Hurtiglading er et ran!

Startet av Bondeknøl, mandag 17. juli 2023, klokken 21:53

« forrige - neste »

Gazer75

Sitat fra: RJK på torsdag 22. februar 2024, klokken 19:09Jeg hoppet på tilbudet på Ionity Passport som gir meg 3,82 kr/kWh.
Ville nok vurdert den eg og om det ikkje var fleire mil til næraste stasjon :D
Men tvilar på eg ladar nok i snitt til at det svarar seg.

Sjekka historikken min hjå Eviny og det vart kun rett over 40kWh for januar og snart 50kWh for februar.
Ein stor del av forbruket i februar er nok turen til Dale for å sjå på nye stasjonen til Eviny.
For siste månadane i 2023 er det sikkert ein variasjon av Uno-X og Eviny sidan dei var like dyre.
Kun ein i desember på 11kWh og 4 små i oktober på totalt 22kWh.
2020 e-Golf (2023-)

vinterdekk

Disse ladeabonnementene er jo myntet på storforbrukere. For meg blir abonnement mest en øvelse i å regne over hva som lønner seg - i tilfelle ferie i morgen. Er jo nærliggende å tro at det spekuleres i å endre prisene hele tiden og komplisere det med abonnement slik at det alltid vil være noen som betaler mer enn de må. Ser man på Ishavsveien som er ett ladenettverk som er bygget med Enova-midler og dugnad omtrent, så har de ligget på flat 4,75 kr/kWh i lang tid (samt 4,25 kr/kWh en periode). Lærte nylig at Recharge f.eks. ikke var lønnsomme men har eiere som forventer å få tilbake investeringen senere. Er bransjen slik at alle bygger ut over evne så kan man jo nesten forstå at de prøver å tjene penger på ulike prismodeller og å få kundene til å bruke deres apper?
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

RJK

At de ikke er lønnsomme, har jeg liten tvil på. Ellers hadde de ikke kunne bygget ut så mye. Flere av disse selskapene satser jo i utlandet også, og pengene til dette må jo komme fra et sted.

I likhet med hos Telenor, tipper jeg det er nettopp melking av norske kunder som gir midler til denne massive utbyggingen også utenfor landegrensene.

Så får man nok heller si det slik at man er i en ekspansiv fase, og pengene de tjener, går i stort monn til nyinvesteringer istedet for å bygge opp en solid formue og utbetalinger av store utbytter.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

vinterdekk

Sitat fra: RJK på fredag 23. februar 2024, klokken 07:09At de ikke er lønnsomme, har jeg liten tvil på. Ellers hadde de ikke kunne bygget ut så mye. Flere av disse selskapene satser jo i utlandet også, og pengene til dette må jo komme fra et sted.

Ca 14 minutter ute i denne videoen sier Recharge at de ikke går med overskudd og at eierene tror de vil få tilbake investeringen.

https://youtu.be/R5DbRyeZNRk

RJK

Sitat fra: vinterdekk på fredag 23. februar 2024, klokken 07:38
Sitat fra: RJK på fredag 23. februar 2024, klokken 07:09At de ikke er lønnsomme, har jeg liten tvil på. Ellers hadde de ikke kunne bygget ut så mye. Flere av disse selskapene satser jo i utlandet også, og pengene til dette må jo komme fra et sted.

Ca 14 minutter ute i denne videoen sier Recharge at de ikke går med overskudd og at eierene tror de vil få tilbake investeringen.

Har sett den videoen! Ja, klart. Det er "undersudd" til investeringen er nedbetalt, men de vil vel fremdeles ekspandere. Har jo flere kontinenter enn det norske, og flere av de som er "urørt mark".

Man håper og tror jo at hele verden etterhvert skal gå bortimot 100 % elektrisk på transportfronten, men først og fremst langs landeveien.
Bosted Oslo

THE

https://www.purehelp.no/m/company/details/rechargeas/924205709
Regnskap for 2023 er ikke tilgjengelig ennå, men det skal vel mye til at de har endret resultatet til pluss på et år vil jeg tro.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

RJK

Sitat fra: THE på fredag 23. februar 2024, klokken 08:08https://www.purehelp.no/m/company/details/rechargeas/924205709
Regnskap for 2023 er ikke tilgjengelig ennå, men det skal vel mye til at de har endret resultatet til pluss på et år vil jeg tro.
Regnskap er ganske artig. Flytt ladestasjonene ut som egne selskaper, og la hovedselskapet se ut som de nesten ikke går rundt.

Og i underselskapene vil jo gjeldsgraden føre til at man liksom er i tap, selv om nedbetalingen sannsynligvis er i rute.

Tipper de snakker om anleggene nedbetalt på 3 år eller maks 5. Men når man fortsetter å investere, så vil alltids gjelden føre til at det ser negativt ut.

Hadde man fått sett detaljene, så hadde man nok hatt et annet syn på saken.

Har selv sett nok regnskapstall fra både innsiden og utsiden, at man vet at man har ikke den hele og fulle innsikten før man ser de detaljene som ligger bak summene.

Fra din linkede artikkel:
Bosted Oslo

daktari

Sitat fra: vinterdekk på onsdag 14. februar 2024, klokken 07:09Nå er prisen hos Kople 6.59 kr/kWh for lynlading.

Kople [lynlading] koster det samme med 6.59 kr/kWh i Ladeklubben. Priser oppdatert 12 februar. (Recharge har økt 13 øre men har fortsatt rabatt til Elbilforeningen ift. veiledende.) https://elbil.no/dette-koster-hurtiglading/

Kople [lynlading] koster 6.39 kr/kWh i Elton, men vil anta at prisene vil justeres opp der også.

Rart at Ionity ikke setter ned prisen hos roaming-partnere og Elli (bl.a). Koster 6.99 kr/kWh der jeg har sjekker og 5.99 kr/kWh i Ionity app med Ionity Direct.
Kan det være at Ionity prøver seg på en "alltid billigste pris rett fra oss", så  f.eks. Elli må legge påslaget sitt på toppen?
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

turfsurf

Sitat fra: daktari på fredag 23. februar 2024, klokken 10:04Kan det være at Ionity prøver seg på en "alltid billigste pris rett fra oss", så  f.eks. Elli må legge påslaget sitt på toppen?
Roaming partnerne betaler vel ikke noe inn til Ionity, så er vel naturlig at det blir dyrere? BMW,Porsche & Co spytter vel inn penger til Ionity og får redusert kWh pris.

Ser ikke helt poenget med disse frittstående roaming operatørene når man har bilfabrikantene som og stiller med lavere priser.

Lader nesten ikke på noe annet enn Tesla og Ionity, eneste unntak var i sommer opp i nord og i Finland hvor det ikke var dekning. Allerede nå hadde jeg sluppet ett par av de ladingene siden Tesla har bygd ut mere.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

vinterdekk

Sitat fra: turfsurf på lørdag 24. februar 2024, klokken 07:23
Sitat fra: daktari på fredag 23. februar 2024, klokken 10:04Kan det være at Ionity prøver seg på en "alltid billigste pris rett fra oss", så  f.eks. Elli må legge påslaget sitt på toppen?
Roaming partnerne betaler vel ikke noe inn til Ionity, så er vel naturlig at det blir dyrere? BMW,Porsche & Co spytter vel inn penger til Ionity og får redusert kWh pris.

Ser ikke helt poenget med disse frittstående roaming operatørene når man har bilfabrikantene som og stiller med lavere priser.

Lader nesten ikke på noe annet enn Tesla og Ionity, eneste unntak var i sommer opp i nord og i Finland hvor det ikke var dekning. Allerede nå hadde jeg sluppet ett par av de ladingene siden Tesla har bygd ut mere.

https://ionity.eu/en/ionity/who-we-are

Sitat fra: IonityIONITY is a joint venture of the car manufacturers BMW Group, Ford Motor Company, Hyundai Motor Group, Mercedes Benz AG and Volkswagen Group with Audi and Porsche, along with BlackRocks Climate Infrastructure Platform as financial investor.

https://www.elli.eco/en/about-elli

Sitat fra: ElliElli is a brand of the Volkswagen Group.

WeCharge, Powerpass, Audi charging, Cupra, har samme priser som Elli-kunder. Så det er ingen spesialpriser for lading hos VAG eiere, heller ikke hos Ionity.

Prisene hos Elli har blitt litt bedre fra i fjor høst men ganske stor forskjell i pris på ladeoperatørenes egne apper og roamingpris med Elli i våre naboland, har jeg inntrykk av. Jeg antar Elli regner ut en slags snittpris på avtalene de får fra ladeoperatørene og derfor varierer prisene mye fra land til land. Det kan hende Elli forsøker å være litt som en fastprisavtale fra strømselskapene, ikke ment å være billigst men med mindre overraskelser (men i 2023 hadde de store prisendringer).

automat

Sitat fra: turfsurf på lørdag 24. februar 2024, klokken 07:23Roaming partnerne betaler vel ikke noe inn til Ionity, så er vel naturlig at det blir dyrere? BMW,Porsche & Co spytter vel inn penger til Ionity og får redusert kWh pris.

De beste ladeavtalene via bilprodusentene er stort sett forbeholdt nybilkunder. Og er gjerne innrettet slik at man forventes å kjøpe en ny nybil etter 1-3 år.

Hva slags ladeavtaler tilbyr bilprodusentene til de som kjøper en 3-5 år gammel bruktbil? Jeg ser et marked for frittstående aktører her.

Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

RJK

Sitat fra: Gazer75 på fredag 23. februar 2024, klokken 00:22
Sitat fra: RJK på torsdag 22. februar 2024, klokken 19:09Jeg hoppet på tilbudet på Ionity Passport som gir meg 3,82 kr/kWh.
Ville nok vurdert den eg og om det ikkje var fleire mil til næraste stasjon :D
Men tvilar på eg ladar nok i snitt til at det svarar seg.

Sjekka historikken min hjå Eviny og det vart kun rett over 40kWh for januar og snart 50kWh for februar.
Ein stor del av forbruket i februar er nok turen til Dale for å sjå på nye stasjonen til Eviny.
For siste månadane i 2023 er det sikkert ein variasjon av Uno-X og Eviny sidan dei var like dyre.
Kun ein i desember på 11kWh og 4 små i oktober på totalt 22kWh.
Ble forresten en liten lading i dag og. 18,068 kWh til 69,02, så da gikk snittprisen ned til 4,-/kWh inklusive månedsavgiften...!

((227,65+18,068+65)/(46,49+13,11+18,068))
Bosted Oslo

vinterdekk

Ionity Passport er i alle fall ett godt alternativ til de som ikke har fast ladested. Ladet 197 kWh hjemme forrige måned (lader ellers på jobb) til 317 kr igjennom borettslaganlegg. Det hadde blitt 493 kr hos Ionity. Med avskrivninger på ladeboks så utgjør det fort ett par hundrelapper i måneden (25.000/10år/12mnd). Problemet er at det er langt til nærmeste Ionity lader.

RJK

Heldigvis bra dekning her på Østlandet, og de ligger nærmest i perfekt avstand fra hjemmet mitt.

Fått en rett i nabolaget, men tenker den kun er aktuell om jeg skal noen sted, og alle fellesladerne er i bruk/okkupert eller defekt pga utfall (sikringen gått).

Ser Vinstra nå er åpnet, den dekker et hull. Ellers så synes jeg det stort sett er i nord det er masse hull, men heldigvis ser man at ting skjer. 5 av 6 ladere er kommet seg opp og er i drift, bare Bodø som enda er i prosessen.

Men mange hull mellom Trondheim og Kirkenes ennå, og flere muligheter ønskes for de som av ymse årsaker ikke vil/kan forholde seg til E6.
Bosted Oslo

vinterdekk

På siden av tråden, men så en YouTube video med byvandring i Tromsø sentrum fra rundt 2020. Det var nesten bare diesel og bensinbiler å se. Elbilene har tatt over bybildet fullstendig, nå mangler det bare at alle ladeoperatørene etablerer seg og at destinasjonsladere blir tilgjengelige der folk parkerer. Det vil nok bli flere Ionity ladere og andre.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA