Så får vi radar allikevel ...... og nye kameraer

Startet av Motorwatt, onsdag 08. juni 2022, klokken 17:41

« forrige - neste »

Otkristo

Sitat fra: Otkristo på tirsdag 25. oktober 2022, klokken 12:40
Sitat fra: filtvet på tirsdag 25. oktober 2022, klokken 11:04
Ja dessverre er det alltid feil på den enkelte eierens tesla, feks fantombremsing, tildekket kamera, auto vindusviskere som ikke starter, fjernlys som blender.

Leser litt på andre forum og dette er en av grunnene til at folk går bort fra Tesla. Jeg er ikke en fanboi.

Kanskje du ikke er Teslafanboi, men kanskje du skal leite litt bedre i diverse andre bilforum. For meg virker det som mange andre merker har tilsvarende utfordringer.

OlaM

En mild radbrekking av Churchill: Tesla har den dårligste programvaren på elbilmarkedet, med unntak av alle de andre produsentene. :P
'21 3LR

filtvet

Ja det er kanskje slik for elbilister generelt: Du må godta mye dårligere kvalitet enn tilsvarende ice-biler fra feks toyota og honda.

Handyman

Ja dessverre er det alltid feil på den enkelte eierens tesla, feks fantombremsing, tildekket kamera, auto vindusviskere som ikke starter, fjernlys som blender.
Det er det selvfølgelig ikke, men hvis du får 3 advarsler hver gang du starter bilen er den garantert ikke som andres biler. Det håper jeg virkelig at du forstår. De andre tingene du nevner kan noen ganger skille fra bil til bil, men skyldes nok som oftest mangel i SW.
Vi er mange som har erfart at det av og til er forskjeller mellom bilene. Altså at noen har feil andre ikke har. Du trenger virkelig ikke være fanboi for å forstå dette.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

daktari

Sitat fra: Otkristo på tirsdag 25. oktober 2022, klokken 12:40

Leser litt på andre forum og dette er en av grunnene til at folk går bort fra Tesla. Jeg er ikke en fanboi.

Kanskje du ikke er Teslafanboi, men kanskje du skal leite litt bedre i diverse andre bilforum. For meg virker det som mange andre merker har tilsvarende utfordringer.
Wow, ekte whataboutism! Lenge siden vi har sett!
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

lithos

Sitat fra: OlaM på tirsdag 25. oktober 2022, klokken 12:43
En mild radbrekking av Churchill: Tesla har den dårligste programvaren på elbilmarkedet, med unntak av alle de andre produsentene. :P

:D :D :D
TMY LR MIC 2022 (HF etter 4 mnd): FP "Y not?"
TM3 LR AWD 2019 HF: Black Betty - solgt
TCT DM FSD - bestilt
Peugeot iOn 2014 - solgt
Ørten elbiler med brukbar rekkevidde uten HF - avbestilt

Motorwatt

Nå begynner Tesla utskifting av kameraer på S/X med FSD. I USA....

Tesla offering Autopilot Camera Upgrades to owners with FSD capability
https://www.teslarati.com/tesla-autopilot-camera-updgrades-full-self-driving/
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

sjokomelk

Ja, men dette er bare oppgradering fra AP2.0 til AP2.5/3-kameraene på sidene. Det ble andre fargefilter i skiftet fra AP2 til AP2.5. Har allerede blitt gjort på de første alpha/betatesterne som hadde AP2-biler.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Lucaria

Hvis de skal fjerne USS så må de jo minimum sette 1 kamera i front, burde jo passe i ett av de hullene som bare blir til pynt når de skrus av for alle. Selvom man ser ting f.eks en stolpe eller bil på skrått når man parkerer, så ser man jo ikke avstanden man er ifra stolpen/bilen på noen av kamerane idag på en Model Y iaf. Ja det er mulig å unngå kollisjon, men det blir et tekniskt/bekvemt trinn tilbake hvis man ikke får minimum 1 kamera der nede helst 2.

k1

Sitat fra: Lucaria på torsdag 27. oktober 2022, klokken 15:41
Hvis de skal fjerne USS så må de jo minimum sette 1 kamera i front, burde jo passe i ett av de hullene som bare blir til pynt når de skrus av for alle. Selvom man ser ting f.eks en stolpe eller bil på skrått når man parkerer, så ser man jo ikke avstanden man er ifra stolpen/bilen på noen av kamerane idag på en Model Y iaf. Ja det er mulig å unngå kollisjon, men det blir et tekniskt/bekvemt trinn tilbake hvis man ikke får minimum 1 kamera der nede helst 2.

Hullene blir jo ikke laget i skjermen fremover.
Og et kamera i den høyden i front vil jo være tilgriset og ubrukelig den første km vil jeg anta.

Handyman

Det som skal løse dette i følge Tesla er occupancy networks. Ikke ekstra kamera. Det skal enkelt forklart fungere på samme måte som at du vet at det er en fortauskant bak bilen selv om du ikke ser den. Du så den da du rygget inn i parkeringsplassen. Ingen kjører jo med fronten inn :police:, men om du ikke vet bedre, så vil det fungerer på samme måte foran ;-)

geear

Sitat fra: Handyman på torsdag 27. oktober 2022, klokken 18:06
Sitat fra: k1 på torsdag 27. oktober 2022, klokken 17:05
Og et kamera i den høyden i front vil jo være tilgriset og ubrukelig den første km vil jeg anta.
Det som skal løse dette i følge Tesla er occupancy networks. Det skal enkelt forklart fungere på samme måte som at du vet at det er en fortauskant bak bilen selv om du ikke ser den. Du så den da du rygget inn i parkeringsplassen. Ingen kjører jo med fronten inn :police:, men om du ikke vet bedre, så vil det fungerer på samme måte foran ;-)
Problemet er i så fall hvis noen forandrer noe mens bilen er avslått, for eksempel setter fra seg en handlevogn ellef parkerer en annen bil. Vil ta for gitt at det blir spyling på bakkamera når de nå går bort fra ultralyd, eventuelt vil det fort bli et tema.

Og jo, når man skal ut eller inn med bagasje/last, så kjører man med fronten inn. For eksempel på IKEA eller skitrekket.

Handyman

Sitat fra: geear på torsdag 27. oktober 2022, klokken 18:31
Det som skal løse dette i følge Tesla er occupancy networks. Det skal enkelt forklart fungere på samme måte som at du vet at det er en fortauskant bak bilen selv om du ikke ser den. Du så den da du rygget inn i parkeringsplassen. Ingen kjører jo med fronten inn :police:, men om du ikke vet bedre, så vil det fungerer på samme måte foran ;-)
Problemet er i så fall hvis noen forandrer noe mens bilen er avslått, for eksempel setter fra seg en handlevogn ellef parkerer en annen bil. Vil ta for gitt at det blir spyling på bakkamera når de nå går bort fra ultralyd, eventuelt vil det fort bli et tema.

Og jo, når man skal ut eller inn med bagasje/last, så kjører man med fronten inn. For eksempel på IKEA eller skitrekket.
Joda, jeg forsvarer det ikke, og blir veldig overrasket om det på alle områder fungerer bedre enn dagen ULS.
I de tilfellene du nevner rygger jeg fortsatt nesten alltid inn, og bruker Summon. Det eneste nyttige med funksjonen for min del.

k1

Her var det snakk om å montere et kamera i ett ev USS hullene i frontfanger, og et kamera i den høyden vil være nedgriset ganske fort, og dermed ingen input til occupancy network, ergo ingen reell nytteverdi som kamera.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA