Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

Rosstopher

Å bytte til større varmtvannsbereder er jo et av de tiltakene som koster minst og som det er lettest å få store besparelser ut av. Forskjellen i pris på en 100 liter og en 300 liter bereder er bare noen få tusenlapper, og hvis man med en større bereder klarer å legge alt forbruket til natta så sparer man lett inn den kostnaden.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Motorwatt

Min VVB har et varmetap på 70 w. Ikke mye husvarme av det.... :)

Varmtvannsberederen har et varmetap på ca 70 Watt og sparer ca 15 % strøm sammenlignet med andre skumisolerte beredere. Dette er dermed markedets desidert best isolerte bereder. Alle ventiler er skjulte og isolerte for å forhindre varmetap.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Hideyowife

Nå blir det nok fart i smartifiseringen av hjemmene i Norge. Mange har ikke skjønt at nettleien nå er designet for å ta rotta på oss som kjører elbil. Lykke til, til dere som faktisk må lade 2 elbiler hver natt. Nå blir det dyrt om det ikke automatiseres på noen måte. Solcelleanlegg kommer til å selge som hakka møkk de neste årene fremover. Vi har hatt en 7,4kw ladeboks på veggen siden 2015. Jeg hadde faktisk ikke trodd at jeg kom til å måtte justere ned effekten på bakgrunn av netteier, men den må fra 31 desember justeres ned til 24AMP fremfor 32AMP. Da klarer vi å holde oss under 10kw peak og sparer noen kr 2.550,- per år i nettleie. Vi har per nå ikke behov for å lade begge bilene hver natt. Vi har ikke behov for å lade hver natt heller. Men fra nyttår må vi plugge i 1 av 2 biler nesten hver natt for å kunne ha nok strøm på de i det daglige. Fint at nettselskapene tar ut millionutbytter hvert år, og nå skal forbrukerne betale for utbedring av gamle anlegg fordi netteier ikke har hatt råd til å vedlikeholde eller bygge ut sin infrastruktur... I min bok er dette svindel og korrupt.  :police:
Tesla Model 3 SR+ 2021
Tesla Model Y LR 2023

Hall of fame:
Seat Mii 2020 - Solgt
BMW i3 94ah 2017 - Solgt
Nissan Leaf SL 2015 - Solgt
MB B-Klasse EV 2016 - Solgt
e-Golf 2015 - Solgt
-------------------------------------
All in with EV since 2015

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Motorwatt på torsdag 18. november 2021, klokken 13:53
Min VVB har et varmetap på 70 w. Ikke mye husvarme av det.... :)

Varmtvannsberederen har et varmetap på ca 70 Watt og sparer ca 15 % strøm sammenlignet med andre skumisolerte beredere. Dette er dermed markedets desidert best isolerte bereder. Alle ventiler er skjulte og isolerte for å forhindre varmetap.

...så hvis den sparer 15% av ca 82 watt så sparer den ca 12 watt kontinuerlig, som da blir ca 0,3kWh i døgnet, som blir ca 107 kWh i året, som blir ca 140 kroner i året, alt etter hvilken strømpris en regner med....sånn utenom at den varmen som lekker ut av varmtvannsberederen ikke nødvendigvis går tapt? (hvis du f.eks. har ovn med termostat på samme plass som må varme mer jo mer effektiv berederen er)... så på 10 år har en kanskje spart 1400 kroner....sånn sett vekk fra investeringskostnaden....

....merker at det blir mer på gøy at en prøver å komme under effektgrenser, men hjelper jo på at den måler gjennomsnittet på en time...mye lettere å komme under grenser da, ja. Jeg kommer nok til å la elbilen stå på 25 amper (5,75kW) og lade ca 3 ganger i uken om natten...som jeg gjør nå....orker ikke å styre med noe annet.
Tesla Model Y                         2021-

orodreth

Når jeg ser på Lede sine nettsider over forbruket mitt så har jeg topper på 16.2kWh i Januar og Mars i år. Hvordan klarer jeg dette med 63A hovedsikring?  ???

ToWalkOrDrive

#440
Sitat fra: Hideyowife på torsdag 18. november 2021, klokken 14:47
Nå blir det nok fart i smartifiseringen av hjemmene i Norge. Mange har ikke skjønt at nettleien nå er designet for å ta rotta på oss som kjører elbil. Lykke til, til dere som faktisk må lade 2 elbiler hver natt. Nå blir det dyrt om det ikke automatiseres på noen måte. Solcelleanlegg kommer til å selge som hakka møkk de neste årene fremover. Vi har hatt en 7,4kw ladeboks på veggen siden 2015. Jeg hadde faktisk ikke trodd at jeg kom til å måtte justere ned effekten på bakgrunn av netteier, men den må fra 31 desember justeres ned til 24AMP fremfor 32AMP. Da klarer vi å holde oss under 10kw peak og sparer noen kr 2.550,- per år i nettleie. Vi har per nå ikke behov for å lade begge bilene hver natt. Vi har ikke behov for å lade hver natt heller. Men fra nyttår må vi plugge i 1 av 2 biler nesten hver natt for å kunne ha nok strøm på de i det daglige. Fint at nettselskapene tar ut millionutbytter hvert år, og nå skal forbrukerne betale for utbedring av gamle anlegg fordi netteier ikke har hatt råd til å vedlikeholde eller bygge ut sin infrastruktur... I min bok er dette svindel og korrupt.  :police:

Nå vil nettselskapene ha ulik prisstruktur. BKK ser ut til å ha lave priser, men ser ut som at du har noen andre der du bor. Er det ikke lavere kWh-variabel-pris for 2022 enn du betaler i 2021? Dersom en kikker på Lyse og BKK så vil en om natten betale 19 øre mindre per kWh i variabel del av nettleien. Dermed ville du spart 2958 i året på elbillading med 2022 ordning (BKK/Lyse-tall)... om du holder deg under 10kW i snitt på alle timer.

Dette er hvis du må lade 12 timer nesten hver natt (300 dager) med 24 amper....da kan du kjøre 50.000km med hver av bilene...
Tesla Model Y                         2021-

Orbit

Sitat fra: orodreth på torsdag 18. november 2021, klokken 14:59
Når jeg ser på Lede sine nettsider over forbruket mitt så har jeg topper på 16.2kWh i Januar og Mars i år. Hvordan klarer jeg dette med 63A hovedsikring?  ???
1-fas da? Dersom hovedsikringen har B/C/D-karakteristikk, skal den klare kontinuerlig 113% last uten å løse ut. 230 V * 63 A * 113% = 16,4 kW. Men det betyr i så fall at du er veldig nær å ta hovedsikringen de timene.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

tromsø

Nå har jeg ikke lest hele tråden men bemerk at innen en nært fremtid så vil elbilen din kunne gi strøm til boligen din (V2G) når du bruker platetoppen for å holde din effekttopp under x kW.
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

stefse

Hvordan forløper tariffen seg hvis man ØKER energiforbruket, slik at taksten for overforbruk står på hele tiden? Hvis man allerede skal betale, kan man likegjerne få tynet ut det som er av nett fullt ut. Maks effekt hele tiden, men jevnt da. :D
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Øyvind.h

#444
Sitat fra: Hideyowife på torsdag 18. november 2021, klokken 14:47
Mange har ikke skjønt at nettleien nå er designet for å ta rotta på oss som kjører elbil. Lykke til, til dere som faktisk må lade 2 elbiler hver natt.
Årsaken til at mange ikke "har skjønt det" er fordi det ikke har rot i virkeligheten.
Elbilene står for en brøkdel av forbruket i en normal husstand og er en forbruker som er svært lett å flytte.

Men at det vil ramme de som lader med svært høy effekt hjemme er det ingen tvil om. En mikroskopisk del av markedet (de som lader fast med 11-22kW pga reelt behov) vil få betydelig endrede priser. De som ikke har behov for 11-22kW hjemme skjønner at laderutine må legges om og justerer seg.

Målet er mer effektiv utnyttelse av infrastruktur. Sånn sett ikke dumt å bruke pris som virkemiddel, for det er mange som har et helt ubevisst forhold til hvilken effekt de trekker fra nettet.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Griffel

#445
Uten å ha sett prisene ennå vil nettleien få flere poster

Fastavgift erstattes med: "Månedsmaks" = Energiforbruket den klokketimen i måneden som har høyest forbruk. (kWt/t = kW)

"time of use" (Elvia har litt vansker med norsk) dvs:
Energiforbruk hverdager mellom 06.00 og 22.00
Energiforbruk natt, lørdag og søndag. til Lavere pris
Avgifter:
Energiavgift til staten
MVA

Har en da mulighet til å jevne ut forbruket, flytte forbruk fra dagtid til natt er det en fordel.

Så komme strøm i tillegg hvor spotpris varierer fra time til time og normalt er rimligst om natten og har to topper i løpet av dagen.

Det kan fort hende at elbil som lader om natten med moderat effekt er en god venn til redusert nettleie når en deler totalkost på antall kWt sammenlignet med det en har idag.

Men det stemmer at nettleien er designet for å ta rotta på de som lader med 22kW en time midt på dagen.
Har du slike behov bruk en lynlader på 50kW++ 
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

tromsø

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 18. november 2021, klokken 15:41
Sitat fra: Hideyowife på torsdag 18. november 2021, klokken 14:47
Mange har ikke skjønt at nettleien nå er designet for å ta rotta på oss som kjører elbil. Lykke til, til dere som faktisk må lade 2 elbiler hver natt.
Årsaken til at mange ikke "har skjønt det" er fordi det ikke har rot i virkeligheten.
Elbilene står for en brøkdel av forbruket i en normal husstand og er en forbruker som er svært lett å flytte.

Men at det vil ramme de som lader med svært høy effekt hjemme er det ingen tvil om. En mikroskopisk del av markedet (de som lader fast med 11-22kW pga reelt behov) vil få betydelig endrede priser. De som ikke har behov for 11-22kW hjemme skjønner at laderutine må legges om og justerer seg.

Målet er mer effektiv utnyttelse av infrastruktur. Sånn sett ikke dumt å bruke pris som virkemiddel, for det er mange som har et helt ubevisst forhold til hvilken effekt de trekker fra nettet.

Og som sagt i en nær fremtid vil elbilen kunne ha motsatt funksjon, at ta ned en effekttopp i boligen din via V2G (Vehicle to Grid) funksjoner  :+1:
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

Vidar_S

Sitat fra: stefse på torsdag 18. november 2021, klokken 15:20
Hvordan forløper tariffen seg hvis man ØKER energiforbruket, slik at taksten for overforbruk står på hele tiden? Hvis man allerede skal betale, kan man likegjerne få tynet ut det som er av nett fullt ut. Maks effekt hele tiden, men jevnt da. :D

Du blir ikke fakturert mer for kapasitetsleddet om du tar ut en gitt makseffekt hver eneste time i forhold til om dette kun skjer en time, men strømmen i seg selv og energileddet av nettleien vil jo løpe per kWh, så helt gratis blir det jo likevel ikke  ;D

I tillegg: hos BKK går trinnmodellen opp til 25kW og du får da 9 kr lavere pris per kW (kr 635/mnd) enn om du er i første trinn (opp til 5kW for kr 174/mnd), så det å oppfordre til lavere forbruk av strøm er helt klart ikke en del av målet.

Sånn jeg ser det er dette mer en modell som oppfordrer til jevnt og høyt forbruk om man vil ha mest mulig igjen for pengene. Må bare finne noe fornuftig å bruke all den strømmen på. Bitcoin ser jo ut til å ha kommet for å bli, så om man først har en solid hovedsikring er det vel bare å kjøre på :)

Griffel

#448
Et fastledd virker alltid slik at et høyt forbruk gir lavets pris pr kWt.
Men det lønner seg nok dårlig å bruke mer enn en har behov for.
Sitat fra: Vidar_S på torsdag 18. november 2021, klokken 16:47
Sånn jeg ser det er dette mer en modell som oppfordrer til jevnt og høyt forbruk om man vil ha mest mulig igjen for pengene. Må bare finne noe fornuftig å bruke all den strømmen på. Bitcoin ser jo ut til å ha kommet for å bli, så om man først har en solid hovedsikring er det vel bare å kjøre på :)
Så i tillegg til elbillading er nok Bitcoin et alternativ.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

hELgenen

Lader 2 elbiler med KUN 3.6 kW. Den ene bilen kjører daglig 11 mil - den andre 2 mil.
Regner jeg 13 mil om dagen og 2 kwh/mil trenger jeg 26 kWh

26 kwh/3.6 = 7 timer og ca 13 minutt....

Normalt starter jeg den første bilen ca kl 06.30 - så om bilene settes på lading innen 23:15 så går det jo rundt med full tank hver dag på 2 biler også...
Og 13 mil kjøring pr. dag er jo strengt tatt ganske mye......

Så mange trenger nok ikke nødvendigvis så høy effekt.......
Ser jo at det kan være kjekt å ha noe mer enn 3.6 kw å lade med, men en skal ikke så mye høyere før dette går brillefint for de fleste vil jeg tippe

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA