Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fre 16. jul 2021, kl. 13:06

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

Sitat fra: hELgenen på fre 12. jan 2024, kl. 22:03Rystad rapporten,som noen mener var et bestillingsverk fra vindkraft lobbyen, får nå hard kritikk av kjernekraft pådriverene. Saken har jo allerede kostet en rektor jobben.

https://www.universitetsavisa.no/jonas-kristiansen-noland-kjernekraft-rystad-rapporten/rystad-rapporten-sprer-misinformasjon-om-europas-nyeste-kjernekraftverk/396284

Det som bringes til torgs her bærer preg av dynamitt...Så her kan vi nok se starten på en lengre debatt...

hELgenen :+1: Takker for linken og ja dette blir det debatt av. Amatører disse konsulent gutta som (hvis det er sant) brukte feil tall grunnlag da :o

Det tar for lang tid å bygge dette og da tenker jeg ikke på den finske 17 års skandalen. Var på et seminar der disse danskene ble presentert. Virker smart. Modulbasert og rett inn i produksjonen via båt. Da snakker vi. Lenke fra TU saken.

https://www.tu.no/artikler/dumt-a-avvise-ny-kjernekraft-teknologi/523184

daktari

Sitat fra: Counterpointer på fre 12. jan 2024, kl. 19:36
Sitat fra: daktari på fre 12. jan 2024, kl. 18:33Nytt innlegg om alternative prismodeller. Interessant.
https://www.europower.no/debatt/-et-enkelt-toprissystem-for-strom/2-1-1581877
Interessant forslag og ikke minst en god analyse av situasjonen.

Det mangler ikke på forslag til løsninger, de finnes i stort monn. Det som mangler er vilje til å gjøre noe som vil bedre situasjonen.

Takk for god link Daktari 😃
Takk,men takk Google som la det i "discover" til meg.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

daktari

Kjernekraft: hangarskipet USS Gerald Ford tok fra 2009 (keel laid down) til 2013 å bygge, med 2 reaktorer á antatt ca 700 MW "thermal power" hver seg (Wikipedia). Ikke alt det kan bli til strøm sikkert?
Men skulle tru man kunne få endel stabil mikro-kjernekraft relativt raskt.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Electric cars in Norway

Sitat fra: daktari på fre 12. jan 2024, kl. 22:35Men skulle tru man kunne få endel stabil mikro-kjernekraft relativt raskt.
Tror jeg også 

Electric cars in Norway

Sitat fra: hELgenen på fre 12. jan 2024, kl. 22:03Rystad rapporten,som noen mener var et bestillingsverk fra vindkraft lobbyen, får nå hard kritikk av kjernekraft pådriverene. Saken har jo allerede kostet en rektor jobben.

https://www.universitetsavisa.no/jonas-kristiansen-noland-kjernekraft-rystad-rapporten/rystad-rapporten-sprer-misinformasjon-om-europas-nyeste-kjernekraftverk/396284

Det som bringes til torgs her bærer preg av dynamitt...Så her kan vi nok se starten på en lengre debatt...

Rimlig heftig konklusjon på det innlegget i studentavisa :+1:

Det tar ifølge de bare 6 til 8 år bygge kjernekraftverk. Håper det stemmer da. Nice det. Da kan vi kutte noen utl. kabler også ;D

Kopi fra de siste avsnitt i nyheten lenket ovenfor:

Jeg har i denne artikkelen vist hvor enkelt det er å manipulere tall for kjernekraft. 
Med noen enkle justeringer har Rystad-rapporten klart å få et svar som passer med deres egen konklusjon. 
Mens eieren av Europas største reaktor oppgir en kostnad på under 50 øre per kilowattimen (kWh), kan det virke som Rystad tror anlegget koster mer enn firegangeren av dette. 

Kjernekraftverket, som i følge mange, er beviset på at kjernekraft er fryktelig dyrt, er ifølge de som kjøpte anlegget et eksempel på strømproduksjon til en svært konkurransedyktig pris. 

Dette klarte de selv om anlegget ble bygget på helt ny, uprøvd teknologi (såkalt prototypereaktor). Bare 40 prosent av anlegget var ferdig før spaden ble satt i jorda og det tok nesten 18 år å bygge anlegget. Om de neste kjernekraftverkene i Europa bygges på ferdig, velprøvd teknologi, vil byggetiden for større reaktorer reduseres ned til 6 til 8 år, noe som forventes å redusere kostnadene. Selv om mye gikk galt i Finland, er det likevel beviset på at billig kjernekraft er rett rundt hjørnet.

Electric cars in Norway

Sitat fra: daktari på fre 12. jan 2024, kl. 18:33Nytt innlegg om alternative prismodeller. Interessant.
https://www.europower.no/debatt/-et-enkelt-toprissystem-for-strom/2-1-1581877
Daktari :+1: takker for linken. Det er interessant å lese hva han skriver og jeg liker det. Har aldri hørt om han her før. Det er Av Sjur Kristoffer Dyrkolbotn, eier av småkraftverk og professor ved Høgskulen på Vestlandet

Kopi:

Kostprisen for den gamle vannkraften er om lag 10 øre/kWh og alt ut over kostprisen er superprofitt som bør tilfalle fellesskapet. Dette er en historisk forpliktelse, ikke et politisk standpunkt. Disse kraftverkene ble bygget av det offentlige på vegne av fellesskapet, eller under forutsetning om hjemfall.

Alvorlig tillitsbrudd
I lys av dette er det et alvorlig tillitsbrudd når det hentes inn superprofitt fra denne produksjonen, på bekostning av norske husholdninger.

Ekstra ille blir det når profitten kanaliseres over til kommersielle selskaper som heller vil investere i utlandet enn i Norge.

Det er imidlertid også problematisk når det skjer en videre verdioverføring til det offentlige i form av grunnrenteskatt, ettersom dette da i realiteten er en ekstraskatt for husholdningene, ikke kraftprodusentene.
Superprofitten bør først og fremst føres tilbake til fellesskapet i form av vesentlig lavere strømpriser, som forutsatt når anleggene ble bygget. Dette er også i samsvar med den utviklingen vi ville ha fått dersom dagens auksjonsordning aldri hadde blitt innført.

turfsurf

Sitat fra: hELgenen på fre 12. jan 2024, kl. 22:03Det som bringes til torgs her bærer preg av dynamitt...Så her kan vi nok se starten på en lengre debatt...
Får håpe det vekker liv i debatten om kjernekraft. Det er jo rapporter som den fra Rystad som fører til at politikerne til slutt tar dårlige avgjørelser.

Det kommer rapporter fra anerkjente konsulentselskap, byråkratene tar det for god fisk og politikerne bruker de rapportene som understøtter deres syn som "bevis". Ingen vilje til kvalitetskontroll i noen ledd.

Dette preger jo samfunnet i dag hele veien, masse bestillingsverk som fabrikerer sannheter for å understøtte finansielle eller politiske motivasjoner.

Det er helt uforståelig at politikerne i Norge tør å satse på kun en løsning for fremtidig energi Norge. Og det noe som t.o.m. Statkraft er i tvil om de i det hele tatt er interessert i å satse på.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: Electric cars in Norway på fre 12. jan 2024, kl. 21:00
Sitat..  lystløgnerne....
Sterke ord turf... Jeg tror du tar i litt for mye nå. Politikere tar også gjerne i litt for mye for å "selge inn sitt budskap" men derfra til lystløgn er vel noe lengre ;D

De står jeg for. Det gjelder selvfølgelig ikke alle, men de fleste. Og det blir værre jo yngre de er. De som har vokst opp med sosiale media er vant med en kultur der man overdriver, tar ting ut av sammenheng og rent ut fabrikerer sannheter for å understøtte sitt syn.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Electric cars in Norway

Sitat fra: turfsurf på lør 13. jan 2024, kl. 10:01
Sitat fra: Electric cars in Norway på fre 12. jan 2024, kl. 21:00
Sitat..  lystløgnerne....
Sterke ord turf... Jeg tror du tar i litt for mye nå. Politikere tar også gjerne i litt for mye for å "selge inn sitt budskap" men derfra til lystløgn er vel noe lengre ;D

De står jeg for. Det gjelder selvfølgelig ikke alle, men de fleste. Og det blir værre jo yngre de er. De som har vokst opp med sosiale media er vant med en kultur der man overdriver, tar ting ut av sammenheng og rent ut fabrikerer sannheter for å understøtte sitt syn.
Ja ja turf... jeg vet du er vant til å bruke sterke ord noen ganger :+1:  og når du utbroderer det på denne måten så jeg er kansje litt mer enig med deg i dette da. La oss kalle det uavgjort 8)

Husker jo den gang de på stortinget kom fra en skikkelig jobb i arbeidslivet FØR de kom på stortinget. Det var jo mye bedre da.

Det kan faktisk bli et demokratisk problem dette her - dersom de vi velger for å velge fra oss på stortinget - rett og slett ikke har den nødvendlge grunnkompetansen fordi de aldri har vært ute i arbeidslivet. Og når de i tillegg er sønn&datter av andre stortingspolitikere - så er de jo nesten oppvokst med deres meninger. Dette er jo IKKE bra på lang sikt.

Husker i "gml dager jeg" (som Ole P sang om - RIP) sang om, da var det jo en av oss som var på tinget. Så vi må følge med på dette hvert 4. år på valg så det ikke bare er de unge broilerne som er best på insta, tiktok, x og så vider emen som aldri har vært ute i arbeidslivet før de kom på stortinget. Det er fint med noen slike der også for de repr jo ungdommen men vi må jo jo ha noen som repr alle deler av folket. 

#lørdagsmorgenhumor

turfsurf

Sitat fra: Electric cars in Norway på lør 13. jan 2024, kl. 10:03Ja ja turf... jeg vet du er vant til å bruke sterke ord noen ganger :+1:  og når du utbroderer det på denne måten så jeg er kansje litt mer enig med deg i dette da. La oss kalle det uavgjort 8)

Husker jo den gang de på stortinget kom fra en skikkelig jobb i arbeidslivet FØR de kom på stortinget. Det var jo mye bedre da.

Det kan faktisk bli et demokratisk problem dette her - dersom de vi velger for å velge fra oss på stortinget - rett og slett ikke har den nødvendlge grunnkompetansen fordi de aldri har vært ute i arbeidslivet. Og når de i tillegg er sønn&datter av andre stortingspolitikere - så er de jo nesten oppvokst med deres meninger. Dette er jo IKKE bra på lang sikt.

Jeg er oppriktig bekymret for demokratiet i Norge fremover. Når ideologi og prinsipprytteri går foran pragmatiske og realistiske løsninger så er det fare på ferde. Det virker som om det er viktigere for politikere å aldri innrømme feil enn det er å finne gode løsninger. Det er noe av det første jeg prøver å innprente i nye ansatte hos oss. Kritikk av det vi gjør er ett gode, og å innrømme feil er ett tegn på modenhet og selvinnsikt. Ja, man skal diskutere og forsvare sine valg. Men er det til syvende og sist en feil eller ett dårlig valg så skal man snu.

Dagens regjering minner jeg om en minibuss full av folk som rygger mot kjøreretningen på motorvei med bind for øynene og tenker "dette går fint"...

hELgenen

Sitat fra: turfsurf på lør 13. jan 2024, kl. 10:50Kritikk av det vi gjør er ett gode, og å innrømme feil er ett tegn på modenhet og selvinnsikt. Ja, man skal diskutere og forsvare sine valg. Men er det til syvende og sist en feil eller ett dårlig valg så skal man snu.

Dagens regjering minner jeg om en minibuss full av folk som rygger mot kjøreretningen på motorvei med bind for øynene og tenker "dette går fint"...

Blir nesten varm i sjelen når jeg leser dette - er kanskje de vakreste ord jeg har sett her inne og er selvfølgelig hjertens enig.  Det er slik ekte ingeniør sjeler snakker - dvs. de leter alltid etter å finne en bedre løsning - og å innrømme feil er tegn på god selvinnsikt. Jeg har flere tekniske høyere universitets utdannelser bak meg samt en høyere økonomi og ledelse utdannelse - men jeg startet på guvlet FØR jeg gikk all inn med utdannelse hvor jeg virkelig, virkelig måtte slite fysisk og bruke mentale evner for å klare hverdagen. Den gang jeg startet på gulvet så var jeg fysisk topptrent etter satsing på idrett for å bli best i Norge i min idrett, men måtte slutte satsingen pga skade. Så gikk jeg inn i en svært tøff fysisk jobb der man både måtte bruke hodet og fysikken - alt var på akkord også der alle måtte bidra som team for å klare dagsmålene. Det var tøffe tider og den erfaringen fikk enorm betydning for min motivasjon til å begynne å studere - og jeg fikk med meg en enorm respekt for hva det vil si å jobbe på gulvet.

Jeg mener våre politikere trenger lignende erfaringer - de må vite hva det vil si å stå opp kl 05 og jobbe så svetten sildrer og bli ufordret mentalt samtidig. Men en må også forvente en viss lengde utdannelse som pollitiker for å forstå hvordan samfunnet faktisk fungerer. En må kjenne på hva som motiverer investeringer og det å skape arbeidsplasser. En bør ikke sitte igjen med ett samfunnsbilde KUN fra gulvet eller fra høyere utdannelse - en må kreve og forvente at de som skal definere lover og regler og forvalte våre skatte penger faktisk vet hva de driver med akkurat som vi krever kompetansekrav i de fleste yrker her i landet. Å være politiker burde være noe man nesten ble headhuntet til med basis av visse krav til utdannelse og arbeidserfaring og en jobb som det ble sett på med stor respekt å inneha. Slik samfunnet er blitt, der vi overøses med informasjon, så kreves det mye mer for å styre den store skuta på en god måte enn før. Men vi har beveget oss inn i denne fremtiden med for få mennesker som tenker som ingeniører mener jeg - altså av mennesker som stadig søker å forbedre noe (her:samfunnet) til det beste for alle - ikke bare sine egne interessegrupper. Jeg mener den største feilen ble gjort da man begynte å reformere skolen slik at man kunne utdanne seg på universiteter uten krav til full/høy fordypning i realfag fra videregående. Veien ble for enkel for mange og det å skaffe seg en master i dag er nesten blitt latterlig enkelt dessverre.

Mhp strømprisene må de som forvalter dette kunne formidle til våre politikere alle sider av ulike beslutninger - og være åpen og ærlig hele veien uten særinteresser.  Satsing på kjernekraftkunnskap er kanskje akkurat det verden trenger fremover - vi må vekk fra å ødelegge naturen samtidig som vi må gjøre alt hva vi kan for å hindre en klimakrise. Og da trenger vi teknologier som kan gi oss begge deler - og her kan kjernekraft være en viktig løsning for fremtiden. Vi må finne bedre løsninger ved de svake områdene for kjernekraften i dag - dvs. lagring, sikkerhet og tilgang til brensel uten politisk risiko. Dette er uten tvil en gigantisk teknisk utfordring for verden - og akkurat som verden med USA i spissen klarte å sette en mann på månen så bør Norge defintivt bruke noen av oljepengene på å bidra til at vi kan finne energiløsninger for verden som IKKE ødelegger naturen. Og dette krever nok at flere mennesker og politikere begynner å tenke mer som ingeniører og ikke spør hele tiden hva jeg eller min særinteressegruppe kan tjene på en beslutning.

Counterpointer

Sitat fra: turfsurf på lør 13. jan 2024, kl. 09:56Det er helt uforståelig at politikerne i Norge tør å satse på kun en løsning for fremtidig energi Norge. Og det noe som t.o.m. Statkraft er i tvil om de i det hele tatt er interessert i å satse på.
De satser vel på tre løsninger.
1. Norsk vannkraft
2. Havvind (og litt vind på land der hvor det er mulig).
3. Eksport og importkabler

Bortsett fra denne presiseringen er jeg helt enig med deg. Det er så ekstremt kortsiktig å ikke prøve ut flere metoder som faktisk kan gjøre en forskjell.

Counterpointer

Sitat fra: hELgenen på lør 13. jan 2024, kl. 14:14så bør Norge defintivt bruke noen av oljepengene på å bidra til at vi kan finne energiløsninger for verden som IKKE ødelegger naturen. Og dette krever nok at flere mennesker og politikere begynner å tenke mer som ingeniører og ikke spør hele tiden hva jeg eller min særinteressegruppe kan tjene på en beslutning.
Kjernekraft er helt klart interresant, spesielt Thorium imho. Men større energilagringsløsninger er også ekstremt viktig siden nåværende løsninger med sol og vind er for variable. Samt ikke minst min lille kjepphest dyp geovarme, hvor vi burde ha ekstremt god kompetanse og en fremtidig eksportmulighet for teknologi som vil kunne erstatte minskende oljebransje fremover.

Electric cars in Norway

SitatSamt ikke minst min lille kjepphest dyp geovarme, hvor vi burde ha ekstremt god kompetanse og en fremtidig eksportmulighet for teknologi som vil kunne erstatte minskende oljebransje fremover.

Nettopp lest meg opp på dette. Fin artikkel her om dyp geovarme, dog tilbake 2019

https://xn--strm-ira.no/geotermisk-energi

Bare Island og El Salvador blir nevnt der som tunge aktører på dette.

Hvorfor har ikke dyp geovarme tatt av i mange andre land? Noen som vet? Counter?

Denne fra Sintef i 2011 er god

https://www.sintef.no/siste-nytt/2011/norsk-satsing-pa-dyp-geotermisk-energi-/

Electric cars in Norway

SitatDagens regjering minner jeg om en minibuss full av folk som rygger mot kjøreretningen på motorvei med bind for øynene og tenker "dette går fint"...
Turf.... Det du skriver der minner meg om den Makta episoden der de tok toget til Trondheim, drita fulle, alle som en, unntatt Gro HB da.

Artig den Makta serien. Håper de fortsetter med denne helt frem til dagens regjering.

Men jeg ville ikke brukt det du skriver med minibuss da. Det er jo litt for sterkt for min penn.

Jeg tror dagens regjering gjør så godt de kan. Det samme gjorde Erna i 8 år også. Ja de gjør sikkert noen feil valg men i det hele så synes jeg de kjører i rett retning og ikke mot kjøreretningen.

Saken er jo at regjeringen må ha støtte i Stortinget for det de gjør. Så å skylde på en regjering blir for enkelt. De rundt oss med krig mange steder. Det er jammen ikke lett å se noe kortsiktig løsning, nå om dagen.

Selv er jeg uenig i både Melkøya avgjørelsen og elektrifisering av oljeplattformer.

Er veldig for havvind. Skeptisk til for mye landvind.

Mener vi bør være tøffere mot Europa og etablere to pris system på utenlands kablene hvor vi selv bare har lave strømpriser. Om mulig så struper vi kablene og så å får vi heller hjelpe Europa på andre måter. De må selv skaffe seg sin egen strøm. Tyskland feks de rota det til selv de. La ned anlegg for kjøpe av Putin. Skandale!

I det store og hele så er jo både Støre og Erna regjeringene veldig like. Nå er det snart valg og Erna tar over igjen. Det blir litt same same, som Jonas regjeringen. Bra det. Og det er jo demokrati på sitt beste dette her :+1: alle politikere gjør så godt de kan enten de sitter i regjering eller på Stortinget.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA