Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fre 16. jul 2021, kl. 13:06

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Sitat fra: RJK på man 08. jan 2024, kl. 19:03
Sitat fra: ToWalkOrDrive på man 08. jan 2024, kl. 15:54Smart varmtvannsbereder - hot or not

Ser at jeg må skifte varmtvannsbereder ganske kjapt hjemme (pga rust). Så er spørsmålet: skal jeg gå for smart-bereder?
Akkurat i dag så er prisen godt over strømstøtte hele døgnet, sånn at det er maks 5-7 øre per kWh å spare på å flytte oppvarmingen, der en kan det. Så spørsmålet er om en skal gidde å gå for det? Ser ellers at akkurat denne ikke er beregnet på steder hvor det er kalk i vannet. Blir veldig vanskelig dette her. https://teqvashop.no/varme-og-inneklima/varmtvannsbereder/hoiax-connected-300-varmtvannsbereder

Ser og det er mulig å kjøpe med varmepumpeteknologi, men er ikke så giret på å bla opp 35-40.000 på varmtvannsbereder akkurat nå...

Tips?
Nå aner jeg ikke hva prisforskjellen er, sannsynligvis såpass at du skal slite med å spare det inn innen levetiden med dagens priser.

Men vi vet jo ikke hva som skjer med både strømpriser og "strømstøtte" (payback) lengre frem i tid. Ha derfor dette i minnet når du skal velge.

På lengre sikt er kanskje en smart bereder eller kanskje heller en smartkontakt i stikkontakten et smart valg, også økonomisk.

Så nå i annonsen at en kan få 4000 i støtte om en kjøper smartbereder. Men så må en og ha elektriker på denne. Berederen ser ut til å koste ca 4000 mer enn en ganske lik uten Smart.

Spørs om elektriker må trekke ny kurs for 3kW? Er vel ikke nok med 16 amp sikring?

https://www.enova.no/privat/alle-energitiltak/smart-varmtvannsbereder/?gclid=CjwKCAiA1-6sBhAoEiwArqlGPoB2TQynDeJBrWSkyCP6kgwFhNzdgdeIe_qXcdUUDMaqxbMT2f5X0xoCuLIQAvD_BwE
Tesla Model Y                         2021-

RJK

Sitat fra: ToWalkOrDrive på man 08. jan 2024, kl. 23:27
Sitat fra: ToWalkOrDrive på man 08. jan 2024, kl. 15:54Smart varmtvannsbereder - hot or not

Ser at jeg må skifte varmtvannsbereder ganske kjapt hjemme (pga rust). Så er spørsmålet: skal jeg gå for smart-bereder?
Akkurat i dag så er prisen godt over strømstøtte hele døgnet, sånn at det er maks 5-7 øre per kWh å spare på å flytte oppvarmingen, der en kan det. Så spørsmålet er om en skal gidde å gå for det? Ser ellers at akkurat denne ikke er beregnet på steder hvor det er kalk i vannet. Blir veldig vanskelig dette her. https://teqvashop.no/varme-og-inneklima/varmtvannsbereder/hoiax-connected-300-varmtvannsbereder

Ser og det er mulig å kjøpe med varmepumpeteknologi, men er ikke så giret på å bla opp 35-40.000 på varmtvannsbereder akkurat nå...

Tips?
Nå aner jeg ikke hva prisforskjellen er, sannsynligvis såpass at du skal slite med å spare det inn innen levetiden med dagens priser.

Men vi vet jo ikke hva som skjer med både strømpriser og "strømstøtte" (payback) lengre frem i tid. Ha derfor dette i minnet når du skal velge.

På lengre sikt er kanskje en smart bereder eller kanskje heller en smartkontakt i stikkontakten et smart valg, også økonomisk.

Så nå i annonsen at en kan få masse støtte om en kjøper smartbereder. Men så må en og ha elektriker på denne. Berederen ser ut til å koste ca 4000 mer enn en ganske lik uten Smart.

Spørs om elektriker må trekke ny kurs for 3kW? Er vel ikke nok med 16 amp sikring?
Om du likevel må ha elektriker inn, så spiser jo denne støtten opp merkostnaden. Da er det ihvertfall ikke store grunnen til å la være, med mindre man ikke tåler utlegget. Og tåler man ikke det, bør man kanskje utsette til cashflowen bedres (f.eks. feriepenge-tiden).
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

stefse

Skal man kjøpe smart VVB bør den vel gjerne ha interface mot noe som leser prisene.
Ellers kan man klare seg med "hjemmeautomasjon" dvs. man tar ut stikkontakten om morgenen og setter den i om kvelden.
Et tidsur godkjent for 16A lar deg gjøre det samme.
Jeg er egentlig ikke så veldig interessert i å broadcaste oppførselen til tanken mer enn det allerede gjøres gjennom forbruksmønsteret på måleren til e-verket.
Tank med varmepumpe sparer nok endel, men levetiden må tas med i beregningen. En enkel tank som ikke behøver noe vedlikehold eller oppmerksomhet utover å levere varmt vann er også greit.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Electric cars in Norway

Tips?

Løp&kjøp. Har den selv. Trimmet til å bruke minimalt strøm. 

førategangtesla

Da har jeg faktisk 10.01kWh i gjennomsnitt på de 3 timene med høyest forbruk. Prøver å være flink til å holde meg på 5-9.99, men da var den i dass denne måneden  :-1:

Jaja, da kan jeg iallefall kjøre på og lade full pupp uten å tenke meg om, samt at jeg trenger ikke å tenke på å lade bilen med lavere effekt når jeg lager middag  :laugh: fint å lade med 10-11kw fremfor 6-7kw, raskere å forvarme batteriet også  :laugh:

Har gjort denne blemmen tidligere men det er lenge siden. Det har nok med kulden som er nå, man er nødt til å ha litt varmeovner i hus også på natten i denne kulden. Men når skaden er skjedd så kan jeg jo like greit bare kjøre på, det er jo helst rundt klokken 17.00 når vi lager middag jeg pleier skru av VVB og eventuelt skrur ned amper på lading av elbil, men det trenger jeg ikke å tenke på :laugh:

turfsurf

Lagde en liten algoritme i home Assistant som regulerer ned elbillading og VVB for å holde effekt snitt under en gitt grense. Fungerer forbausende fint, uten disse to på skal det mye til å komme over 10kW.

Setter jeg grensen til 5kW kan man risikere å komme over grunnet uregulerbare laster (oppvaskmaskin, komfyr, koketopp) hvis de slår inn helt på tampen av en time.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ToWalkOrDrive

Sitat fra: stefse på man 08. jan 2024, kl. 23:59Skal man kjøpe smart VVB bør den vel gjerne ha interface mot noe som leser prisene.
Ellers kan man klare seg med "hjemmeautomasjon" dvs. man tar ut stikkontakten om morgenen og setter den i om kvelden.
Et tidsur godkjent for 16A lar deg gjøre det samme.
Jeg er egentlig ikke så veldig interessert i å broadcaste oppførselen til tanken mer enn det allerede gjøres gjennom forbruksmønsteret på måleren til e-verket.
Tank med varmepumpe sparer nok endel, men levetiden må tas med i beregningen. En enkel tank som ikke behøver noe vedlikehold eller oppmerksomhet utover å levere varmt vann er også greit.

Ser at den jeg så på både hadde interface mot noe Futurehome-greier og mot app, hvis en vil skru av og på selv. (Så er jo spørsmålet hva Futurehome koster igjen.) Også kjekt den har noe anti-legionella.

Men blir litt skeptisk over at den ikke tåler kalk. Må nok sjekke mer om det. Blir jo fort kalk på dusjveggene.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Electric cars in Norway på tir 09. jan 2024, kl. 00:17

Tips?

Løp&kjøp. Har den selv. Trimmet til å bruke minimalt strøm.

Høres bra ut. Hvordan styrer du den til å bruke mindre penger på strøm?

hELgenen

Synes dette var spenstige nyheter:

https://www.dn.no/innlegg/energi/kjernekraft/atomkraft/rystad-regner-feil-overdriver-kostnadene-for-kjernekraft/2-1-1579981?zephr_sso_ott=by3egV

Det høres nesten ut som en bevisst feil det der. De raske pengene ligger jo i vind. Er bare å bygge kjapt og selge prosjektet på rot. Så en kan jo mistenke at noen har bestillt en konklusjon her

hELgenen

Sitat fra: førategangtesla på tir 09. jan 2024, kl. 05:59Da har jeg faktisk 10.01kWh i gjennomsnitt på de 3 timene med høyest forbruk. Prøver å være flink til å holde meg på 5-9.99, men da var den i dass denne måneden  :-1:

Jaja, da kan jeg iallefall kjøre på og lade full pupp uten å tenke meg om, samt at jeg trenger ikke å tenke på å lade bilen med lavere effekt når jeg lager middag  :laugh: fint å lade med 10-11kw fremfor 6-7kw, raskere å forvarme batteriet også  :laugh:

Har gjort denne blemmen tidligere men det er lenge siden. Det har nok med kulden som er nå, man er nødt til å ha litt varmeovner i hus også på natten i denne kulden. Men når skaden er skjedd så kan jeg jo like greit bare kjøre på, det er jo helst rundt klokken 17.00 når vi lager middag jeg pleier skru av VVB og eventuelt skrur ned amper på lading av elbil, men det trenger jeg ikke å tenke på :laugh:
Surt det der. Jeg har klart meg så vidt under 10 i Desember og så langt i Januar. Men tett på ja..9.93 og 9.82..

Er nervepirrende dette fordi jeg ikke styrer vaskemaskin,oppvask og komfyr/ovn..samt noen varmekabler. De siste skal jeg få ordnet. Men VVB og elbil er de jeg først og fremst bruker for å holde meg under den magiske 10 KW grensen...Nå har jeg klart det i 30 minus så aner et håp for Januar nå. Men selv om det er moro og integrere over timen så synes jeg dette egentlig er noe herk at vi har fått disse effekttrinnene. Og forskjellen mellom 10 og 15 kw er også der kw tariffen øker mest. Utspekulert av nettselskapet..
Og snart skal vi over på 15 min. Verdier...Synes dette er er slag i ansiktet til oss som faktisk prøver å tilpasse oss. Det er jo oss de "vil ta"..

arthur

Hos Elvia vil en slik "katastrofe" utgjøre 115 kroner for den måneden, ikke en veldig stor katastrofe etter mitt syn.

hELgenen

Sitat fra: arthur på tir 09. jan 2024, kl. 08:51Hos Elvia vil en slik "katastrofe" utgjøre 115 kroner for den måneden, ikke en veldig stor katastrofe etter mitt syn.

350 kroner her...

ToWalkOrDrive

Sitat fra: hELgenen på tir 09. jan 2024, kl. 08:29
Sitat fra: førategangtesla på tir 09. jan 2024, kl. 05:59Da har jeg faktisk 10.01kWh i gjennomsnitt på de 3 timene med høyest forbruk. Prøver å være flink til å holde meg på 5-9.99, men da var den i dass denne måneden  :-1:

Surt det der. Jeg har klart meg så vidt under 10 i Desember og så langt i Januar. Men tett på ja..9.93 og 9.82..

Er nervepirrende dette fordi jeg ikke styrer vaskemaskin,oppvask og komfyr/ovn..samt noen varmekabler. De siste skal jeg få ordnet. Men VVB og elbil er de jeg først og fremst bruker for å holde meg under den magiske 10 KW grensen...Nå har jeg klart det i 30 minus så aner et håp for Januar nå. Men selv om det er moro og integrere over timen så synes jeg dette egentlig er noe herk at vi har fått disse effekttrinnene. Og forskjellen mellom 10 og 15 kw er også der kw tariffen øker mest. Utspekulert av nettselskapet..
Og snart skal vi over på 15 min. Verdier...Synes dette er er slag i ansiktet til oss som faktisk prøver å tilpasse oss. Det er jo oss de "vil ta"..

Nå er det jo forskjellige nettselskaper med forskjellige priser osv. For de som f.eks. har LNETT (Lyse) så er ingen ting av dette riktig, men andre nettselskaper har jeg sett har mye forskjellige greier, så for dere er det sikkert riktig.

På LNETT så er økningen 150 kroner mellom hvert 5kW-effekttrinn (snitt av 3 høyeste enkelttimene). Dersom en bruker 3000 kWh en måned kan en si at en kommer 5 øre dårligere ut per kWh dersom en akkurat ender over en grense enn under (f.eks. 10 kW-grensen). Men, hos LNETT så er det 8 øre per kWh billigere å bruke strøm om natten enn om dagen. Så den biten er viktigere for fakturaen enn om en havner over eller under en effektgrense. Og da har jeg ikke begynt å nevne at kraften ofte er billigere om natten. Så er litt å spare på å flytte på forbruket ennå.

Men som ett søtt strømselskap sier: Den billigste strømmen er den du ikke bruker.

THE

Utrolig store prisforskjeller på effektdelen på nettleie i de forskjellige nettselskapene. Her er mine takster. Ber nesten hver dag om at BKK skal overta det lokale drittselskapet!
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

ToWalkOrDrive

Ser at Clas Ohlson og andre har blitt omtrent utsolgt av lite effektive ovner pga kuldeperioden. Ser at jeg hadde 4900,- i strømregning for november-forbruket i huset etter "strømstøtte".

Med tanke på at strømprisen nå ligger så høyt at en betaler netto ca 1,4 kroner per kWh, og forbruket er rekordhøyt i mange hus - wow! - Jeg tror jeg våger meg til å påstå at våren blir knallhard. Det en også må ta med i beregningen er at de siste 2-3 renteøkningene ikke har hatt full effekt ennå, men fra februar har alle renteøkninger begynt å gjøre seg gjeldende på lommebøkene. Så tipper at folk fortsetter å gjøre som i 2023 - gå inn og søke om forbrukslån med nedbetalingstid, sånn at de håper at de får bedre råd etter 2024s lønnsoppgjør. Hvorfor i huleste tar de ikke vekk Forbruksavgift og reduserer mva når staten og kommuner håver inn både som kraftselskapseier og nettleieeiere. De skal suge hver j*vla krone ut av menigmann.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA