Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fre 16. jul 2021, kl. 13:06

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Smart varmtvannsbereder - hot or not

Ser at jeg må skifte varmtvannsbereder ganske kjapt hjemme (pga rust). Så er spørsmålet: skal jeg gå for smart-bereder?
Akkurat i dag så er prisen godt over strømstøtte hele døgnet, sånn at det er maks 5-7 øre per kWh å spare på å flytte oppvarmingen, der en kan det. Så spørsmålet er om en skal gidde å gå for det? Ser ellers at akkurat denne ikke er beregnet på steder hvor det er kalk i vannet. Blir veldig vanskelig dette her. https://teqvashop.no/varme-og-inneklima/varmtvannsbereder/hoiax-connected-300-varmtvannsbereder

Ser og det er mulig å kjøpe med varmepumpeteknologi, men er ikke så giret på å bla opp 35-40.000 på varmtvannsbereder akkurat nå...

Tips?
Tesla Model Y                         2021-

Counterpointer

Sitat fra: ToWalkOrDrive på man 08. jan 2024, kl. 15:54Smart varmtvannsbereder - hot or not

Ser at jeg må skifte varmtvannsbereder ganske kjapt hjemme (pga rust). Så er spørsmålet: skal jeg gå for smart-bereder?
Akkurat i dag så er prisen godt over strømstøtte hele døgnet, sånn at det er maks 5-7 øre per kWh å spare på å flytte oppvarmingen, der en kan det. Så spørsmålet er om en skal gidde å gå for det? Ser ellers at akkurat denne ikke er beregnet på steder hvor det er kalk i vannet. Blir veldig vanskelig dette her. https://teqvashop.no/varme-og-inneklima/varmtvannsbereder/hoiax-connected-300-varmtvannsbereder

Ser og det er mulig å kjøpe med varmepumpeteknologi, men er ikke så giret på å bla opp 35-40.000 på varmtvannsbereder akkurat nå...

Tips?
Smart strømbryterrele (heavy duty) på vanlig bereder er like bra, og mye billigere. Får enovastøtte til det også om det gjøres på riktig måte med installatør.

Counterpointer

Har etterlyst tegn på initiativ til å øke strømproduksjonen.

Statkraft skal bruke 40-50 milliarder på mer kraft.

20 – 35 milliarder kroner i oppgradering og ombygging av norske vannkraftverk
14 – 20 milliarder kroner i rehabilitering av dammer og modernisering av eldre kraftverk
10 – 12 milliarder i fornying av eksisterende og bygging av nye vindparker på land
2.500 GWh eller mer vindkraftproduksjon (mer enn dobling av dagens produksjon)
1.500 – 2.500 MW økt effekt i vannkraftverkene (over 20% økning av installerte effekt)

https://www.statkraft.no/nyheter/nyheter-og-pressemeldinger/2024/rekordinvesteringer-i-norsk-vann-og-vindkraft/

Jeg merker meg at det er lite/ingen nytenkning. Ikke noe fokus på lagring på noe vis så det er tradisjonell sparing av vann som antagelig er tenkt. Dessverre så ser vi jo at vannsparing i magasin gjøres kun ved direkte pålegg, så her blir det jo øket eksportmulighet tipper jeg.

Ingeniøren

Sitat fra: ToWalkOrDrive på man 08. jan 2024, kl. 15:54Smart varmtvannsbereder - hot or not

Tips?

Min bereder installasjon er fra før det var krav om fast el installasjon. Kontakten er beste Elko og bruker en 16A Shelly smartplugg på 10A bereder som jeg styrer til fast intervall hver natt. Noen sier jeg skulle klippe kabelen og dytta alt inn i veggboksen med en ditto Shelly som jeg ikke kan monterer lovlig selv, så jeg kjøper ikke den. Har fungert fint et års tid nå og det står en brann melder det og - just in case.
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
Linux Zorin på PC'n og Sunstyle integrerte solceller på taket

Ketill Jacobsen

Sitat fra: Counterpointer på man 08. jan 2024, kl. 08:14https://www.nrk.no/mr/_-tette-band-kan-fore-til-korrupsjon-i-pengesterke-naeringer-i-norge-1.13710710

Nå var det Joly's utspill i høst og nøyaktig hva hun sa, jeg var ute etter. Det som kommer frem her er bare generelle utsagn. Jeg antar at Joly nå har kommet med noe mer konkret.

arthur

Du antar at hun har sagt noe som passer inn i ditt narrativ?

Ketill Jacobsen

Sitat fra: arthur på man 08. jan 2024, kl. 16:59Du antar at hun har sagt noe som passer inn i ditt narrativ?

Kan ikke du snart svare på hva som er din bakgrunn når du spurte om min for noen uker og som jeg svarte utførlig på?

Nok en gang har du kommet med en antagelse/insinuasjon som er falsk. Jeg er faktisk interessert å skaffe meg ny kunnskap. Å få bekreftet noe jeg vet fra før, bringer meg ikke videre. Mange av dine innlegg er patetiske og noen har gode poenger.

arthur

"Å få bekreftet noe jeg vet fra før"; men du vet jo ikke noe som helst synes det som mht din påståtte korrupsjon som du har til gode å dokumentere noe som helst om?

Electric cars in Norway

SitatSelv bor jeg i en kommune som var omfattet av den famøse vannverksjefen som kjøpte seg eiendommer i Sør Afrika og mye mer. Han holdt på i mange år.
Counter.... Ja da har du jo vært med på den spleisen der gjennom de regningene du har betalt som kunde.

Jeg snakket for lenge siden med en jurist i den saken som jeg kjenner privat. Han sjefen der & sønnen de var såkalte fix'ere de. Alle ordførerne i de kommunene og de politiske partiene kom til han og sa de hadde et eller annet politisk problem. Så fix'et vannverkssjefen det problemet. I følge juristen jeg snakket med så var de grenseløst naive de ordførerne og politiske lederne i de kommunene. Han trodde sågar kansje noen av de ante ugler i mosen. Men siden de fikk politiske plusspoeng hos sine velgere - så lot de han holde på. DET er også korrupsjon.
Say no more

daktari

Ryddig artikkel om det paradoksale med strømprisingen.
https://www.nettavisen.no/okonomi/strommen-koster-15-ore-a-produsere-hvorfor-betaler-vi-over-7-kroner-for-den/s/5-95-1555281

Jeg minnes vagt å huske debatter fra 90-tallet der miljøbevegelsen krevde at folk måtte betale mye mer for strømmen; vanlige folk skal tvinges til å spare. De fikk gjennomslag ja.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

RJK

Tips?
Nå aner jeg ikke hva prisforskjellen er, sannsynligvis såpass at du skal slite med å spare det inn innen levetiden med dagens priser.

Men vi vet jo ikke hva som skjer med både strømpriser og "strømstøtte" (payback) lengre frem i tid. Ha derfor dette i minnet når du skal velge.

På lengre sikt er kanskje en smart bereder eller kanskje heller en smartkontakt i stikkontakten et smart valg, også økonomisk.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Counterpointer

Sitat fra: Electric cars in Norway på man 08. jan 2024, kl. 18:46
SitatSelv bor jeg i en kommune som var omfattet av den famøse vannverksjefen som kjøpte seg eiendommer i Sør Afrika og mye mer. Han holdt på i mange år.
Counter.... Ja da har du jo vært med på den spleisen der gjennom de regningene du har betalt som kunde.

Jeg snakket for lenge siden med en jurist i den saken som jeg kjenner privat. Han sjefen der & sønnen de var såkalte fix'ere de. Alle ordførerne i de kommunene og de politiske partiene kom til han og sa de hadde et eller annet politisk problem. Så fix'et vannverkssjefen det problemet. I følge juristen jeg snakket med så var de grenseløst naive de ordførerne og politiske lederne i de kommunene. Han trodde sågar kansje noen av de ante ugler i mosen. Men siden de fikk politiske plusspoeng hos sine velgere - så lot de han holde på. DET er også korrupsjon.
Say no more
Tror du skal være litt mindre bastant og kanskje ikke ta alt en jurist sier for god fisk. Er mye i den saken og hvordan vannverksjefen fikk til ting er en av dem. Han utnyttet alle muligheter og vinkler, det var ikke lett å stå imot. Jeg kjenner personlig en som ble lurt og det var ikke på en pen måte. Ble kjøpt når sønnen døde, med noe så enkelt so flybilletter for å kunne dra i begravelse.
Ja jeg var med å betalte, så fikk vi litt tilbake i et par år, nå er vannavgiften høyere enn noen gang, og mye høyere enn det den var med underslag. Så noe hadde den gamle kjeltringen greie på siden han kunne underslå 100 mill og likevel levere like gode tjenester.

Counterpointer

Sitat fra: daktari på man 08. jan 2024, kl. 18:53Ryddig artikkel om det paradoksale med strømprisingen.
https://www.nettavisen.no/okonomi/strommen-koster-15-ore-a-produsere-hvorfor-betaler-vi-over-7-kroner-for-den/s/5-95-1555281

Jeg minnes vagt å huske debatter fra 90-tallet der miljøbevegelsen krevde at folk måtte betale mye mer for strømmen; vanlige folk skal tvinges til å spare. De fikk gjennomslag ja.
Det var vel ingen den gangen som så for seg at strømprisen skulle være så høy at småjusteringer av avlatsstøtten skulle redde budsjettbalansen.

hELgenen

Sitat fra: RJK på man 08. jan 2024, kl. 19:03

Tips?
Nå aner jeg ikke hva prisforskjellen er, sannsynligvis såpass at du skal slite med å spare det inn innen levetiden med dagens priser.

Men vi vet jo ikke hva som skjer med både strømpriser og "strømstøtte" (payback) lengre frem i tid. Ha derfor dette i minnet når du skal velge.

På lengre sikt er kanskje en smart bereder eller kanskje heller en smartkontakt i stikkontakten et smart valg, også økonomisk.

Jeg styrer varmtvannstanken med en Z-wave smartbryter :

https://tibber.com/no/store/produkt/aeotec-heavy-duty-switch

Min egen erfaring er at det for vår familie er snakk om småpenger i innsparing på dette.
Jeg ble faktisk overrasket over dette. Jeg trodde varmtvann skulle utgjøre mye mer av de totale kostnadene.
Det jeg bruker dette til i dag er først og fremst til å flytte forbruk for å unngå høyere effekt tariffer.
I praksis har kanskje dette gjort at jeg i løpet av vinteren kanskje kan spare 350 kroner i effektledd pr mnd ved å flytte oppvarming av vann til perioder med lite last. Jeg vil anta at det er snakk om ca 3 mnd i året dette har betydning. Så kanksje jeg kan spare 350 x 3 i året.  Å flytte lasten etter pris har mindre betydning her gitt strømstøtten - så her er det lite å spare nå. Var mye mer med den gamle støtten.

RJK

Sitat fra: hELgenen på man 08. jan 2024, kl. 19:31
Sitat fra: RJK på man 08. jan 2024, kl. 19:03

Tips?

Jeg styrer varmtvannstanken med en Z-wave smartbryter :

https://tibber.com/no/store/produkt/aeotec-heavy-duty-switch

Min egen erfaring er at det for vår familie er snakk om småpenger i innsparing på dette.
Jeg ble faktisk overrasket over dette. Jeg trodde varmtvann skulle utgjøre mye mer av de totale kostnadene.
Det jeg bruker dette til i dag er først og fremst til å flytte forbruk for å unngå høyere effekt tariffer.
I praksis har kanskje dette gjort at jeg i løpet av vinteren kanskje kan spare 350 kroner i effektledd pr mnd ved å flytte oppvarming av vann til perioder med lite last. Jeg vil anta at det er snakk om ca 3 mnd i året dette har betydning. Så kanksje jeg kan spare 350 x 3 i året.  Å flytte lasten etter pris har mindre betydning her gitt strømstøtten - så her er det lite å spare nå. Var mye mer med den gamle støtten.
Som sagt, ikke sikkert at dette vil kunne lønne seg, men vi må ta hensyn til hva som kan skje fremover. For er det en ting vi får som ny virkelighet, er at ting vil ikke forbli slik vi er vant til, og det kan bli langt værre, og værre enn vi klarer å se for oss nå.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA