Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

Strøm Tycoon

Sitat fra: arthur på torsdag 18. november 2021, klokken 07:14
Forskjellen på 5 og 10 kW utgjør hele 212.50 med moms per måned og hvis dette skjer i f.eks seks måneder av året så snakker vi om hele 1.275 kroner åper år. Ikke akkurat det helt store beløpet å gjøre en rekke investeringer mot? Har man et boliglån påp f.eks tre millioner så tilsvarer det en rente(forskjell) på hele 0,4 promille så sjekk heller om det lønner seg å bytte boliglån! Eller kjøpe en middag i måneden fra First Price?

Dette ser såklart helt anderledes ut for de som har 22kW lader

elektrolux

#421
Karma for oss som har en rullende batteribank med Chademo plug:

https://wallbox.no/nettbutikken/wallbox-quasar/

Men en slik fast tilkoblet Berlingoen bør en kunne utjevne forbruket og leve som før.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Radial

Sitat fra: arthur på torsdag 18. november 2021, klokken 08:06
God overkapasitet i nettet vil vel ha en aldri så liten kostnad på noen hundre milliarder som skal betales av oss forbrukere, eller?

300mrd er i slike store investeringer ingenting. Det er ~66k fordelt på feks 4,5millioner innbyggere ved en engangs-investering (vi er dog mange flere i Norge).
Dette bør man dog heler ta av oljefondet, for dette er investering i AS Norge.

Tenk mer på alle fordelene dette har, med enorm kapasitet som kan binde hele landet og vi kan bygge oppunder det samfunnet vi ønsker oss. Bedrifter kan etablere seg der de, eller samfunnet vil at de skal være. Kombiner gjerne med kommunikasjon (fiber) i samme prosjekt, og det hele er svært nyttige investeringer.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

filtvet

Sitat fra: model3citizen på torsdag 18. november 2021, klokken 08:43
Sitat fra: arthur på torsdag 18. november 2021, klokken 07:14
Forskjellen på 5 og 10 kW utgjør hele 212.50 med moms per måned og hvis dette skjer i f.eks seks måneder av året så snakker vi om hele 1.275 kroner åper år. Ikke akkurat det helt store beløpet å gjøre en rekke investeringer mot? Har man et boliglån påp f.eks tre millioner så tilsvarer det en rente(forskjell) på hele 0,4 promille så sjekk heller om det lønner seg å bytte boliglån! Eller kjøpe en middag i måneden fra First Price?

Dette ser såklart helt anderledes ut for de som har 22kW lader

Ja, man gir uttrykk for at de vil at flere skal kjøre elbil men gjør det mottsatte.


Øyvind.h

#424
Kikket igjennom et par måneders stolpediagram i Tibber appen for desember og januar, og ser at vi stort sett skal klare oss under 5kW.
Med automatikk på elbil, VVB med nedjustert effekt eller tidsstyrt samt varmepumpe med automatikk via Tado/Sensibo er det ikke behov for mer for å holde forbruket under 5kW. Et par måneder bikker vi nok over, men det er primært en konsekvens av tilberedning av store middager til fest :) Vanskelig å koke og steke mange forskjellige ingredienser på lav effekt :D

For egen del klarer jeg ikke gå i harnisk når jeg ser hvor lite det betyr økonomisk, hvor enkelt det er å tilpasse seg og hvor mye vi allerede har på plass uten særlig kostnad. Tado kjøpte jeg på tilbud i fjor. Tibber har vi brukt en god stund. Styring av effekt kan en gjøre i de fleste biler, i tillegg til mange ladere.

Slik det ser ut nå kan vi med veldig lite innsats komme billigere ut i 2022 enn 2021, selv med elbil. Det var en positiv overraskelse. Og skulle det slå andre veien er det peanuts i kroner og øre.

Hadde jeg kjørt flere hundre km hver dag og helt avhengig av 11/22kW lading hadde jeg sikkert vært mer frustrert. 11kW lading på hytta kostet ikke noe særlig ekstra kontra 3,6kW, og 11kW har jeg uansett erfart at er totalt overkill og brukes bare fordi det er lagt opp. Nedjusterer den til 3kW tenker jeg.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

ToWalkOrDrive

#425
Vet ikke om jeg helt skjønner alle innleggene her. Er det ikke sånn at "Energileddet" (den variable delen) av nettleien går ned med ca 15 øre, avhengig av tid på døgnet? Som fort vil utgjøre 375 kroner i redusert nettleie på den variable delen hvis en bruker 30.000kWh i året, og fordeler strømforbruket rundt døgnet? Mens hvis en ser på dagens Fastledd hos Lyse Elnett på 220 kr per måned vs BKK neste år på 405 kroner dersom en bruker maks opp til 15kW effekt. Altså sparer en 185 kroner i måneden på nettleie (dersom Lyse gjør det likt BKK)?

Forøvrig har jeg ingen forhåpninger å komme på noe lavere enn Trinn 3 (10-15kW). Bare elbilladeren er jo på 25 amper x 230V = 5750 watt. Hovedsikringen er på 63A x 230V = 14,5kW, så jeg kommer ikke høyere heller. Sannsynligvis vil jo varmekabler/stekeovner osv et par ganger i måneden slå seg på ganske likt i huset og lage en liten peak, og vippe meg over 10kW et øyeblikk.

Det er jo veldig fint at folk får et insentiv til å lade mer om natten, selv oss som har fastpris på strøm på 43 øre per kWh.

https://www.nettavisen.no/okonomi/na-endres-nettleien-din-fullstendig-var-obs-pa-denne-fallgruven/s/12-95-3424206135
Tesla Model Y                         2021-

elektrolux

Husk at forbruket skal bikke 5 kWt grensen i en hel time. Bruk gjerne 10 kW i 1/2 time og 0 neste halvtime..

Det er flere tilnærminger til dette.

- Gi blaffen og dure på som før. Utnytt gjerne redusert strømpris om natten for å redusere skaden på bankontoen.
- Enkle tilpassninger som at en antakelig ikke trenger 22 kW lading samtidig med dush og pizze i ovnen. Still gjerne ladingen ned til det en faktisk trenger. Som regel holder det med 2 kW. Sannsynligvis totalt sett rimeligst
- Tilpass forbruket slik nettleien legger opp til. Det være seg batteribank, dynamisk laststyring etc. etc. Sannsynligvis kostbar investering som aldri nedbataler seg. Omtrent som å bytte ut en fullt brukbar dieselbil med en elbil. ;)
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

filtvet

Sitat fra: elektrolux på torsdag 18. november 2021, klokken 08:49
Karma for oss som har en rullende batteribank med Chademo plug:

https://wallbox.no/nettbutikken/wallbox-quasar/

Men en slik fast tilkoblet Berlingoen bør en kunne utjevne forbruket og leve som før.

Betale 50.000,- for å spare 2500,- pr år?

Og den holder max 10 år(?)

ENTO

Sitat fra: elektrolux på torsdag 18. november 2021, klokken 10:20
Husk at forbruket skal bikke 5 kWt grensen i en hel time. Bruk gjerne 10 kW i 1/2 time og 0 neste halvtime..

Det er flere tilnærminger til dette.

- Gi blaffen og dure på som før. Utnytt gjerne redusert strømpris om natten for å redusere skaden på bankontoen.
- Enkle tilpassninger som at en antakelig ikke trenger 22 kW lading samtidig med dush og pizze i ovnen. Still gjerne ladingen ned til det en faktisk trenger. Som regel holder det med 2 kW. Sannsynligvis totalt sett rimeligst
- Tilpass forbruket slik nettleien legger opp til. Det være seg batteribank, dynamisk laststyring etc. etc. Sannsynligvis kostbar investering som aldri nedbataler seg. Omtrent som å bytte ut en fullt brukbar dieselbil med en elbil. ;)
Du sier at man må bikke 5kw i en time for å måtte betale for et høyere trinn. (5-10kw) ?
Snakker vi da om en klokketime, f.eks. Innenfor 13-14 ? Hvis så så betyr det da at man kan ta ut over 5kw fra 13:01 til 14:59 uten å måtte bli registrert et trinn opp ?

Rosstopher

Sitat fra: ENTO på torsdag 18. november 2021, klokken 11:49
Du sier at man må bikke 5kw i en time for å måtte betale for et høyere trinn. (5-10kw) ?
Snakker vi da om en klokketime, f.eks. Innenfor 13-14 ? Hvis så så betyr det da at man kan ta ut over 5kw fra 13:01 til 14:59 uten å måtte bli registrert et trinn opp ?

Det er snakk om en klokketime ja, men det har ingenting å si hvor høy effekten er, kun hvor mye energi du har brukt i løpet av timen.

Altså bruker du 20 kW i et kvarter og så 0 kW resten av timen har du brukt 5 kWh den timen.

Bruker du 5 kW fra kl 13:00 til kl 13:55 og så 4,5 kW de siste 5 minuttene så ligger du såvidt under 5 kWh på den timen.

Det vil da (i noen tilfeller) lønne seg å legge forbruket mellom timene. Altså det kan være bedre å ha høyt forbruk fra 13:30 til 14:30 enn fra 13:00 til 14:00.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Griffel

Husk at dersom du kjører 15000 km/år bruker du ca 3000kWh
Kan en lade 10 timer hver natt med 2kW 300 dager i året har en den i prinsippet mulig for det dobbelte.

Behovet vil selfølgelig variere litt fra dag til dag, men husk at det kanskje ikke er nødvendig med fulladet batterei hver morgen, med at en dekker dagens behov med god margin. Ikke vent til batteriet er nesten tomt, men lad når en har anledning med lav effekt og ikke samtidig med at potetene koker, så vil en nok se at effekttariff kan være gunstig, med litt planlegging.

Vær også klar over forskjellen på kW og kWt/t kW er en øyeblikksverdi mens kWt/t er gjennomsnittet over en klokketime. Det er kWt/t som benyttes i effektavregning, så en vannkoker på 2,2kW som koker op 0,9l vann på snaut 3minutter betyr 0,1kWt/t. Bidrag til effektledd er da ikke 2,2 men 0,1.

Det er for eksempel en missforståelse at det er lønsomt å benytte en vannkoker med lavere effekt som bruker lenger tid siden varmetapet i oppvarmingspereioden øker.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elektrolux

Sitat fra: filtvet på torsdag 18. november 2021, klokken 10:44
Sitat fra: elektrolux på torsdag 18. november 2021, klokken 08:49
Karma for oss som har en rullende batteribank med Chademo plug:

https://wallbox.no/nettbutikken/wallbox-quasar/

Men en slik fast tilkoblet Berlingoen bør en kunne utjevne forbruket og leve som før.

Betale 50.000,- for å spare 2500,- pr år?

Og den holder max 10 år(?)

Stemmer det: - Tilpass forbruket slik nettleien legger opp til. Det være seg batteribank, dynamisk laststyring etc. etc. Sannsynligvis kostbar investering som aldri nedbataler seg. Omtrent som å bytte ut en fullt brukbar dieselbil med en elbil. ;)
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

elektrolux

Sitat fra: Griffel på torsdag 18. november 2021, klokken 11:55
Det er for eksempel en missforståelse at det er lønsomt å benytte en vannkoker med lavere effekt som bruker lenger tid siden varmetapet i oppvarmingspereioden øker.

Som igjen betyr at gjennomstrømmingsberedere som trekker opp mot 10 kW likevel kan brukes også etter 1.1.22
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Griffel

Ja spesielt om en da velge å legge dusjing fra 5min på til 5min over kl. heletimen
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Øyvind.h

#434
På kortvarig høy last som vannkoker ser jeg poenget. Men for varmtvann ser jeg ikke noe poeng med å gå over til gjennomstrømningsløsning for vår del.
Årsaken til det er at VVB fungerer som et energilager som kan fylles opp med lav effekt når pris er lav på nettleie/strøm. Varmetapet på berederen bidrar til innendørs temperatur i kjelleren, så energien blir ikke borte. Det er strengt talt mer fristende å sette inn en større bereder med høyere vanntemperatur ettersom vi uansett drar nytte av varmetapet.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA