Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fre 16. jul 2021, kl. 13:06

« forrige - neste »

arthur

Sitat fra: ToWalkOrDrive på ons 10. jan 2024, kl. 19:58
Sitat fra: arthur på ons 10. jan 2024, kl. 18:54Litt komisk å se at man nærmest skal hudflette og idioterklæres bare fordi man nevner at strømmen går faktisk to veier, både til, og fra andre land. Nå er det jo kaldt for tiden så åpenbart sitter nisseluen langt nedover både ører og nesetippen.  :+1:

Jeg mente ikke å idioterklære deg. Jeg bare lurte oppriktig hva poenget ditt var, noe jeg ikke har fått svar på.

Hver dag både importeres det og eksporteres det fra og til alle landene rundt oss. Når vi har gigantiske magasiner så har Hydro / Statkraft / Lyse osv mulighet til å knipe igjen,
Sitat fra: arthur på ons 10. jan 2024, kl. 18:54Litt komisk å se at man nærmest skal hudflette og idioterklæres bare fordi man nevner at strømmen går faktisk to veier, både til, og fra andre land. Nå er det jo kaldt for tiden så åpenbart sitter nisseluen langt nedover både ører og nesetippen.  :+1:
Sitat fra: arthur link=msg=1126097
quote author=arthur link=msg=1126097 date=1704909287]
Litt komisk å se at man nærmest skal hudflette og idioterklæres bare fordi man nevner at strømmen går faktisk to veier, både til, og fra andre land. Nå er det jo kaldt for tiden så åpenbart sitter nisseluen langt nedover både ører og nesetippen.  :+1:

Jeg spurte bare hva poenget ditt var.

At vi også har en viss glede av disse kablene siden vi uten dem ikke hadde kunnet importere kraft hvilket vi da beviselig gjør selv midt på vinteren når det er kaldt her.

Ketill Jacobsen

Sitat fra: arthur på tor 11. jan 2024, kl. 09:02At vi også har en viss glede av disse kablene siden vi uten dem ikke hadde kunnet importere kraft hvilket vi da beviselig gjør selv midt på vinteren når det er kaldt her.

Synes nok du kunne ha kommet med noe mer opplysende og intelligent kommentarer! For det første har ikke de nye kablene til UK og Tyskland noe med forsyningssikkerhet å gjøre (vi har massevis av nok kabler ellers). For det andre er de ikke sagt at import til enhver tid sier noe om at vi ikke selv har nok strøm. For det tredje avviser jeg ikke på noen måte at vi fortsatt skal kunne både importere og eksportere strøm.

I det lange løp vil både Norge og EU og UK være best tjent med stabile og lave priser på strøm. Det dysfunksjonelle systemet gjør nå i tillegg til hopp og sprettpriser, at utbygging av ny strøm er på et lavnivå over hele området (EU, UK og Norge) fordi prisene er så uforutsigbare på sikt. Tilbyderne forlanger en høy pris pga usikkerheten og statene kan ikke akseptere slike høye priser. Dermed står står videre utbygging i stå i en situasjon der intens utbygging er viktigere enn noensinne sett i et klimaperspektiv der vi står over for utstrakt elektrifisering.

EU, UK og Norge kastet bort mer enn 7.000 milliarder strøm og energistsøtte over vel et år fra september 2021. Om vi ikke hadde hatt det dysfunksjonelle markedssystemet, kunne området brukt alle disse pengene til vind og solkraft. Det ville gitt en økt produksjonskapasitet på 700 GW vindkraft. En slik vindkraftkapasitet vil gi ca 2750 TWh per år som er ca 81% av områdets (EU, UK og Norge) samlede strømproduksjon.

arthur

Sitat fra: Ketill Jacobsen på tor 11. jan 2024, kl. 12:32
Sitat fra: arthur på tor 11. jan 2024, kl. 09:02At vi også har en viss glede av disse kablene siden vi uten dem ikke hadde kunnet importere kraft hvilket vi da beviselig gjør selv midt på vinteren når det er kaldt her.

Synes nok du kunne ha kommet med noe mer opplysende og intelligent kommentarer!

Beklager at jeg ikke er like smart som deg.

Ketill Jacobsen

Sitat fra: arthur på tor 11. jan 2024, kl. 18:37Beklager at jeg ikke er like smart som deg.

Jeg har ikke sagt et ord om din intelligens, bare karakterisert ditt innlegg ("At vi også har en viss glede av disse kablene siden vi uten dem ikke hadde kunnet importere kraft hvilket vi da beviselig gjør selv midt på vinteren når det er kaldt her").

Electric cars in Norway

Sitat fra: Counterpointer på ons 10. jan 2024, kl. 19:57@hELgenen m.fl

Det er bare bortkastet å ta baiting og trolling alvorlig.

Det er jo soleklart at det er bare for provoserer å få fokus på seg selv at det sies huff og så liksom er ironisk. Agendaen er bare å hevde seg selv, men han har ikke noe å komme med av substans.

Dette har gjentatt seg så utrolig mange ganger at mønsteret er tydelig.
Moderatorer har slettet veldig mange poster av denne brukeren, men de setter ingen grenser ut over det! Så de er som algoritmene på SoMe som elsker konflikt da det tolkes som engasjement.

Brukeren har spurt Kjetil J. om bakgrunn og fikk langt seriøst og saklig svar på dette, men har ikke anstendighet med å svare tilbake. Dette er etterspurt flere ganger og viser dobbeltmoralen.

Jeg har fått nok for lenge siden og vil ikke svare på baiting, det har de som leser tråden fast fått med seg.
Counter..... jeg opplever deg deg som en rolig jordnær type (som meg selv).

Og jeg har også fulgt din strategi i lang tid på dette strømforaet og bare holdt meg unna disse laaaange diskusjonsstrengene med kverulering. Jeg orker ikke slikt - likt som deg. Slikt vås gir meg ingenting. Jeg er her for å lære av andre - ikke krangle med andre ( med min bedre halvdel derimot ;D ) nei da... jo da.. 

Men Counter...spør deg rett ut nå altså... ikke bli sur på meg for det :+1:  Er ikke dette å gå litt langt slik du beskriver det nå. Uttrykket «slag under beltestedet» eller «umusikalsk» er to uttrykk jeg kommer på rent umiddelbart. Men kan hende jeg tar feil. Anyway jeg ville nok ikke skrevet slik om en person jeg ser har et halvt titusen av innlegg. Derimot har jeg opplevd å få henvendelser både her inne og mange  andre steder på web fra brukere jeg spotter med en gang at har «ugler i mosen» for å si det på den måten. Kan ikke se jeg gjør det i dette tilfellet like klart som du beskriver dette. Kansje er jeg naiv. Jeg vet ikke. Men det du skriver skurrer Counter....

arthur

Sitat fra: Ketill Jacobsen på tor 11. jan 2024, kl. 20:01
Sitat fra: arthur på tor 11. jan 2024, kl. 18:37Beklager at jeg ikke er like smart som deg.

Jeg har ikke sagt et ord om din intelligens, bare karakterisert ditt innlegg ("At vi også har en viss glede av disse kablene siden vi uten dem ikke hadde kunnet importere kraft hvilket vi da beviselig gjør selv midt på vinteren når det er kaldt her").

For å komme med de av deg  ønskede mer intelligente innleggene så kreves det en viss intelligens som jeg åpenbart ikke er i besittelse av så setter min lit til deg mht å begå slike innlegg av den ønskede kvalitet.

Ingeniøren

La oss komme oss tilbake til strøm  :)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
Linux Zorin på PC'n og Sunstyle integrerte solceller på taket

Electric cars in Norway

arthur

Jepp, og heller ikke Nordnet, kurtasje og slikt? 8)

daktari

Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Counterpointer

Sitat fra: daktari på fre 12. jan 2024, kl. 18:33Nytt innlegg om alternative prismodeller. Interessant.
https://www.europower.no/debatt/-et-enkelt-toprissystem-for-strom/2-1-1581877
Interessant forslag og ikke minst en god analyse av situasjonen.

Det mangler ikke på forslag til løsninger, de finnes i stort monn. Det som mangler er vilje til å gjøre noe som vil bedre situasjonen.

Takk for god link Daktari 😃

turfsurf

Bra forslag ja, men realiteten er at politikerne aldri vil gi fra seg de milliardene med ekstraskatt de har pålagt norske innbyggere via strømprisene.

Vi har blitt ranet i full offentlighet, og vi har bare oss selv å takke, som har stemt disse lystløgnerne frem.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Electric cars in Norway

Sitat..  lystløgnerne....
Sterke ord turf... Jeg tror du tar i litt for mye nå. Politikere tar også gjerne i litt for mye for å "selge inn sitt budskap" men derfra til lystløgn er vel noe lengre ;D

Kopi fra wiki:

Hva er en lystløgner?

En person som lider av indre tvang til å lyve kalles mytoman eller, noe misforstått: lystløgner.

Løgn - Wikipedia

arthur

Det er jo tranoar (radioreklame for tran!) så man kan forvente mye fra flere hold denne måneden! :+1:

hELgenen

Rystad rapporten,som noen mener var et bestillingsverk fra vindkraft lobbyen, får nå hard kritikk av kjernekraft pådriverene. Saken har jo allerede kostet en rektor jobben.

https://www.universitetsavisa.no/jonas-kristiansen-noland-kjernekraft-rystad-rapporten/rystad-rapporten-sprer-misinformasjon-om-europas-nyeste-kjernekraftverk/396284

Det som bringes til torgs her bærer preg av dynamitt...Så her kan vi nok se starten på en lengre debatt...

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA