Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fre 16. jul 2021, kl. 13:06

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

Sitat fra: Counterpointer på lør 06. apr 2024, kl. 15:19
Sitat fra: RJK på lør 06. apr 2024, kl. 13:52Og, ja jeg er enig i at vi er i ferd med (og kanskje har gått for langt allerede) med å rasere for vårt eget næringsliv.
»Problemet» er at det er bare er deler av næringslivet som kveles sakte, andre deler går så det griner.
Den svake krona gjør jo underverker for lakseeksporten f.eks., reiselivet har jo også kraftig oppsving siden det er blitt 20 til 50 prosent billigere i Norge.
På lengre sikt ser det ikke så lyst ut, men det er ingen politikere som ser lengre frem enn til neste valg 🤷🏻
Counter...de fleste deler av næringslivet går så det griner ;D det sier hvertfall den ene parten i den pågående lønnsforhandlingene - der det trolig blir streik snart

#frontfag
om streiken :o  https://e24.no/naeringsliv/i/mQ7EVp/mot-innspurt-i-loennsoppgjoeret-fare-for-streik-fra-midnatt

Electric cars in Norway

Nå snakker vi fugl :+1: gratis strøm, men leia må vi betale for. Overskudd av strøm nedover i eu, bra for oss men jeg vil ikke inn i eu av den grunn assa ;D

https://e24.no/energi-og-klima/i/P46LQ0/aatte-timer-med-gratis-stroem-soendag

Kopi:

Peker på sol i Sør-Europa

– Hvorfor er prisene i minus søndag?

– Det begynner helt nede i Spania og Frankrike. De har lave priser med overskudd av både vind og sol. Midt på dagen får du ganske høy solinnstråling, sier Lilleholt.

– Samtidig har du overskuddsproduksjon i Nord-Tyskland, og det er ikke kapasitet til å sende all kraften sørover, og da presser de så mye de kan inn i det nordiske systemet. Hvis vind og sol og uregulert vannkraft da er nok til å dekke forbruket i Norden så senker det prisene mye, sier han.

– Så for en gangs skyld er det bra med utenlandskabler?

– Dette har vi sett ofte, men det er sjelden det begynner så tidlig som i mars og april. Men det bygges mye sol, og på fine dager hvor det også er mye vind, så produseres det mye kraft. Med begrensede forbindelser sørover i Tyskland og Nederland, så kommer det mye kraft vår vei, sier han.

– Dette er fremtiden, det blir mer svingninger og likere priser på tvers av Europa. Det vil nok ikke bli massiv eksport fra Norge hele tiden, men perioder der vi får mye inn og perioder der det går mye ut. Fordelen med det norske systemet er at det kan lagre vann i perioder når det kommer inn mye kraft, sier Lilleholt.

RJK

Nettleia er jo aleine høyere enn hva man tidligere betalte for strøm og nettleie, så prisen i 0,- kr, er fremdeles dyr for oss.

Må ha negativ pris i 2-sifret antall øre før vi nærmer oss hva "gratis" strøm kostet oss i fjor.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

hELgenen

Sitat fra: RJK på lør 06. apr 2024, kl. 19:54Nettleia er jo aleine høyere enn hva man tidligere betalte for strøm og nettleie, så prisen i 0,- kr, er fremdeles dyr for oss.

Må ha negativ pris i 2-sifret antall øre før vi nærmer oss hva "gratis" strøm kostet oss i fjor.

Nettleien varierer en del i landet, men gratis strøm får vi i vårt område ikke før vi nærmer oss ett sted rundt 70 øre.  Ganske så typisk også at når vi ikke trenger strømmen - da blir det billig.
Slik er det jo dessverre for oss i Norden. Når forbruket går opp pga. varme på kontinentet så holdes prisene nede. Men nå kulden kommer til vinteren - så går prisen til himmels her i Norden. Og så skal man jo betale for faktisk forbruk multiplisert med sesongens høyeste pris. Begge leddene makses ut på vinteren når vi trenger kraften, mens nede på kontinentet har man en annen årsprofil som er mer formålstjenelig med prisutviklingen. Det kan selvfølgelig komme høye priser på sommeren også - men dette er unntaksvis i tørrår.  Tror aldri noen innbyggere i Norge lenger vil være fornøyd med måten kraftprisene slår inn - men det bryr stort sett ikke styrende politikere seg om dessverre......

RJK

Sitat fra: hELgenen på lør 06. apr 2024, kl. 20:08
Sitat fra: RJK på lør 06. apr 2024, kl. 19:54Nettleia er jo aleine høyere enn hva man tidligere betalte for strøm og nettleie, så prisen i 0,- kr, er fremdeles dyr for oss.

Nettleien varierer en del i landet, men gratis strøm får vi i vårt område ikke før vi nærmer oss ett sted rundt 70 øre.  Ganske så typisk også at når vi ikke trenger strømmen - da blir det billig.
Slik er det jo dessverre for oss i Norden. Når forbruket går opp pga. varme på kontinentet så holdes prisene nede. Men nå kulden kommer til vinteren - så går prisen til himmels her i Norden. Og så skal man jo betale for faktisk forbruk multiplisert med sesongens høyeste pris. Begge leddene makses ut på vinteren når vi trenger kraften, mens nede på kontinentet har man en annen årsprofil som er mer formålstjenelig med prisutviklingen. Det kan selvfølgelig komme høye priser på sommeren også - men dette er unntaksvis i tørrår.  Tror aldri noen innbyggere i Norge lenger vil være fornøyd med måten kraftprisene slår inn - men det bryr stort sett ikke styrende politikere seg om dessverre......

Nå presiserte jeg på " Må ha negativ pris i 2-sifret antall øre før vi nærmer oss hva "gratis" strøm kostet oss i fjor." ;)

Ja, for at strømmen skal bli gratis når man fokuserer på hele den bevegelige delen av nettleien. For min del tilsier det negativ pris på 32,90 + 3,0 øre på dagtid og 32,09 + 3,0 øre for helg og natt, hvorav de 3 ørene er påslaget jeg betaler hos GE.

Da har jeg ikke beregnet hva de 120,- kronene i fastleddet utgjør per kWh, men med ca 240 kWh per måned, må jeg da ha -50 øre til per kWh før jeg har en time gratis strøm.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Electric cars in Norway

hEl....å hvilken stein har du sovet under da det siste året? ;D

Her har vi en Ap/sp regj som har i samarbeid med stortingsflertallet forhandlet frem en strøm støtte som skal vare til 25! De gjør med andre ord så godt de kan. Men ja det kan bli bedre. Men ikke hvis det blir blå blå regjering i neste stortingsperiode. Da er det bare fiffen og de med myyyyyye pæng som skal få det bedre. Ikke oss "vanlige" folk i gatene. Det trur eg.

#lørdagshumor_sove_under_steiner

Gazer75

Nettleige per kWh varierer enormt. Her er nokre eksempel.
Per kWh dagtid (06-22) frå 1. april:
  • Elvia 48,25
  • Glitre Nett 50,75
  • Norgesnett 37,81
  • BKK 59,25
  • Lede 49,03
  • Lyse 52,39

Var litt dårleg info for ein del nettselskap så eg orka ikkje rekne ut. Nokon visar total pris med alle avgifter, for andre var det svært uklart om MVA var med og eventuelt forbruksavgift osv.
2020 e-Golf (2023-)

Counterpointer

Det er så utrolig «fake news» (bokstavelig) å slå opp at det blir noen timer lav strømpris i helga.
So what, det betyr null og niks. Men fir de som vil ha høy strømpris brukes dette for å argumentere for større importkapasitet (de sier jo ikke at eksportkapasiteten som koster oss penger).

Electric cars in Norway

Sitat fra: Counterpointer på lør 06. apr 2024, kl. 20:47Det er så utrolig «fake news» (bokstavelig) å slå opp at det blir noen timer lav strømpris i helga.

Counter... Håper du ikke er så hard på julebrusen nå på lørdagskvelden som meg ;D men tenk om det i tillegg til de faste kostnadene også hadde vært en strømpris på la oss si 5kr da...du ser mitt poeng?

Counterpointer

Sitat fra: Electric cars in Norway på lør 06. apr 2024, kl. 21:10
Sitat fra: Counterpointer på lør 06. apr 2024, kl. 20:47Det er så utrolig «fake news» (bokstavelig) å slå opp at det blir noen timer lav strømpris i helga.

Counter... Håper du ikke er så hard på julebrusen nå på lørdagskvelden som meg ;D men tenk om det i tillegg til de faste kostnadene også hadde vært en strømpris på la oss si 5kr da...du ser mitt poeng?
Nei jeg drikker ikke, om mange ganger skjønner jeg ikke hvordan du tenker.

Det å tenke at det er lureri når de slår opp at en sparer noen øre, når det koster tusenvis av kroner, da hjelper det ikke å tenke at en kunne betalt enda mer.
Det er en selvplagertankegang som har alt for mye offermentalitet og selvskadingspotensiale til at jeg ville sett på det som noen trøst.

Electric cars in Norway

SitatNei jeg drikker ikke, om mange ganger skjønner jeg ikke hvordan du tenker.
Counter... :+1:  it's just for fun, no hard feelings hi hi
#skikkelig_bad_ingelishcc

Du har jo som vanlig helt rett i så mange av dine synspunkter og jeg gikk inn å leste kommentarene på den nettavisen nyheten jeg lenket til under. Veldig mange av de kommentarene støtter jo det du skriver men jeg prøver bare å vise det store bildet og det er jo at det kunne vært myyyye verre nå dersom feks en eller annen ny sort svane dukket opp as we speak aka gassledninger som kuttes, terror på strøm infrastruktur i EU osv - da ville vi jo nå hatt enda høyere strømpriser hele tiden og ikke null (0) pris på bare strømmen i dag. Men jeg ser at det er probl logisk å få med seg dette bildet jeg tegner og jeg er ingen stor maler heller ;D

Electric cars in Norway

Ser Motvind virkelig kjører mediashow nå om dagen og pumper ut nye YT videos (se bilde jeg legger ved) med han Grøtta Grav, bra det hvis det de sier er sant - men hvis det er fake news så bør de få høre det.

Liker ikke juging om energiområdet for det er alt for viktig for så mange som sliter med å betale de høye strømprisene. Mn jeg liker alle organisasjoner som er med å setter fokus på dette med Norges energi utfordringe på en eller annen måte. Det er jo den eneste måte vi kan utvikle Norge i riktig retning.

Mens svenskene de snuser ;D  på kjernekraft sporet (og jeg ser den ja)

Men hva skal vi i Norge gjøre da?

Så på Lykkeland her om dagen i reprise og tenk om de ikke hadde valgt at Norge selv skulle ha eierkontrollen på sokkelen vår da! Da hadde Norge i dag, trolig vært et lite fylke i Sverige  ;D for ikke har vi hatt noe annet som vi kunne laget oljefondet vårt av som jo er laget på olje&gassen vår

neida..

joda..

Eller kanskje vi må se til svenskene som nå kjører på kjernekraft vurderinger se bilde og lenke

Kopi:

Regjeringen i Sverige vil nær doble kraftproduksjonen frem til 2045 av hensyn til det grønne skiftet, ifølge en ny plan. Kjernekraft blir sentralt for å sikre stabil kraftforsyning.

og videre:

«Sveriges konkurransekraft og velferd bygger på tilgang til fossilfri energi til konkurransedyktige priser», skriver regjeringen i en fersk proposisjon om Sveriges langsiktige energipolitikk, som de tre regjeringspartiene nå er blitt enige med Sverigedemokraterna om.

Landet trenger ifølge regjeringen store mengder kraft for å kunne nå målet om å bli klimanøytralt innen 2045.

– Sverige ser behov for å planlegge for å kunne møte et strømbehov på minst 300 terawattimer (TWh) i år 2045, sier energi- og næringsminister Ebba Busch på
en pressekonferanse tirsdag.

Svenskene hadde i fjor et forbruk på rundt 135 TWh og en kraftproduksjon på 165 TWh. Dette er omtrent på linje med Norges produksjon og forbruk av strøm.

I proposisjonen har kjernekraft fått en viktig rolle, sammen med fortsatt utbygging av sol- og vindkraft.
Planene skal følges opp gjennom kontrollstasjoner for årene 2030, 2035, 2040 og 2045, sier regjeringen.

https://e24.no/energi-og-klima/i/wAMV0P/sverige-legger-frem-heftige-kraftplaner?fbclid=IwAR33v3BazaNg78KuuSJp1y5VuIIBe4h1DvRsY1T8mpMAKKGRS8cqPt7AKd0_aem_AaMzXgWt6_mB5uRgAzCe7pSxB71Oqvy9RNMEfS0YIoFMLyChEpeZmZkdd8Tc9KdbRn8_90uW71B0jCLiOEGb18in

Her er alle Motvind videos og se bilde også
https://www.youtube.com/@motvindnorge267/videos

#jeg_er_ikke_medl_i_motvind_heller

hELgenen

Sitat fra: Electric cars in Norway på søn 07. apr 2024, kl. 08:45Ser Motvind virkelig kjører mediashow nå om dagen og pumper ut nye YT videos (se bilde jeg legger ved) med han Grøtta Grav, bra det hvis det de sier er sant - men hvis det er fake news så bør de få høre det.

Liker ikke juging om energiområdet for det er alt for viktig for så mange som sliter med å betale de høye strømprisene. Mn jeg liker alle organisasjoner som er med å setter fokus på dette med Norges energi utfordringe på en eller annen måte. Det er jo den eneste måte vi kan utvikle Norge i riktig retning.

Mens svenskene de snuser ;D  på kjernekraft sporet (og jeg ser den ja)

Men hva skal vi i Norge gjøre da?

Så på Lykkeland her om dagen i reprise og tenk om de ikke hadde valgt at Norge selv skulle ha eierkontrollen på sokkelen vår da! Da hadde Norge i dag, trolig vært et lite fylke i Sverige  ;D for ikke har vi hatt noe annet som vi kunne laget oljefondet vårt av som jo er laget på olje&gassen vår

neida..

joda..

Eller kanskje vi må se til svenskene som nå kjører på kjernekraft vurderinger se bilde og lenke

Kopi:

Regjeringen i Sverige vil nær doble kraftproduksjonen frem til 2045 av hensyn til det grønne skiftet, ifølge en ny plan. Kjernekraft blir sentralt for å sikre stabil kraftforsyning.

og videre:

«Sveriges konkurransekraft og velferd bygger på tilgang til fossilfri energi til konkurransedyktige priser», skriver regjeringen i en fersk proposisjon om Sveriges langsiktige energipolitikk, som de tre regjeringspartiene nå er blitt enige med Sverigedemokraterna om.

Landet trenger ifølge regjeringen store mengder kraft for å kunne nå målet om å bli klimanøytralt innen 2045.

– Sverige ser behov for å planlegge for å kunne møte et strømbehov på minst 300 terawattimer (TWh) i år 2045, sier energi- og næringsminister Ebba Busch på
en pressekonferanse tirsdag.

Svenskene hadde i fjor et forbruk på rundt 135 TWh og en kraftproduksjon på 165 TWh. Dette er omtrent på linje med Norges produksjon og forbruk av strøm.

I proposisjonen har kjernekraft fått en viktig rolle, sammen med fortsatt utbygging av sol- og vindkraft.
Planene skal følges opp gjennom kontrollstasjoner for årene 2030, 2035, 2040 og 2045, sier regjeringen.

https://e24.no/energi-og-klima/i/wAMV0P/sverige-legger-frem-heftige-kraftplaner?fbclid=IwAR33v3BazaNg78KuuSJp1y5VuIIBe4h1DvRsY1T8mpMAKKGRS8cqPt7AKd0_aem_AaMzXgWt6_mB5uRgAzCe7pSxB71Oqvy9RNMEfS0YIoFMLyChEpeZmZkdd8Tc9KdbRn8_90uW71B0jCLiOEGb18in

Her er alle Motvind videos og se bilde også
https://www.youtube.com/@motvindnorge267/videos

#jeg_er_ikke_medl_i_motvind_heller

Er heller ikke med i Motvind Norge, men jeg arbeider med å implementere mange av dagens EU bestemmelser i praksis. Altså tilpasse rutiner,prosesser og verktøy slik at de samsvarer med EU regulativer som er gjeldende.  Mao. må jeg orientere meg om alle detaljene for å sikre at de grep vi gjør i vår bedrift tilfredstiller alle EU regulativ. Jeg har lang, svært lang fartstid i bransjen. Jeg var med i starten da kraftmarkedet ble liberalistert og vi fikk den nordiske Elbørsen. Jeg har vært med å definere og implementere metoder for datautveksling samt arbeidsprosser som krafbransjen må forholde seg til i dag. Og jeg kan med hånden på hjertet si at det som EU dytter på oss i dag ikke vil gi en bedre og sikrere kraftforsyning. Den blir, slik jeg ser det, dyrere,dårligere og mindre oversiktlig! Jeg kan overhodet ikke se at det EU vil gjennomføre vil tjene Norge eller norges innbyggere. Jeg er helt overbevist om at vi får mindre natur, større sansynlighet for feil og dyrere kraft fremover. Større sansynlighet for feil skyldes kompleksisteten, MTU (tidsoppløsningen) og økende andel uregulerbar produksjon i systemet. Bransjen er f.eks allerede påvirket av automatisert day trading (machine learning botter) der man tar spekulative fysiske posisjoner med f.eks forvetningsverdien på vind. Det har dukket opp rene trading selskaper,  f eks :

https://en.wikipedia.org/wiki/Danske_Commodities. De har altså ingen egen fysisk produksjon men forvalter produksjonen for mange små der man tar posisjoner, spekulerer og i enkelte tilfeller også manipulerer markedet.

Manipulasjon er selvfølgelihg ulovlig, men det er jo i praksis en katt og mus lek og der pengene yngler så trekker man også til seg gribbene :

https://energiwatch.no/nyheter/politikk_marked/article15631723.ece

EU VIL ha det slik. Nå i disse dager så arbeider man med å implementere et EU regulativ som skiller rollene mellom såkalte BSP og BRP - der BRP er det vi normalt ville kalt et vanlig kraftselskap, mens BSP er et service selskap som f.eks håndterer systemtjenester og tilbyr dette  til TSO'ene (Statnett, SVK,FINGRID OSV). Videre skal man ned på 15 minutt oppløsning - noe er allerede flyttet over til 15 min - andre områder er på gang. EU sitt svar på mer fornybart i systemet er blant annet å gjøre det mer finoppløselig og definere en masse nye krav  og roller - hvilket øker kompleksisteten og dermed også sansynligheten for nye utfordringer og i ytterste konsekvens flere feil. Og hver gang det dukker opp et problem så løser EU det ved å opprette nye markedsplasser eller øke maks pris grensene i markedet. F.eks skal man snart åpne for 3 nye auksjoner på kraftbørsen i motsetning til i dag hvor vi har en daglig auksjon og ett løpende marked (XBID) for intradag handel. Videre har EU dyttet på oss nye produketer som skal omsettes slik at TSO'ene skal kunne håndtere mer ikke regulerbar produksjon. F.eks har man gått fra det som en gang ble omtalt som regulerstyrke til 3 ulike produkter : FCR-N,FCR-D OPP, FCR-D NED. Og FCR-N planlegger man å splitte i to innen 2030 slik at man også får FCR-N Ned og FCR-N Opp på samme måte som FCR-D produktet er splittet i en opp og ned. Og man har etablert nye fysiske opsjons markeder for regulerkraft der man selger produkter som mFRR CM opp og mFRR CM ned. Og man har markeder for sekundærreserver som aFRR. osv osv..

Alt dette trekker til seg nye aktører som vil tjene en slant :

https://www.europower.no/kraftmarked/vil-apne-milliardmarked-for-sma-og-mellomstore-bedrifter/2-1-1515978

Og hvem som betaler sluttregningen burde ikke være en hemmelighet - det er først og fremst sluttkundene. Industrikundene kan faktisk også tjene penger her - men i sum så er det jo en utgift som dyttes over på sluttkundene. Så da har vi en situasjon der sluttkundene vil se stadig mer volatile priser i takt med behovet slik at den vektede snittprisen man betaler går opp. Industrikunder klarer som regel å skaffe seg gode kraftavtaler samt at de også kan tjene på kraftavtalene ved å regulere ned eget forbruk og selge dette enten på børs og/eller som en tjeneste til f.eks Statnett - som da i praksis dytter regningen ned på nettleien til deg og meg.

Uansett - sett fra innsiden så ruller det inn nye og mye inntekter på nye produkter for kraftbransjen - enten du sitter som produsent eller er en industrikunde med en billig kraftavtale og kanskje god evne til å regulere eget forbruk. De som må betale sluttregningen vil være sluttbrukere. Og når du skal ta deg en søndagstur i ditt distrikt så kan du også oppleve at den naturen du oppsøkte for å lade opp ditt eget batteri - det er borte og erstattet av en vindpark.

Et politisk parti jeg ikke stemmer på kom jo med en betegnelse som ble kalt snikislamisering. Jeg vet ikke hvor godt dette beskrev samfunnsutviklingen, men at vi er midt oppe i en snikkonvertering av kraftbransjen i EU vennlig retning kan jeg stå inne for.

Counterpointer

Sitat fra: hELgenen på søn 07. apr 2024, kl. 10:18Er heller ikke med i Motvind Norge, men jeg arbeider med å implementere mange av dagens EU bestemmelser i praksis. Altså tilpasse rutiner,prosesser og verktøy slik at de samsvarer med EU regulativer som er gjeldende.  Mao. må jeg orientere meg om alle detaljene for å sikre at de grep vi gjør i vår bedrift tilfredstiller alle EU regulativ. Jeg har lang, svært lang fartstid i bransjen. Jeg var med i starten da kraftmarkedet ble liberalistert og vi fikk den nordiske Elbørsen. Jeg har vært med å definere og implementere metoder for datautveksling samt arbeidsprosser som krafbransjen må forholde seg til i dag. Og jeg kan med hånden på hjertet si at det som EU dytter på oss i dag ikke vil gi en bedre og sikrere kraftforsyning. Den blir, slik jeg ser det, dyrere,dårligere og mindre oversiktlig! Jeg kan overhodet ikke se at det EU vil gjennomføre vil tjene Norge eller norges innbyggere. Jeg er helt overbevist om at vi får mindre natur, større sansynlighet for feil og dyrere kraft fremover. Større sansynlighet for feil skyldes kompleksisteten, MTU (tidsoppløsningen) og økende andel uregulerbar produksjon i systemet. Bransjen er f.eks allerede påvirket av automatisert day trading (machine learning botter) der man tar spekulative fysiske posisjoner med f.eks forvetningsverdien på vind. Det har dukket opp rene trading selskaper,  f eks :

https://en.wikipedia.org/wiki/Danske_Commodities. De har altså ingen egen fysisk produksjon men forvalter produksjonen for mange små der man tar posisjoner, spekulerer og i enkelte tilfeller også manipulerer markedet.

Manipulasjon er selvfølgelihg ulovlig, men det er jo i praksis en katt og mus lek og der pengene yngler så trekker man også til seg gribbene :

https://energiwatch.no/nyheter/politikk_marked/article15631723.ece

EU VIL ha det slik. Nå i disse dager så arbeider man med å implementere et EU regulativ som skiller rollene mellom såkalte BSP og BRP - der BRP er det vi normalt ville kalt et vanlig kraftselskap, mens BSP er et service selskap som f.eks håndterer systemtjenester og tilbyr dette  til TSO'ene (Statnett, SVK,FINGRID OSV). Videre skal man ned på 15 minutt oppløsning - noe er allerede flyttet over til 15 min - andre områder er på gang. EU sitt svar på mer fornybart i systemet er blant annet å gjøre det mer finoppløselig og definere en masse nye krav  og roller - hvilket øker kompleksisteten og dermed også sansynligheten for nye utfordringer og i ytterste konsekvens flere feil. Og hver gang det dukker opp et problem så løser EU det ved å opprette nye markedsplasser eller øke maks pris grensene i markedet. F.eks skal man snart åpne for 3 nye auksjoner på kraftbørsen i motsetning til i dag hvor vi har en daglig auksjon og ett løpende marked (XBID) for intradag handel. Videre har EU dyttet på oss nye produketer som skal omsettes slik at TSO'ene skal kunne håndtere mer ikke regulerbar produksjon. F.eks har man gått fra det som en gang ble omtalt som regulerstyrke til 3 ulike produkter : FCR-N,FCR-D OPP, FCR-D NED. Og FCR-N planlegger man å splitte i to innen 2030 slik at man også får FCR-N Ned og FCR-N Opp på samme måte som FCR-D produktet er splittet i en opp og ned. Og man har etablert nye fysiske opsjons markeder for regulerkraft der man selger produkter som mFRR CM opp og mFRR CM ned. Og man har markeder for sekundærreserver som aFRR. osv osv..

Alt dette trekker til seg nye aktører som vil tjene en slant :

https://www.europower.no/kraftmarked/vil-apne-milliardmarked-for-sma-og-mellomstore-bedrifter/2-1-1515978

Og hvem som betaler sluttregningen burde ikke være en hemmelighet - det er først og fremst sluttkundene. Industrikundene kan faktisk også tjene penger her - men i sum så er det jo en utgift som dyttes over på sluttkundene. Så da har vi en situasjon der sluttkundene vil se stadig mer volatile priser i takt med behovet slik at den vektede snittprisen man betaler går opp. Industrikunder klarer som regel å skaffe seg gode kraftavtaler samt at de også kan tjene på kraftavtalene ved å regulere ned eget forbruk og selge dette enten på børs og/eller som en tjeneste til f.eks Statnett - som da i praksis dytter regningen ned på nettleien til deg og meg.

Uansett - sett fra innsiden så ruller det inn nye og mye inntekter på nye produkter for kraftbransjen - enten du sitter som produsent eller er en industrikunde med en billig kraftavtale og kanskje god evne til å regulere eget forbruk. De som må betale sluttregningen vil være sluttbrukere. Og når du skal ta deg en søndagstur i ditt distrikt så kan du også oppleve at den naturen du oppsøkte for å lade opp ditt eget batteri - det er borte og erstattet av en vindpark.

Et politisk parti jeg ikke stemmer på kom jo med en betegnelse som ble kalt snikislamisering. Jeg vet ikke hvor godt dette beskrev samfunnsutviklingen, men at vi er midt oppe i en snikkonvertering av kraftbransjen i EU vennlig retning kan jeg stå inne for.
Dette er en beskrivelse jeg tenker er ekstremt viktig og treffende. Aasland,Støre spesielt men og alle andre på Stortinget burde måtte lese dette om igjen og om igjen til de faktisk forsto det.

Så burde vi hatt en folkeavstemning om det skal være et strømsystem hvor de svakeste gruppene, skal finansiere tradere og bedrifter som kan handle på den finansielle strømbørsen.

Vi har mange børser (aksjer, fond, valuta, varer), men der er det ikke obligatorisk å måtte være med å betale for fortjenesten, du kan selv velge å ikke delta. Når det gjelder strøm er det ikke mulig å unngå. Når da store deler av produksjonssystemet i stor grad er offentlig eid blir det enda skjevere.

I tillegg er vi påtvunget AMS målere som ikke har gitt oss billigere strøm slik de skulle og en nettleie som bare øker og øker uten at det gir noe spareintensiv, som det burde gjort.

Vi kunne også godt ha hatt en folkeavstemning om hvor mye natur som skal bygges ned på nasjonalt nivå og det måtte faktisk overkjørt de kommunale vedtakene som i alt for stor grad er kortsiktige og ikke tar inn helheten.

I Nytt på nytt kom det en morsom og treffende replikkveksling om naturvern som jeg synes er illustrerende. Landbruksministeren som vil bygge ned mer natur sier 98,5% av Norge er ikke bygget ned, da svarer programleder at landbruksministeren har 97,5% dna felles med en apekatt også, men det er likevel en viktig forskjell.

turfsurf

Sitat fra: Counterpointer på søn 07. apr 2024, kl. 12:03I Nytt på nytt kom det en morsom og treffende replikkveksling om naturvern som jeg synes er illustrerende. Landbruksministeren som vil bygge ned mer natur sier 98,5% av Norge er ikke bygget ned, da svarer programleder at landbruksministeren har 97,5% dna felles med en apekatt også, men det er likevel en viktig forskjell.
Ja, det var ett skikkelig gullkorn. Men når det gjelder landbruksministeren så er det vel mere 99,999% felles DNA med en apekatt...
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA