Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

Ferry

Sitat fra: jkirkebo på mandag 22. juli 2024, klokken 18:45Nettopp. Man får ut effekten, og så må man selv beregne energiforbruket. Jeg har testet den løsningen i Home Assistant og det ble alt for unøyaktig dessverre.

Du ønsker deg noe a'la Tibbers "Estimated consumption current hour", om du kjenner den? Jeg bruker den i HA for å skru av/på laster VVB, lading etc. Får den via Tibbers Pulse over HAN. Den estimerer energibruk for den kommende timen, og oppdateres fortløpende. Estimatet blir således mer og mer nøyaktig utover i den aktuelle klokketimen.
Det er noe jeg ønska meg, som jeg ikke har kompetanse til å programmere selv. En av tingene som gjør at jeg holder på Tibber.

Kristian O

Sitat fra: Ferry på tirsdag 23. juli 2024, klokken 08:40
Sitat fra: jkirkebo på mandag 22. juli 2024, klokken 18:45Nettopp. Man får ut effekten, og så må man selv beregne energiforbruket. Jeg har testet den løsningen i Home Assistant og det ble alt for unøyaktig dessverre.

Du ønsker deg noe a'la Tibbers "Estimated consumption current hour", om du kjenner den? Jeg bruker den i HA for å skru av/på laster VVB, lading etc. Får den via Tibbers Pulse over HAN. Den estimerer energibruk for den kommende timen, og oppdateres fortløpende. Estimatet blir således mer og mer nøyaktig utover i den aktuelle klokketimen.
Det er noe jeg ønska meg, som jeg ikke har kompetanse til å programmere selv. En av tingene som gjør at jeg holder på Tibber.
+1  :+1:
Brukte og likte denne funksjonen sjøl før eg forlot Tibber. Den gjorde det mulig for oss å stort sett komme under 5kWh/time på effekttariffen.
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Kristian O på tirsdag 23. juli 2024, klokken 08:57

+1  :+1:
Brukte og likte denne funksjonen sjøl før eg forlot Tibber. Den gjorde det mulig for oss å stort sett komme under 5kWh/time på effekttariffen.

Med fare for å gjenta meg selv: Vil ikke en Zaptec Sense hjelpe deg å holde deg under tariffeffekten? I hvert fall med tanke på hvor mye elbilladeren Zaptec Go skal få av strøm. Koster 1289,-. https://www.elektroimportoren.no/zaptec-sense-han/92437/Product.html

Ser at Futurehome også tilbyr noe tilsvarende, for 10 ganger prisen.
Tesla Model Y                         2021-

hELgenen

De fleste av oss vil bare ha strøm i stikkontakten til en rimelig penge - de vil ikke, slik som undertegnede, drive å styre med
et smarthus for å forsøke å redusere kostnadene som dyttes på oss som følge av en villet politikk. Jeg skulle ønske politikerne
kunne løfte blikket litt istedenfor å grave seg ned i nye kaninhull og dytte på samfunnet ennå flere dingser for å minimere ulempene
av tidligere beslutninger. For la oss være litt ærlige : Ingen ønsker egentlig å styre med smart strømstyring i vår husholdning!
Så hvorfor er vi kommet dit vi er? Jo - det skyldes tettere integrering mot kontinentet, hvor kraftprisene alltid har vært volatile, samt
at man har dyttet frem ikke regulerbar produksjon som vind og sol. Så for å krydre det litt har EU ment at integreringen av all denne ikke regulerbare produksjonen skal skje gjennom markedsløsninger - vi dytter altså problemet over på sluttkunden. Det er noe umenneskelig over det hele fordi markedsløsningene vil forsøke å snu vårt forbruksmønster vekk fra den vanlige døgnrytmen som vi mennesker alltid har levd med.

Så da får vi smarte dingser vi selv må betale for slik at vi kan bruke strømmen slik våre foreldre og besteforeldre brukte den - fremskritt?

Nei - det er selvfølgelig ikke det!

Nå sitter vi der i saksa og må betale både for strømmen, effekten og abonnementet til vår smart leverandør eller selv
bruke masse energi, og ikke minster penger, for å bruke strømmen smart. Jeg vil aller helst ha tilbake tiden, og pengene, jeg har brukt på dette tullet - for jeg kaller det tull.
Vi kunne designet det hele mye bedre ved å satse på mer på regulerbar produksjon og overlatt til produsentene til å regulere kraftbalansen, ikke forsøkt å flytte problemet over på forbrukeren. Jeg har i denne tråden tidligere forsøkt å påpeke at vind og sol har mange ekstra, ofte skjulte, kostnader. En av dem er selvfølgelig den at vi alle opplever ekstremt volatile priser og til slutt gjør inngrep i egen økonomi for å forsøke å motvirke ulempene gjennom f.eks å installere smarthus styringer, batteripakker osv..Vi tar altså selv på oss et ansvar for å håndtere en del av ulempene som vind og sol dytter på oss - og
det har jo en kostnad for hver og en av oss. På toppen av dette kommer systemdriftkostnadene i regional og sentralnett som øker voldsomt i takt med sol og vind. Og da har jeg ikke begynt å snakke om all naturen som må gi tapt som følge av dette valget. Nei - jeg tror vi som samfunn gjør oss selv en gedigen bjørnetjeneste ved å satse for mye på sol og vind. Jeg tror det mangler en overordnet forståelse av alle sammenhenger her - veldig mange, spesielt politikere, ser ikke de samlede samfunnskostnadene
og turer frem med vakre ord som grønt skifte uten helt å se at morgendagens samfunn de styrer mot vil påvirke menneskene slik at de får mindre grønn natur å boltre seg i og må tilpasse levesettet og døgnrytmen sin på en unaturlig måte.

Nei - jeg vil ikke ha ennå en nyere dings i boligen som jeg må bruke ennå mer penger og energi på å integrere meg mot slik at jeg kan motvirke ulempene alle disse volatile prisene skaper - jeg vil ha flatere pris og jeg vil at våre politikere velger løsninger som enkelt kan tilpasses vår biologiske klokke uten at naturen rundt oss rives ned - jeg vil rett og slett ha livet tilbake!

RJK

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 23. juli 2024, klokken 10:28De fleste av oss vil bare ha strøm i stikkontakten til en rimelig penge - de vil ikke, slik som undertegnede, drive å styre med
et smarthus for å forsøke å redusere kostnadene som dyttes på oss som følge av en villet politikk. Jeg skulle ønske politikerne
kunne løfte blikket litt istedenfor å grave seg ned i nye kaninhull og dytte på samfunnet ennå flere dingser for å minimere ulempene
av tidligere beslutninger. For la oss være litt ærlige : Ingen ønsker egentlig å styre med smart strømstyring i vår husholdning!
Så hvorfor er vi kommet dit vi er? Jo - det skyldes tettere integrering mot kontinentet, hvor kraftprisene alltid har vært volatile, samt
at man har dyttet frem ikke regulerbar produksjon som vind og sol. Så for å krydre det litt har EU ment at integreringen av all denne ikke regulerbare produksjonen skal skje gjennom markedsløsninger - vi dytter altså problemet over på sluttkunden. Det er noe umenneskelig over det hele fordi markedsløsningene vil forsøke å snu vårt forbruksmønster vekk fra den vanlige døgnrytmen som vi mennesker alltid har levd med.

Så da får vi smarte dingser vi selv må betale for slik at vi kan bruke strømmen slik våre foreldre og besteforeldre brukte den - fremskritt?

Nå sitter vi der i saksa og må betale både for strømmen, effekten og abonnementet til vår smart leverandør eller selv
bruke masse energi, og ikke minster penger, for å bruke strømmen smart. Jeg vil aller helst ha tilbake tiden, og pengene, jeg har brukt på dette tullet - for jeg kaller det tull.
Vi kunne designet det hele mye bedre ved å satse på mer på regulerbar produksjon og overlatt til produsentene til å regulere kraftbalansen, ikke forsøkt å flytte problemet over på forbrukeren. Jeg har i denne tråden tidligere forsøkt å påpeke at vind og sol har mange ekstra, ofte skjulte, kostnader. En av dem er selvfølgelig den at vi alle opplever ekstremt volatile priser og til slutt gjør inngrep i egen økonomi for å forsøke å motvirke ulempene gjennom f.eks å installere smarthus styringer, batteripakker osv..Vi tar altså selv på oss et ansvar for å håndtere en del av ulempene som vind og sol dytter på oss - og
det har jo en kostnad for hver og en av oss. På toppen av dette kommer systemdriftkostnadene i regional og sentralnett som øker voldsomt i takt med sol og vind. Og da har jeg ikke begynt å snakke om all naturen som må gi tapt som følge av dette valget. Nei - jeg tror vi som samfunn gjør oss selv en gedigen bjørnetjeneste ved å satse for mye på sol og vind. Jeg tror det mangler en overordnet forståelse av alle sammenhenger her - veldig mange, spesielt politikere, ser ikke de samlede samfunnskostnadene
og turer frem med vakre ord som grønt skifte uten helt å se at morgendagens samfunn de styrer mot vil påvirke menneskene slik at de får mindre grønn natur å boltre seg i og må tilpasse levesettet og døgnrytmen sin på en unaturlig måte.

Nei - jeg vil ikke ha ennå en nyere dings i boligen som jeg må bruke ennå mer penger og energi på å integrere meg mot slik at jeg kan motvirke ulempene alle disse volatile prisene skaper - jeg vil ha flatere pris og jeg vil at våre politikere velger løsninger som enkelt kan tilpasses vår biologiske klokke uten at naturen rundt oss rives ned - jeg vil rett og slett ha livet tilbake!
Her på jeg bare si som de sier i engelske over og underhuset - hear hear!

Dette er antageligvis det beste innlegget jeg har lest av deg. En veldig god oppsummering av tilstanden!

Ja, sol og vindkraft kan selvsagt hjelpe godt på som ekstra energikilder rundt om kring, men det er først når vi kan lagre denne selv for bruk senere, at det har virkelig verdi.

Men batterilagring er for dyrt for menigmann, og alternative lagringsformer er heller ikke noe for den vanlige Ola og Kari Nordmann!

Skal det komme på plass, så tror jeg mer på at man organiserer dette i lokalsamfunnene som en felles innsats, for f.eks. sandbatterier må opprettes for større skala, skal det være effektivt.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

daktari

Sitat fra: RJK på tirsdag 23. juli 2024, klokken 11:00
Sitat fra: hELgenen på tirsdag 23. juli 2024, klokken 10:28De fleste av oss vil bare ha strøm i stikkontakten til en rimelig penge - de vil ikke, slik som undertegnede, drive å styre med

Her på jeg bare si som de sier i engelske over og underhuset - hear hear!

Dette er antageligvis det beste innlegget jeg har lest av deg. En veldig god oppsummering av tilstanden!

Ja, sol og vindkraft kan selvsagt hjelpe godt på som ekstra energikilder rundt om kring, men det er først når vi kan lagre denne selv for bruk senere, at det har virkelig verdi.

Men batterilagring er for dyrt for menigmann, og alternative lagringsformer er heller ikke noe for den vanlige Ola og Kari Nordmann!

Skal det komme på plass, så tror jeg mer på at man organiserer dette i lokalsamfunnene som en felles innsats, for f.eks. sandbatterier må opprettes for større skala, skal det være effektivt.
Støttes.
Legg på investering i 10.000+ for å få smarte varmtvannstank, ladere, varmepumper og verre, batteri.

Dette er ikke for vanlige folk.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Counterpointer

Jeg tipper at sol og vind internt i Norge ikke ville vært noe problem om vi ikke hadde vært koblet så intenst til Europa.
Det som gjør problemet megastort er måtene strømprisene settes.

Ellers kan jeg slutte meg til det meste hELgenen skriver over.

Tror faktisk alle som har skrevet om de nye målerne, om de ønsker seg dem eller mener de er unødvendige, så vil alle ha mer kontroll selv = ha livet tilbake.

Jeg savner tiden før ca 2020 hvor strøm var noe en kunne bare betale og bruke. En kunne bytte strømselskap og inngå fastpris, eller en kunne la være, uansett gikk en ikke under økonomisk. Det var incentiver for å kunne spare, men ikke minstepensjonister som satt å frøs med ytterklærne på fordi de er redd strømregningen skulle ta overhånd.

turfsurf

Er ikke så fryktelig vanskelig å programmere en slik algoritme, gitt at man har justerbare laster. Hittil i juli ligger jeg vel på snitt 4,93kW timesmaks når grensen er satt til 5.

Poenget er bare at det er meningsløst at hvermannsen skal måtte holde på med slikt for å få en god løsning... Begynte med Tibber + Homey, men det ble bare for knotete og lite fleksibelt, samt avhengighet av cloud.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Electric cars in Norway

Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 23. juli 2024, klokken 11:24Jeg savner tiden før ca 2020 hvor strøm var noe en kunne bare betale og bruke.
Counter...for President

Jeg vil oxo tbt før 20

arthur

Hvor mye betaler folk for tiden per kwt? Hvor mye av dette er skatter og avgifter?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

hELgenen

Sitat fra: arthur på tirsdag 23. juli 2024, klokken 18:38Hvor mye betaler folk for tiden per kwt? Hvor mye av dette er skatter og avgifter?

De fleste har jo spotprisavtaler og betaler mao spotpris pluss er lite påslag. Deretter kommer nettleie med gjerne ulik sats dag/natt pluss effektledd. Det er jo generelt lavt forbruk i sommerhalvåret og pris blir nesten uvesentlig..Det er vinterforbruk og den prisen man da betaler som betyr noe for folk flest

Electric cars in Norway

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 23. juli 2024, klokken 18:50Det er vinterforbruk og den prisen man da betaler som betyr noe for folk flest

Korrekt :+1:

Counterpointer

« Gjennomsnittsprisen på strøm i Europa for første halvår var 70 dollar pr. MWh – over dobbelt så høy som i USA.»

https://www.finansavisen.no/energi/2024/07/22/8157596/iea-rapport-over-dobbelt-sa-dyr-strom-i-europa?

hELgenen

Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 23. juli 2024, klokken 19:50« Gjennomsnittsprisen på strøm i Europa for første halvår var 70 dollar pr. MWh – over dobbelt så høy som i USA.»

https://www.finansavisen.no/energi/2024/07/22/8157596/iea-rapport-over-dobbelt-sa-dyr-strom-i-europa?

Takk - prisene i USA har jeg faktisk ikke studert - så det var nytt og svært,svært interessant.
Og USA,Kina og India er jo de store markedene som produserer mye varer og tjenester for verden.
Så skal vi i Norge konkurrere her må vi også ha konkurransemessige betingelser. Dette er en sterk indikasjon på at vi ikke har det lenger. Min egen lille teori er at prisen på kraft, som var svært lav sammenlignet med EU i mange år , var med på å definere konkurransenivået til Norge mot EU og følgelig også kronekursen.

arthur

Skal man sammenligne med ande land så bør man også se på energimiksen, eller? Og det enkelte lands tilgang til egenprodusert energi? Og overføring, eller ikke, til/fra det landet? Eller? Og så har vi valutasituasjonen og hvilken kurs skal man benytte?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA