Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fre 16. jul 2021, kl. 13:06

« forrige - neste »

Ferry

Sitat fra: turfsurf på tir 09. jan 2024, kl. 06:14Lagde en liten algoritme i home Assistant som regulerer ned elbillading og VVB for å holde effekt snitt under en gitt grense. Fungerer forbausende fint, uten disse to på skal det mye til å komme over 10kW.

Det er omtrent noe slik jeg gjør også. Styring via HA på panelovn, VVB og varmegulvene. Tibber tar seg av varmepumpa og Easee-laderen. Ga opp å holde meg under 5 kW nå i januar. Så nå er det 9,5 kW fram til månedsskiftet. Det skiller 140 kr/mnd hos Glitre. En ukjent andel av dette hanker jeg inn igjen ved å bruke mer strøm ved lav pris. Bare det å slippe kjeft fra kona når bilen ikke er fulladet kl 0600 er verdt 140,- ;-)

hELgenen

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tir 09. jan 2024, kl. 09:48Hvorfor i huleste tar de ikke vekk Forbruksavgift og reduserer mva når staten og kommuner håver inn både som kraftselskapseier og nettleieeiere. De skal suge hver j*vla krone ut av menigmann.

Fordi de penger er makt og politikere lever av makt. Så det gjelder å holde almuen nede.
Det samme kan sies om bankene - de ønsker å sette flest mulig i gjeld. Gjeld er også makt.
Jeg har forsøkt å opprette kundeforhold hos en ny sparebank - men de vil egentlig ikke ha meg som kunde når jeg hverken vil dytte lønnspengene inn på konto til dem eller har gjeld. Jeg ble regelrett avvist når jeg sa jeg ville ha en fondskonto men at jeg nektet å føre inn lønnen på konto. Og jeg har blitt nedringt av banker tidligere som ville gi meg gjeld. En gang ringte en dame fra DNB og ville tilby meg noen millioner i lån når jeg trengte noen hundertusener. Jeg sa jeg ikke trenger så mye lån - men hun insisterte og ba meg kjøpe ny bil, hytte eller båt.

Har mistet helt troen på både politikere og banker...de vil oss egentlig ikke noe godt.

Vidar_S

Sitat fra: hELgenen på tir 09. jan 2024, kl. 14:57Jeg har forsøkt å opprette kundeforhold hos en ny sparebank - men de vil egentlig ikke ha meg som kunde når jeg hverken vil dytte lønnspengene inn på konto til dem eller har gjeld. Jeg ble regelrett avvist når jeg sa jeg ville ha en fondskonto men at jeg nektet å føre inn lønnen på konto. Og jeg har blitt nedringt av banker tidligere som ville gi meg gjeld. En gang ringte en dame fra DNB og ville tilby meg noen millioner i lån når jeg trengte noen hundertusener. Jeg sa jeg ikke trenger så mye lån - men hun insisterte og ba meg kjøpe ny bil, hytte eller båt.

Har mistet helt troen på både politikere og banker...de vil oss egentlig ikke noe godt.

Sparebanker er oftest ikke de beste om man skal ha en fondskonto eller Aksjesparekonto. De tilbyr oftest et ganske smalt utvalg fond. Kan av egen erfaring anbefale S-banken til det formålet (selv om de nå "truer" med å flytte meg over til DNB i løpet av året grunnet et kredittkort). De har jeg brukt i evigheter helt uten at de har ringt meg opp og pushet lån eller krevd lønnsinngang på konto.

Banker lever tross alt av å tjene penger på sine kunder så det bør ikke være veldig overraskende at de gjerne ser at du låner penger. Det blir litt som å tro at kredittkortselskaper vil ditt beste.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Vidar_S på tir 09. jan 2024, kl. 15:16
Sitat fra: hELgenen på tir 09. jan 2024, kl. 14:57Jeg har forsøkt å opprette kundeforhold hos en ny sparebank - men de vil egentlig ikke ha meg som kunde når jeg hverken vil dytte lønnspengene inn på konto til dem eller har gjeld. Jeg ble regelrett avvist når jeg sa jeg ville ha en fondskonto men at jeg nektet å føre inn lønnen på konto. Og jeg har blitt nedringt av banker tidligere som ville gi meg gjeld. En gang ringte en dame fra DNB og ville tilby meg noen millioner i lån når jeg trengte noen hundertusener. Jeg sa jeg ikke trenger så mye lån - men hun insisterte og ba meg kjøpe ny bil, hytte eller båt.

Sparebanker er oftest ikke de beste om man skal ha en fondskonto eller Aksjesparekonto. De tilbyr oftest et ganske smalt utvalg fond. Kan av egen erfaring anbefale S-banken til det formålet (selv om de nå "truer" med å flytte meg over til DNB i løpet av året grunnet et kredittkort). De har jeg brukt i evigheter helt uten at de har ringt meg opp og pushet lån eller krevd lønnsinngang på konto.

Banker lever tross alt av å tjene penger på sine kunder så det bør ikke være veldig overraskende at de gjerne ser at du låner penger. Det blir litt som å tro at kredittkortselskaper vil ditt beste.

Kan du ikke bare opprette selv, uten å kontakte banken manuelt? Hos DNB virker det som at du kan opprette via denne linken https://www.dnb.no/markets/aksjer/aksjehandel-privat-eller-bedrift . Da kan du til og med handle på NASDAQ osv. Nordnet kan en vel og opprette seg selv uten noen manuell involvering.
Tesla Model Y                         2021-

RJK

Sitat fra: Vidar_S på tir 09. jan 2024, kl. 15:16

S-banken er jo nå blitt "ett konsept av DNB" (som om det er noe DNB har kommet på, ikke bare kjøpt de opp). Selv har jeg begge, men bruker selvsagt S-Banken til nesten alt. Fikk beskjed om at jeg nok hørte best til S-banken, så slipper å bruke energi på å overbevise dem om det.

Men håper det kommer noen andre som tilbyr mye av det samme som S-banken, tilnærmet komplett bank som er billigst på det meste og så gebyrfritt som mulig. Her kan jeg opprette de konti under hovedkundeforholdet som jeg ønsker og trenger, så jeg slipper å forholde meg til mange banker og finanshus for å få til noe av det samme.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

turfsurf

Sitat fra: RJK på tir 09. jan 2024, kl. 16:21S-banken er jo nå blitt "ett konsept av DNB" (som om det er noe DNB har kommet på, ikke bare kjøpt de opp). Selv har jeg begge, men bruker selvsagt S-Banken til nesten alt. Fikk beskjed om at jeg nok hørte best til S-banken, så slipper å bruke energi på å overbevise dem om det.

Har samme utfordring, men her er det visst DNB som er "riktig". Så dette ble det siste "pushet" for å bytte bank, etter de ødela Apple Pay. Godt jobba DNB!
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

førategangtesla

Sitat fra: arthur på tir 09. jan 2024, kl. 08:51Hos Elvia vil en slik "katastrofe" utgjøre 115 kroner for den måneden, ikke en veldig stor katastrofe etter mitt syn.

Med glitre så koster denne blemmen meg 355 kroner, det er jo ikke en katastrofe, men penger jeg kunne trengt å ha selv i disse tider.

Men men, gjort er gjort og så får jeg se på det slik at nå kan jeg bruke opptil 15 kWh rundt middagstid slik at jeg slipper å kutte VVB og eventuelt lading av elbil når vi lager middag. Må bare ikke glemme å stille meg rundt igjen ved månendsslutt  :laugh:

Electric cars in Norway

Sitat fra: førategangtesla på tir 09. jan 2024, kl. 17:45
Sitat fra: arthur på tir 09. jan 2024, kl. 08:51Hos Elvia vil en ....

Med glitre så koster denne blemmen meg 355 kroner, det er jo ikke en katastrofe, men penger jeg kunne trengt å ha selv i disse tider.

Men men, gjort er gjort og så får jeg se på det slik at nå kan jeg bruke opptil 15 kWh rundt middagstid slik at jeg slipper å kutte VVB og eventuelt lading av elbil når vi lager middag. Må bare ikke glemme å stille meg rundt igjen ved månendsslutt  :laugh:
Kjipt men.. Ja hjort er hjort og elg er elg😁 lag deg en avtale på kalenderen din så husker du det.

Ferry

Sitat fra: turfsurf på tir 09. jan 2024, kl. 16:49Har samme utfordring, men her er det visst DNB som er "riktig". Så dette ble det siste "pushet" for å bytte bank, etter de ødela Apple Pay. Godt jobba DNB!

Jeg har brukt Skandiabanken, senere Sbanken, i over 20 år tror jeg. Men nå ser jeg meg om etter noe annet. Men har ikke funnet noe bedre. Jeg har brukt Apple Pay fra dagen de lanserte det. Som første bank i Norge. Så fjerner de det igjen  >:( Det fungerer genialt. Kanskje enda bedre i utlandet enn her. Kan kjøre tog, fly, Tbane, betale mat, pub og alt som er. Jeg var egentlig ferdig med kort. Jeg har holdt meg unna DNB, Telenor, Altibox og lignende gribber.

Counterpointer

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tir 09. jan 2024, kl. 06:25(Så er jo spørsmålet hva Futurehome koster igjen.)
Tibber selger Futurhome II til 1395,- til egne kunder.
Fordelen med Futurehome er at mye er ferdig oppsatt, men vil en ha total kontroll er Home Assistant tingen, men også mer krevende av bruker.
Jeg gikk for Futurehome II på hytta

Counterpointer

Sitat fra: RJK på tir 09. jan 2024, kl. 16:21Men håper det kommer noen andre som tilbyr mye av det samme som S-banken, tilnærmet komplett bank som er billigst på det meste og så gebyrfritt som mulig. Her kan jeg opprette de konti under hovedkundeforholdet som jeg ønsker og trenger, så jeg slipper å forholde meg til mange banker og finanshus for å få til noe av det samme.
Sjekk ut Bulder (S'banken variant hos Sparebank 1)

De har en veldig god app og har ingen gebyrer. De ligger langt opp på beste lånerente. Nå har de fått fond også.
Jeg har dem som sekundærbank siden jeg var veldig tvilende når DnB kjøpte S'banken som jeg har brukt fra de kom til Norge (som vel er 20 år som noen nevnte).

De har faktisk også humor

Anbefaler alle å sjekke ut boliglån, en får faktisk kundeutbytte på lån som blir noen tusen i året.

Bruk gjerne QR linken om noen vil bytte.

RJK

Sitat fra: Counterpointer på tir 09. jan 2024, kl. 19:33
Sitat fra: RJK på tir 09. jan 2024, kl. 16:21Men håper det kommer noen andre som tilbyr mye av det samme som S-banken, tilnærmet komplett bank som er billigst på det meste og så gebyrfritt som mulig. Her kan jeg opprette de konti under hovedkundeforholdet som jeg ønsker og trenger, så jeg slipper å forholde meg til mange banker og finanshus for å få til noe av det samme.
Sjekk ut Bulder (S'banken variant hos Sparebank 1)

De har en veldig god app og har ingen gebyrer. De ligger langt opp på beste lånerente. Nå har de fått fond også.
Jeg har dem som sekundærbank siden jeg var veldig tvilende når DnB kjøpte S'banken som jeg har brukt fra de kom til Norge (som vel er 20 år som noen nevnte).

De har faktisk også humor

Anbefaler alle å sjekke ut boliglån, en får faktisk kundeutbytte på lån som blir noen tusen i året.

Bruk gjerne QR linken om noen vil bytte.

Takker, skal sjekke ut!

;)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Electric cars in Norway

Counter....har du blitt bank pusher nå da :D provisjon eller?

SitatBruk gjerne QR linken om noen vil bytte.
#tirsdagskveldhumor

filtvet

Sbanken = Dnb. Og snart forsvinner alle fordelene med sbanken. Bare vent.

Og snart forsvinner "strømstøtten" også.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: filtvet på ons 10. jan 2024, kl. 06:00Sbanken = Dnb. Og snart forsvinner alle fordelene med sbanken. Bare vent.

Og snart forsvinner "strømstøtten" også.

Kan være det smittet litt andre veien og. DNB satte ned prisen for aksjekjøp / salg for et par måneder siden. Så da ble det billigere å selge unnå når strømregninger og renteregninger forfalte.

Minstekurtasje på 59 kroner. Blir ikke særlig billigere enn det for noen.

https://www.dnb.no/dnbnyheter/no/bors-og-marked/prisendring-aksjehandel-dnb
Tesla Model Y                         2021-

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA