Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

#4170
Sitat fra: Egil S på tirsdag 06. september 2022, klokken 12:11
Jeg fikk noen priser i går.
Merk at jeg har en kompis som er installatør og vi har tenkt å gjøre installasjonen selv, jeg har derfor i hovedtrekk kun materiellkostnad.
Solcelle pall med 36 400w paneler (14.400w) svarte med hvite firkanter 108.000kr, helsvarte penere paneler kommer på ca 130.000kr, så en inverter til ca 20.000kr festemateriell, kabler o.l. har jeg ikke pris på ennå.
Da snakker vi nok opp mot 200.000kr før Enova støtte (ca 48.000kr) og rundt 140-160.000kr etter tipper jeg, det er ca halv pris i forhold til det jeg har sett hos pris kalkulatorene på nett.
14Kw tilsvarer 2/3 av mitt årlige forbruk.

Hadde vært kjekt å hatt et 100Kw batteri stående, men da snakker vi vel fort 200.000kr ekstra.
Om den nye elbilen jeg får om 2mnd kan oppgraderes med V2G/V2L i fremtiden, så kunne man jo bruk den som kraftkilde til å ta evt topper når solcellene ikke produserer.

Egil S  :+1: hvordan gikk det med installasjonen?

Jeg har nå endelig fått tilbud fra alle de store solcelleleverandørene i Norge og det er akkurat som du sier,  dobbel pris ift å kjøpe inn selv og montere det man selv kan gjøre.

Jeg vil derfor gå for "selvkost løsningen" :-) og gjøre det meste selv. Har en trikker kompis som tar det formelle...

.... men jeg tror jeg trenger et kurs også - for nå er jeg lei av å se på Youtube videos og andre filmer om dette....

Er det noen som vet om noen monterings kurs for amatører som skal legge solceller på eget tak her på østlandet?

Og hvor er det billigst å kjøpe inn paller med 400W? Tenker 34 paneler. 12 til dersom jeg legger på det ene garasjetaket også.
Ble jo tipset om solcellespesialisten av jkirkebo men du valgte noe annet enn solcellespesialisten eller Egil S?

https://solcellespesialisten.no/nettbutikk/solcellepanel/monokrystalinsk.html

Som de sier i Games of Thrones: the winter is coming  :-)  og det betyr det blir helt spinnville strømpriser her på østlandet...

Jeg kjøper inn nå asap og monterer til våren... det er hvertfall planen pr i dag.

02jan

Angående dagens og strømpriser for de neste generasjoner ,ser jeg ingen problemstilling å diskutere hvorfor det er politisk besluttet at vi fremover skal ha kontinentale strømpriser.

Konsekvensene er sikkert positive for mange her i landet men for de som ikke ser det fra den siden /blir fysisk berørt av for høye strømpriser bør ha mulighet til å kunne komme med sine argumenter og få en redegjørelse på hvilket grunnlag/fakta som avgjorde denne endringen.   
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

Radial

Jeg blir litt grepet av hvor mange som hiver 100tusner på bordet for solcelle-anlegg, midt i krisa - Alle tenker jo likt i hele europa, og det blir som ved i 2022 - helt sinnsykt dyrt.

Se nå an i noen uker til å se hva EU eventuelt gjør med markedet, også ta noen avgjørelser baser på hva man da tror vil skje.
Jeg tror mange anlegg blir svært dyre i dagens marked.... og med ymse kvalitet, siden man sikkert "tar det man kan få" av paneler og invertere etc, uten at kvalitet er satt i 1. rekke siden "alle" skal ha.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Electric cars in Norway

#4173
Sitat fra: Radial på søndag 11. september 2022, klokken 15:35
Jeg blir litt grepet av hvor mange som hiver 100tusner på bordet for solcelle-anlegg, midt i krisa - Alle tenker jo likt i hele europa, og det blir som ved i 2022 - helt sinnsykt dyrt.

Radial, ja jeg ser den. Vet at Swix har salg på skismøring i fellesferien også.....  men faren er jo at det blir en ny standard med disse strømprisene... og jeg liker også å kunne vise frem overfor alle i gata at jeg har solceller og dermed litt Greta Thunberg, jeg også   :D  er det innafor å si slikt?

PS. Da blir jeg den første i gata med tak paneler. Men da kjøper vel naboene vindmøller i hagan....   :D

daktari

Ikke glem byråkratene som gir råd til politikerne. Det er disse som sitter nærmest politikerne og er de  dem stoler mest på.

Statnett mener det er veldig bra at vi skal fryse til vinteren (spare strøm) og åpner for at reiseforbud til egen eiendom (hytter) er legitimt. Og forsvarer reglene, kablene og markedet - kort sagt mener de vi alle har misforstått.

https://www.dn.no/innlegg/strompris/kraftmarkedet/energi/syv-misforstaelser-om-kraft-gir-unodig-konflikt/2-1-1293742
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Electric cars in Norway

#4175
De er dyktige der borte... Sogn&Fjordane Energi.....fikk jo bare underskudd på 200 mill.  8)

Strømprodusent tok tap på 200 millioner kroner på kraftsikringer

https://e24.no/olje-og-energi/i/AP2AG3/stroemprodusent-tok-tap-paa-200-millioner-kroner-paa-kraftsikringer?referer=https%3A%2F%2Fwww.vg.no

Electric cars in Norway

Sitat fra: daktari på søndag 11. september 2022, klokken 17:42
Ikke glem byråkratene som gir råd til politikerne. Det er disse som sitter nærmest politikerne og er de  dem stoler mest på.

Statnett mener det er veldig bra at vi skal fryse til vinteren (spare strøm) og åpner for at reiseforbud til egen eiendom (hytter) er legitimt. Og forsvarer reglene, kablene og markedet - kort sagt mener de vi alle har misforstått.

https://www.dn.no/innlegg/strompris/kraftmarkedet/energi/syv-misforstaelser-om-kraft-gir-unodig-konflikt/2-1-1293742

Nå har vel Riksrevisjonen sagt de skal granske Statnett. Da får vi se når rapporten kommer.

Jalla

Vi har nok bare sett starten....

Statnett: Fra 2025 kan Sør-Norge få kraftunderskudd
Sør-Norge risikerer å ha for lite kraft i et normalår fordi forbruket øker og for lite ny produksjon kommer til, ifølge Statnett.
https://www.tu.no/artikler/statnett-fra-2025-kan-sor-norge-fa-kraftunderskudd/522117

filtvet

Ville ikke herr V. Normann flytte bakerier til Finnmark?

Hva er vitsen når prisen nå er like høy i hele landet?

daktari

Sitat fra: Jalla på søndag 11. september 2022, klokken 23:11
Vi har nok bare sett starten....

Statnett: Fra 2025 kan Sør-Norge få kraftunderskudd
Sør-Norge risikerer å ha for lite kraft i et normalår fordi forbruket øker og for lite ny produksjon kommer til, ifølge Statnett.
https://www.tu.no/artikler/statnett-fra-2025-kan-sor-norge-fa-kraftunderskudd/522117
Elektrifisering av olje- og gassplattformene er kanskje den viktige økningen her, det etableres ganske lite ny kraftkrevende industri i landet?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

jkirkebo

Sitat fra: daktari på mandag 12. september 2022, klokken 08:49
Elektrifisering av olje- og gassplattformene er kanskje den viktige økningen her, det etableres ganske lite ny kraftkrevende industri i landet?

Nå skal det jo bygges batterifabrikker både her og der, disse krever en god del kraft.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Gnilre

Vi har jo det grønne skiftet også. Mange små og store virksomheter som vil gå over til elektrisitet fra fossile kilder. Transportsektoren med alt fra landbasert til vannbasert og luftbasert transport går jo over til elektrisitet.
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016.
Opel Ampera-e mai 2017-november 2017.
Kia e-Niro 2019.
Volvo XC40 pure electric 2021.
VW ID4 1st april 2021 - januar 2022.
VW ID4 GTX februar 2022 -.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Radial på søndag 11. september 2022, klokken 15:35
Jeg blir litt grepet av hvor mange som hiver 100tusner på bordet for solcelle-anlegg, midt i krisa - Alle tenker jo likt i hele europa, og det blir som ved i 2022 - helt sinnsykt dyrt.

Se nå an i noen uker til å se hva EU eventuelt gjør med markedet, også ta noen avgjørelser baser på hva man da tror vil skje.
Jeg tror mange anlegg blir svært dyre i dagens marked.... og med ymse kvalitet, siden man sikkert "tar det man kan få" av paneler og invertere etc, uten at kvalitet er satt i 1. rekke siden "alle" skal ha.

Ja, jeg ville ALDRI kjøpt solceller akkurat nå. Siden folk på jobb klager på hvorfor jeg ikke sa fra at det ville vært lurt å binde renten og strømprisen så sier jeg fra nå om solceller (litt selvskryt som kan få kaffen til å presse i halsen):
Når Støre og Vedum presenterer statsbudsjettet for 2023 vil jeg tro de lander på høy støtte (i prosent) av grønne investeringer til bedrifter. Og siden bedrifter ALLTID skal ha det verre enn "Folk Flest", så tipper jeg støtten til private vil bli enda større. I dag får du en del fra ENOVA, men jeg tipper den delen vil tredobles for solceller. Noe annet ville være oppsiktsvekkende da ulempene med solceller er relativt små. På den andre siden så tror jeg hele Europa snart vil stå i kø for å skaffe solceller, om ikke EU lykkes med å presse ned gasspriser osv. Uansett vil gass/strømpriser være høyere enn det en solcelle-installasjon krever for å være lønnsom for folk flest. Dermed vil nok solcelle-paneler fortsette å øke i pris.

Så, jeg ville ventet til etter statsbudsjettet 2023 fremlegges "tidlig i oktober 2022", så kan en stå klar med "bestill"-knappen om de sier "vi vil nøye utrede mulighetene for kanskje å øke støtten til enkeltgrupper, gitt at mora di er fra Tønsberg, og du kjører bil med Michelin-dekk".
Tesla Model Y                         2021-

filtvet

Tåpelig å ikke står for politikken man fører. Her har man bevisst gått inn for at Acer skal styre norges energi og tom bestemme prisen på norsk energi.  Ordet "hets" brukes her som en hersketeknikk. De som er uenige i politikken er tydeligvis de slemme.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: filtvet på mandag 12. september 2022, klokken 15:22
Tåpelig å ikke står for politikken man fører. Her har man bevisst gått inn for at Acer skal styre norges energi og tom bestemme prisen på norsk energi.  Ordet "hets" brukes her som en hersketeknikk. De som er uenige i politikken er tydeligvis de slemme.

Går skikkelig bra med Støre-gjengen....
Røkke har betalt 1,5 milliard i skatt siden 2008.
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/8QazxE/lo-lederen-naa-skal-vi-ta-de-rike
  |
  V
Røkke flytter ut...0 skatt til Norge fra nå...
https://borsen.dagbladet.no/nyheter/milliardaerflukt-sterkt-bekymringsverdig/77148034

Får håpe de klarer å unngå å rasere norsk eierskap i rederier denne gangen...
Tesla Model Y                         2021-

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA