Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

sjokomelk

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 20. juli 2024, klokken 17:49inkl. forbrukt energi og strømmåling på L2 i IT-nett).
Dette er avhengig av fabrikat på måleren. Kaifa sin måler viser spenning på L1, L2 og L3 og strøm i I1, I2 og I3 på 230V 3-fas IT/TT-nett. Og den rapporterer dette også via HAN-porten.
Det er Aidon og/eller Kamstrup som ikke viser L2/I2.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

RJK

Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 22. juli 2024, klokken 10:01Bare en helt annen ting som jeg har tenkt på:

Det offentlige eier jo mye både innen strømlaging og strømoverføring (nett).
Om sommeren er det jo billigst strøm om dagen (sikkert pga solceller og vind), og dyrest om natten. Så da står forbrukeren overfor tre valg:

Lade/bruke strøm om dagen, når strømmen er billigst, nettleien dyrest, og kapasitetsledd blir høy (over 10 kW f.eks.)

Lade/bruke strøm om natten, når strømmen er dyreste, nettleien billigst og kapasittetsledd blir høy (over 10 kW f.eks. på minst en time)

Lade /bruke strøm akkurat som det passer en, og drite i alt. Da blir kapasitetsledd sannsynligvis under 10 kW, særlig om en stiller ned effekten fra elbilladeren til f.eks. 16 Amper / evt. har en smartplugg som kutter ladingen når en nærmer seg 10 kW.

Så når alt kommer til alt så er det ikke så mye å spare på å flytte forbruket om sommeren. Om vinteren er det sikkert et poeng. Kanskje ikke dette er et problem for nett/strøm/kraft-selskapene om sommeren...? Men da burde de gjerne ikke ha høyere nettleie på dagtid om sommeren?
Må du lade så mye at ikke du klarer å lade ferdig i løpet av natta uten å gå over 10 kW effektgrense? Ville det hjulpet å strekke ut i flere timer for å få ned effekten?

Jeg ville trodd, men det må du nesten regne ut selv ut fra egne tariffer, at sum per time for strømpris + bevegelig del av forbruk nok i de fleste timer er billigere om natten enn om dagen, så lenge prisforskjellen er lav.

Her hos meg er forøvrig strøm billigst på natta, med unntak av noen enkelttimer på dagtid, men som antydet over, pga fastleddets pris per kWh for bevegelig kostnad er lavere om natta, så vil det sjeldent lønne seg å lade på dagtid før differansen på strømprisen overgår besparelsen i fastleddets bevegelige del av prisen.

Men uansett, å gå over 10 kW er nok aller dyrest!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

ToWalkOrDrive

Sitat fra: RJK på mandag 22. juli 2024, klokken 11:32
Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 22. juli 2024, klokken 10:01Bare en helt annen ting som jeg har tenkt på:

Det offentlige eier jo mye både innen strømlaging og strømoverføring (nett).
Om sommeren er det jo billigst strøm om dagen (sikkert pga solceller og vind), og dyrest om natten. Så da står forbrukeren overfor tre valg:

Lade/bruke strøm om dagen, når strømmen er billigst, nettleien dyrest, og kapasitetsledd blir høy (over 10 kW f.eks.)

Lade/bruke strøm om natten, når strømmen er dyreste, nettleien billigst og kapasittetsledd blir høy (over 10 kW f.eks. på minst en time)

Lade /bruke strøm akkurat som det passer en, og drite i alt. Da blir kapasitetsledd sannsynligvis under 10 kW, særlig om en stiller ned effekten fra elbilladeren til f.eks. 16 Amper / evt. har en smartplugg som kutter ladingen når en nærmer seg 10 kW.

Så når alt kommer til alt så er det ikke så mye å spare på å flytte forbruket om sommeren. Om vinteren er det sikkert et poeng. Kanskje ikke dette er et problem for nett/strøm/kraft-selskapene om sommeren...? Men da burde de gjerne ikke ha høyere nettleie på dagtid om sommeren?
Må du lade så mye at ikke du klarer å lade ferdig i løpet av natta uten å gå over 10 kW effektgrense? Ville det hjulpet å strekke ut i flere timer for å få ned effekten?

Jeg ville trodd, men det må du nesten regne ut selv ut fra egne tariffer, at sum per time for strømpris + bevegelig del av forbruk nok i de fleste timer er billigere om natten enn om dagen, så lenge prisforskjellen er lav.

Her hos meg er forøvrig strøm billigst på natta, med unntak av noen enkelttimer på dagtid, men som antydet over, pga fastleddets pris per kWh for bevegelig kostnad er lavere om natta, så vil det sjeldent lønne seg å lade på dagtid før differansen på strømprisen overgår besparelsen i fastleddets bevegelige del av prisen.

Men uansett, å gå over 10 kW er nok aller dyrest!

Wow. Ser at snittprisen i dag for Stavanger/Sandnes er 65% høyere enn den i Oslo, ja, og at Oslo-prisen er ganske flat. Da vil det i hvert fall lønne seg å lade om natten (i Oslo).

Nå har vi kun en lader på to elbiler, så av og til er det jo greit å få ladet litt kjapt når en først lader, men ofte har en hele natten på seg. Skulle vært mulig å justert effekten på laderen på appen (Zaptec Go). Da kunne en ladet kjapt når en måtte, og sakte ellers. Nå suger den jo nesten 7 kW, og da er det ikke langt opp til 10 kW totalt i huset. Blir vel forresten greit når jeg får plugget inn Sense-delen til laderen, som begrenser maks.

Edit: Fant forresten ut at jeg kan gå inn på nettsiden (altså ikke appen) og endre "Høyeste Ladestrøm". Da vil jeg jo faktisk kunne justere det selv og unngå for mange "bøter" :-). Endret nå til 20 Amp (4,6 kW), så nå håper jeg å unngå de ca 4 gangene i måneden jeg går over 10 kW, som gjør at jeg er over i annet kapasitetstrinn.
Tesla Model Y                         2021-

turfsurf

Sitat fra: hELgenen på mandag 22. juli 2024, klokken 09:34Effekten måles hvert 2 sek - så her kan man jo følge godt med og beregne forventet timeforbruk løpende.
Jeg husker ikke helt om det kom ennå nyere krav ifb 15 min avregning - men mulig det kom noen nye krav til målere der.
Effekten er jo ikke problemet, energien er. Og selv om man kan regne ut energien fra effekt, så vil det bli feil ved f.eks strømstans eller en reboot. Slike ting er best beregnet og presentert nærmest mulig kilden, ikke rundt om kring i diverse perifere systemer.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: sjokomelk på mandag 22. juli 2024, klokken 10:40
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 20. juli 2024, klokken 17:49inkl. forbrukt energi og strømmåling på L2 i IT-nett).
Dette er avhengig av fabrikat på måleren. Kaifa sin måler viser spenning på L1, L2 og L3 og strøm i I1, I2 og I3 på 230V 3-fas IT/TT-nett. Og den rapporterer dette også via HAN-porten.
Det er Aidon og/eller Kamstrup som ikke viser L2/I2.
Ja, men problemet er jo at det ikke er ett krav i standarden.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 22. juli 2024, klokken 10:01Det offentlige eier jo mye både innen strømlaging og strømoverføring (nett).

Tja, ingen av mine nettleverandører har differensiert leie natt/dag. Om sommeren bruker bilen i tillegg mindre strøm, så det holder å lade noen timer hver dag. Ikke nå problem å holde seg på lav effekttariff og lav strømpris for vår del. Eneste unntak er hvis man kommer hjem en kveld og skal videre neste dag. Da blir det lading om natten uansett.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: turfsurf på mandag 22. juli 2024, klokken 11:58
Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 22. juli 2024, klokken 10:01Det offentlige eier jo mye både innen strømlaging og strømoverføring (nett).

Tja, ingen av mine nettleverandører har differensiert leie natt/dag. Om sommeren bruker bilen i tillegg mindre strøm, så det holder å lade noen timer hver dag. Ikke nå problem å holde seg på lav effekttariff og lav strømpris for vår del. Eneste unntak er hvis man kommer hjem en kveld og skal videre neste dag. Da blir det lading om natten uansett.

Lnett er ganske store i Rogaland. Der koster det 8 øre mindre i nettleie om natten/helg enn om dagen.
Nå fant jeg ut at jeg kunne gå inn på nettsiden til Zaptec Portal og justere ned effekt selv, så det løser jo det meste for meg (siden jeg nå kan holde meg under 10 kW. Om sommeren ser det ut til at kraftprisen er lavest om dagen, ref bilde over. Så egentlig bør jeg lade mest mulig når prisen på kraft er billigst, siden natt-tariffen kun utgjør 8 øre.
Tesla Model Y                         2021-

Counterpointer

Er det store penger å spare på disse (bittesmå fra min synsvinkel) endringene fra dagens AMS og tilleggsutstyr? Kom gjerne med konkret eksempel.

Høres ikke ut som noe som gjelder for den jevne strømkunde, men sikker superviktige for entusiastene.

Slik det skrives høres det ut som Jkirkebø allerede har disse mulighetene 🤷🏻 jeg tror hELgenen er mer på ballen når det antas at strømleverandørene (både nett og strøm) ønsker høyere tariffer enn snittet i løpet sv en time slik det er nå.

turfsurf

Vel, å slippe å kjøpe ekstrautstyret er jo en god start. Så er det jo stabiliteten og vedlikeholdet av ekstra utstyr.

jkirkebo

Sitat fra: hELgenen på mandag 22. juli 2024, klokken 09:34Effekten måles hvert 2 sek - så her kan man jo følge godt med og beregne forventet timeforbruk løpende.
Jeg husker ikke helt om det kom ennå nyere krav ifb 15 min avregning - men mulig det kom noen nye krav til målere der.

Nettopp. Man får ut effekten, og så må man selv beregne energiforbruket. Jeg har testet den løsningen i Home Assistant og det ble alt for unøyaktig dessverre. Spesielt dårlig fungerer det når man har utstyr som varierer effekten kraftig og ofte, slik som f.eks en indusjonstopp.

Løsningen er å få ut energiforbruket ofte, ikke bare en gang pr. time. Og med logge-løsninger som f.eks Home Assistant fungerte også det veldig dårlig, da energiforbruket overføres noen sekunder etter at timen er ferdig. Dermed havnet all forbruk på feil time i databasen. Med en modbus-kapabel måler i serie med hovedmåleren forsvant alle problemer da den gir ut energiforbruket hvert 10.sekund (samt strøm på L2 i IT-nett).
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Counterpointer

Sitat fra: turfsurf på mandag 22. juli 2024, klokken 15:22Vel, å slippe å kjøpe ekstrautstyret er jo en god start. Så er det jo stabiliteten og vedlikeholdet av ekstra utstyr.
Så du synes det er en god ide at alle i Norge skal bytte strømmåler så du slipper å kjøpe ekstrautstyr 🧐

Tviler litt på holdbarheten av den tankegangen.

Og som sagt tviler jeg enda mer på om det er noe å spare på mer info enn det som kan hentes ut i dag...

jkirkebo

Sitat fra: Counterpointer på mandag 22. juli 2024, klokken 20:38
Sitat fra: turfsurf på mandag 22. juli 2024, klokken 15:22Vel, å slippe å kjøpe ekstrautstyret er jo en god start. Så er det jo stabiliteten og vedlikeholdet av ekstra utstyr.
Så du synes det er en god ide at alle i Norge skal bytte strømmåler så du slipper å kjøpe ekstrautstyr 🧐

Og som sagt tviler jeg enda mer på om det er noe å spare på mer info enn det som kan hentes ut i dag...

Det er mye å hente på mange områder ved å bytte dagens målere. For eksempel bør de ha ethernet og wifi-tilkobling som kan brukes til å kommunisere med netteier (i tillegg til lokalt). Da slipper vi alle klagene fra de "el-følsomme, de kan bare legge kabel til sikringsskapet om de vil slippe de trådløse signalene. Dagens trådløse løsning blir da bare en backup for de målerne som ikke har internett-tilkobling.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

turfsurf

Sitat fra: Counterpointer på mandag 22. juli 2024, klokken 20:38
Så du synes det er en god ide at alle i Norge skal bytte strømmåler så du slipper å kjøpe ekstrautstyr

HAN og designet der er jo det som virkelig gjør det komplisert å få til automatiserte hjem. Åpne standarder (med Ethernet eller WiFi i bunn), MQTT / REST API / WebSocket,  vil eliminere masser ræl. Åpne, definerte meldinger / APIer vil og gjøre det trivielt å integrere. Det vil kunne gjøre smarte hjem enkelt, ikke noe for spesielt interesserte.

Counterpointer

Sorry.

De argumentene holder virkelig ikke.

De som driver med smarte hjem bruker de fleste Home Assistant som definitivt er avansert og de har bøtter og lass med utstyr.

El følsomme..........  🤪 ta med «flat earthere» og «øgle konspiratorikere» også!

Jeg skjønner at det er argumenter, men de er for veldig små grupper.

Hadde strømmåleren blitt en enhet som virkelig var smart så kunne den satt automatiske grenser for makstrekk og skrudd av og på varmtvann osv ved lav/høy strømpris som default, slik at alle/et stort antall, kunne spare automatisk og så kunne det vært tweake muligheter for nerdene. DA kunne det vært ett poeng

turfsurf

Den siste setningen din er jo akkurat grunnen for nye strømmålere som er oppgraderbare. For å kunne gjøre det så må software oppdateres gjennom levetiden.

Det er og ett argument for å gjøre ting mere modulært som jkirkebo påpeker. Selve strømmålingen er noe som ikke vil endres noe særlig, men kommunikasjon med omverdenen og funksjonalitet vil endres, om du liker det eller ikke.

Jobber med distribuerte software systemer i det daglige, og software er som alt annet, det må oppdateres og vedlikeholdes.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA