Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvorfor har de ikke KW-pris på pumpa og skilting om ladestasjoner?

Startet av Radiobil1, onsdag 25. august 2021, klokken 14:06

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: Radiobil1 på fredag 27. august 2021, klokken 16:54
- Kan man lage valgmulighet på strømpumpa; hvis jeg har en bil som ikke spiser mer enn 50, så betaler jeg for det, og spiser bilen 250 så blir minuttprisen en helt annen, men totalen for å fylle 10 kw blir omtrent den samme.

Blir jo rart om 50 kw laderne etterhvert blir borte, mens brorparten av bilene fortsatt ikke spiser mer enn 50, og prisen på en 150 kw pumpe default er dyrere, selv om man bare bruker 40 kw.

Systemet må være enkelt og rettferdig!
Så du mener det er rettferdig at den som okkuperer laderen lengre for samme energimengde levert skal betale like mye? IMO er det helt riktig at den som lader sakte (altså okkuperer pumpa unødig lenge) betaler mere enn de som lader fort. Altså straffer de som kommer med kaldt batteri eller sitter og spiser middag til bilen har 100%.

Ladeplass er en mangelvare, og man bør betale for det. IMO helt riktig at prisingen er minuttpris + kWh pris. Men alle burde ha prisen up-front, så man lett kan sammenligne. Da vil de som har sakteladende bil eller ikke gidder å optimalisere ladingen sin velge tilbydere med lav eller ingen minuttpris, mens de med hurtigladende biler prioriterer lav kWh pris.

Foreløpig er det vel sånn at de fleste bare lader der det er mulig, og ikke kikker så mye på prisen.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

goggo

Sitat fra: Radiobil1 på fredag 27. august 2021, klokken 16:54
Systemet må være enkelt og rettferdig!

Akkurat - og da er det bare en mulig løsning:
Ren KWh prising, og det må påbys ved lov (eller være et absolutt kriterie for tildeling av offentlig støtte) da de fleste operatørene tydeligvis ikke er villige til å gjøre dette selv.

Fordelene med KWh prising er mange:

  • Prisene kan vises i APP og på skilt ved ladestasjonen
  • Det er lett for forbrukerne å velge leverandør basert på "pumpe"pris
  • Det gir et insentiv til operatørene om å gå over til ladestasjoner med lastbalansering, som gir mye bedre kø-håndtering
  • Det gir et insentiv til operatørene om å begynne med dynamisk prising for å spre bruken over døgnet og gi bedre utnyttelse/ROI. (Det er mange gjerrigknarker som meg, som vil forsøke å lade når det er billig)
  • De lite brukte ladestasjonene med 1 eller 2 stk 50KW stolper kan få mye bedre utnyttelse og håndtering av køer ved å erstattes med en  lader med lastbalansering og 3-4 stolper (Kempower e.l.), og det uten å installere større trafo eller øke total tilført kapasitet på stasjonen .

Heia Cirkle K, jeg er stor fan av deres prismodell og bruker de der jeg kan.

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

oivindg

Enig med @turfsurf at minuttpris + kWh er å foretrekke. Og da hadde det vært fint med et tall i displayet på ladestasjonen og i appen som viser hva den totale kWh-prisen er til et hvert tidspunkt siden denne varierer med hvor mye effekt bilen tar imot til enhver tid.
2021 Volvo XC40 P8
2011 BMW R1200R (MC)

Roy Aasen

Pr kwh..punktum.
Minuttprising etter 30 min (eller 45 min) kan kanskje være en ide. Kombi av minutt og kwh pris er tøv.

Ionity og Cirkle K brukes så langt det går.

power59

Takk turfsurf og oivindg!

For de av oss som innimellom farter rundt i grisgrendte strøk utenfor Oslo-gryta er ladeplasser en mangelvare.

For å unngå at de hensynsløse står lenger enn nødvendig så må det inngå et tidsledd.

Dessuten er det svært enkelt på mobiltelefonens kalkulator å beregne effektiv kWh pris for egen bil hvis du vet ladeeffekten for egen bil:

kr/kWh = kr/min x 60 / kW + kr/kWh

kr/kWh er effektiv kWh pris
kr/min er prisen per minutt
kW er ladeeffekten som bilen mottar (avhengig av ladestasjon, bil, SOC mm.)
kr/kWh er prisen pr. levert kWh

Ladeoperatørene bør i tillegg til minuttpris og energipris oppgi effektiv kWh pris ved noen typiske ladeeffekter.   

Enkelt og greit - og ikke minst effektivt for å utnytte en begrenset ressurs.

ThomasEL

Og her i denne tråden ser vi jo noe av utfordringen:

Det er klin umulig for brukerne/kundene å bli enige om hva vi ønsker🤪
- Og dermed er det heller ikke lett å bruke forbruksmakten til å legge et entydig press på ladeoperatørene... Ønskene spriker dessverre litt i alle retninger...
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

turfsurf

Sitat fra: goggo på lørdag 28. august 2021, klokken 09:50
Akkurat - og da er det bare en mulig løsning:
Ren KWh prising, og det må påbys ved lov (eller være et absolutt kriterie for tildeling av offentlig støtte) da de fleste operatørene tydeligvis ikke er villige til å gjøre dette selv.
kWh prising er greit der ladeplasser ikke er mangelvare. Dvs når/hvis det blir godt utbygd med parkeringsladere.

IMO er ikke kWh prising på hurtigladere rettferdig, siden de som lader saktere da får mere av tjenesten hurtiglading enn de som lader fortere. Man betaler for tjenesten + varen.

Akkurat som når du reparerer bilen. Du betaler for arbeidstid + deler. Har du en bil som det er vanskelig å mekke på betaler du mere.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

automat

Ren kW-prising fører til at folk lar bilen bli stående en evighet, til den er ladet til 100%. Og gjerne lenge etter at den er ferdigladet også.

Det er oppskrift på å skape ladekø.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Radiobil1

Sitat fra: automat på lørdag 28. august 2021, klokken 11:45
Ren kW-prising fører til at folk lar bilen bli stående en evighet, til den er ladet til 100%. Og gjerne lenge etter at den er ferdigladet også.

Det er oppskrift på å skape ladekø.

Enig

PS
Hvor f*** er liker knappen? Burde være unødvendig å lage nytt innlegg for å si man er enig, evt uenig.

goggo

Sitat fra: automat på lørdag 28. august 2021, klokken 11:45
Ren kW-prising fører til at folk lar bilen bli stående en evighet, til den er ladet til 100%. Og gjerne lenge etter at den er ferdigladet også.

Det er oppskrift på å skape ladekø.

Ja denne påstanden har jeg sett mange ganger her på forumet, men er den virkelig riktig?

Er det mer slik misbruk av laderne hos Circle K, Ionity, E.ON og Ishavsveien (som alle har ren KWh prising) enn hos de andre?
Jeg må si jeg tviler sterkt på dette.

Ja - jeg har også i mine mange år som elbilist sett slik misbruk og jeg har også møtt på et par lade-drittsekker som gir fullstendig f. i at andre står i kø.
Men etter at det ble slutt på gratislading skjer dette veldig sjeldent, og etter min mening ikke noe stort problem.
De få gangene det er et problem så kan det som oftest løses ved å ta en hyggelig prat med de som er ubetenksomme og gjør dette.

mvh
Hugo

Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

automat

Jeg har ikke noe tall eller statistikk utover at det ofte har blitt rapportert på forum som dette. Og at det ikke alltid har vært lett å prate folk til fornuft heller.

Da syns jeg faktisk det er helt greit at de betaler for tankeløsheten sin. Og håper at penger er et språk i hvertfall noen av dem forstår.

Cirkle K har en fordel. Det er ikke så naturlig å oppholde seg på en bensinstasjon noe særlig mer enn en halvtime, selv om man tar en matbit. Så mange av deres kunder reiser nok uansett før de blir et «problem».
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

RJK

Sitat fra: automat på lørdag 28. august 2021, klokken 16:52
Jeg har ikke noe tall eller statistikk utover at det ofte har blitt rapportert på forum som dette. Og at det ikke alltid har vært lett å prate folk til fornuft heller.

Da syns jeg faktisk det er helt greit at de betaler for tankeløsheten sin. Og håper at penger er et språk i hvertfall noen av dem forstår.

Cirkle K har en fordel. Det er ikke så naturlig å oppholde seg på en bensinstasjon noe særlig mer enn en halvtime, selv om man tar en matbit. Så mange av deres kunder reiser nok uansett før de blir et «problem».
Har ikke statistikk å vise til, men har en følelse av at dess mer "premium" bilen er, dess større sjanse for at man treffer på en "staller" som gir beng i andre.

Har man en sakteladende bil, vil man som regel videre så fort som mulig, da man allerede har stått lenge nok til at man er ferdig pauset før bilen er klar.

Mens den som har premiumbil prioriterer oftere å bli ferdig med en dessert og en kaffekopp ekstra, og ikke bryr seg om det koster noen kroner. Hvorfor skal de liksom det, da det ikke betyr så mye på lommeboka. Og har man kjøpt dyr bil, tror man jo at man har mer rett til dette enn andre.

Altså er eneste løsningen at man straffer "stalling", og ikke de som ufrivillig blir stående lenge. Og dette løser man ved at man øker prisen når man når 80 eller 90 % SoC, samt setter prisen godt opp for å okkupere plassen når man egentlig er ferdig.

At flere her inne vil ha minuttprising for å gjøre det dyrere for de som ikke står der unødig, men fordi de må ha tiden til hjelp for å få nok strøm, viser for meg at man ikke har skjønt problemet, og derved vil bruke helt feil virkemiddel.

Se til Tesla. De hadde et problem med dette før. Etter at de begynte å prise stallingen høyt, har problemet mer eller mindre stoppet opp. Dette til tross for at de har normalt sett en lav kWh som eneste pris.

De har riktignok prøvd ut dynamisk prising for å spre køen, men det er da egentlig en helt annen problemstilling, selv om det er ekstra irriterende når de skjer samtidig.

Jeg ser det heller ikke som noe annet enn ren egoisme at man skal jage alle sakteladende biler over til 50 kW-ladere, også de som ville hatt glede av høyere ladehastighet enn 50 kW. Spesielt når stasjonene egentlig burde tilby bare lynladere, slik at alle kan få maks hastighet uansett pumpe de må stoppe ved.

For det er jo heller ikke så hyggelig for noen at en med stort batteri må stille seg ved 50 kW-lader fordi alle andre ladere er opptatt. Og ekstra irriterende når sakteladende okkuperer en rask lader når det finnes ladere tilpasset egen bil som er ledig.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Counterpointer

Vi MÅ ha nok ladere først, så kan en begynne å fordele køen.

Synes RJK har gode argumenter for en mer demokratisk løsning.

Hva er egentlig argumentet mot kWh pris med kraftig økning på først 80% og så ytterligere økning på 90% og så et saftig overtidsgebyr for å stå over 100%, hvor omtrent eneste  grunn for ettergivelse er egen dødsattest.

En får da ikke gjort noe med nyrike eller folk med firmakonto, men almene goder bør ikke styres av hensynet til disse.

turfsurf

Sitat fra: RJK på lørdag 28. august 2021, klokken 19:23
Altså er eneste løsningen at man straffer "stalling", og ikke de som ufrivillig blir stående lenge. Og dette løser man ved at man øker prisen når man når 80 eller 90 % SoC, samt setter prisen godt opp for å okkupere plassen når man egentlig er ferdig.

At flere her inne vil ha minuttprising for å gjøre det dyrere for de som ikke står der unødig, men fordi de må ha tiden til hjelp for å få nok strøm, viser for meg at man ikke har skjønt problemet, og derved vil bruke helt feil virkemiddel.
Det er jo ikke bare det som er unødig stalling, å starte lading på øvre del av batterikapasitet (for de fleste biler), å starte å lade med kaldt batteri osv.

Har støtt på flere som gjør slikt bare fordi det passer de best. Å ta opp en ladestasjon minst dobbelt så lenge som nødvendig synes jeg man skal betale mere for.

Tilgang til hurtiglader er faktisk mangelvare, da er det bare rett og riktig å betale for det. Så kan man ha kW pris på AC ladere.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

RJK

Problemet er å skille nødvendig og unødvendig lading. Hvem skal avgjøre dette? Vi kan jo starte med alle de som driver og tester elbiler, da de ofte starter med å lade til 100 %, så kjører bilene så tomme som de tør/klarer, for så å lade til 100 % igjen.

Dessuten, økt pris for lading over 80 og 90 % SoC er med på å adressere den problematikken, og de som lader med kaldt batteri betaler jo dyrt for strøm som går bort i varme. Noen må gjøre dette pga f.eks. strømbrudd, andre fordi de ikke har lært dette.

Men når de må betale for kWh som ikke legger så på batteriet, så vil de nok lære dette etterhvert. For de vil nok etterhvert spørre deg hvorfor de måtte stå så lenge, mens h?n ed samme type bil kom senere på stasjonen og med tommere batteri, men kjører videre lenge før dem, og da med rundt 80 %.

Disse to problemene tror jeg bare er "innkjøringsproblemer", mens stalling tror jeg er mer et holdningsproblem, og det avlæres sjeldent med tempo. Det avlæres kun ved sanksjoner som grisedyr minuttpris når de ikke flytter seg. Og som sagt, jeg tar og til orde for å være litt mere aggressive mot slike, ved å reelt sett taue bilene bort.

Tipper de fleste lærer etter første  tauingen, men senest på andre.  Men jeg tviler på at ladeoperatørene tørr å gjøre dette av redsel for kritikk på sosiale medier og nyhetssendinger på TV. Jeg tror derimot at dette er ønsket av brorparten, og at dette vil slå ut positivt, men klar over at vinklingen på saken er avgjørende.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA