerpass (også VAG konsernet) tilbyr.

Månedspris 160kr/mnd
AC 3,79kr
DC 5,79kr
Ionity 4.79kr

Går nok opp der også snart.

Min avtale på 103kr/mnd og 2,25kr  på Ionity går ut midt i mai.
Men da ligger nok bilen på finn så uansett blir ikke den avtalen fornyet.

Jeg bare venter på at VAG skal gjøre noe med prisene på We Charge, Powerpass, etc.

Det er merkelig at VAG-kunder er nødt å velge Ionity Passport dersom de ønsker god Ionity pris, men må da velge bort Plug & Charge. Samtidig er Volkswagen involvert i både Plug & Charge og Ionity:

Når BMW Charging har en gunstig Ionity avtale, og ett gunstig "Active" abonnement til 19kr/mnd, som @Orbit viser til, så kan sikkert Volkswagen komme opp med ett bedre ladetilbud enn de har nå.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

RJK

Da melder Elbilforeningen at UNO-X er med i "Ladeklubben" og kan betale for ladingen med den blå brikken, og samtidig er prisene oppdatert til å være mer reelle.

Det gir samtidig muligheten til å sjekke ladepriser i kartet/appen virker det som, men tydeligvis ikke for oss ikke-medlemmer! Heller ikke på kartet på hjemmesidene.

Fint om noen som er medlemmer klarer å se om de får sett priser på UNO-X-laderne i appen eller ladekartet på nett, som logget inn!

https://elbil.no/taepp-og-lad-hos-uno-x/

Ihvertfall er endelig prisene endret i prisoversikten, der den nå viser fra 4,- til 5,- NOK/kWh. Det er uansett til hjelp!

Og da er Ionity billigst med Passport-avtale!, mens UNO-X er billigst for drop-in, ihvertfall for oss uten Tesla!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

vinterdekk

Sitat fra: RJK på mandag 04. mars 2024, klokken 17:22Da melder Elbilforeningen at UNO-X er med i "Ladeklubben" og kan betale for ladingen med den blå brikken, og samtidig er prisene oppdatert til å være mer reelle.

Det gir samtidig muligheten til å sjekke ladepriser i kartet/appen virker det som, men tydeligvis ikke for oss ikke-medlemmer! Heller ikke på kartet på hjemmesidene.

Fint om noen som er medlemmer klarer å se om de får sett priser på UNO-X-laderne i appen eller ladekartet på nett, som logget inn!

https://elbil.no/taepp-og-lad-hos-uno-x/

Ihvertfall er endelig prisene endret i prisoversikten, der den nå viser fra 4,- til 5,- NOK/kWh. Det er uansett til hjelp!

Og da er Ionity billigst med Passport-avtale!, mens UNO-X er billigst for drop-in, ihvertfall for oss uten Tesla!

Noen tilfeldige priser i Ladeklubben: Den i Fauske koster 3,50kr/kWh. Eidsvåg Bergen, 5 kr/kWh. Kåterud Hamar, 5,75 kr/kWh.

Trivelig at Uno-X er med i Ladeklubben. Da er det bare å vente på at Uno-X bygger ut nordover. Jeg synes det er ganske enkelt med den blå brikken og Ladeklubb-appen, der dette er støttet, så jo flere jo bedre.

vinterdekk

Ser at Uno-X nå er i Elton også. 50 øre dyrere i Fauske i forhold til Ladeklubben. Men 4 kr/kWh er jo en god pris i seg selv.

RJK

Takker begge for tilbakemeldinger. Da er dette et argument for å bli medlem, selv om det er dyrt for å få prisinfo!

jeg hadde sett at UNO-X-priser ble vist andre steder, inkludert på hjemmesidene dems!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Orbit

Uno-X Maritim: 5,50 kr/kWh med Elton, 5 kr/kWh med Ladeklubben
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA