Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvorfor har de ikke KW-pris på pumpa og skilting om ladestasjoner?

Startet av Radiobil1, onsdag 25. august 2021, klokken 14:06

« forrige - neste »

Radiobil1

Sitat fra: ThomasEL på lørdag 28. august 2021, klokken 10:36
Og her i denne tråden ser vi jo noe av utfordringen:

Det er klin umulig for brukerne/kundene å bli enige om hva vi ønsker🤪
- Og dermed er det heller ikke lett å bruke forbruksmakten til å legge et entydig press på ladeoperatørene... Ønskene spriker dessverre litt i alle retninger...

For noe bambus.
Selvfølgelig spriker det, men dette er et diskusjonsforum der folk får lov å komme med det de mener er riktig/viktig.
Og de som leser dette og skal være med å bestemme fremtidens prisstrukturer og userinterface på lader skal være, klarer jo å lese ut hva mengden her mener er viktigst og bruke det videre.

daktari

Spørsmålet er hva vi ønsker, og hva ladeoperatørene ønsker: minst mulig ladekø? Alltid kunne lade billig til 100%? Fullt belegg hele tiden, samme hvem som står der så lenge tiden går?

Jeg går for høy minuttpris over 30 minutter, kW-pris opptil 30 minutter. Jeg ønsker at sakteladende biler med kort rekkevidde kommer seg vekk fra hurtigladere og bare brukes til småkjøring. Disse opptar ladestasjonene veldig lenge OG mange ganger på en langtur. Eksempelvis klarer man å skvise en ID.4 Oslo-Bergen uten lading, 1 lading på 20 minutter gjør underverker. En e-Golf eller Leaf 40 må vel lade 3 ganger a 30 minutter minimum. Men de er antagelig god business for ladeoperatørene, derfor den prisingen vi har nå som faktisk favoriserer de bilene.

Når jeg er så kynisk så er det også fordi Model 3 SR og bruktimportert enkelt utstyrt ID.4 ligger nye på 350.000 og snart brukt under 300, samt ID.3 er rimelig.

PS har aldri sett TeslaBjørn lage kø når han lader til 100%, så problemet er vel størst noen få steder og noen få dager i året.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

RJK

Sitat fra: Radiobil1 på mandag 30. august 2021, klokken 15:17
Sitat fra: ThomasEL på lørdag 28. august 2021, klokken 10:36
Og her i denne tråden ser vi jo noe av utfordringen:

Det er klin umulig for brukerne/kundene å bli enige om hva vi ønsker🤪
- Og dermed er det heller ikke lett å bruke forbruksmakten til å legge et entydig press på ladeoperatørene... Ønskene spriker dessverre litt i alle retninger...

For noe bambus.
Selvfølgelig spriker det, men dette er et diskusjonsforum der folk får lov å komme med det de mener er riktig/viktig.
Og de som leser dette og skal være med å bestemme fremtidens prisstrukturer og userinterface på lader skal være, klarer jo å lese ut hva mengden her mener er viktigst og bruke det videre.
Det han gjør er bare å sammenstille hva som faktisk skjer i tråden. Jeg er 100 % for kun kWh-prising, og så faktureres dyrt for stalling. Daktari er helt uenig, og vil bare ha minuttprising, men da høy minuttprising etter 30 minutter.

Sagt på en annen måte, vi står på hver vår side her. Dette til tross for at det vi ønsker begge to, er at dette bør være så enkelt som mulig, og nok ladere til at det betyr lite om noen ikke flytter bilen med en gang. Det er nå med manko på ladere at vi opplever store problemer ved utfartstider.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

RJK

Sitat fra: daktari på mandag 30. august 2021, klokken 18:11
Spørsmålet er hva vi ønsker, og hva ladeoperatørene ønsker: minst mulig ladekø? Alltid kunne lade billig til 100%? Fullt belegg hele tiden, samme hvem som står der så lenge tiden går?

Jeg går for høy minuttpris over 30 minutter, kW-pris opptil 30 minutter. Jeg ønsker at sakteladende biler med kort rekkevidde kommer seg vekk fra hurtigladere og bare brukes til småkjøring. Disse opptar ladestasjonene veldig lenge OG mange ganger på en langtur. Eksempelvis klarer man å skvise en ID.4 Oslo-Bergen uten lading, 1 lading på 20 minutter gjør underverker. En e-Golf eller Leaf 40 må vel lade 3 ganger a 30 minutter minimum. Men de er antagelig god business for ladeoperatørene, derfor den prisingen vi har nå som faktisk favoriserer de bilene.

Når jeg er så kynisk så er det også fordi Model 3 SR og bruktimportert enkelt utstyrt ID.4 ligger nye på 350.000 og snart brukt under 300, samt ID.3 er rimelig.

PS har aldri sett TeslaBjørn lage kø når han lader til 100%, så problemet er vel størst noen få steder og noen få dager i året.
Jeg vil gå så langt som å si at du ikke bare fremstår kynisk, men en god dose egoistisk også, basert på det du skriver her. Det skal altså bare være "kvalifiserte" biler som skal få lade det de trenger, de andre skal få svi fordi de kjøpte bil på de tider hvor det var få alternativer. Og som gjorde at utviklingen fikk gå sin gang, slik at de som kjøper elbil nå, får biler med passelig god rekkevidde og rask lading (med enkelte unntak).

Selvsagt må folk få lade det de trenger, til en akseptabel pris. Jeg anser ikke det som problematisk i det hele tatt, med unntak for de som med vilje stiller seg på lynlader istedet for hurtiglader når begge deler er ledige, til tross for at bilen ikke takler mer enn 50 kW, og knapt nok klarer å utnytte potensialet i de laderne også.

Det finnes et knippe elbiler som har god rekkevidde, men dessverre har noe treg lading, selv om de støtter ladehastigheter over 50 kW effekt. Jeg har tilfeldigvis en av de. Og ladefart i antall km er den relativt sett god på, bare ikke i over hele spekteret. Men pga rekkevidden så gjør den Oslo - Trondheim med ett stopp, med mindre man har takboks, kjølebag på strøm og ellers full ferieoppakning, og vil kjøre i flyt med all annen trafikk.

At noen skal finne på å ha problemer med at jeg lader til 80 %, noe som tar ca timen om jeg har tømt batteriet godt før ankomst ladestasjon, anser jeg som et problem du og dine likesinnede får jobbe med.

Men interessant at du drar frem TM3 SR+, da den stort sett vil bruke SuC-nettverket, og vil derfor i svært liten grad vil bli hindret av ladingen jeg og andre med tilsvarende biler har skaffet oss, vil utføre.

Jeg, med flere har dog større problemer med enkelte eiere av PS2, XC40, EQC, E-Tron i i-Pace, som absolutt skal lade til 100 % fordi de sliter med å klare den lovde rekkevidde, eller eierne innerst inne innser at de egentlig ville hatt lavere forbruk og derved lengre faktisk rekkevidde., og at flere av disse heller ikke har problemer med å blokkere tilgang til laderne selv etter at de har stoppet ved 100 %.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

daktari

Forslaget om kWh-pris opptil 30 minutter ladet, og så f.eks. 10 kr/min vil favorisere at man lader oftere og kortere av gangen. Det gjelder både Kona og I-pace og EQC, men I-pace/EQC blir dyrere fordi de uansett har større batteri å fylle og bruker mer.
Målet var å få mest mulig turnover på ladeplassene, spre de som lader utover til beste for alle. Altså motvirke at enkelte skal campe på ladeplassen i over en time, bare fordi de vil stoppe én gang, ikke to. Det er vel ikke mitt forslag som er egoistisk her, eller det eneste som er egoistisk?
Du som har Kona vil jo i grunn tjene på at E-golf, i3 og Leaf holder seg borte fra hurtigladerne, de lader jo like lenge som deg men får under halve rekkevidden.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

mroek

Sitat fra: RJK på mandag 30. august 2021, klokken 22:34
Jeg, med flere har dog større problemer med enkelte eiere av PS2, XC40, EQC, E-Tron i i-Pace, som absolutt skal lade til 100 % fordi de sliter med å klare den lovde rekkevidde, eller eierne innerst inne innser at de egentlig ville hatt lavere forbruk og derved lengre faktisk rekkevidde., og at flere av disse heller ikke har problemer med å blokkere tilgang til laderne selv etter at de har stoppet ved 100 %.

Vet du (altså enten dokumenterbart eller i hvert fall noe du selv har observert ved mange nok anledninger til at det er statistisk signifikant) at det er slik at eiere av akkurat disse bilene i større grad enn andre velger å stå i evigheter på hurtigladere for å lade til 100%? Jeg kjørte godt over 3000 km i Norge med PS2 i sommer, og ladet ikke over 80% en eneste gang, uten at det er bevis for noe som helst, selvfølgelig.

Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

turfsurf

Sitat fra: mroek på tirsdag 31. august 2021, klokken 00:06
Vet du (altså enten dokumenterbart eller i hvert fall noe du selv har observert ved mange nok anledninger til at det er statistisk signifikant) at det er slik at eiere av akkurat disse bilene i større grad enn andre velger å stå i evigheter på hurtigladere for å lade til 100%? Jeg kjørte godt over 3000 km i Norge med PS2 i sommer, og ladet ikke over 80% en eneste gang, uten at det er bevis for noe som helst, selvfølgelig.
Noen gjør det sikkert, men det gjøres av alle typer biler. Har observert i3 lade 100% på Ionity med kø og. Kald Kia som startet lading på 50% som skulle lade til 100% for å kunne kjøre helt til målet i stedet for å stoppe halvveis og bruke halvparten så mye tid og penger var og morsomt. Hyundai Kona som var dypfrosset og tydeligvis hadde vært ferdigladet lenge har jeg sett og. Pluss mye mer.

At f.eks etron observeres ofte er vel ikke så rart siden det er solgt så mange av den, det er en bil som trenger mye hurtiglading, og som er egnet til bilferie.

Men det er definitivt den bilen jeg oftest har observert på tvers sperrende for to ladere grunnet den til tider inkompatible plasseringen av ladeporten. Har t.o.m observert dette selv om kabelen var lang nok, men eieren (jeg spurte) syntes det var mest praktis slik.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hELgenen

Jeg aner ikke hvor langt opp folk lader på hurtigladestasjoner - har aldri kikket på hva andre gjør.
Men en "enkel" løsning som kanskje burde vært innført er at man ved f.eks 80% stoppet laderen automatisk
og dersom man ville ha mer på tanken måtte man starte en egen sesjon til høyere pris.
Tydligere og enklere prising er definitivt noe jeg savner. Minuttprising og kwh prising i en salig blanding er
ikke veien å gå. Da mener jeg det er bedre med trinnprising f.eks i 2 satser. F.eks en opp til 80 ett over der alle betaler likt pr kwh. Rettferdig og enkelt.  Alternativt kan man benytte 3 satser basert på prosentvis lading.
F.eks 60,80 - altså lav sats 0-60, mellomsats fra 60 til 80 - og høy sats over 80%
Nå er jo dette med ladekurver muligens et midlertidig problem - så kanskje kurvene er helt flate for 90% av den elektriske bilparken om 8-10 år. 

Uansett - enklere betalingsløsninger og enklere prising der tid som parameter fjernes mener jeg er veien å gå

turfsurf

Pris basert på % SOC er jo meningsløst. Ladefart ved 80% varierer jo veldig fra bil til bil. Og om folk trenger det eller ikke vil jo og variere.

Man får to ting, strøm til bilen og tjenesten hurtiglading. Da bør man betale for det. Så får man tåle det at prisbildet ikke er så enkelt.

Når man lader 100% på 5 minutt kan det sikkert prises enklere.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

RJK

Sitat fra: mroek på tirsdag 31. august 2021, klokken 00:06
Sitat fra: RJK på mandag 30. august 2021, klokken 22:34
Jeg, med flere har dog større problemer med enkelte eiere av PS2, XC40, EQC, E-Tron i i-Pace, som absolutt skal lade til 100 % fordi de sliter med å klare den lovde rekkevidde, eller eierne innerst inne innser at de egentlig ville hatt lavere forbruk og derved lengre faktisk rekkevidde., og at flere av disse heller ikke har problemer med å blokkere tilgang til laderne selv etter at de har stoppet ved 100 %.

Vet du (altså enten dokumenterbart eller i hvert fall noe du selv har observert ved mange nok anledninger til at det er statistisk signifikant) at det er slik at eiere av akkurat disse bilene i større grad enn andre velger å stå i evigheter på hurtigladere for å lade til 100%? Jeg kjørte godt over 3000 km i Norge med PS2 i sommer, og ladet ikke over 80% en eneste gang, uten at det er bevis for noe som helst, selvfølgelig.
Hadde du lest litt lengre bak, så hadde du fått svaret før du stillte det. Men svaret er nei, jeg har ikke statistikk på dette, og mine observasjoner er jeg skråsikker på at ikke faller inn under begrepet "statistisk signifikant". Men, det er ihvertfall min erfaring.

Men nå må det sies at de aller fleste er flinke, hensynsfulle og hyggelige om man kommer i prat med de, og det er unntakene man observerer. Og der er det nok disse merkene som går igjen av det jeg observerer. OG innenfor disse, så er det en overvekt på E-Tron, PS2 og XC40.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

turfsurf

Sitat fra: RJK på tirsdag 31. august 2021, klokken 09:08
Og der er det nok disse merkene som går igjen av det jeg observerer. OG innenfor disse, så er det en overvekt på E-Tron, PS2 og XC40.
Mistenker at dette er ett lite tilfelle av «confirmation bias».
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

oivindg

Jeg har XC40 og har aldri ladet til 80% på tur. Lader heller flere ganger til rundt 50 - 60% da det går mye kjappere.
2021 Volvo XC40 P8
2011 BMW R1200R (MC)

RJK

Sitat fra: daktari på mandag 30. august 2021, klokken 23:23
Forslaget om kWh-pris opptil 30 minutter ladet, og så f.eks. 10 kr/min vil favorisere at man lader oftere og kortere av gangen. Det gjelder både Kona og I-pace og EQC, men I-pace/EQC blir dyrere fordi de uansett har større batteri å fylle og bruker mer.
Målet var å få mest mulig turnover på ladeplassene, spre de som lader utover til beste for alle. Altså motvirke at enkelte skal campe på ladeplassen i over en time, bare fordi de vil stoppe én gang, ikke to. Det er vel ikke mitt forslag som er egoistisk her, eller det eneste som er egoistisk?
Du som har Kona vil jo i grunn tjene på at E-golf, i3 og Leaf holder seg borte fra hurtigladerne, de lader jo like lenge som deg men får under halve rekkevidden.
Nå er det slik at alle disse spesial-ordningene som man vil blande inn, er med på å komplisere hele bildet. Dog, 80 og 90-grense kommer jo inn fordi da slakker ladehastigheten seg ganske mye i forholdt til farten man oppnår på ladingen. Som regel går de 20 siste %-ene like tregt som de første 5-80 %-ene man ladet. Selv om det finnes unntak som har god fart til 90 eller litt over.

Om jeg lader til 60 og så kjører til neste for å lade 60, så tjener jeg faktisk ikke så mye tid, for jeg ligger i relativt OK ladefart opp til ca 75 %. Jeg forskyver bare problemet, og risikerer ny ladekø ved neste stopp.

Legg også til at jeg foretrekker å kjøre lange etapper når jeg først skal langt, med mindre jeg skal oppleve turen og steder på veien. Opp til 80 prosent gir meg, med takboks, kjølebag og full ferieoppakning ca 350 km rekkevidde, litt avhengig av topologi, hastighetsgrenser og ikke minst føre/vær. Det er normalt sett nok til nær 4 timer kjøring.

Dessuten, det gir meg tid til å ta en god lunsj/middag når jeg først stopper. Ved å lade til 60, så måtte jeg stresset, eller tatt lunsj et annet sted. Det er faktisk det ene positive med ladefarten, da 30 minutter fort kan fly raskt med litt kø på veikroa.

Poenget er at det som regel er bilfører som vet best om man bør lade kort og stoppe ofte, eller kjøre langt, og lade lenge når man først stopper. Og så lenge man flytter seg når man har 80 % (med mindre det ikke er kø, så kan man kanskje strekke det litt lengre), så mener jeg det får bli bileiers vurdering.

Fremfor å fokusere så mye på tid ("du får bare 30 minutter til rådighet"), så får sjåføren velge om man tar 2x 30 eller 1x60. Så får presset bli på operatørene å komme med flere ladere, og i tillegg enkle regler å forholde seg til. Bilene som nå kommer. vil jo bortimot alltid klare dette på 30-40 minutter, men ladetiden skal ytterligere ned.

Så, en digresjon. Flere av disse bilene vil jo nå få byttet batterier. Man kan jo" risikere" (altså mest sannsynlig) at det er identiske batterier, men der de har luket ut det som de mener skapte problemet i første omgang. Men aller helst håper jeg at de benytter muligheten med nyere kjemi, til å få batterier som er litt lettere, og samtidig tåler og garanteres fra produsent til å ta raskere lading.

Jeg skulle gjerne sett de faktisk kom med de 100 kW som ihvertfall jeg trodde de lovde, og at den klarer holde den farten noe lengre, og med flatere kurve helt tiil 80%. Så vidt jeg kan skjønne, er det intet problem med å øke farten via software, dersom batteriene skal tåle det.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

RJK

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 31. august 2021, klokken 09:12
Sitat fra: RJK på tirsdag 31. august 2021, klokken 09:08Og der er det nok disse merkene som går igjen av det jeg observerer. OG innenfor disse, så er det en overvekt på E-Tron, PS2 og XC40.
Mistenker at dette er ett lite tilfelle av «confirmation bias».

Det er en personlig erfaring, og som sagt, ikke statistisk signifikant. Jeg har ingen problemer med å akseptere at andre gjør andre observasjoner, og som oftest legger vi mennesker best merke til det som fanger vår oppmerksomhet.

Er det kø, og liten bevegelse, så tar jeg meg ofte en rask titt på "pumpene", for å se hvor langt de forskjellige bilene er i ladeprosessen. Dette mest for å se hvem som sannsynligvis drar først, og hvor lang ventetid jeg må påregne.

Da legger man og merke til hvem som er over 80 % uten at eier er i nærheten. Eller tilfeller der eier kommer ut og sjekker, ser at man kanskje er i øvre del av 70-tallet, og så går videre for så å komme igjen når det er nesten 100 % fullt.

Sitat fra: oivindg på tirsdag 31. august 2021, klokken 09:27
Jeg har XC40 og har aldri ladet til 80% på tur. Lader heller flere ganger til rundt 50 - 60% da det går mye kjappere.

Som sagt, de fleste er hensynsfulle og stopper når de mener de har fått nok, og senest ved 80 %.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Lars C. Krogenæs

Har Leaf 30kWt som brukes på langtur. Vi burde bli prioritert på ladestasjonene, da vi trenger strømmen!. E-troner og andre schwære doninger har så stort batteri at de enten kunne kjørt videre til en lader uten kø, eller ladet ved ankomst dit de skal. Marerittet er å komme bak en e-tron på en 50kW lader som skal fullade slik at bilen er full når de ankommer sommerhuset!

Noen Tritiumladere stopper på 80%. Det er veldig klønete å sitte å vente på at bilen skal komme opp til 95%, slik at vi kommer frem til neste ladestasjon, mens laderen i virkeligheten har stoppet strømtilførselen.

:-)
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA