Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

Counterpointer

Sitat fra: daktari på søndag 11. september 2022, klokken 17:42
Ikke glem byråkratene som gir råd til politikerne. Det er disse som sitter nærmest politikerne og er de  dem stoler mest på.

Statnett mener det er veldig bra at vi skal fryse til vinteren (spare strøm) og åpner for at reiseforbud til egen eiendom (hytter) er legitimt. Og forsvarer reglene, kablene og markedet - kort sagt mener de vi alle har misforstått.

https://www.dn.no/innlegg/strompris/kraftmarkedet/energi/syv-misforstaelser-om-kraft-gir-unodig-konflikt/2-1-1293742
Det er selvfølgelig en kobling mellom rådgivere, lobbyister og politikere. Noe annet er blåøyd og naivt.

Alle som har noen erfaring med politikk i praksis vil ha erfart dette.
Det finnes mye idealisme i politikken, men det er makta og pengene som bestemmer til slutt.

Har vært tett på flere politiske miljø i flere år og har observert eksempler på dette. Men dette er lett å forstå med kun offentlig tilgjengelig informasjon også. (Det er bare å lese seg opp om First House som ett av mange eksempler)


Nevnte Statnett, skal ettergås i sømmene av Riksrevisjonen. Det betyr at de har trådt over streken med høy sannsynlighet. Og det er lite trolig at det kommer noen effektiv reaksjon.

Det er mange grunner til at ekstreme partier og personer får oppslutning, men avmakt er definitivt en av dem.

hemi

virker som de forventer 0 konsekvens for handling eller mangel på handling uansett hvor dårlig, slik det tradisjonelt har vært

Counterpointer

Sitat fra: hemi på mandag 12. september 2022, klokken 21:30
virker som de forventer 0 konsekvens for handling eller mangel på handling uansett hvor dårlig, slik det tradisjonelt har vært
Er jo konsekvenser. Erna fikk ikke lengre støtte fordi Støre/Vedum var mer populær.
Ved neste valg vil Støre m.fl miste støtte og vi får borgerlig side, med nesten lik politikk.

Men dette betyr jo lite eller ingenting i praksis for strømprisen. Så det er bare for fargen på politikken det er konsekvens ikke selve handlingen eller mangel på handling

Counterpointer

Forøvrig som vi har vært inne på flere ganger i denne tråden.
Ved må være tilnærmet gratis for å konkurere med varmepumpe.

https://www.tu.no/artikler/om-du-har-varmepumpe-vil-det-aldri-lonne-seg-a-fyre-med-ved/521938

Counterpointer

Som hELgenen har vært grundig inne på. Vridningen i forhold til Sverige fortsetter. Prisen faller kraftig der mens den holder seg høy i Norge.

https://www.nettavisen.no/okonomi/stromprisen-stuper-i-sverige-i-norge-forblir-den-skyhoy/s/5-95-646083

Electric cars in Norway

Sitat fra: Counterpointer på mandag 12. september 2022, klokken 21:53
Forøvrig som vi har vært inne på flere ganger i denne tråden.
Ved må være tilnærmet gratis for å konkurere med varmepumpe.

https://www.tu.no/artikler/om-du-har-varmepumpe-vil-det-aldri-lonne-seg-a-fyre-med-ved/521938

Ja, jeg leste dette nå på TU. Takk for deling av denne.

Varmepumpe er gull! Er på min andre nå på huset. Den første varte i veldig mange år. En skikkelig strøm sparebøsse ift å varme opp huset med feks bare panel ovner.

Egil Fonn

Sitat fra: Electric cars in Norway på tirsdag 13. september 2022, klokken 06:04
Sitat fra: Counterpointer på mandag 12. september 2022, klokken 21:53
Forøvrig som vi har vært inne på flere ganger i denne tråden.
Ved må være tilnærmet gratis for å konkurere med varmepumpe.

https://www.tu.no/artikler/om-du-har-varmepumpe-vil-det-aldri-lonne-seg-a-fyre-med-ved/521938

Ja, jeg leste dette nå på TU. Takk for deling av denne.

Varmepumpe er gull! Er på min andre nå på huset. Den første varte i veldig mange år. En skikkelig strøm sparebøsse ift å varme opp huset med feks bare panel ovner.

Artikkel lå bak betalingsmur, så fikk ikke lest den. Regnet derfor litt på det selv.
Ja. Varmepumpe kan anbefales. Har luft til luft pumpe og den varmer hele boligen nå med et forbruk på 230w. Ute temp 7. Inne 20.  Hus bygget i 94 med flate på 120m2. Døgnforbruk under gjeldende forhold blir 5,52 kWh . Om strømmen koster 3,5kr pr kWh blir det likevel ikke mer enn 19,30kr for oppvarming pr døgn.
Varme pumpe har en virkningsgrad på mer enn ca 1/5 under disse forhold så reelt effektbehov for oppvarming av denne boligen blir 27kwh pr døgn.
Bjørk, den vanligste vedtypen i Norge, har en brennverdi på 2586 kWh per tusen liter, ved 18 prosent fuktighet. Tusen liter bjørk med 18 prosent fuktighet veier 590 kilo, og én kubbe veier cirka én kilo.
Én kubbe gir deg derfor 4,4 kWh med ren energi. Men fordi mye varme går ut av pipa, vil en moderne ovn utnytte minst 75 prosent av energien.
Dermed kan man utnytte cirka 3,3 kWh av vedkubben.
Tusen liter (590kg) bjørkeved koster gjerne kr. 1400.   Dette gir en kostnad på 1400kr / 1947kwh = 0,72 kr pr kwh.
I dette eksemplet ville oppvarming av denne boligen med ved koste 27kwh x  kr.0,72= kr 19,50 pr døgn
Konklusjon: I dette tilfellet vil ved fyring kunne begynne å lønne seg ved strømpriser over kr.3,50 pr kwh.
Er det veldig kaldt ute er luft/luft varmepumpe mindre effektiv og det vil da kunne lønne seg med vedfyring ved lavere strømpriser.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

ToWalkOrDrive

Ok, så konklusjonen er at en bør stenge av eventuell varmepumpe og fyre med ved når en kommer på hytta i f.eks. NO2, siden strømprisen (så langt i september) har vært 5,10kr per kWh. I tillegg kommer jo elavgifter, effektavgifter og nettleie. Men så må en huske å ta med prisen på tennbriketter og fyrstikk  :D

Blir vakkert dette her nå det faktisk blir kaldt ute...det er så mange pensjonister og andre som vil måtte selge hyttene sine.
Tesla Model Y                         2021-

hemi

hvordan ser regnestykket ut for varmepumpe på hytta  vs vedfyring? skal vi regne 10 eller 20kr kwh?

spørforenvenn


av annen morsom info har jeg jo helt glemt effektleddavgiften blir komisk når du bruker lite, vi har flere målere, den ene gjorde 0 i august, mer nøyaktig vi hadde sånn ish 2kwt der, like fullt måtte jeg betale effektledd 0-2kw....  det var JÆVLIG dyre kilowatttimer, høyeste effektforbrukt var 0.1, trolig siden den ikke tillater lavere tall, var vel noe ledlys

filtvet

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 13. september 2022, klokken 09:24
Ok, så konklusjonen er at en bør stenge av eventuell varmepumpe og fyre med ved når en kommer på hytta i f.eks. NO2, siden strømprisen (så langt i september) har vært 5,10kr per kWh. I tillegg kommer jo elavgifter, effektavgifter og nettleie. Men så må en huske å ta med prisen på tennbriketter og fyrstikk  :D

Blir vakkert dette her nå det faktisk blir kaldt ute...det er så mange pensjonister og andre som vil måtte selge hyttene sine.

Ja de må selge. Først ryker leketøy som scootere, sporsbiler og atv etc. Så kanskje den nye elbilen. Deretter hytta. Så evt huset.

Men gjør det med en smil om munnen - å klage er ikke lov.

elektrolux

Sitat fra: hemi på tirsdag 13. september 2022, klokken 09:38
hvordan ser regnestykket ut for varmepumpe på hytta  vs vedfyring? skal vi regne 10 eller 20kr kwh?

spørforenvenn


av annen morsom info har jeg jo helt glemt effektleddavgiften blir komisk når du bruker lite, vi har flere målere, den ene gjorde 0 i august, mer nøyaktig vi hadde sånn ish 2kwt der, like fullt måtte jeg betale effektledd 0-2kw....  det var JÆVLIG dyre kilowatttimer, høyeste effektforbrukt var 0.1, trolig siden den ikke tillater lavere tall, var vel noe ledlys

Ser nytteverdien av at jeg fjernet ene måleren i egen tomannsbolig. Lyse strittet imot i det lengste, men gav seg til slutt. Nå betaler jeg kun for en måler.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

elektrolux

Sitat fra: Egil Fonn på tirsdag 13. september 2022, klokken 08:46
Sitat fra: Electric cars in Norway på tirsdag 13. september 2022, klokken 06:04
Sitat fra: Counterpointer på mandag 12. september 2022, klokken 21:53
Forøvrig som vi har vært inne på flere ganger i denne tråden.
Ved må være tilnærmet gratis for å konkurere med varmepumpe.

https://www.tu.no/artikler/om-du-har-varmepumpe-vil-det-aldri-lonne-seg-a-fyre-med-ved/521938

Ja, jeg leste dette nå på TU. Takk for deling av denne.

Varmepumpe er gull! Er på min andre nå på huset. Den første varte i veldig mange år. En skikkelig strøm sparebøsse ift å varme opp huset med feks bare panel ovner.

Artikkel lå bak betalingsmur, så fikk ikke lest den. Regnet derfor litt på det selv.
Ja. Varmepumpe kan anbefales. Har luft til luft pumpe og den varmer hele boligen nå med et forbruk på 230w. Ute temp 7. Inne 20.  Hus bygget i 94 med flate på 120m2. Døgnforbruk under gjeldende forhold blir 5,52 kWh . Om strømmen koster 3,5kr pr kWh blir det likevel ikke mer enn 19,30kr for oppvarming pr døgn.
Varme pumpe har en virkningsgrad på mer enn ca 1/5 under disse forhold så reelt effektbehov for oppvarming av denne boligen blir 27kwh pr døgn.
Bjørk, den vanligste vedtypen i Norge, har en brennverdi på 2586 kWh per tusen liter, ved 18 prosent fuktighet. Tusen liter bjørk med 18 prosent fuktighet veier 590 kilo, og én kubbe veier cirka én kilo.
Én kubbe gir deg derfor 4,4 kWh med ren energi. Men fordi mye varme går ut av pipa, vil en moderne ovn utnytte minst 75 prosent av energien.
Dermed kan man utnytte cirka 3,3 kWh av vedkubben.
Tusen liter (590kg) bjørkeved koster gjerne kr. 1400.   Dette gir en kostnad på 1400kr / 1947kwh = 0,72 kr pr kwh.
I dette eksemplet ville oppvarming av denne boligen med ved koste 27kwh x  kr.0,72= kr 19,50 pr døgn
Konklusjon: I dette tilfellet vil ved fyring kunne begynne å lønne seg ved strømpriser over kr.3,50 pr kwh.
Er det veldig kaldt ute er luft/luft varmepumpe mindre effektiv og det vil da kunne lønne seg med vedfyring ved lavere strømpriser.

Har startet egen tråd om vedfyring VS varmepumpe her: https://elbilforum.no/index.php?topic=61813.0
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

hemi

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 13. september 2022, klokken 09:42
Sitat fra: hemi på tirsdag 13. september 2022, klokken 09:38
hvordan ser regnestykket ut for varmepumpe på hytta  vs vedfyring? skal vi regne 10 eller 20kr kwh?

spørforenvenn


av annen morsom info har jeg jo helt glemt effektleddavgiften blir komisk når du bruker lite, vi har flere målere, den ene gjorde 0 i august, mer nøyaktig vi hadde sånn ish 2kwt der, like fullt måtte jeg betale effektledd 0-2kw....  det var JÆVLIG dyre kilowatttimer, høyeste effektforbrukt var 0.1, trolig siden den ikke tillater lavere tall, var vel noe ledlys

Ser nytteverdien av at jeg fjernet ene måleren i egen tomannsbolig. Lyse strittet imot i det lengste, men gav seg til slutt. Nå betaler jeg kun for en måler.

jeg kommer til å beholde den, ref strømstøtte, og soleksport og alt, om de beholder metoden med høy strømpris og strømstøtte, kan jeg kjøre eksporten ut på den ene, og ta inn på den andre, gir meg også muligheten for å ha flere x5000kwt i støtte.

I tilegg har jeg muligheten for å ta endel av strømkrevende ting  fra jobb, sette opp hjemme, få strømstøtte.

(føler jeg illustrerer hvor weird ting har blitt)

Man kan tulle med lekene ala det towalkordrivegjør, men det illustrerer ting ganske godt for de med mer penger enn snittet, desverre også andre veien at de uten masse leker, begynner slite noen hakk før på den stigen av objekter.

elektrolux

Helt riktig.

Utnytter selv strømstøtten slik du beskriver. Lader nå "firmaelmotorsykkelen" hjemme med strømprisstøttet strøm og kjører batteridrift når strømmen er dyrere.

Dette kan kun få gjøre og egentlig sponses jeg av de som ikke kan dette.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

ToWalkOrDrive

Sitat fra: hemi på tirsdag 13. september 2022, klokken 10:38
Sitat fra: elektrolux på tirsdag 13. september 2022, klokken 09:42
Sitat fra: hemi på tirsdag 13. september 2022, klokken 09:38
hvordan ser regnestykket ut for varmepumpe på hytta  vs vedfyring? skal vi regne 10 eller 20kr kwh?

spørforenvenn


av annen morsom info har jeg jo helt glemt effektleddavgiften blir komisk når du bruker lite, vi har flere målere, den ene gjorde 0 i august, mer nøyaktig vi hadde sånn ish 2kwt der, like fullt måtte jeg betale effektledd 0-2kw....  det var JÆVLIG dyre kilowatttimer, høyeste effektforbrukt var 0.1, trolig siden den ikke tillater lavere tall, var vel noe ledlys

Ser nytteverdien av at jeg fjernet ene måleren i egen tomannsbolig. Lyse strittet imot i det lengste, men gav seg til slutt. Nå betaler jeg kun for en måler.

jeg kommer til å beholde den, ref strømstøtte, og soleksport og alt, om de beholder metoden med høy strømpris og strømstøtte, kan jeg kjøre eksporten ut på den ene, og ta inn på den andre, gir meg også muligheten for å ha flere x5000kwt i støtte.

I tilegg har jeg muligheten for å ta endel av strømkrevende ting  fra jobb, sette opp hjemme, få strømstøtte.

(føler jeg illustrerer hvor weird ting har blitt)

Man kan tulle med lekene ala det towalkordrivegjør, men det illustrerer ting ganske godt for de med mer penger enn snittet, desverre også andre veien at de uten masse leker, begynner slite noen hakk før på den stigen av objekter.

Det var Filtvet som tullet med leker. Jeg belyser tidenes dyreste hyttevinter for hytteeiere. Og da er det de med gamle hytter, med halvdårlige fuktsperrer, som ikke har hatt råd til hytte på de høyeste høydene, som må takle fuktig luft, og dermed trenger en del vedlikeholdsvarme, som blir mest skadelidende. De rike har allerede passiv-hus-kvalitet på hyttene (TEK17-isolasjon) med vann-luft-vann-himmel varmepumper, og 200m2 glasert solcellepanel i oppkjørselen til hytten. De som kjøpte en hytte fra 1984 skal tydeligvis blø. Det er IKKE vanlige folks tur.

Mange pensjonister er på hyttene over 100 dager i året da de kun har en gammel knøttliten leilighet i byen. En del strakk NKL-lager-lønningen til det ytterste, med et lån sammen med livsoppsparingen til å kjøpe en hytte de skulle bruke på sine gamle dager. 450.000 hytter, faktisk. Jeg så betydelig færre folk i hyttene siste vinter, og nå er jo prisen dobbelt så høy som forrige vinter.

Ser at Støre til og med varsler skatteoppgang til de som tjener under 750.000, selv om Hurdalsplanen sa det motsatte.

https://www.dagbladet.no/nyheter/mange-vil-bli-skuffet/77101499
Tesla Model Y                         2021-

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA