Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

Counterpointer

Sitat fra: turfsurf på lørdag 10. september 2022, klokken 16:30
Pris til forbrukere i Norge må frakobles eksportpris. Enkelt og greit.

Og så må man lage avtaler som sikrer premissene for kablene, kraftutveksling.  Ikke netto eksport.
Det er en åpenbar løsning. Men for at det skal skje må Rødt og SV få rent flertall.

Ikke får vi makspris
Ikke får vi statlig initiert fastpris

Det de vil er å bygge ut mer kraft (les havvind)
Og bygge ut nettet (les få lik pris i hele landet)

Det underliggende er at de enorme inntektene er alt for fristende til å bruke til politiske hjertesaker. Fordeling for Ap, bønder for Sp, skattelette for H osv.

Merce

Sitat fra: turfsurf på lørdag 10. september 2022, klokken 16:30

Dette er jo essensen i det. Pris til forbrukere i Norge må frakobles eksportpris. Enkelt og greit.

Og så må man lage avtaler som sikrer premissene for kablene, kraftutveksling.  Ikke netto eksport.

Jeg er helt enig, men det kommer aldri til å skje.

Alle tenkelige stortingsflertall tilsier at det ikke vil bli gjennomført.

Det er bare å slå seg til ro med at det er slik det er, vi har valgt politikerene på Stortinget og de gjennomfører den politikken de har gått til valg på (stort sett).

Så får vi (velgerne) ta lærdommen av at vi ikke gidder å sette oss inn i hva de forskjellige partiene egentlig mener om viktige saker.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: hELgenen på lørdag 10. september 2022, klokken 10:10
Sitat fra: ToWalkOrDrive på lørdag 10. september 2022, klokken 08:17
Bør nesten være mulig å innføre makspris på 1,50 kroner i Norge, i tillegg til andre tiltak, som 60% støtte til Enøk-tiltak til ALLE. Dermed er Enøk-tiltak fremdeles lønnsomme.

1.5 kr/kwh er vel omtrent det vi alle i Sør Norge måtte legge ut selv for i August etter strømstøtten.
1.5 kr/kwh er uansett en ekstrem høy pris og mye høyere enn forvetningsverdien for f.eks ny landbasert vindkraft. Så nei 1.5 kr/kwh er ingen god makspris.

Det som er forunderlig er jo at folk hele tiden dytter på hva som er akseptabelt å betale. Nå er liksom kr 1.5 kr/kwh en ok pris for noen. Må si jeg savner lidenskapen og viljen til gul-vestene i Frankrike. Vi trenger flere som står opp og ikke bare forhandler seg til en dårlig deal i dårlige tider.  Jeg tror vi blir utnyttet om vi sitter der og hører på hvor galt det er og før vi vet ordet av det selger vi sjela vår for å få lov til å skru på nattbordlyset.

Dersom melodien i alle samtaler mellom politikere og folk flest ender med en felles forståelse om at alt er krise så gir man i praksis fra seg makt til politikere. Jeg ser den svenske statministeren er ute og prøver å overbevise sine undersåtter om at det er krigsøkonomi i landet og at alle må spare på strømmen. Det selv om fakta er at man i store deler av Sverige ikke har noen energikrise overhodet. De er jo i samme båt som Nord Norge - mer enn nok energi til å klare seg gjennom kommende vinter. Støre går også høyt ut i media og skriker at alt er bare krise og at vi må forberede oss på tøffere tider fremover. Det er et ekstremt paradoks når man ser at statens inntekter aldri har vært høyere. Jeg sitter igjen med en inntrykk av at her utnytter man det økte spillerommet for å skaffe seg mer makt. 

Nei glem 1.5 kr/kwh som makspris - den er alt for høy!

Poenget mitt er at dersom en har maks-pris på 1,50 til absolutt alle, inkl brdrifter, hytter og hus, samtidig som en gir 60% støtte på enøk-tiltak inkl solcellepaneler og luft-luft-varmepumper. Da har folk fortsatt incentiv til å installere vertikale vindmøller og alt mulig, samtidig som vi unngår at vi får en situasjon med netto import av strøm - da nytter det ikke å be Støre om hjelp. Da vil og forbruket til den enkelte halveres, som tilsvarer en lavere makspris.

Dersom en bare fortsetter som før med 20 øre per kWh så vil Norge produsere mindre enn vi bruker i 2025.

På hytta betaler jeg 6-7 kroner per kWh, og på Mer var det vel 8 kroner da jeg ladet i kveld. 1,50 blir jo kjempebillig...
Tesla Model Y                         2021-

Hen9ng

Dette jeg ikke forstår er hvorfor de fleste politikerene mener løsningen på kraftkrisen er å bygge ut mer kraft og mer overføringskapasitet. Hvis man bygger ut overføringskapasiteten internt i Norge, vil man jo i utgangspunktet tilgjengeliggjøre enda mer kraft for eksport og så lenge det ikke gjøres noe med eksportordningene vil dette i praksis bli en enveis-kabel for eksport, med det kraftunderskuddet som EU har og sannsynligvis i ha flere år fremover. Eneste løsningen da for å få ned prisene i Norge vil være å bygge ut nok kraft slik at vi hele tiden har et kraftoverskudd, når kablene går på maks. Basert på prognosene om økt energibehov og motstand mot ulike utbygginger fremstår dette som en utopi.

Merce

Sitat fra: Hen9ng på lørdag 10. september 2022, klokken 22:59
Dette jeg ikke forstår er hvorfor de fleste politikerene mener løsningen på kraftkrisen er å bygge ut mer kraft og mer overføringskapasitet. Hvis man bygger ut overføringskapasiteten internt i Norge, vil man jo i utgangspunktet tilgjengeliggjøre enda mer kraft for eksport og så lenge det ikke gjøres noe med eksportordningene vil dette i praksis bli en enveis-kabel for eksport, med det kraftunderskuddet som EU har og sannsynligvis i ha flere år fremover. Eneste løsningen da for å få ned prisene i Norge vil være å bygge ut nok kraft slik at vi hele tiden har et kraftoverskudd, når kablene går på maks. Basert på prognosene om økt energibehov og motstand mot ulike utbygginger fremstår dette som en utopi.

Jo, men politikernes eneste mål er å øke landets inntekter, ikke skaffe deg lav pris på strøm.. Mer produksjon av strøm, mer penger til Norge. Og mer penger kan de bruke til idiotiske påfunn.

Slutt å tro at politikere vil deg og meg vel.

arthur

Så konklusjonen hva angår (alle?) politikere er;

1. De er ondskapsfulle
2. De er dumme

Enda godt at de empatiske og smarte sitter anonymt bak sitt tastatur!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Panda4u

Sitat fra: Merce på lørdag 10. september 2022, klokken 23:37
Sitat fra: Hen9ng på lørdag 10. september 2022, klokken 22:59

Jo, men politikernes eneste mål er å øke landets inntekter, ikke skaffe deg lav pris på strøm.. Mer produksjon av strøm, mer penger til Norge. Og mer penger kan de bruke til idiotiske påfunn.

Slutt å tro at politikere vil deg og meg vel.
Støtter den!

Electric cars in Norway

Synes ikke vi skal drive å kritisere politikere her inne med negative ord. Da er det bedre å debattere noe annet....denne tråden handler om strøm...

Electric cars in Norway

Valget i Sverige i dag...det blir spennende også ift strømpriser....

Kopi:

På spørsmål om hvor Sverige skal få sin elektrisitet fra, ble atomkraft raskt et tema.

Kristersson lovet utbygging av nye atomkraftverk hvis partiet får regjeringsmakt. Kristdemokraternas leder Ebba Busch understreket at alle typer kraftutvinning må vernes.

Videre kopi:

Sittende statsminister Magdalena Andersson trakk fram det hun kalte dagens store gjennombrudd i EU, med henvisning til energiministermøtet i Brussel. Her ble tiltak for å få ned folks energiregninger diskutert.

Opposisjonslederen Ulf Kristersson fra Moderaterna svarte på sin side at Sverige ikke kan legge sin energipolitikk i andre lands hender.

På spørsmål om hvor Sverige skal få sin elektrisitet fra, ble atomkraft raskt et tema.

Kristersson lovet utbygging av nye atomkraftverk hvis partiet får regjeringsmakt. Kristdemokraternas leder Ebba Busch understreket at alle typer kraftutvinning må vernes.

https://www.nettavisen.no/nyheter/svenske-partiledere-i-opphetet-debatt-om-stromprisene/s/5-95-643916

elektrolux

Løsningen for Norge må være å bygge gasskraftverk og atomkraftverk nær forbrukere.  D.v.s i Tyskland og England.

Da slipper en å bygge ut flere utenlandskabler og slipper store overføringstap samtidig som norsk natur vernes.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Electric cars in Norway

Sitat fra: elektrolux på søndag 11. september 2022, klokken 10:14
Løsningen for Norge må være å bygge gasskraftverk og atomkraftverk nær forbrukere.  D.v.s i Tyskland og England.

Da slipper en å bygge ut flere utenlandskabler og slipper store overføringstap samtidig som norsk natur vernes.

Ser den... eller var det ironi?

Mitt synspunkt er at jeg egentlig ikke liker gasskraftverk og atomkraftverk uansett land de er i. Men her nok litt sør der... jeg liker sol og havvind...

elektrolux

Alvorlig ment. Samtidig som det er et stikk til Europas regjeringer som setter seg selv i den energiknipen vi er i.

Hjemme kaster gjerne kona oppvaskbørsten før vi har kjøpt ny. Da hoper oppvasken seg opp til ny børste er på plass.

Samme skjer på energi fronten i Europa.  Vi stopper fungerende energiverk før nye er på plass og blir sårbare
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

hELgenen

Sitat fra: arthur på søndag 11. september 2022, klokken 07:40
Så konklusjonen hva angår (alle?) politikere er;

1. De er ondskapsfulle
2. De er dumme

Enda godt at de empatiske og smarte sitter anonymt bak sitt tastatur!

Synes dette var vel enkelt og simpelt.

Men det er legitimt å spørre hvem politikerene jobber for. Noen jobber helt klart for KUN sin egen velgerskare,
andre jobber for sin egen karriere og makt, mens de som jobber for at alle skal få det bedre - de må en nesten lete etter. Politikere har mer eller mindre blitt en egen yrkesgruppe som man kan utdanne seg inn i. De kommer gjerne direkte fra studier og går rett inn i politikken. Så hvem skal de representere?

Det er jo denne mangelen til å se ulike sammenhenger som farger hvordan de former samfunnet om dagen - og er det ett området som virkelig får lide for dette, så  er det jo i energipolitikken. Enkelte på tinget tror jo at bidraget Norge gjør til EU på elektrisk kraft er helt utslagsgivende for det grønne skiftet - man er så høy på seg selv at man helt mister fotfestet.

arthur

Hvis man hevder (som det her ble gjort!) at de ikke vil deg og meg vel så betyr det at de er hva da? Empatiske eller onde?

Og hvis det eneste formålet (som det her ble hevdet) er å skaffe mer penger til idiotiske påfunn så er de hva da? Smarte eller dumme?

Jeg kan bare ikke fatte og begripe hvorfor folk som fremsetter slike påstander ikke selv gjør noe utover å lire av seg denne type påstander på et forum bak et anonymt nick.

Nei, politikere flest er IKKE bare opptatt av seg selv og å bli valgt ved neste korsvei, men er folk som faktisk ønsker å gjøre noe, medvirke til samfunnet, og så kan man prøve (!) å ha en noenlunde saklig diskusjon rundt de tanker , ideer og ønsker de har og de avgjørelser de treffer. De fleste her mener vel noe positivt om enkelte politikere, eller?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Electric cars in Norway

Sitat fra: elektrolux på søndag 11. september 2022, klokken 11:18

Hjemme kaster gjerne kona oppvaskbørsten før vi har kjøpt ny.

elektrolux  :+1: ja jeg kjenner meg igjen i det du skriver...

Det er jo en kardinalfeil, den oppvaskbørsten skal jo senere brukes til viktige oppgaver som å rennse kransen på nav bakhjul på den el sykklen som blir så møkkete om dagen.... også andre ting skal den oppvaskbørsten brukes til....

Hva er det som går av folk om dagen?  Kaste den gamle oppvaskbørsten? Det er uhørt  ;D  hi hi det samme skjer her hjemme men jeg plukker det opp igjen før det havner ute ved søplekassen ... ja det er sangen "kjekt  å ha" som Øystein Sunde synger der gubben plukker opp de gamle tøflene fra søplekassa :-) he he

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA