Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

turfsurf

I tillegg til det hELgenen nevner så handler det jo og om at disse systemene snakker med omverdenen.

Kommunikajsonsprotokoller blir utfaset over tid, både av sikkerhetsmessige og ytelsesmessige grunner. Infrastruktur må vedlikeholdes, og vedlikehold av gamle løsninger er kostbart og risikofylt.

Ingen kan bruke NMT mobiltelefoner heller, selv om de har en som virker. Samme med 3G. Og Tandberg sølvsuper er det heller ikke så mye nytte i.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hELgenen

Sitat fra: turfsurf på lørdag 20. juli 2024, klokken 08:03I tillegg til det hELgenen nevner så handler det jo og om at disse systemene snakker med omverdenen.

Kommunikajsonsprotokoller blir utfaset over tid, både av sikkerhetsmessige og ytelsesmessige grunner. Infrastruktur må vedlikeholdes, og vedlikehold av gamle løsninger er kostbart og risikofylt.

Ingen kan bruke NMT mobiltelefoner heller, selv om de har en som virker. Samme med 3G. Og Tandberg sølvsuper er det heller ikke så mye nytte i.

Vel - jeg har svært,svært lang fartstid med ulike løsninger brukt i kraftbransjen mhp EDI. Og det har vært brukt mange ulike meldingsformater - og nå de siste årene - flere ulike API for meldingsutveksling, men informasjonen som sendes er den samme. Mao. vi brukere av systemene har ikke fått tilført noen enklere hverdag,noen enklere meldingsformat å forholde oss til osv..Det eneste som har skjedd er at man har laget en jungel av ulike protokoller og meldingsformater som i praksis gjør det mye,mye,mye mer komplisert å utveksle informasjon. Ta f.eks MSCONS eller DELFOR meldingsformat - disse kunne man brukt inn evigheten, men isteden kom UTILTS i ulike varianter før man gikk over på API i ulike formater - og man begynte å kryptere meldingen via MADES osv..Det har gitt null ekstra funksjonalitet til brukerene av systemene, men systemene har blitt sikrere. Men prosessene rundt meldinsgformatene hadde i mange tilfeller ikke av økonomiske hensyn trengt å bli sikrere - dette fordi mottager og sender av alle tall faktisk avstemmer tallene mot hverandre mhp avregning - så man kunne ikke fått til økonomisk svindel her. Og når det kommer til direkte meldingsflyt, real-time verdier, mellom TSO og aktørene i kraftbransjen så har man der hatt  velfungernde løsninger i årtier, men her kan jeg forstå hvorfor man vil kryptere og utvikle nye løsninger mhp sikkerhet. Men generelt er det ikke behov for alt det nye som hele tiden utvikles. I bunn og grunn er grunnformatet en eller annen ASCII variant skrudd sammen som xml,json eller en annen flatfil variant som man så i enkelte tilfeller krypterer. Jeg har selv skrevet mye kode for å generere mange ulike formater opp gjennom årene. I starten var det mye bruk av awk,sed,bash scripting, nå er det mye python som brukes for å generere formatene om man da ikke sitter å koder ferdige løsninger med GUI på toppen - da bruker man gjerne ulike andre løsninger laget i c# eller c++ osv.

Mhp smarthus så finnes det gode løsninger for meldingsprotokoller der allerede - f.eks MQTT som flere add-ons på dagens målere støtter. De eneste som tjener gode penger hele tiden er utviklere som stadig vekk lager nye løsninger for de samme gamle problemenene - og når de har laget løsningen kan de leve lenge og vel på å vedlikeholde disse i mange år.

Jeg tror ikke man skal se seg blind på alle nye tekniske krav og tro at det alltid er en nødvendighet - mange ganger er det noen som ikke skal bruke systemene som definerer kravene ut fra en teori om at det vil være nødvendig, f.eks økt sikkerhet - uten at de som definerer disse nye kravene faktisk forstår prosessen fra A til Å

daktari

Sitat fra: hELgenen på lørdag 20. juli 2024, klokken 07:15
Sitat fra: Counterpointer på lørdag 20. juli 2024, klokken 00:12Hvilke ny funksjonalitet og protokoller?

Vi får all info vi trenger i dag. Det påstås av personer med smarthus at vi får mer info enn vi kan bruke.......

🤓

At noen ønsker seg ny boks i strømskader gjør ikke at en må bytte for alle!

Vil anta det må ligge ett ønske om andre tariffer på sikt. Nå går man mot 15 min. tariffer. Flere systemtjenester prises allerede med 15 min oppløsning. Er kun Norge som forløpig har unntak,men så fort man godkjenner alle nye EU forordninger så kommer det her også. 15 min MTU kommer snart i spotmarkedet også. På sikt snakker man om 5 eller 10 min oppløsning. Så man kan se for seg f.eks nye effekt tariffer med finere oppløsning. Alt dette gjøres jo ikke for å gi kunden noe merverdi i form av nyttig info..de færreste bryr seg uansett ikke. Nei,her er det nok ønsle om nye tariffer som ligger bak.eller folkelig sagt : man vil ha bedre betalt.
Min teroi: Nå er strømprisen 0 i en hel time av gangen. Mye bedre for kraftbransjen hvis den er 10 øre i 15 min, så 0 i 15 min osv.

Dere burde se videoer av de gamle computerne og gyroen i den flygende Starfighteren i Bodø. De funker fortsatt selv om flyet er fra 60-tallet.

Vi hadde nytt hus med en kanskje 3 år gammel digital strømmåler da den ble byttet ut. Det vil skje på nytt at nesten nye målere kastes.

Jeg vil tenke at denne milliardkostnaden (10.000,-/måler+ reise og arbeidstid for elektriker?) burde vi unngå ved heller gradvis fase inn over en 10 års tid, og å utnytte HAN-porten bedre.

Som nevnt tidligere så er det særdeles vanskelig å kontrollere effekttoppen i et elektrisk oppvarmet hus. Det er liksom ikke et alternativ å droppe middagen på kalde dager eller droppe dusj etter løpetur i våt skog.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

turfsurf

Helt klart at bransjen ønsker høyere oppløsning. Det er allerede vedtatt.

Ellers enig i at ting bør gradvis fases inn i stedet for å gjøre massive oppgraderinger. Derfor bør hardware være delt inn i flere mindre enheter, og være oppgraderbart over OTA. Da kan man gradvis innføre forbedringer.

Man kan og gjøre ting med effekttopper, det gjøre ikke noe å skru av varmtvannet og varmekablene mens man lager middag f.eks. Automatisk styrt er det en smal sak.

Men det ultimate svaret for slikt er selvfølgelig batteri, bare prisen blir lav nok.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: hELgenen på lørdag 20. juli 2024, klokken 09:02Jeg tror ikke man skal se seg blind på alle nye tekniske krav og tro at det alltid er en nødvendighet - mange ganger er det noen som ikke skal bruke systemene som definerer kravene ut fra en teori om at det vil være nødvendig, f.eks økt sikkerhet - uten at de som definerer disse nye kravene faktisk forstår prosessen fra A til Å
Meldingsformater i seg selv er sjelden noe problem. Det er kommunikasjon med omverdenen som er problemet. Sertifikater som utgår eller som rett og slett ikke er sikre lenger. Algoritmer som blir knekt, sårbarheter som blir funnet osv. Cybersikkerhet er den største pådriveren for løpende oppdateringer.

Ellers er det en massiv kostnad å skulle holde systemer gående som skal kunne bygge og oppdatere titalls år gammel kode.

jkirkebo

HAN-porten er alt for begrenset. Man burde heller definere et mye kraftigere grensesnitt som har all data tilgjengelig hele tiden (oppdatering minst hvert sekund inkl. forbrukt energi og strømmåling på L2 i IT-nett). Så kan man ha kommunikasjon separat fra måleren, som kobles til den via grensesnittet. Da slipper man unna med å bytte kommunikasjonsenheten om teknologien må oppdateres. Kommunikasjonsenheten bør da selvsagt ha flere muligheter enn å kun sende data til netteier. Mulighet for tilkobling til ethernet og wifi med bruk av MQTT og mobus-over-ethernet bør være et minstekrav.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Electric cars in Norway

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 20. juli 2024, klokken 17:49HAN-porten er alt for begrenset.
Enig :+1: 

Her bør myndighetene gjøre noen tiltak asap

Counterpointer

Electric cars in Norway

Sitat fra: Counterpointer på lørdag 20. juli 2024, klokken 19:33
Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 20. juli 2024, klokken 17:52
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 20. juli 2024, klokken 17:49HAN-porten er alt for begrenset.

Hva er det du ikke får gjort?
Counter.. les innlegget #9771 til jkirkebo

Electric cars in Norway

Har vi fortsatt disse 17 stk strømforbindelsene ut av Norge eller har vi stengt noen nå i det siste? Noen som vet? Mener vi hadde 17 stk for noen år siden... kan hende jeg tar feil på antallet.

Counterpointer

Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 21. juli 2024, klokken 13:44

Har lest det, og forstår ikke hva en oppnår med sekundmessig oppdatering osv. Spurte hva du ikke får gjort som du savner?

jkirkebo

Sitat fra: Counterpointer på søndag 21. juli 2024, klokken 13:58

Har lest det, og forstår ikke hva en oppnår med sekundmessig oppdatering osv. Spurte hva du ikke får gjort som du savner?

For eksempel får man ikke ut nøyaktig forbruk av energi mer enn en gang pr. time. Forbrukt energi er viktig for å se hvor mye man har brukt hittil en bestemt klokketime, for å holde seg under et av effekttarifftrinnene. Nå må man regne og integrere ut fra strøm og spenning hele tiden, og det er ikke alltid veldig nøyaktig.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

turfsurf

Akkurat, ifht regulering er oppdateringene fra HAN alt for treg. Gjelder dog mye av utstyret som trekker strøm også.

hELgenen

Sitat fra: jkirkebo på mandag 22. juli 2024, klokken 07:53
Sitat fra: Counterpointer på søndag 21. juli 2024, klokken 13:58

For eksempel får man ikke ut nøyaktig forbruk av energi mer enn en gang pr. time. Forbrukt energi er viktig for å se hvor mye man har brukt hittil en bestemt klokketime, for å holde seg under et av effekttarifftrinnene. Nå må man regne og integrere ut fra strøm og spenning hele tiden, og det er ikke alltid veldig nøyaktig.

Jeg mener dette er standarden som brukes :

https://www.nek.no/wp-content/uploads/2018/10/AMS-HAN-Port-Smart-Hus-og-Smart-Bygg-Gj%C3%B8r-det-selv-og-Pilotprosjekter-ver-1.16.pdf

Effekten måles hvert 2 sek - så her kan man jo følge godt med og beregne forventet timeforbruk løpende.
Jeg husker ikke helt om det kom ennå nyere krav ifb 15 min avregning - men mulig det kom noen nye krav til målere der.

ToWalkOrDrive

Bare en helt annen ting som jeg har tenkt på:

Det offentlige eier jo mye både innen strømlaging og strømoverføring (nett).
Om sommeren er det jo billigst strøm om dagen (sikkert pga solceller og vind), og dyrest om natten. Så da står forbrukeren overfor tre valg:

Lade/bruke strøm om dagen, når strømmen er billigst, nettleien dyrest, og kapasitetsledd blir høy (over 10 kW f.eks.)

Lade/bruke strøm om natten, når strømmen er dyreste, nettleien billigst og kapasittetsledd blir høy (over 10 kW f.eks. på minst en time)

Lade /bruke strøm akkurat som det passer en, og drite i alt. Da blir kapasitetsledd sannsynligvis under 10 kW, særlig om en stiller ned effekten fra elbilladeren til f.eks. 16 Amper / evt. har en smartplugg som kutter ladingen når en nærmer seg 10 kW.

Så når alt kommer til alt så er det ikke så mye å spare på å flytte forbruket om sommeren. Om vinteren er det sikkert et poeng. Kanskje ikke dette er et problem for nett/strøm/kraft-selskapene om sommeren...? Men da burde de gjerne ikke ha høyere nettleie på dagtid om sommeren?
Tesla Model Y                         2021-

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA