Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fre 16. jul 2021, kl. 13:06

« forrige - neste »

hELgenen

Sitat fra: Ketill Jacobsen på tor 14. des 2023, kl. 22:29
Sitat fra: hELgenen på tor 14. des 2023, kl. 11:07. De færreste faktiske, reelle, virkelige kraftverk i Norge har en fallhøyde
langt mindre enn 607 meter. Og det meste av energien som leveres fra kraftverk i Norge hentes ut
fra kraftverk som har mye mindre fallhøyde enn 607 meter.

Ca halvparten av all magasinkraft i Norge kommer fra de tretti største magasinene i Norge*. Jeg har sett på de ni største magasinene i volum og disse har en snitt høyeste fallhøyde på 794 meter (veid snitt der en tar hensyn til produksjonen i TWh). Videre er det slik at energi for et magasin er areal x reguleringshøyde x fallhøyde. Med et lavere magasin synker energien med to av faktorene slik at om det var lineært (lavere reguleringshøyde), ville en fallhøyde på 138 meter (hELgenes tall) kun gi 5% av en fallhøyder på 607 meter som NVE oppgir (konstant arael) **.

Jeg hadde gjerne sett at hELgenen kunne sannsynligjøre at norske kraftverk kunn klare å ha en årsproduksjom på ca 130 TWh med en snitt fall høyde på 138 meter (eller median som han kaller det uten noensinne forklare sin definisjon på dette tallet). Med 138 meter fallhøyde er det naturligvis helt umulig å klare en slik produksjon.

"Om noe så håper jeg leserene ser at det er stor forskjell på teori og praksis og at man skal
være forsiktig med å tegne et bilde av virkeligheten om man ikke helt forstår innholdet i begrepene
som benyttes". hELgnen er arrogant som vanlig, påstår nok en gang at jeg ikke forstår begrepene i saken og essensen!

* se https://www.energifaktanorge.no/norsk-energiforsyning/kraftforsyningen/

** Selv om Mjøsa har et meget stort areal (362 km2) er ikke potensialt for strømproduksjon så stort da verken reguleringshøyde (3,6 m) og maks fallhøyde (ned til havnivå 121 m) har store verdier.

Denne listen som vist til tidligere :

https://no.wikipedia.org/wiki/Liste_over_vannkraftverk_i_Norge

Viser faktisk forventet årlig snittproduksjon pr kraftverk - det er fakta hentet fra NVE.
Listen inneholder også fallhøyden til hvert enkelt kraftverk.

Og fallhøyde er ikke det samme som magasinhøyde over havet.
Maksimalt volum på et magasin forteller bare hvor mye vann det er plass til -
det sier ikke om hvor mye energi kraftverkene under magasinet kan produsere i løpet av ett år.
Skal man få oversikt over det må man også inn med tilsig.
Og siden vi får mye regn i dette landet så er det slik at når man ser på den faktiske produksjonen fra hvert enkelt kraftverk - så utgjør kraftverk med fallhøyde over 600 meter ca 19% av den totale energiproduksjonen. Flertallet av kraftverkene mhp energi her i landet har ikke fallhøyde over 600 meter. Faktisk er antall kraftverk med fallhøyde over 600 meter svært lite - kun 45 stk av 1777.

F.eks Tonstad kraftverk, norges største kraftverk mhp energioproduksjon, har en fallhøyde på  450 meter og produserer med det 3.8 TWh. Kvilldal med fallhøyde 537 meter produserer ca 3 Twh.

Konseptet median vs snitt ser det også ut som du roter med. Snittfallhøyde er 180 meter - median 138 meter.
Median betyr at dersom man sorterer alle kraftverk etter fallhøyde og så stiller seg på midten av denne listen så finner man at antall kraftverk med fallhøyde 138 meter eller lavere utgjør halvparten av av listen.

Dessverre misbrukes ordet snitt ofte i statistikker og min kjepphest i så måte er at man aldri må oppgi kun snitt men minimum også median sammen med datasettet slik at man får et bilde av utfallsrommet.

Lenke med forklaring :
https://www.matematikk.org/artikkel.html?tid=154336&within_tid=154329

I denne tråden er det helt åpenbart for meg at du ikke ønsker å forholde deg til virkeligheten
og de definisjoner som gjelder. Jeg skal gi deg rett i en ting - og det er at det meste av magasinkapasiteten
nok ligger på 600 meter over havet eller høyere.
Men som jeg har forsøkt å vise til flere ganger - kraftverkene nytter ikke fallet fra fjell til
fjord direkte. De fleste kraftverk i dette landet er plassert slik at fallhøyden er mye mindre enn 600 meter.
Alt vannet til kraftverkene kommer jo opprinnelig fra høyere nivåer - og mye av vannet har også vært innom
magasin som ligger på 600 meter og høyere - ja kanskje noen innom ett kraftverk eller to på veien også.
Men jo lengre ned i magasinhøyde du kommer jo mer blir denne
magasinkapasiteten som ligger her benyttet. Dette skjer ved at magasinet fylles og tømmes flere ganger i løpet av året.
Og når man ser på energiproduksjonen så er det faktisk slik at over 80% av all energi man produserer
her i landet kommer fra kraftverk med lavere fallhøyde enn 600 meter.  Sånn er det bare!

Jeg ser du tenker at det er en god ide å spare penger ved å gjøre en del installasjonsjobber selv -
f.eks importere solceller og montere dem - og så få et installasjonsfirma til å godkjenne dette.
Jeg vil advare deg mot å kjøpe noe utstyr selv som ikke installatøren har godkjent på forhånd.
Det rekker ikke med å henvise til hva du mener er bra nok og burde være godkjent om du skulle
misforstå noe. Man må faktisk forholde seg til virkeligheten og de typegodkjenninger og definisjoner
som der brukes. 

Ellers tror jeg denne fallhøyde diskusjonen egentlig ikke er noe annet enn underholdning for enkelte
i denne tråden og stort sett uinteressant for resten.  Det folk er opptatt av i denne tråden er hvordan energiprisen
påvirker deres hverdag, hvilken effekt det har på samfunnet og hva man burde/kan gjøre fremover.

Jeg vil forsøke å gå vekk fra denne fallhøyde diskusjonen og heller påpeke noe man ofte ser i utredninger
og aviser når man leser om kraftpriser - der oppgis ofte forventet årlig snittpris og leseren sitter
igjen med et inntrykk av at dette er priser vi kan forvente oss fremover. Vel, virkeligheten
er dessverre annerledes også her. De kostnadene vi som kunder ser er jo timepris x forbruk. Og når
forbruket er høyt så er også timepris ofte høyt. Så den prisen vi som kunder ser er jo ikke årlig
snittpris (sum alle priser delt på antall timer), men (pris time x forbruk time, i 8760 timer ) / sum forbruk. Og denne snittprisen
vil da kunne være vesentlig høyere enn den prisen man leser om i utredninger og aviser.
Og det er denne vektede prisen man må se på når man skal vurdere tiltak for å få ned strømregningen.
Solceller er genialt for å gi et bidrag til å redusere energiforbruk, men dersom man skulle oppleve
at konseptet med solkonto forsvinner så vil jo verdien av solceller fort bli ennå mindre. Da vil man jo
isteden faktisk få betalt for kanskje noen av de dårligste prisene i året for sin energiproduksjon.
Noe bedre blir det jo om man får inn batterier - men også her er det jo slik at det er begrenset
med energi man får lagret for å flytte forbruk. Dersom valget skulle stå mellom batterier eller solceller
så vil det jo være slik at storsamfunnet vil investere mye i fornybar produksjon fremover. Mens utfordringen
ligger i lagerkapasitet - så sånn sett er kanskje verdien i batterier alene større enn solceller på sikt?
Men det største bidraget for å få ned energikostnadene mener jeg fortsatt er ENØK tiltak - et tiltak
regjeringen dessverre ikke ser verdien av. Men for husholdningskunder kan det jo bety ganske mye fordi
det reduserer forbruket mye på de dyreste dagene også, og således får en større effekt for totalregningen.

Counterpointer

Sitat fra: Electric cars in Norway på tor 14. des 2023, kl. 23:32Au au da - det blir litt dårligere strømstøtte neste år kansje...

https://www.nettavisen.no/okonomi/stromstotten-blir-darligere-ekstra-regning-pa-750-875-millioner/s/5-95-1501185
Et stort fuck you, fra budsjettkameratene 🖕🏼

Og en ekstra liten finger fra Norges bank med en antagelig unødvendig renteheving, når de fleste andre sentralbanker ble stående 🖕🏼

STAKKARS DEN SØKKRIKE STATEN🙈

filtvet

Tipper "strømstøtten" snart er borte og at med alle 100 tillegg i fastprisen kommer på 2-3 kr pr kwt snart.

Radial

Regjeringen skal være fornøyd om de overlever til 2025, de er altså såååå tafatte. Selv begrensinger på eksport har de ikke klart å få fram før eksporten eksploderte.

Å styre i sånn nogen lunde i en stabil verdenssituasjon, kan de fleste.

Når ting er ustabilt og det må agres, går det kaldt nedover ryggen virker det som... TENK om noen tok en avgjørelse uten 1000 faktaark og 100 kommisjoner, og fulgte litt egene instinkter og fakta. Tenk om de tok feil... Ja huff og huff.

Heller en litt feil avgjørelse enn ingenting.
Godt regjeringen ikke er de som må svare på ett vepnet angrep på Norge ..nei vent litt, de må jo det?🤞🙈 Hvordan skal det gå? 🙂
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

RJK

Sitat fra: Electric cars in Norway på fre 15. des 2023, kl. 08:31
Sitat fra: RJK på tor 14. des 2023, kl. 23:57Det er vel gjennomgangstonen for dagens regjering. Alt blir (litt/mye) dyrere...

Det  ...
RJK... ehhh nå må du følge med litt da :D skulle de sagt noe annet? Alle her som leser liknende nyheter fra utlandet les Europa, leser jo det samme der. Nesten hverfall. Var i London her om dagen på juleshopping. Samma der. Enøk hele linja, bra det :+1:
Det er handlingskraften jeg savner. Den er fullstendig mangelvare hos dagens regjering. Selvsagt er det "dyrtid" nå, men regjeringen gjør jo bortimot ingenting med dette, de lover dog å følge med... Altså, ikke gjøre noe aktivt for å motvirke eller utnytte.

Få meg heller ikke startet på det at de regelrett bare ser på at strømprisene går opp, og knapt gjør tiltak for folk og bedrifter som har fått strømprissjokket, mens myndighetene regelrett oversvømmes av ekstra-inntekter fra nettopp strømprisene, og både fra olje og gassprisene som har vært skyhøye, og fra våpensalg og produksjon under den pågående konflikten.

Samtidig jager de rikfolket ut, så skatteinntektene fra dem , går til andre stater/land, og så må mere hentes inn fra folket.

Oppi det hele får vi stadig meldinger om egen utnyttelse av allerede svært gunstige ordninger, der Statsministeren bedyrer at han har full tillit til vedkommende, og så noe senere må de samme folkene gå fordi de andre partiene og pressen avslører stadig mer av hvordan de har holdt på.

Og så får vi reprise nå på dette, med Mehl som refser NSM sine ulovlige leie+lånekontrakter de ikke hadde grunnlag for å inngå, men skulle gått til Stortinget med. Her viser det seg at flere departement kan risikere smekk på fingrene for elendig arbeid med saken. Og statsministeren har forutsigbart nok "full tillit til sin(e ) minister(e ).

Kan jo legge til at jeg lurer sterkt på hva Riksrevisjonen har drevet med, siden de ikke har oppdaget dette før nå. Skulle tro de hadde et overordnet ansvar for å sjekke/revidere, nettopp for å avdekke ting som er kritikkverdige, men som ikke blir påpekt direkte til dem. Burde det ikke være innlysende at summene var særs høye gitt antall kvadrat, og da krevde bedre sjekk på hvorfor?
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

hELgenen

Sitat fra: filtvet på fre 15. des 2023, kl. 12:25Tipper "strømstøtten" snart er borte og at med alle 100 tillegg i fastprisen kommer på 2-3 kr pr kwt snart.

Jeg tror også strømstøtten vil forsvinne slik at alle må betale full pris for hver kwh.
Videre tror jeg det blir vanskelig å få fastpris avtaler for sluttkunder. Det er industrikunder som rasker til seg det meste dessverre. Dermed får sluttkundene også utfordringen med å tilpasse forbruket prisene - altså stå for forbruksjusteringene i takt med prisene. Jeg mener det er gal vei å gå - teknisk er det fornuftig, men ikke menneskelig fordi vi mennesker kan ikke sitte med en bolig med ulike datamaskiner som skal styre oppvarming av huset etter spotprisen. Jeg har en slik løsning som gjør nettopp det - og jeg mener det ville være katastrofalt å dytte en slik maskin inn i husene til alle og så la den styre varmen. Jeg mener at dette burde overlates til de største kraftkundene og til kraftprodusentene selv til å håndtere - sluttkunden burde skånes for slike grep.
Isteden utarbeider nå EU regler for 15 min avregning som skal implementeres en gang etter 2025. Dermed skal vi sluttkunder kunne oppleve at vi får 4 ulike priser i timen å forholde oss til. Jeg ser for meg masse problemer med utstyr som i dag sjelden skrus av og på nå må skrus av og på hele tiden. Dette vil igjen kunne medføre brannfare.
Alt dette kommer som følge av at man ønsker å bruke kraft som i stor grad ikke er regulerbar og følgelig er veldig ustabil som et viktig ledd i det grønne skiftet. Jeg personlig mener dette er et idiotisk feiltrinn.

Electric cars in Norway

SitatJeg tror også strømstøtten vil forsvinne slik at alle må betale full pris for hver kwh.

Det er i såfall helt spinnvilt hvis det skjer  :-1:

Counterpointer

Etter å ha hevet strømstøtten og gjort den timesbasert er det ett kjempesvik å svekke strømstøtten kraftig uten at noe er gjort med prisdannelsen.

Vi må gå for rent flertall til Rødt, FrP og IND ved neste valg for å få gjort noe vesentlig med strømpolitikken.
Det har dessverre noe leie bivirkninger som jeg ikke tror jeg personlig kan leve med, da jeg ikke kan gå inn for helheten i noen av disse partiene sin politikk.

Dessverre har de partiene jeg har stemt på tidligere skuffet meg ekstremt og det er et megavakum i det politiske landskapet.

Nå ville jeg, hvis jeg kunne det, helst gått til ett Sveitsisk system med folkeavstemning om alle viktige saker.

turfsurf

Sitat fra: Counterpointer på lør 16. des 2023, kl. 13:37Nå ville jeg, hvis jeg kunne det, helst gått til ett Sveitsisk system med folkeavstemning om alle viktige saker.
Enig. Med tanke på hvor i utakt politikerne er med befolkningen burde de ikke få lov å styre. Spesielt mtp på hvordan Høyre og AP nå bevilger seg autoritær makt med den nye "coronaloven".

For første gang i livet står jeg nå med valget blankt når jeg skal stemme.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Counterpointer

Sitat fra: turfsurf på lør 16. des 2023, kl. 14:08
Sitat fra: Counterpointer på lør 16. des 2023, kl. 13:37Nå ville jeg, hvis jeg kunne det, helst gått til ett Sveitsisk system med folkeavstemning om alle viktige saker.
Enig. Med tanke på hvor i utakt politikerne er med befolkningen burde de ikke få lov å styre. Spesielt mtp på hvordan Høyre og AP nå bevilger seg autoritær makt med den nye "coronaloven".

For første gang i livet står jeg nå med valget blankt når jeg skal stemme.
Kombinasjonen H & Ap er skummel, et av grunnlagene i et godt demokrati er at en har flere muligheter å velge mellom. Differansen mellom de to er blitt en illusjon.

Stemme blankt sitter like langt inne som å ikke stemme for min del, men vi deler nok desillusjon 🤔

filtvet

Regner med at du vet at de ikke teller blanke stemmer? Men du kan stole på en politiker - helt til han/hun er valgt inn.

Electric cars in Norway

Sitat fra: Counterpointer på lør 16. des 2023, kl. 13:37Etter å ha hevet strømstøtten og ....

Vi må gå for rent flertall til Rødt, FrP og IND ved neste valg for å få gjort noe vesentlig med strømpolitikken.
Det har dessverre noe leie bivirkninger som jeg ikke tror jeg personlig kan ....
Counter...he he, ja nå står ikke verden til påske eller julaften. For jeg tror ikke vi skal begynne å lobbe for noen politiske parti her inne på forumet, det blir bare helt gærent. Og bivirkninger er det jo med alle partene.

Ja da jeg vet du ikke er på de partiene du nevner og det var godt skrevet av deg.'

Jeg tror alle partiene i den norske parti floraen har noe for seg og så må man da hver enkelt velge det partiet som har mest for seg som han selv liker.

Slik er det med den saken. «Ferdig snakka» og «punktum» som en viss Jonas hvem han himself sa på Stortinget da han holdt innlegg om Gazakrigen. Men han trengte 4 dager på den avgjørelsen he he

Men jeg liker Jonas også jeg :+1:

hELgenen

Sitat fra: Electric cars in Norway på lør 16. des 2023, kl. 18:30Men jeg liker Jonas også jeg :+1:

Jeg oppfatter Jonas som falsk - uekte og egentlig lite opptatt av norske interesser.
Jeg ser mannen f.eks har søkt råd hos SMK for hvordan han kan skattetilpasse seg slik at sønnen kan bo i deres bolig gratis mens han er statsminister :

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/0QRqrG/stoere-maa-skatte-ekstra-kjellerstue-han-skulle-disponere-eksklusivt-ble-laant-ut

Jeg liker ikke mennesker som utnytter systemer på den måten. Ved å gjøre dette grepet gjør han mer grep enn "mannen i gata" ville kunne gjort fordi de aldri ville klart å finne frem til slike smutthull. Og han stjeler da penger fra det offentlige mener nå jeg. Det er sikkert mange som er uenige med meg der, men det får så være.
Og kanskje det viktigste av alt - når man gjør slike grep så klarer man heller ikke sette seg inn i andre mennesker sitt ståsted. Man tror da at alle andre ville gjøre det samme. Ofte møtes jeg i arbeidslivet med tanker om at så lenge det gavner meg så er det ikke så farlig om det ikke gavner samfunnet som helhet.  Jeg blir veldig provosert av dette tankesettet - men jeg ser jo at dette tankesettet nå også glir inn blant politikere.

Jeg mener AP burde kvitte seg med Jonas og få inn personer som faktisk vil gjøre en forskjell.
Det finnes mange flinke mennesker i AP som faktisk står for noe - dagens ledelse i AP står dessverre for ganske lite.
Jeg mener også politikere burde både ha lang utdannelse og erfaring fra arbeidslivet slik at vi sikret at menneskene som hadde disse rollene i samfunnet både evner å ta til seg kunnskap og forstå konsekvensen for samfunnet ved ulike avgjørelser. Sånn er det dessverre ikke i dag.

Electric cars in Norway

Sitat fra: hELgenen på lør 16. des 2023, kl. 20:28
Sitat fra: Electric cars in Norway på lør 16. des 2023, kl. 18:30Men jeg liker Jonas også jeg :+1:

Jeg oppfatter Jonas som falsk - uekte og egentlig lite opptatt av norske interesser.
Jeg ser mannen f.eks har søkt råd hos SMK for hvordan han kan skattetilpasse seg slik at sønnen kan bo i deres bolig gratis mens han er statsminister :

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/0QRqrG/stoere-maa-skatte-ekstra-kjellerstue-han-skulle-disponere-eksklusivt-ble-laant-ut

Jeg liker ikke mennesker som utnytter systemer på den måten. Ved å gjøre dette grepet gjør han mer grep enn "mannen i gata" ville kunne gjort fordi de aldri ville klart å finne frem til slike smutthull. Og han stjeler da penger fra det offentlige mener nå jeg. Det er sikkert mange som er uenige med meg der, men det får så være.
Og kanskje det viktigste av alt - når man gjør slike grep så klarer man heller ikke sette seg inn i andre mennesker sitt ståsted. Man tror da at alle andre ville gjøre det samme. Ofte møtes jeg i arbeidslivet med tanker om at så lenge det gavner meg så er det ikke så farlig om det ikke gavner samfunnet som helhet.  Jeg blir veldig provosert av dette tankesettet - men jeg ser jo at dette tankesettet nå også glir inn blant politikere.

Jeg mener AP burde kvitte seg med Jonas og få inn personer som faktisk vil gjøre en forskjell.
Osv
Au au da hElgenen ble det litt for mye Møllers tran i kveld? ;D Overtenning eller? ;D

Jeg tror ikke det blir noe bedre at vi rakker ned på de politiske lederne våre her inne uansett hvilket parti de tilhører. Alle disse uansett farger i partiloggoen gjør så godt de kan ut fra de synspunkt de mener er det rette.
Gjør det det du mener er rett når du stemmer ved valget. 

#lørdagskveldhumor

RJK

Sitat fra: Electric cars in Norway på lør 16. des 2023, kl. 20:31
Sitat fra: hELgenen på lør 16. des 2023, kl. 20:28

Osv
Au au da hElgenen ble det litt for mye Møllers tran i kveld? ;D Overtenning eller? ;D

Jeg tror ikke det blir noe bedre at vi rakker ned på de politiske lederne våre her inne uansett hvilket parti de tilhører. Alle disse uansett farger i partiloggoen gjør så godt de kan ut fra de synspunkt de mener er det rette.
Gjør det det du mener er rett når du stemmer ved valget.

#lørdagskveldhumor
Vel, mannen er mangemillionær og har definitivt råd til å betale for egen strøm. Men likevel står han frem på TV og forteller at kona ble irritert fordi han absolutt måtte stå og saktelade i Stortingsgarasjen fremfor å lade hjemme eller stoppe innom hurtig/lynlader på vei.

Jeg kan forstå at folk som ikke har så veldig god råd, velger å utnytte godene. Men at en mangemillionær ikke evner å se lengre enn egen nesetipp for å spare småpenger, nei det blir for galt. SÅ helt enig med @Helgenen at han har litt for mange slike ting som viser at han ikke er så snill og grei som man skulle tro.

https://www.nrk.no/kultur/store-og-kona-uenige-om-elbilen-1.13188746

En annen sak han fikk negativ omtale på, var jo og bruk av svart arbeid, som mildt sagt må sies å være oppsiktsvekkende for en som liksom skal være leder for arbeiderklassen...

https://www.nettavisen.no/nyheter/innenriks/arbeidere-jobbet-svart-pa-jonas-gahr-stores-brygge/s/12-95-3423366004

Denne saken lenket til over, må sies å være i grenseland, for slik det er lagt frem i ettertid, kan man stille spørsmål om hvor mye Støre egentlig viste, i forhold til det han sier. Men det er fremdeles Støre sitt ansvar, og en vanlig lønnsmottaker hadde neppe fått noen form  for "benådning" for lignende.

https://www.nettavisen.no/nyheter/store-malte-huset-til-halv-pris/s/12-95-3422773667

https://www.nettavisen.no/okonomi/svart-arbeid-skatteparadis-og-hemmelig-fond-jonas-gahr-stores-penger-har-gitt-ham-store-problemer/s/12-95-3423836734

Må sies at Støre ikke er den eneste. F.eks. hans forgjenger prøvde seg på en gedigen sleip og stygg en ved å legge en blank lapp på ruta til en parkert bil som vedkommende rygget i.Heldigvis ble han observert og gjenkjent, og vedkommende valgte å sjekke lappen som ble lagt igjen.

https://www.dagbladet.no/nyheter/jens-varslet-ikke-eieren/65773360

Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA