Så får vi radar allikevel ...... og nye kameraer

Startet av Motorwatt, ons 08. jun 2022, kl. 17:41

« forrige - neste »

hELgenen

Sitat fra: filtvet på fre 21. okt 2022, kl. 06:16
De har liten konkurranse og kan gjøre som de vil. Konkurrentene har ofte ganske/like dårlig software og laaaang leveringstid. Med de usikre tidene vi lever i nå hadde jeg ikke turt å bestille en bil 1-2 år frem i tid.

Liten konkurranse er i ferd med å endre seg. Tipper Tesla allerede om ett år vil se konkurrenter ta markedsandeler fra dem. I dyr tid,som vi går mot, vil kundene se ennå nøyere på hva de får for pengene.

OlaM

Kjører lite i mørket, gjorde det i går. Fantombremsing på motgående, passerende trafikk var det merkbart mindre av, men parkerte trailere langt unna med masse lys fikk den til å bremse unødvendig et par ganger. Ikke så lett å beregne avstand med passiv sensor likevel nei.

AP var ubrukelig, i alle fall utenfor 60-sonen, fordi fartsgrensen hadde hengt seg opp på 60. Ordner seg sikkert med en reboot. Testet likevel endel auto-langlys og det var helt uakseptabelt dårlig. Jeg kan ikke være så rasshøl langs veien bare for å slippe litt styring. Masse biler av forskjellige merker i motgående som blendet meg. De fleste så relativt nye ut på lysene, så jeg spekulerer at diverse automatikk fra andre merker også er ræl.
'21 3LR

Motorwatt

Ikke mange detaljer har blitt avslørt om Teslas neste generasjons FSD-maskinvare , men nyheter fra Kina tyder på at den nye maskinvaren vil bruke betydelig forbedrede kameraer.

En av Teslas leverandører ser ut til å ha produsert og sendt nye 5-megapikselkameraer og sensorer til Tesla. Disse nye kameraene vil sannsynligvis bli brukt til HW4 siden den nåværende maskinvaren sannsynligvis ikke kan holde tritt med 8, 5-megapiksel kameraer.

Foreløpig bruker Tesla kameraer med en oppløsning på 1,2 megapiksler, så dette vil være en stor oppgradering til dagens maskinvare.

Kilde: @notateslaapp

JorEl

Jeg er ingen kamera/linse spesialist..men trenger Tesla bruke de nye kameraene "maksimalt"?
Kunne ikke Tesla bare satt ned oppløsning litt, eller noe annet, slik at HW3 kunne klart sakene?
f.eks 3,6megapixsler (1,2 X3), eller 2,5megapixsler.
Dessuten forventer jeg at Tesla følger opp FSDerne, og bytter ut HW3 til HW4. Den gamle HW3en kan vel settes inn som "refurbished" i en annen bil, som ikke har HW3?

Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

emurof

Sitat fra: Counterpointer på tor 20. okt 2022, kl. 23:55Jeg skjønner godt hvorfor Optimus får kallenavn.

Med dagens teknologi så er det mange nye firma som kunne lagd en robot som vinker, og de aller fleste har de som beveger seg uten hjelp.

Det er IKKE imponerende, det er faktisk ganske skuffende. Minner ikke så lite om FSD faktisk, selv om bilene faktisk klarer å kjøre selv til en viss grad.

Problemet er at de har gjort dette på et halvt år. Og ikke bare kan den vinke, men den kan navigere seg gjennom omgivelsene og gjøre enkle oppgaver. Det er langt mer enn de fleste trodde de ville klare å få til på denne tiden. Ut ifra konteksten er det altså imponerende, det de har fått til.

emurof

Sitat fra: hELgenen på fre 21. okt 2022, kl. 05:46
Sitat fra: Motorwatt på fre 21. okt 2022, kl. 00:29Mere og mere sikker på at det er delemangel som er årsaken. Ellers kunne man bare utsatt dette påfunnet til alt var klart. Det er jo ikke det eneste de har fjernet siden chipsmangelen ble en realitet. Ryggjustering på passasjersete, radar, og ladekabler er det jeg kommer på i farten. Men prisene på bilene bare øker. I videoen mener de at at USS koster rundt 100 USD, mens bilprisene stiger i hopp på 2.500 USD nesten kontinuerlig. Synes lite om å multiplisere delebesparelser med antall biler. Hva med å ta prisøkningen på 2.500 USD på 1 million biler? Skulle bli 2 500 000 000 USD pr. gang. Og dette er vel gjort 4-5 ganger.

Det blir stadig mindre bil for pengene dessverre. Jeg tror ikke det er delemangel,men en bevisst strategi for å ta stadig større marginer. Over tid en strategi som kan slå hardt tilbake dersom kundene etterhvert reagerer på å få stadig mindre for mer penger.

Ja, målet til Tesla er å gjøre produksjonen så effektiv og billig som mulig, slik at de kan få ned prisen på elbiler. Akkurat nå er vi i en situasjon der etterspørselen langt overgår tilbudet, og da øker prisene. Men over tid vil Tesla ha oppnådd såpass god effektivitet at de vil kunne selge bilene sine mye billigere. Dette gjelder særlig når de kommer nedover i billigere segmenter.

Ved å eliminere så mange deler som mulig og optimalisere produksjonen, så gjør de alt billigere, og de gjør det mulig å bevege seg nedover i prissegmentene.

Dette er altså ikke negativt, men tvert imot positivt. At Tesla tjener gode penger og dermed har råd til å gjøre det de ønsker, samtidig som de sikrer at de ikke vil gå konkurs dersom de møter på problemer, er veldig bra.

Sitat fra: hELgenen på fre 21. okt 2022, kl. 06:36
Sitat fra: filtvet på fre 21. okt 2022, kl. 06:16De har liten konkurranse og kan gjøre som de vil. Konkurrentene har ofte ganske/like dårlig software og laaaang leveringstid. Med de usikre tidene vi lever i nå hadde jeg ikke turt å bestille en bil 1-2 år frem i tid.

Liten konkurranse er i ferd med å endre seg. Tipper Tesla allerede om ett år vil se konkurrenter ta markedsandeler fra dem. I dyr tid,som vi går mot, vil kundene se ennå nøyere på hva de får for pengene.

Jeg synes jeg har hørt "konkurransen kommer hvert øyeblikk nå" i mange år. Konkurrentenes problem er at de gjerne må selge elbilene sine med tap, eller i bestefall ørsmå overskudd. Derimot har Tesla jobbet mot dette i mange år, og har bevisst hatt en strategi der målet er å effektivisere og gjøre det billigere. Vi ser det f.eks. med Gigapress og de nye metodene de bruker for å lage bilene sine.

Så Tesla har mye å gå på, og kan fint senke prisene på bilene sine om det blir nødvendig. Konkurrentene som selger med tap vil derimot slite. Jeg er redd europeiske og amerikanske bilprodusenter vil gå konkurs, mens Tesla og kinesiske produsenter tar over verdensmarkedene.

Counterpointer

Sitat fra: emurof på lør 22. okt 2022, kl. 16:14
Sitat fra: Counterpointer på tor 20. okt 2022, kl. 23:55Jeg skjønner godt hvorfor Optimus får kallenavn.

Med dagens teknologi så er det mange nye firma som kunne lagd en robot som vinker, og de aller fleste har de som beveger seg uten hjelp.

Det er IKKE imponerende, det er faktisk ganske skuffende. Minner ikke så lite om FSD faktisk, selv om bilene faktisk klarer å kjøre selv til en viss grad.

Problemet er at de har gjort dette på et halvt år. Og ikke bare kan den vinke, men den kan navigere seg gjennom omgivelsene og gjøre enkle oppgaver. Det er langt mer enn de fleste trodde de ville klare å få til på denne tiden. Ut ifra konteksten er det altså imponerende, det de har fått til.
Du synes det er imponerende. Det betyr ikke at det er det.

Motorwatt

Når man i tillegg er imponert over FSD utviklingen, så synes jeg det sier det meste...

JorEl

emurof: Jeg synes jeg har hørt "konkurransen kommer hvert øyeblikk nå" i mange år. Konkurrentenes problem er at de gjerne må selge elbilene sine med tap, eller i bestefall ørsmå overskudd. Derimot har Tesla jobbet mot dette i mange år, og har bevisst hatt en strategi der målet er å effektivisere og gjøre det billigere. Vi ser det f.eks. med Gigapress og de nye metodene de bruker for å lage bilene sine.

Så Tesla har mye å gå på, og kan fint senke prisene på bilene sine om det blir nødvendig. Konkurrentene som selger med tap vil derimot slite. Jeg er redd europeiske og amerikanske bilprodusenter vil gå konkurs, mens Tesla og kinesiske produsenter tar over verdensmarkedene.

Dette støtter jeg 89,9999% ;) , og man synes det er litt skremmende. Med dette som utgangspunkt, burde jeg kjøpe Tesla-aksjer og eks BYD, Geely etc ???
Edit: Venter nok til verden er litt mer komfortabel, og krona stiger :)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

Motorwatt

Er lite tips, JorEl: Hvis du embedder sitatet, så blir det enklere å se hva som er ditt og hva du siterer.

daktari

Nye kameraer med høyere oppløsning betyr at du kan skille ting fra hverandre på lengre avstand. Jeg husker ikke helt tallene, men tror sånn ca at 1 Mp kamera på 100 m så vil 1x0,5m (motorsykkel) være ca 4 pixler. Dvs umulig å skille fra søppeldunk.

Litt usikker på om de må trene alle objekt-gjenkjennende NN på nytt med ny oppløsning. Men det er jo slik med NN at de kan f.eks bare reagerer på en liten del av objektet for å gjenkjenne det.

PS 80 km/t er 22 m/s.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

ViktorS

Det jeg lurer mest på, er hvordan Teslaen skal kunne vite hvor langt den parkerte bilen er framfor deg. Om du har 20 eller 45 cm igjen til du tar i hengerfestet eller støtfangeren... Vanskelig når sensorene ikke er der, og frontkamera et ikke ser :/
Tesla Model Y Hvit,sort, 20" hengerfeste
Ordredato: 10/4-22
Utlevering: Tromsø
Utlevering: 23/12-22
VIN: XP7YGCEK0PB052***

emurof

Sitat fra: Counterpointer på lør 22. okt 2022, kl. 21:15
Sitat fra: emurof på lør 22. okt 2022, kl. 16:14

Du synes det er imponerende. Det betyr ikke at det er det.

Nei, dette er selvsagt bare meninger. Men jeg mener at tar man tiden det har gått i betraktning, så har de gjort mye på kort tid. De hadde faktis to prototyper, og den ene kunne bevege seg rundt selv, osv. "Kritikerne" mente jo at Tesla i beste fall ville få til en arm som beveget seg eller lignende. Enkelte mente til og med at de ikke ville klare å få til noe. Så i forhold til det kritikerne trodde så er det ekstremt imponerende.

Men noen ganger blir det galt uansett hva Tesla gjør. Selv om Tesla oppnådde mer på denne korte tiden enn kritikerne trodde de ville klare, så er det fortsatt ikke godt nok.

Akkurat som de samme som mente Tesla aldri ville ha etterspørsel nok til å selve en halv million biler i året, nå har tilpasset argumentene sine og nå er det "vil aldri klare 2 millioner i året" eller lignende. Hver gang de påstår Tesla aldri vil få til et eller annet og Tesla får det til, så endrer man på argumentasjonen.

Et annet eksempel er Teslas stadig voksende overskudd. Først var det "Tesla vil gå konkurs", så var det "Tesla vil aldri oppnå overskudd", så var det "Tesla vil aldri oppnå overskudd flere kvartaler på rade", så var det "Teslas overskudd er bare på grunn av kredittsalg", så var det "Bitcoin!!!!", og nå er det f.eks. "Teslas store overskudd og enorme marginer vil synke" eller hva annet de har funnet på for å ikke innrømme at Tesla slo alles forventninger (kanskje med unntak av de som hadde satt seg inn i selskapet).

emurof

Sitat fra: Motorwatt på lør 22. okt 2022, kl. 21:20Når man i tillegg er imponert over FSD utviklingen, så synes jeg det sier det meste...

Hva med å komme med noen reelle saksargumenter og ikke bare persondiskusjon?

emurof

Sitat fra: ViktorS på lør 22. okt 2022, kl. 22:46Det jeg lurer mest på, er hvordan Teslaen skal kunne vite hvor langt den parkerte bilen er framfor deg. Om du har 20 eller 45 cm igjen til du tar i hengerfestet eller støtfangeren... Vanskelig når sensorene ikke er der, og frontkamera et ikke ser :/

De tar i bruk noe kalt "Occupancy Network", der bilen "husker" omgivelsene. De snakket om det på AI Day 2, så hvis du søker kan du nok finne eksempelvideoer.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA