Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvorfor har de ikke KW-pris på pumpa og skilting om ladestasjoner?

Startet av Radiobil1, onsdag 25. august 2021, klokken 14:06

« forrige - neste »

Radiobil1

Når vi skal hurtiglade så plugger vi bare inn, egentlig uten å vite prisen på det produktet vi kjøper.
I alle dagligvarebutikke står det pris per enhet på alle varer omtrent, så man kan sammenlikne, og vet hva man betaler for.

Det samme er det jo på bensin/diesel, man vet alltid hva en liter koster, og det står også på skilt som man ser fra bilen.

Ladestasjoner er det vel ikke noe enhetlig skilt for, satt opp av vegvesenet (eller hva de heter denne uka) så vi som skulle hatt litt strøm enkelt ser at her kan man få det. Nei det må man inn i en eller flere apper for å finne, og selv der står det ikke noen om pris per kw.

Nå som elbil for lengst er for flere enn oss spesielt interesserte, burde vel dette med skilting, priser og så videre komme ut av prosjektfasen og inn i strukturert drift.

Hvis ikke Elbilforeningen jobber med dette, burde de/dere det?



Counterpointer

Elbilforeningen er veldig klar over dette. De hadde eget seminar under Arendalsuka om dette.

Personlig så synes jeg ikke det er lett å vite hva prisen egentlig er når den er oppgitt også.

Eksempelet under; er det billigst med type 2 22kW (hurtig) eller 3,7kW (normal)?


hanche

Skilting: På E18 gjennom Bamble (den relativt nye motorveien) ved avkjøringen til Valle er det skilt som viser at det er lademuligheter. Men det hører til sjeldenhetene at man ser slike skilt, ja.

Prising: En grunn (eller unnskyldning?) for minuttprising er å oppmuntre til å ikke prøve å fullade bilen på hurtiglader. De siste kilowattimene går jo fryktelig tregt, men hvem bryr seg om det der man sitter og nyter sin middag? Det har vært mange kreative forslag til hvordan det kan løses uten å innføre flat minuttprising slik det er nå, men så langt har ingen av operatørene prøvd det. Mitt ubeskjedne bidrag: Skru på minuttprising, og gjerne en saftig en, først når batteriet har nådd 80%. Og dobbel minuttprising igjen, etter 90%. Eller noe sånt.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

Lars C. Krogenæs

Men hvorfor skal en e-tron stå i en time uten å betale "overtidsgebyr", mens jeg med min Leaf vil få overtidsgebyr etter 30 minutter?
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

espenri

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på torsdag 26. august 2021, klokken 11:50
Men hvorfor skal en e-tron stå i en time uten å betale "overtidsgebyr", mens jeg med min Leaf vil få overtidsgebyr etter 30 minutter?

Den samme logikken kan du overføre til dagens prismodell. De som har minuttgebyer i tillegg til fast pris på kwh favoriserer de med raskest lading i totalpris kr/kwh.

Har du et bedre forslag?
2019 Jaguar I-Pace HSE FE
2016 Mitsubishi Outlander PHEV (Solgt)
2013 Mitsubishi iMiev

RJK

Sitat fra: espenri på torsdag 26. august 2021, klokken 13:18
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på torsdag 26. august 2021, klokken 11:50
Men hvorfor skal en e-tron stå i en time uten å betale "overtidsgebyr", mens jeg med min Leaf vil få overtidsgebyr etter 30 minutter?

Den samme logikken kan du overføre til dagens prismodell. De som har minuttgebyer i tillegg til fast pris på kwh favoriserer de med raskest lading i totalpris kr/kwh.

Har du et bedre forslag?
Jeg har...

Pris per kWh som eneste prispunkt, frem til SoC når 90 %, Så 1 krone ekstra per kWh mellom 90 og 100 %. Pris kan selvsagt få variere ut fra tilgjengelig effekt, men hurtigladere kan koste max 25 % av lynladeprisen. Dette skal stimulere til at ladeoperatørene installerer lynladere fremfor hurtigladere.

Stalling ved hurtig og lynladere:
De første 5 påfølgende minuttene etter at man har nådd 100 %,  koster 2,50 kroner minuttet, deretter 5 kroner per minutt de neste 5 minuttene, og 20 kroner minuttet for alt som overstiger 10 minutter etter at bilen er fyllt helt opp.

AC-Lading og stalling på slike:
Pris per kWh som eneste prispunkt. Parkeringsregler for stedet avgjør om det er tidsbegrensning, og da kan operatøren få ansvaret med å ta betalt for stalling utover tidsbegrensningen. Dette kikker inn automatisk, men operatøren får ikke lov å tjene penger på dette. De kan dog be om refusjon fra brukerstedet for kostnader ved dette.

For tidsrommet 20-08 er det ladeplikt frem til midnatt men ingen annen tidsbegrensing på offentlige ladere. Man kan stå hele natta selv om ladingen avsluttes tidligere. Men den må altså være faktisk ladende (ladeplikt) når bilen parkeres og minimum frem til midnatt. Dette for å unngå at plassene opptas av ikke-ladende biler, og derved fortrenger folk som trenger å lade.

For helgen (natt til lørdag og natt til søndag) justeres tidspunktet til 10 om morgenen, ellers er det samme regler som nevnt over.

Mellom 10 og 20 på søndag er det ladeplikt, men ingen annen tidsbegrensning, slik at man kan stå så lenge bilen lader. Bilen må flyttes til plass uten lader straks den er ferdig ladet.

Bil satt til lading, må fortsatt være ladende frem til midnatt for å kunne stå over natta. Er bilen ferdig ladet før klokken 24, må den flyttes til plass uten lader
. Helligdager får samme regel som for søndager.

PS! Mulig jeg er for streng ved AC-lading med ladeplikt frem til midnatt, men poenget er at man ikke skal bruke ladeplass som gratis parkerinsplass for elbiler, men skal være tilgjengelig for de som faktisk trenger å få ladet.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

automat

Jeg tror det er viktig å ha en lett forståelig prismodell. Blandingen av kW og minuttpris blir fort uoversiktlig. Da er det bedre med ren minuttprising. (På hurtiglading, ikke saktelading).

Ved minuttprising, eller innslag av minuttprising, burde det være krav om å oppgi hva kW-prisen blir hvis man lader med f.eks 100%, 75%, 50% og 25% av tilgjengelig effekt. Dette kan skje med felles oppslag eller skjerm for flere ladere.

Det burde også være krav om at laderen til enhver tid viser hvor mye effekt den leverer.

Ved lastdeling burde det være krav om at ladere merkes og prises utfra minste tilgjengelige effekt (makseffekt kan merkes i tillegg). Da straffes man ikke hvis noen kommer og deler lader med deg. Men premieres for å velge egen lader.
Avansert lastdeling, som Kempower og Tesla v3, vil få noen utfordringer. Men det går det an å finne løsninger på.

Forhøyet avgift ved 80/90% ladestatus og sperreavgift ved ferdigladet bil er problematisk å innføre. Så lenge man ikke kan sende pushvarsel til kunden når avgiften inntrer. Pushvarsel kan man ikke sende når ladingen er startet med RFID. Den som bruker bilen har ikke nødvendigvis en app som er koblet til RFID'en. Det har kanskje  bare bileier.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

turfsurf

Sitat fra: automat på fredag 27. august 2021, klokken 10:37
sperreavgift ved ferdigladet bil er problematisk å innføre
Det bør ikke være noe problem. De fleste biler viser hvor lang tid det er igjen før de er ferdigladet. Og folk kan jo faktisk følge med litt da.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Rosstopher

Sitat fra: turfsurf på fredag 27. august 2021, klokken 11:10
Sitat fra: automat på fredag 27. august 2021, klokken 10:37
sperreavgift ved ferdigladet bil er problematisk å innføre
Det bør ikke være noe problem. De fleste biler viser hvor lang tid det er igjen før de er ferdigladet. Og folk kan jo faktisk følge med litt da.

Det er vel null problem å innføre det. Folk må jo følge med selv, akkurat som med parkering. De som betaler for parkering kontant, og dermed ikke har mulighet til å følge med i appen, kan også få parkeringsgebyr.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

automat

Mange ønsker gjøre noe annet enn å sitte i bilen å passe på ladingen, f eks spise. Min erfaring er at tidsangivelsen som oppgis ved f.eks ved 10% ikker er så nøyaktig til å vise hvor lang tid ladingen faktisk tar.

Hvis bilen da har dårlig/ingen app. Eller man ikke har tilgang til den, fordi man kjører lånt/leid bil. Da er det lett å bomme 10 minutter, hvis ladingen går raskere enn først indikert.

Jeg mener derfor at straffegebyr/økt prissats krever et pushvarsel.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Rosstopher

Sitat fra: automat på fredag 27. august 2021, klokken 12:11
Mange ønsker gjøre noe annet enn å sitte i bilen å passe på ladingen, f eks spise. Min erfaring er at tidsangivelsen som oppgis ved f.eks ved 10% ikker er så nøyaktig til å vise hvor lang tid ladingen faktisk tar.

Hvis bilen da har dårlig/ingen app. Eller man ikke har tilgang til den, fordi man kjører lånt/leid bil. Da er det lett å bomme 10 minutter, hvis ladingen går raskere enn først indikert.

Jeg mener derfor at straffegebyr/økt prissats krever et pushvarsel.

Så hvis man trenger et gratis sted å parkere over natta er det bare å parkere foran en hurtiglader, stoppe ladinga når man føler for det, og sørge for at man ikke får pushvarsler.  ;)
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Maxwell_400

Sitat fra: automat på fredag 27. august 2021, klokken 12:11
Mange ønsker gjøre noe annet enn å sitte i bilen å passe på ladingen, f eks spise. Min erfaring er at tidsangivelsen som oppgis ved f.eks ved 10% ikker er så nøyaktig til å vise hvor lang tid ladingen faktisk tar.

Hvis bilen da har dårlig/ingen app. Eller man ikke har tilgang til den, fordi man kjører lånt/leid bil. Da er det lett å bomme 10 minutter, hvis ladingen går raskere enn først indikert.

Jeg mener derfor at straffegebyr/økt prissats krever et pushvarsel.

Jeg legger telefon nummer i frontruta så hvis det er noen som trenger å lade når bilen er over 80% så kan de ringe. Og ja, er det kø så lader jeg ikke høyere enn 80% uansett.
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

turfsurf

Sitat fra: automat på fredag 27. august 2021, klokken 12:11
Mange ønsker gjøre noe annet enn å sitte i bilen å passe på ladingen, f eks spise. Min erfaring er at tidsangivelsen som oppgis ved f.eks ved 10% ikker er så nøyaktig til å vise hvor lang tid ladingen faktisk tar.

Hvis bilen da har dårlig/ingen app. Eller man ikke har tilgang til den, fordi man kjører lånt/leid bil. Da er det lett å bomme 10 minutter, hvis ladingen går raskere enn først indikert.
Altså, med egen bil blir man fort kjent med hvordan bilen lader. Har man ikke tilgang til app så får man enten lade først og spise etterpå, eller sette bilen på lading og gå og kjøpe takeaway. Evt ha med niste. Det får da være grenser for hvor tilrettelagt ting skal være.

Det viser seg gang på gang at folk er veldig egoistiske, og driter i om de spærrer en ladeplass eller to. Lomeboka lytter de fleste til dog.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

automat

Sitat fra: Rosstopher på fredag 27. august 2021, klokken 12:16
Sitat fra: automat på fredag 27. august 2021, klokken 12:11
Mange ønsker gjøre noe annet enn å sitte i bilen å passe på ladingen, f eks spise. Min erfaring er at tidsangivelsen som oppgis ved f.eks ved 10% ikker er så nøyaktig til å vise hvor lang tid ladingen faktisk tar.

Hvis bilen da har dårlig/ingen app. Eller man ikke har tilgang til den, fordi man kjører lånt/leid bil. Da er det lett å bomme 10 minutter, hvis ladingen går raskere enn først indikert.

Jeg mener derfor at straffegebyr/økt prissats krever et pushvarsel.

Så hvis man trenger et gratis sted å parkere over natta er det bare å parkere foran en hurtiglader, stoppe ladinga når man føler for det, og sørge for at man ikke får pushvarsler.  ;)

Hvordan klarte du å lese noe slikt ut av meldingen min?

Jeg påpekte at det å innføre ekstragebyr uten pushvarsel har noen problematiske sider.

Og med minuttprising helt frem til man kobler fra laderen, så vil man unngå biler som står der i urimelig lang tid.

Så kanskje ren minuttprising er en bedre løsning enn kwh-prising der man må legge til ekstrakomponenter i prisingen for å unngå «lade-hug'ere»?
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

automat

Sitat fra: Maxwell_400 på fredag 27. august 2021, klokken 12:32

Jeg legger telefon nummer i frontruta så hvis det er noen som trenger å lade når bilen er over 80% så kan de ringe. Og ja, er det kø så lader jeg ikke høyere enn 80% uansett.

Det er selvfølgelig beundringsverdig av deg. Men løsningen med tlfnr i ruta er vel egentlig litt 2015?
Man kan ikke forvente at folk gjør slikt i dag.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA