Så får vi radar allikevel ...... og nye kameraer

Startet av Motorwatt, ons 08. jun 2022, kl. 17:41

« forrige - neste »

OlaM

Sitat fra: OlaM på lør 22. okt 2022, kl. 10:26

AP var ubrukelig, i alle fall utenfor 60-sonen, fordi fartsgrensen hadde hengt seg opp på 60. Ordner seg sikkert med en reboot. Testet likevel endel auto-langlys og det var helt uakseptabelt dårlig. Jeg kan ikke være så rasshøl langs veien bare for å slippe litt styring. Masse biler av forskjellige merker i motgående som blendet meg. De fleste så relativt nye ut på lysene, så jeg spekulerer at diverse automatikk fra andre merker også er ræl.

Litt moderering her. Auto-langlys er ikke bra, men selv om autopilot trenger den så er det jo bare å blende ned som vanlig. Litt kjipt at den ikke kommer på raskt nok, men det er ikke ofte det er et stort problem. Så jeg kan leve med det.

TACC var litt rar. Den virker ikke å holde avstanden jevnt, men bonusen er at av og til holder den ekstra god avstand. Og når jeg lå bak en henger med båt som den trodde var en lastebil så drev den og smånøkket i bremsene. Kanskje litt redd som en hest som ser noe nytt for første gang.
'21 3LR

Contango

Noen som vil spekulere i når de første tyske bilene uten USS kommer hit?
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

ViktorS

Sitat fra: emurof på lør 22. okt 2022, kl. 22:55
Sitat fra: ViktorS på lør 22. okt 2022, kl. 22:46Det jeg lurer mest på, er hvordan Teslaen skal kunne vite hvor langt den parkerte bilen er framfor deg. Om du har 20 eller 45 cm igjen til du tar i hengerfestet eller støtfangeren... Vanskelig når sensorene ikke er der, og frontkamera et ikke ser :/

De tar i bruk noe kalt "Occupancy Network", der bilen "husker" omgivelsene. De snakket om det på AI Day 2, så hvis du søker kan du nok finne eksempelvideoer.
Hvordan kan den "huske" omgivelsene, hvis bilen foran deg blir byttet ut mens du står parkert 😅
Skal sjekke opp, takk:)
Tesla Model Y Hvit,sort, 20" hengerfeste
Ordredato: 10/4-22
Utlevering: Tromsø
Utlevering: 23/12-22
VIN: XP7YGCEK0PB052***

ronnynilsen

Sitat fra: ViktorS på lør 22. okt 2022, kl. 22:46
Det jeg lurer mest på, er hvordan Teslaen skal kunne vite hvor langt den parkerte bilen er framfor deg. Om du har 20 eller 45 cm igjen til du tar i hengerfestet eller støtfangeren... Vanskelig når sensorene ikke er der, og frontkamera et ikke ser :/

Tror egentlig akkurat det kan bli bedre med kamera. Kjørte ut av garasjen hjemme med den andre bilen med hengefeste stående foran. USS er spredt ut og ser ikke hengerfestet når det er mellom sensorene på kort avstand, du får bare oppgitt avstand til støtfanger på bilen foran.

Med kamera så vil bilen også se hengerfester og kan kalkulere med det, men det forutsetter selvsagt at hengerfestet har vært synlig for bilen på et eller annet tidspunkt, eller blir det jo like ille som med USS...
Tesla model Y LR 2022

emurof

Sitat fra: ViktorS på søn 23. okt 2022, kl. 00:54
Sitat fra: emurof på lør 22. okt 2022, kl. 22:55De tar i bruk noe kalt "Occupancy Network", der bilen "husker" omgivelsene. De snakket om det på AI Day 2, så hvis du søker kan du nok finne eksempelvideoer.

Hvordan kan den "huske" omgivelsene, hvis bilen foran deg blir byttet ut mens du står parkert 😅

Det vil vel kameraene fange opp når du skal kjøre igjen. ON er dynamisk.

ViktorS

Sitat fra: emurof på søn 23. okt 2022, kl. 12:43
Sitat fra: emurof på lør 22. okt 2022, kl. 22:55De tar i bruk noe kalt "Occupancy Network", der bilen "husker" omgivelsene. De snakket om det på AI Day 2, så hvis du søker kan du nok finne eksempelvideoer.

Når kameraene ikke filmer det som er nærme fronten av bilen, så kan de ikke vite hva som er der.. er vel en blind spot på ca 1 meter. Hvis da bilen ikke står å filmer mens den er parkert vel å merke.
Kan du forklare hvordan det skal funke?
Tesla Model Y Hvit,sort, 20" hengerfeste
Ordredato: 10/4-22
Utlevering: Tromsø
Utlevering: 23/12-22
VIN: XP7YGCEK0PB052***

emurof

Sitat fra: ViktorS på søn 23. okt 2022, kl. 13:04
Sitat fra: emurof på søn 23. okt 2022, kl. 12:43

Når kameraene ikke filmer det som er nærme fronten av bilen, så kan de ikke vite hva som er der.. er vel en blind spot på ca 1 meter. Hvis da bilen ikke står å filmer mens den er parkert vel å merke.
Kan du forklare hvordan det skal funke?

Husk at kameraet sitter høyere oppe enn øynene til føreren, så kameraet vil se lenger ned.

Jeg regner med at Tesla har tenkt på disse tingene.

Øyvind.h

Om bilen filmer kontinuerlig hele døgnet kan den ha kontroll.
Men ettersom kameraene har flere blindsoner blir det en relativt god jobb å sy alt sammen til et konstant helt korrekt 360 bilde rundt bilen slik andre leverer med kamera under speil og i frontfanger.

VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

OlaM

Sitat fra: ronnynilsen på søn 23. okt 2022, kl. 11:34

Tror egentlig akkurat det kan bli bedre med kamera. Kjørte ut av garasjen hjemme med den andre bilen med hengefeste stående foran. USS er spredt ut og ser ikke hengerfestet når det er mellom sensorene på kort avstand, du får bare oppgitt avstand til støtfanger på bilen foran.

Med kamera så vil bilen også se hengerfester og kan kalkulere med det, men det forutsetter selvsagt at hengerfestet har vært synlig for bilen på et eller annet tidspunkt, eller blir det jo like ille som med USS...

Det er derfor 360 kamera er enklere og bedre enn alle disse løsningene, men selvsagt ikke så fancy som Silicon Valley-ting helst skal være.
'21 3LR

Handyman

Sitat fra: daktari på lør 22. okt 2022, kl. 22:42
Nye kameraer med høyere oppløsning betyr at du kan skille ting fra hverandre på lengre avstand. Jeg husker ikke helt tallene, men tror sånn ca at 1 Mp kamera på 100 m så vil 1x0,5m (motorsykkel) være ca 4 pixler. Dvs umulig å skille fra søppeldunk.

Litt usikker på om de må trene alle objekt-gjenkjennende NN på nytt med ny oppløsning. Men det er jo slik med NN at de kan f.eks bare reagerer på en liten del av objektet for å gjenkjenne det.

PS 80 km/t er 22 m/s.
Du glemmer no vesentlig, og derfor er regnesstykket ditt meningsløst. Hvor detaljert et kamera ser på avstand avhenger helt av hva slags optikk som er foran sensoren. Med telelinse trenger man ikke store oppløsningen for å se detaljer på avstand. Optikk er viktigere enn oppløsning i dag. Med høyere oppløsning og riktig optikk kan de derimot erstatte alle de tre kameraene med ett enkelt. Dette kameraet ser ikke nødvendigvis detaljer bedre på avstand, men senker kompleksiteten på systemet og kanskje også kostnadene.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

daktari

Sitat fra: Handyman på man 24. okt 2022, kl. 21:45
Sitat fra: daktari på lør 22. okt 2022, kl. 22:42
Nye kameraer med høyere oppløsning betyr at du kan skille ting fra hverandre på lengre avstand. Jeg husker ikke helt tallene, men tror sånn ca at 1 Mp kamera på 100 m så vil 1x0,5m (motorsykkel) være ca 4 pixler. Dvs umulig å skille fra søppeldunk.

Litt usikker på om de må trene alle objekt-gjenkjennende NN på nytt med ny oppløsning. Men det er jo slik med NN at de kan f.eks bare reagerer på en liten del av objektet for å gjenkjenne det.

PS 80 km/t er 22 m/s.
Du glemmer no vesentlig, og derfor er regnesstykket ditt meningsløst. Hvor detaljert et kamera ser på avstand avhenger helt av hva slags optikk som er foran sensoren. Med telelinse trenger man ikke store oppløsningen for å se detaljer på avstand. Optikk er viktigere enn oppløsning i dag. Med høyere oppløsning og riktig optikk kan de derimot erstatte alle de tre kameraene med ett enkelt. Dette kameraet ser ikke nødvendigvis detaljer bedre på avstand, men senker kompleksiteten på systemet og kanskje også kostnadene.
mener dette var et eksempel med normal-perspektiv, altså typisk 35 mm objektiv på et kamera.

Klart et teleobjektiv vil hjelpe på avstand, men da ser man ikke like mye i bredden dessverre. Kanskje sensoren ikke vil fange veien men litt på siden.

Tesla har kun 1 teleobjektiv fremover. (Burde hatt 2 bakover også til motorvei)

Bak er fisheye og ubrukelig på litt avstand.

4 sidekam er vidvinkel og har begrensninger på avstand.

Meg bekjent bruker de ikke zoom i objektivene, ei heller fokus, disse er fast fokusert til objektivet.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

filtvet

Nå har allerede frosten kommet. Og snart kommer sludd og snø. Regner med at disse kamera-ene kommer til å fungere utmerket snart. Flott med 3 advarsler hver gang en starter bilen.

Handyman

Sitat fra: filtvet på tir 25. okt 2022, kl. 08:34
...Flott med 3 advarsler hver gang en starter bilen.
Da må det være noe veldig galt med din bil. Jeg får også feilmeldinger, men det er som regel bare kort tid. Det er slett ikke hver uke, og AP fungerer som regel helt fint selv med disse feilmeldingene.
Jeg håper derimot at alle feilmeldingene om tildekket radar nå er en saga blott. Dette hindrer nemlig bruk av AP og kommer hver gang det sludder, eller man ligger bak biler når det er slaps på veien. Relativt ofte der jeg kjører til vanlig.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

filtvet

Ja dessverre er det alltid feil på den enkelte eierens tesla, feks fantombremsing, tildekket kamera, auto vindusviskere som ikke starter, fjernlys som blender.

Leser litt på andre forum og dette er en av grunnene til at folk går bort fra Tesla. Jeg er ikke en fanboi.

Otkristo

Sitat fra: filtvet på tir 25. okt 2022, kl. 11:04
Ja dessverre er det alltid feil på den enkelte eierens tesla, feks fantombremsing, tildekket kamera, auto vindusviskere som ikke starter, fjernlys som blender.

Leser litt på andre forum og dette er en av grunnene til at folk går bort fra Tesla. Jeg er ikke en fanboi.

Kanskje du ikke er Teslafanboi, men kanskje du skal leite litt bedre i diverse andre bilforum. For meg virker det som mange andre merker har tilsvarende utfordringer.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA