Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

Counterpointer

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 23. juli 2024, klokken 20:18
Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 23. juli 2024, klokken 19:50« Gjennomsnittsprisen på strøm i Europa for første halvår var 70 dollar pr. MWh – over dobbelt så høy som i USA.»

https://www.finansavisen.no/energi/2024/07/22/8157596/iea-rapport-over-dobbelt-sa-dyr-strom-i-europa?

Takk - prisene i USA har jeg faktisk ikke studert - så det var nytt og svært,svært interessant.
Og USA,Kina og India er jo de store markedene som produserer mye varer og tjenester for verden.
Så skal vi i Norge konkurrere her må vi også ha konkurransemessige betingelser. Dette er en sterk indikasjon på at vi ikke har det lenger. Min egen lille teori er at prisen på kraft, som var svært lav sammenlignet med EU i mange år , var med på å definere konkurransenivået til Norge mot EU og følgelig også kronekursen.
Konkuransefortrinnet vårt har blitt sterk svekket, men det å selge til utlandet med så svak valuta er jo en drøm for eksport av råvarer.

Joccy

Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 23. juli 2024, klokken 19:50« Gjennomsnittsprisen på strøm i Europa for første halvår var 70 dollar pr. MWh – over dobbelt så høy som i USA.»

https://www.finansavisen.no/energi/2024/07/22/8157596/iea-rapport-over-dobbelt-sa-dyr-strom-i-europa?

Har du reflektert over lønnsnivået når du kaster ut sånne clickbaits?

Jeg vet hva jeg ville valgt. Hva velger du?

turfsurf

Lønnsnivået for softwareutvikling som jeg jobber med er ihvertfall omtrent det dobbelte i USA som her. Mye annet med samfunnet i USA dog som gjør det lite aktuelt.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Ferry

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 23. juli 2024, klokken 16:40Er ikke så fryktelig vanskelig å programmere en slik algoritme, gitt at man har justerbare laster.

Alt er enkelt når man kan det. Jeg har brukbare ferdigheter med assembler og C for enkle mikrokontrollere. Men å få til noe i Home Assistant sliter jeg med. Selv om jeg kanskje vil si assembler-kode for 30 år gamle mikrokontrollere egentlig er vanskeligere, om man skulle starte fra scratch.

Counterpointer

For å omfrasere Støre «vi har nå et system som IKKE tjener oss godt»

(Beklager at artikkel på bildet er bak betalingsmur, fint om noen med tilgang kan utdype)

ToWalkOrDrive

7,7 TWh nettoeksport på første halvår vil gi ca 15 TWh for ett år, som er ganske likt tidligere år. Det har jo vært mye regn, samt at vindmøllene hjelper jo litt. Ser at vannmagasinene ikke ser så ille ut, selv om det ser ut som de tar ut en del nå de siste ukene. Tatt med totalt i Norge og i NO2 som er eksportkongen.

Har og tatt med Oljefondet, siden vi betaler nesten 1 krone i avgifter, strøm, nettleie i NO2 nå midt på sommeren, mens kostnaden er vel 12 øre eller noe sånt.... Over 3,3 millioner per innbygger. Snart kan vi vel "ta det rolig de neste hundre år", ref kaptein sabeltann...
Tesla Model Y                         2021-

Electric cars in Norway

SitatHar og tatt med Oljefondet, siden vi betaler nesten 1 krone i avgifter, strøm, nettleie i NO2 nå midt på sommeren, mens kostnaden er vel 12 øre eller noe sånt.... Over 3,3 millioner per innbygger. Snart kan vi vel "ta det rolig de neste hundre år", ref kaptein sabeltann...
ToWalk :+1:  takker for god info.

Det som går inn på oljefondet burde i sin helhet pløyd tilbake til landets innbyggere. Jeg antar det ikke skjer bare gjennom strømstøtta? men hva vet jeg ;D

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 27. juli 2024, klokken 13:03
SitatHar og tatt med Oljefondet, siden vi betaler nesten 1 krone i avgifter, strøm, nettleie i NO2 nå midt på sommeren, mens kostnaden er vel 12 øre eller noe sånt.... Over 3,3 millioner per innbygger. Snart kan vi vel "ta det rolig de neste hundre år", ref kaptein sabeltann...

Det som går inn på oljefondet burde i sin helhet pløyd tilbake til landets innbyggere. Jeg antar det ikke skjer bare gjennom strømstøtta? men hva vet jeg ;D

Nei, halvparten går til strømstøtte, og halvparten går til å kjøpe Tesla-aksjer i Oljefondet.

Electric cars in Norway

Sitat fra: ToWalkOrDrive på søndag 28. juli 2024, klokken 00:26

Nei, halvparten går til strømstøtte, og halvparten går til å kjøpe Tesla-aksjer i Oljefondet.

Se der ja. Bare 50% tilbake til folket. Det burde vært 100% til folket

ToWalkOrDrive

Kult med solcelle-vind-sommer-dager.

72 øre får en betalt ekskl avgifter....

RJK

Den billigste timen ville jeg fått betalt for å lade på felles-anlegget, men det får jeg ikke utnyttet fordi guttungen låner bilen min!

Det er altså inklusive avgifter. Riktignok bare 0,13 kr. Men timen nå ville kostet meg 0,15 kr, og timen minus-pris-timen, ville "loppet" meg for hele 0,10 kr/kWh. Alle timene i ettermiddag havner under krona/kWh.

Akkurat nå koster det meg 012 øre/kWh inkludert nettleie, neste time er -28,11 øre/kWh og timen deretter er -5,4 øre/kWh . Så går den opp til 24,81 øre/kWh inkl. nettleie og påslag, men går ikke over 78,09 øre/kWh i dag!

Uten nettleie, så kommer flere timer på minussiden eller bare så vidt på pluss-siden, så nå går vaskemaskinen på kokevask 90o C.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Ketill Jacobsen

Hvorfor være så opptatt av snøen som falt i fjor? I år har ikke strømstøtten kostet Staten en krone og slik vil det trolig bli også de neste årene! Det vil si en uendelig sørgelig framtid for strømbransjen og strømmeglerne/spekulantene!

ToWalkOrDrive

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 23. juli 2024, klokken 07:14Den siste setningen din er jo akkurat grunnen for nye strømmålere som er oppgraderbare. For å kunne gjøre det så må software oppdateres gjennom levetiden.

Det er og ett argument for å gjøre ting mere modulært som jkirkebo påpeker. Selve strømmålingen er noe som ikke vil endres noe særlig, men kommunikasjon med omverdenen og funksjonalitet vil endres, om du liker det eller ikke.

Jobber med distribuerte software systemer i det daglige, og software er som alt annet, det må oppdateres og vedlikeholdes.
Sitat fra: turfsurf på mandag 22. juli 2024, klokken 22:58
Sitat fra: Counterpointer på mandag 22. juli 2024, klokken 20:38
Sitat fra: turfsurf på mandag 22. juli 2024, klokken 15:22Vel, å slippe å kjøpe ekstrautstyret er jo en god start. Så er det jo stabiliteten og vedlikeholdet av ekstra utstyr.
Så du synes det er en god ide at alle i Norge skal bytte strømmåler så du slipper å kjøpe ekstrautstyr

Tviler litt på holdbarheten av den tankegangen.

Og som sagt tviler jeg enda mer på om det er noe å spare på mer info enn det som kan hentes ut i dag...
HAN og designet der er jo det som virkelig gjør det komplisert å få til automatiserte hjem. Åpne standarder (med Ethernet eller WiFi i bunn), MQTT / REST API / WebSocket,  vil eliminere masser ræl. Åpne, definerte meldinger / APIer vil og gjøre det trivielt å integrere. Det vil kunne gjøre smarte hjem enkelt, ikke noe for spesielt interesserte.

Wow. Da jeg kjøpte Zaptec Go elbillader så kjøpte jeg og Sense-boksen som skal kunne stoppe lading om jeg går for eksempel over 10kW effekt. Jeg måtte da gå inn på strømnett-leverandøren (L-nett (utskilt fra Lyse)), hvor jeg kunne huke av: "åpne opp HAN-porten". Denne fancy strøm-måleren vi har, som har en antenne som sender alle data til L-nett gjennom mobilnettverket....DEN HAR IKKE HAN PORT

Så nå skal L-nett får OneCo til å komme hjem til meg og bytte strømmåleren til en som har en HAN-port kostnadsfritt for meg. Øhhhhh....var ikke så viktig for meg, men.....

Counterpointer

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 30. juli 2024, klokken 12:00
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 23. juli 2024, klokken 07:14Den siste setningen din er jo akkurat grunnen for nye strømmålere som er oppgraderbare. For å kunne gjøre det så må software oppdateres gjennom levetiden.

Det er og ett argument for å gjøre ting mere modulært som jkirkebo påpeker. Selve strømmålingen er noe som ikke vil endres noe særlig, men kommunikasjon med omverdenen og funksjonalitet vil endres, om du liker det eller ikke.

Jobber med distribuerte software systemer i det daglige, og software er som alt annet, det må oppdateres og vedlikeholdes.
Sitat fra: turfsurf på mandag 22. juli 2024, klokken 22:58
Sitat fra: Counterpointer på mandag 22. juli 2024, klokken 20:38
Sitat fra: turfsurf på mandag 22. juli 2024, klokken 15:22Vel, å slippe å kjøpe ekstrautstyret er jo en god start. Så er det jo stabiliteten og vedlikeholdet av ekstra utstyr.
Så du synes det er en god ide at alle i Norge skal bytte strømmåler så du slipper å kjøpe ekstrautstyr

Tviler litt på holdbarheten av den tankegangen.

Og som sagt tviler jeg enda mer på om det er noe å spare på mer info enn det som kan hentes ut i dag...
HAN og designet der er jo det som virkelig gjør det komplisert å få til automatiserte hjem. Åpne standarder (med Ethernet eller WiFi i bunn), MQTT / REST API / WebSocket,  vil eliminere masser ræl. Åpne, definerte meldinger / APIer vil og gjøre det trivielt å integrere. Det vil kunne gjøre smarte hjem enkelt, ikke noe for spesielt interesserte.

Wow. Da jeg kjøpte Zaptec Go elbillader så kjøpte jeg og Sense-boksen som skal kunne stoppe lading om jeg går for eksempel over 10kW effekt. Jeg måtte da gå inn på strømnett-leverandøren (L-nett (utskilt fra Lyse)), hvor jeg kunne huke av: "åpne opp HAN-porten". Denne fancy strøm-måleren vi har, som har en antenne som sender alle data til L-nett gjennom mobilnettverket....DEN HAR IKKE HAN PORT

Så nå skal L-nett får OneCo til å komme hjem til meg og bytte strømmåleren til en som har en HAN-port kostnadsfritt for meg. Øhhhhh....var ikke så viktig for meg, men.....
Det helt korrekte hadde vel da vært at de skifter alle målerne i hele Norge 🙈

At ikke alle ser galskapen i all denne sløsingen er litt rart.

turfsurf

Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 30. juli 2024, klokken 15:25At ikke alle ser galskapen i all denne sløsingen er litt rart.
Hva synes du er akseptabel levetid på andre ting du har da? Skulle gjerne ønske alt jeg hadde holdt i levetide min...

Sånn er bare ikke verden. Og bedre strømmålere er tross alt en investering for å spare investering i nettutbygging og optimalisering av strømforbruk.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA