Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: Electric cars in Norway på mandag 05. september 2022, klokken 23:20
Egil :+1: helt enig i dine vurderinger. Jeg har 5 flater samt garasje og ser som deg disse ulike måtene det kan gjøres på. Effektgrad i prosent er også et moment. Dette med leasing ser også spennende ut ift å betale det ut kontant. Ser jeg får nærmere 46 000,- i rabatt fra Enova men så har jo disse firmaene nær fordoblet sine priser på paneler ila de siste årene.... Det er vel det som heter seg så fint «at det er markedet som rår»  8)

Panelene har ikke blitt dyrere, det er installasjonskostnaden som har skutt i været. Så det er store penger å spare for den som kan gjøre litt selv (man har lov å gjøre minst 80% av jobben selv). Jeg skal hjelpe til med et 27,45kWp anlegg hos en kamerat snart, vi regner med å komme i mål for ca. 175.000,- etter Enova-støtte.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

nichols4

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 06. september 2022, klokken 00:34
Sitat fra: Electric cars in Norway på mandag 05. september 2022, klokken 23:20
Egil :+1: helt enig i dine vurderinger. Jeg har 5 flater samt garasje og ser som deg disse ulike måtene det kan gjøres på. Effektgrad i prosent er også et moment. Dette med leasing ser også spennende ut ift å betale det ut kontant. Ser jeg får nærmere 46 000,- i rabatt fra Enova men så har jo disse firmaene nær fordoblet sine priser på paneler ila de siste årene.... Det er vel det som heter seg så fint «at det er markedet som rår»  8)

Panelene har ikke blitt dyrere, det er installasjonskostnaden som har skutt i været. Så det er store penger å spare for den som kan gjøre litt selv (man har lov å gjøre minst 80% av jobben selv). Jeg skal hjelpe til med et 27,45kWp anlegg hos en kamerat snart, vi regner med å komme i mål for ca. 175.000,- etter Enova-støtte.
Hva med installasjonen er det som er dyrest? Å fysisk feste panelene er vel ikke så komplisert? Er det kabling og tilkobling til inverter som dyrt?

Electric cars in Norway

Sitat
Hva med installasjonen er det som er dyrest? Å fysisk feste panelene er vel ikke så komplisert? Er det kabling og tilkobling til inverter som dyrt?

Hei, jeg kan bare snakke for min del og det er at på tilbudene fra de enkelte i konfigurasjon fra hjemmesiden så står bare total priser. Jeg ser på hhv 2 og 3 av de 5 flater ex garasje, jeg har. Med diff på 50' fra dyreste, billigste. Pakkepriser. Enkelt og greit.

Slik gjør jeg det. Man bare i konfig velger ut de takflater man vil ha panel på og så endrer prisene seg fortløpende. Svært kundevennlig løsning. Så det er total pris og hvor mye effekt du får som er det målbare. Jeg er Oslo basert. Mitt tips er derfor å lese litt på elbpanel forums. Både Facebook og nett, norske og engelsk, svenske - er lurt.

Men hva egen montering koster? Ja si det. Jeg vil ha slikt ferdig montert for nin del. Men tror jeg utsetter avgjørelsen litt....

filtvet

Det er ventet en elpris på over 7,- pr kw i januar og utover. Da blir det nok billigere å kjøre en bensin-gjerrig bil som Prius dessverre. I tillegg har jeg tydeligvis kastet bort en masse penger på en god elbillader som ikke kan brukes 100% pga endringer i "effekt-tariffer".

Glad jeg beholdt den gamle bilen som reserve.


Electric cars in Norway

På nrk radio nå på nyheten at en repr fra firma Begrund og Amundsen som er underleverandør til solcelleanlegg til tak.... Tema er for stor etterspørsel etter solcelleanlegg i Norge og leveringskø.

Han sa at Ukraina krigen og tørke andre steder danner disse produksjons problemene....

Da tenker jeg at det ikke er rart at de to tilbudene jeg har fått til nå, vil bli enda dyrere litt frem i tid.

Kanskje Myndighetene bør sette pristak på solcelleanlegg også  :police:  Litt som feks alle anlegg over 200 tusen til privathus så dekker staten 90% av alt over 200 tusen. Jeg har tilbud på 340' nå... da snakker vi hyggelige forhold  :+1:

Electric cars in Norway

Sitat fra: filtvet på tirsdag 06. september 2022, klokken 08:06
Det er ventet en elpris på over 7,- pr kw i januar og utover. Da blir det nok billigere å kjøre en bensin-gjerrig bil som Prius dessverre. I tillegg har jeg tydeligvis kastet bort en masse penger på en god elbillader som ikke kan brukes 100% pga endringer i "effekt-tariffer".

Glad jeg beholdt den gamle bilen som reserve.

Filtvet  :+1: hysj hysj du må ikke si slikt høyt... tipse folk om å kjøre fossilt.... Uhørt!
Det er jo ikke det vi vil.... Selv om vi gjør det... :D men jeg bruker mest Hyre om dagen og da mest en eller annen el bil.

hemi

17,88 for 95 bensin her  i går.

og ja installasjon og ymse spiser fortjenesten på solceller, vi har elektrikere som er godkjent for å gjøre det nødvendige, men har også kontakter med andre som gjør det flere ganger før. Mange tilbydere har også valgt mye "billig" komponenter, og siden vi har tenkt å ha batterier i noen av byggene siden vi uansett må ha ups, går vi nok for å prosjektere endel selv.

montører er største problemet, + alder på tak, ikke tilgang på komponenter virker det som.

går bakke installasjoner på bya på noen måte? har kontaktet kommunen her nå for litt svar

ironisk nok lønner det seg for oss med flere målere å selge alt til strømnettet nå, så kjøpe tilbake (på de som skal hjemme)

på kontor lokasjonene vil vi selvforbruke 100%

igjen, gøy at batteri + solceller blir en greie, liker jo sånne ting.

og ja de som har investert i dette fra før er vinnerne, og det er fortjent

stefse

Sitat fra: Electric cars in Norway på tirsdag 06. september 2022, klokken 08:11
Sitat fra: filtvet på tirsdag 06. september 2022, klokken 08:06
Det er ventet en elpris på over 7,- pr kw i januar og utover. Da blir det nok billigere å kjøre en bensin-gjerrig bil som Prius dessverre. I tillegg har jeg tydeligvis kastet bort en masse penger på en god elbillader som ikke kan brukes 100% pga endringer i "effekt-tariffer".

Glad jeg beholdt den gamle bilen som reserve.


Filtvet  :+1: hysj hysj du må ikke si slikt høyt... tipse folk om å kjøre fossilt.... Uhørt!
Det er jo ikke det vi vil.... Selv om vi gjør det... :D men jeg bruker mest Hyre om dagen og da mest en eller annen el bil.
I SoMe er det full hva_var_det_jeg_sa stemning allerede, med folk som blir pålurt både diesel og elbiler.
Selv lurer jeg på å handle meg en grom motorsykkel og la humla suse forbi.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

elektrolux

#4013
Enda et døgn med gratis strøm her i huset.

Markert i blått er dagsnitt prisen og stipulert kostnad ved jevnt forbruk over hele døgnet. Like under vår dagsnittpris grunnet smart styring av forbruket støttet opp av et 20 kWt husbatteri. Bare tenk hva prisen vil bli om en bruker mest strøm når den er på sitt mest kostbare slik folk flest faktisk gjør.

Rødt viser døgnforbruket vårt i kWt.

Markert i gult er egen kost uten strømstøtten, mens markert i grønt egen kost basert på forrige måneds strømstøttesats.

Dette viser hvor effektiv og gunstig dagens strømstøtteordning er for dem som legger strømforbruket til de rimeligste timene i døgnet. En kan faktisk tjene på å bruke strøm! Det viser også ( Se 1 sep ) hvor dyrt det er å bruke dyr strøm. Siste rubrikk viser nemlig den prosentvise strømstøtten som faller med økende strømpris. Moralen er altså å unngå forbruk når strømmen er på sitt dyreste. Det aller mest effektive enhver kan gjøre i dagens situasjon er dermed smartstyring av egen VVB. Den lagrer energi og trenger ikke gjøre det like etter morgendusjen når strømmen er på sitt aller dyreste.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

arthur

Flott at du helt konkret dokumenterer hva jeg har nevnt ved flere anledninger her!  :+1:
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Orbit

Det er samfunnsmessig bra å få flyttet forbruk over på perioder der er overskudd av uregulerbar ikke-fossil kraft - dvs når alternativet er å stanse en vindturbin eller et elvekraftverk. Forhåpentligvis er dette tilfelle i de "billige" periodene. Jeg hadde egentlig trodd/håpt det var nok kapasitet i pumpekraftverk innen NO2 til å ta imot slikt overskudd, også noe fra utlandet.

Men flytting av forbruk mellom noen få dager hjelper ikke på det større problemet med at det kan være for lite energi tilgjengelig i Europa til å ta oss igjennom vinteren (med normal drift av industri etc). Da er det kun reduksjon av totalt forbruk gjennom mange måneder som vil bidra.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Merce

Sitat fra: Electric cars in Norway på tirsdag 06. september 2022, klokken 08:08
På nrk radio nå på nyheten at en repr fra firma Begrund og Amundsen som er underleverandør til solcelleanlegg til tak.... Tema er for stor etterspørsel etter solcelleanlegg i Norge og leveringskø.
Han sa at Ukraina krigen og tørke andre steder danner disse produksjons problemene....

Da tenker jeg at det ikke er rart at de to tilbudene jeg har fått til nå, vil bli enda dyrere litt frem i tid.

Kanskje Myndighetene bør sette pristak på solcelleanlegg også  :police:  Litt som feks alle anlegg over 200 tusen til privathus så dekker staten 90% av alt over 200 tusen. Jeg har tilbud på 340' nå ... da snakker vi hyggelige forhold  :+1:

Det må være fryktelig mange timers arbeid med den prisen! Hvordan ser tilbudet ut?

flux

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 06. september 2022, klokken 00:34
Sitat fra: Electric cars in Norway på mandag 05. september 2022, klokken 23:20
Egil :+1: helt enig i dine vurderinger. Jeg har 5 flater samt garasje og ser som deg disse ulike måtene det kan gjøres på. Effektgrad i prosent er også et moment. Dette med leasing ser også spennende ut ift å betale det ut kontant. Ser jeg får nærmere 46 000,- i rabatt fra Enova men så har jo disse firmaene nær fordoblet sine priser på paneler ila de siste årene.... Det er vel det som heter seg så fint «at det er markedet som rår»  8)

Panelene har ikke blitt dyrere, det er installasjonskostnaden som har skutt i været. Så det er store penger å spare for den som kan gjøre litt selv (man har lov å gjøre minst 80% av jobben selv). Jeg skal hjelpe til med et 27,45kWp anlegg hos en kamerat snart, vi regner med å komme i mål for ca. 175.000,- etter Enova-støtte.
Hvor kjøper dere paneler og festemateriell?

Jeg har problemer med å finne forhandlere som virker seriøse og har et bra utvalg av paneler på lager. Det er mange dårlige nettsider og mange små aktører så det er vanskelig å finne frem.


filtvet

Har også forespurt om solcellepaneler men det er ikke å oppdrive for leverandør. Dessuten må du ha et ganske heftig anlegg om du feks satser på å lade en tesla.

Egil S

Jeg fikk noen priser i går.
Merk at jeg har en kompis som er installatør og vi har tenkt å gjøre installasjonen selv, jeg har derfor i hovedtrekk kun materiellkostnad.
Solcelle pall med 36 400w paneler (14.400w) svarte med hvite firkanter 108.000kr, helsvarte penere paneler kommer på ca 130.000kr, så en inverter til ca 20.000kr festemateriell, kabler o.l. har jeg ikke pris på ennå.
Da snakker vi nok opp mot 200.000kr før Enova støtte (ca 48.000kr) og rundt 140-160.000kr etter tipper jeg, det er ca halv pris i forhold til det jeg har sett hos pris kalkulatorene på nett.
14Kw tilsvarer 2/3 av mitt årlige forbruk.

Hadde vært kjekt å hatt et 100Kw batteri stående, men da snakker vi vel fort 200.000kr ekstra.
Om den nye elbilen jeg får om 2mnd kan oppgraderes med V2G/V2L i fremtiden, så kunne man jo bruk den som kraftkilde til å ta evt topper når solcellene ikke produserer.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA