Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fre 16. jul 2021, kl. 13:06

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

Interessant om EUs elmarkedsreform. Og når Spanias energiminister sier det er fantastisk nyhet, da må vi følge med.

Det blir spennende å få lest hele avtalen. Kanskje det påvirker våre strømpriser også :+1:

Her er saken fra TU 15.12.23 https://www.tu.no/artikler/eu-reform-skal-gi-lavere-strompriser/541162

Bilde og kopi av et avsnitt derfra under:

«EU-reform skal gi lavere strømpriser
EU har fått på plass en avtale om å reformere energimarkedet for å gjøre unionen mindre avhengig av fossilt brensel og stabilisere strømprisene.»

filtvet

Føles at Gerhardsen styrte Ap for ca 1000 år siden....

turfsurf

Sitat fra: filtvet på lør 16. des 2023, kl. 16:51Regner med at du vet at de ikke teller blanke stemmer? Men du kan stole på en politiker - helt til han/hun er valgt inn.
Ja, men det er ihvertfall en måte å vise misnøye, og da kan man ihvertfall si at man har gjort ett valg, ikke bare sittet hjemme i sofaen. Selv om resultatet er det samme.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Electric cars in Norway

Står mer om denne avtalen her:

https://www.energiogklima.no/nyhet/brussel/eus-elmarkedsreform-frankrike-far-bruke-statlige-penger-til-a-oppgradere-atomkraft

Kopi:

Europaparlamentet og Ministerrådet (medlemslandene) er nå enige om en reform av EUs strømmarked. Dette vil også omfatte Norge, fordi det er EØS-relevant. Denne reformen bygger på deler av EUs fjerde energipakke, som Norge ennå ikke har innlemmet i EØS.

EU-kommisjonen har fått støtte i hovedtrekkene i den reformen som den la frem i vår. Elmarkedsreformen var et ektefødt barn av energikrisen, der skyhøye gasspriser sendte strømprisen til værs.

turfsurf

Sitat fra: Counterpointer på lør 16. des 2023, kl. 15:12Stemme blankt sitter like langt inne som å ikke stemme for min del, men vi deler nok desillusjon
Ja, man kan jo håpe at det politiske landskapet endrer seg innen stortingsvalget, men jeg har mine tvil. Jeg kommer nok uansett ikke til å stemme på en av de to store, og til venstre for AP er det uaktuelt å bevege seg. Fint lite igjen da, velge mellom Venstre, FrP og MDG.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Counterpointer

Sitat fra: turfsurf på søn 17. des 2023, kl. 09:24
Sitat fra: Counterpointer på lør 16. des 2023, kl. 15:12Stemme blankt sitter like langt inne som å ikke stemme for min del, men vi deler nok desillusjon
Ja, man kan jo håpe at det politiske landskapet endrer seg innen stortingsvalget, men jeg har mine tvil. Jeg kommer nok uansett ikke til å stemme på en av de to store, og til venstre for AP er det uaktuelt å bevege seg. Fint lite igjen da, velge mellom Venstre, FrP og MDG.
Hva er strømpolitikken til MDG egentlig ? Har et bilde av null olje og havvind som eneste alternativ, men de vil vel sikkert ha Enøk også uten å betale for det..........

Venstre og FrP vingler jo etter hvem de skal tekkes og akkurat nå som de er i opposisjon er de jo populistisk tilpasset det. Men vi så jo når de satt i regjering at de følger H i alle viktige trekk.

Hansi

Counterpointer, her https://www.mdg.no/strom_og_energipolitikk kan du lese om MDGs politikk på feltet. Jeg syns det er mye fornuftig her.

SitatMDGs energipolitikk i korte trekk:
Automatisk strømstøtte når prisen er høy, med samme sum til alle.
Satse stort på havvind.
Nei til å sende fornybar kraft fra land til oljeplattformer.
Energisparing i bygg og solceller på tak.
Nei til vindkraft på land som er i konflikt med natur og urfolks interesser, og nei til kraftutbygging i vernede vassdrag.
Tett energisamarbeid med Europa som bidrar til utslippskutt og gir stabile strømpriser.
All kraftproduksjon må ta hensyn til naturverdier, friluftsliv og urfolks interesser.
Buskerud

Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

Counterpointer

Sitat fra: Hansi på søn 17. des 2023, kl. 21:33Counterpointer, her https://www.mdg.no/strom_og_energipolitikk kan du lese om MDGs politikk på feltet. Jeg syns det er mye fornuftig her.

Automatisk strømstøtte når prisen er høy, med samme sum til alle.
Satse stort på havvind.
Nei til å sende fornybar kraft fra land til oljeplattformer.
Energisparing i bygg og solceller på tak.
Nei til vindkraft på land som er i konflikt med natur og urfolks interesser, og nei til kraftutbygging i vernede vassdrag.
Tett energisamarbeid med Europa som bidrar til utslippskutt og gir stabile strømpriser.
All kraftproduksjon må ta hensyn til naturverdier, friluftsliv og urfolks interesser.
Helt håpløst, spør du meg.

Tett energisamarbeid med Europa, gir jo stabilt høye priser ja, f.eks

Dette var jo verre enn jeg trodde 🙈

Gazer75

Satse stort på havvind.
Stabilt høge prisar med dette. Og då blir det vel støtte til evig tid. Er vel ikkje så nøye om ESA seier nei eller?
2020 e-Golf (2023-)

turfsurf

Sitat fra: Counterpointer på søn 17. des 2023, kl. 21:57Dette var jo verre enn jeg trodde
Finnes vel knapt parti som har værre strømpolitikk enn dette. De er i praksis imot all utbygging av fornybar kraft på land. Skikkelig strutsepolitikk.

Skjønner ikke at politikerne tør å satse alt på havvind kortet. Vel å bra å satse på noe, men når det gjelder energi bør man kjøre parallelle løp.

Hansi

Kraftig satsing på energieffektivisering og havvind, solceller på alle bygg, oppgradere og utvide vannkraft der det ikke går på bekostning av natur, samarbeide på tvers av landegrenser, vindkraft på land forbeholdes områder med allerede eksisterende inngrep og infrastruktur, opprettholde og videreutvikle Norges miljøer innenfor utdanning og forskning på moderne atomreaktorteknologi for å fortsette å bidra til å øke sikkerheten i de landene som har slik produksjon, ikke elektrifisere sokkelen med fornybar kraft fra land, da dette primært vil grønnvaske den klimaskadelige olje- og gassproduksjonen.

Jeg er ikke enig i at dette er å satse alt på havvind kortet, strutsepolitikk etc.
Buskerud

Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

Electric cars in Norway

Sitat fra: turfsurf på søn 17. des 2023, kl. 09:20
Sitat fra: filtvet på lør 16. des 2023, kl. 16:51Regner med.....
Ja, men det er ihvertfall en måte å vise misnøye, og da kan man ihvertfall si at man har gjort ett valg, ikke bare sittet hjemme i sofaen. Selv om resultatet er det samme.
Turf... :+1: å sitte hjemme i istedenfor å gå å stemme må jo være noe av det dummeste jeg har hørt ....alle som kan må stemme. Det er jo viktig i et demokrati.

hELgenen

Sitat fra: Electric cars in Norway på man 18. des 2023, kl. 07:20
Turf... :+1: å sitte hjemme i istedenfor å gå å stemme må jo være noe av det dummeste jeg har hørt ....alle som kan må stemme. Det er jo viktig i et demokrati.

Det som er særs viktig i et demokrati er at man også finner styringsdyktige alternativer. AP og H har siden krigen vært styringsdyktige partier som sammen med øvrige partier har dannet ulike koalisjoner for å regjere landet på en forutsigbar og trygg måte. Dagens AP+SP regjering er den første som bryter med denne tradisjonen mhp forutsigbarhet da de f.eks har kommet med overraskende og ikke utredede skatte og avgiftsendringer. Det er første takling mot demokratiet og mange mener nå at AP ikke lenger kan ansees som et styringsdyktig regjeringsparti. Forutsigbarhet er ekstremt viktig i et demokrati. Istedenfor å holde denne fanen høyt har AP latt seg rive med av LO og SV og kommet med ulike overraskende avgifts og skatteendringer uten forankring i offentlige utredninger og debatter i Stortinget. Dette er særs udemokratisk og river vekk grunnvollene i et demokrati. AP bør bytte ledelse og vise at de vil styre etter demokratiske prinsipper.

Counterpointer

Sitat fra: hELgenen på man 18. des 2023, kl. 08:37
Turf... :+1: å sitte hjemme i istedenfor å gå å stemme må jo være noe av det dummeste jeg har hørt ....alle som kan må stemme. Det er jo viktig i et demokrati.

Det som er særs viktig i et demokrati er at man også finner styringsdyktige alternativer. AP og H har siden krigen vært styringsdyktige partier som sammen med øvrige partier har dannet ulike koalisjoner for å regjere landet på en forutsigbar og trygg måte. Dagens AP+SP regjering er den første som bryter med denne tradisjonen mhp forutsigbarhet da de f.eks har kommet med overraskende og ikke utredede skatte og avgiftsendringer. Det er første takling mot demokratiet og mange mener nå at AP ikke lenger kan ansees som et styringsdyktig regjeringsparti. Forutsigbarhet er ekstremt viktig i et demokrati. Istedenfor å holde denne fanen høyt har AP latt seg rive med av LO og SV og kommet med ulike overraskende avgifts og skatteendringer uten forankring i offentlige utredninger og debatter i Stortinget. Dette er særs udemokratisk og river vekk grunnvollene i et demokrati. AP bør bytte ledelse og vise at de vil styre etter demokratiske prinsipper.
Det er veldig tydelig at du har et skjevt negativt syn på Ap.
Oljeskattepakken til Solbergregjeringen er akkurat like dårlig og det finnes flere eksempler. Nå har det jo vist seg at Solbergfamilien selv også beriket seg på disse beslutningene. Om ikke det er udemokratisk vet ikke jeg.

RJK

Sitat fra: Counterpointer på man 18. des 2023, kl. 10:21
Sitat fra: hELgenen på man 18. des 2023, kl. 08:37

Det er veldig tydelig at du har et skjevt negativt syn på Ap.
Oljeskattepakken til Solbergregjeringen er akkurat like dårlig og det finnes flere eksempler. Nå har det jo vist seg at Solbergfamilien selv også beriket seg på disse beslutningene. Om ikke det er udemokratisk vet ikke jeg.
Her er noe som jeg kanskje ikke har fått med meg. På hvilken måte har Solbergfamilien beriket seg på denne skattepakken?
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA