Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fre 16. jul 2021, kl. 13:06

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: Ketill Jacobsen på søn 31. des 2023, kl. 13:45Enova støtter dessverre ikke teknologier som er lønnsomme og brafor verdens klima og som er nyttige for folk flest. Enova mener at varmepumper er så opplagt lønnsomt (og bra for klima) at ingen støtte er nødvendig. Ellers skal en være veldig sær for ikke å forstå hvor lønnsomt luft til luft varmepumper er, med reduksjon av strøm til varme ned til mellom en tredjedel og en femtedel (beste SCOP 4,8 kaldt klima og effektiv ned til 35 minusgrader.

Er vel ikke mange som betviler at varmepumper er effektive, men hvis man i utgangspunktet har lavt strømforbruk til oppvarming så skal det litt til å tjene inn en varmepumpe.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Ketill Jacobsen

Sitat fra: turfsurf på søn 31. des 2023, kl. 14:30
Sitat fra: Ingeniøren på søn 31. des 2023, kl. 09:59Enova støtter ikke luft/luft varmepumper - det burde de vel om det sparte samfunnet for mye dyr energi/strøm om alle hadde det, eller er det nettopp derfor de IKKE gjør det da kommune/stat er de som tjener på dette?
Enova sitt mandat er å støtte ikke-etablerte klimatiltak, altså ting som trenger drahjelp. Varmepumper og elbiler har passert det for lenge siden. Solceller tydeligvis ikke.

At Enova har dette mandatet er jo det tragiske med Enova. Enova har hatt mange mislykkede opplegg som støtte til pelletsovner og såkalt smart stømstyring og har brukt hundrevis av millioner på dette. Også støtte til bedre isolering av boliger er svært lite lønnsomt i forhold til satsing på varmepumper. Videre er Enovas regler en gavepakke til konsulenter og firmaer som gjør prosjektene. Støtten til Enova går i stor grad til disse profesjonelle i stedet for å komme husholdningene til gode. Opplegg der den enkelte selv kan styre prosjektene og yte mye egeninnsats ville ha vært mye bedre for folk flest og ikke minst i klimasammenheng. En ville da fått raskere utbygging av solceller på tak, atskillig  mer oppgradering av boliger med hensyn til isolasjon. Noe støtte til varmepumper ville også ha stor effekt i forhold til penger som blir brukt til slik støtte.

Det norske samfunnet utvikler seg raskt mot et spesialisttyranni. Typisk er det at det knapt har vært noen utvikling av produktivitet siste ti år. Norge og vestlige land er i ferd med å gå i frø grunnet stadig mer byråkrati, stadig mer krav om mer komplekse prosesser og stadig mer detaljert regelverk. Resultatet er at vi sitter å tvinner tommeltotter og kommer ingen vei og at land med mer pragmatisk tilnærming utvikler seg lang raskere (uten særlig negative konsekvenser).

turfsurf

Sitat fra: Ketill Jacobsen på søn 31. des 2023, kl. 15:24At Enova har dette mandatet er jo det tragiske med Enova. Enova har hatt mange mislykkede opplegg som støtte til pelletsovner og såkalt smart stømstyring og har brukt hundrevis av millioner på dette. Også støtte til bedre isolering av boliger er svært lite lønnsomt i forhold til satsing på varmepumper. Videre er Enovas regler en gavepakke til konsulenter og firmaer som gjør prosjektene. Støtten til Enova går i stor grad til disse profesjonelle i stedet for å komme husholdningene til gode. Opplegg der den enkelte selv kan styre prosjektene og yte mye egeninnsats ville ha vært mye bedre for folk flest og ikke minst i klimasammenheng. En ville da fått raskere utbygging av solceller på tak, atskillig  mer oppgradering av boliger med hensyn til isolasjon. Noe støtte til varmepumper ville også ha stor effekt i forhold til penger som blir brukt til slik støtte.

Det norske samfunnet utvikler seg raskt mot et spesialisttyranni. Typisk er det at det knapt har vært noen utvikling av produktivitet siste ti år. Norge og vestlige land er i ferd med å gå i frø grunnet stadig mer byråkrati, stadig mer krav om mer komplekse prosesser og stadig mer detaljert regelverk. Resultatet er at vi sitter å tvinner tommeltotter og kommer ingen vei og at land med mer pragmatisk tilnærming utvikler seg lang raskere (uten særlig negative konsekvenser).
Helt enig i dette. Byråkratiet (med lobbyvirksomhet fra spesialistbransjene) pøser på med regelverk som gjør alt dyrere og mere komplisert.

Jeg mistenker at solceller ville hatt større opptak uten enovastøtte og forenklet regelverk.

Det er jo nesten umulig å få gjort noe som helst i eget hjem (eller hytte) uten å måtte ut med firesifrede eller større beløp. Alternativt ender man opp med en bolig som man knapt får solgt grunnet manglende dokumentasjon.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Ingeniøren

Sitat fra: Ketill Jacobsen på søn 31. des 2023, kl. 13:45
Sitat fra: Ingeniøren på søn 31. des 2023, kl. 09:59Enova støtter ikke luft/luft varmepumper - det burde de vel om det sparte samfunnet for mye dyr energi/strøm om alle hadde det, eller er det nettopp derfor de IKKE gjør det da kommune/stat er de som tjener på dette?

Enova støtter dessverre ikke teknologier som er lønnsomme og brafor verdens klima og som er nyttige for folk flest. Enova mener at varmepumper er så opplagt lønnsomt (og bra for klima) at ingen støtte er nødvendig. Ellers skal en være veldig sær for ikke å forstå hvor lønnsomt luft til luft varmepumper er, med reduksjon av strøm til varme ned til mellom en tredjedel og en femtedel (beste SCOP 4,8 kaldt klima og effektiv ned til 35 minusgrader.

Erfaringer med varmepumper er varierte. De fleste har gode erfaringer og noen har vært uheldige. Jeg håper at teknologien blir stadig bedre, særlig at det går minst 15 år uten problemer. At noen installerer varmepumper med alt for liten kapasitet og dermed får dårlige erfaringer, har intet med dårlig teknologi å gjøre!

Mulig du har rett men i fall er det leverandøren som har solgt meg feil produkt, eller akkurat stor nok med kap 65m2 til mine 61m2 plus. Ser at utedelen til naboen, eller han som bodde der før og som var elektriker og jobben i bygge bransjen, har en mye større utedel. Hadde nok mer know how enn han som solgte meg min..

Uansett tror jeg ikke jeg hadde spart så mye, men fått en pumpe som jobbet bedre ved lave temp som -5C til -15C, noe den jeg har ikke gjør. Nå er ikke dette normale temp hos meg heller, mer unormalen, men i år har det vært unormalt kaldt og da kommer problemet til overflaten
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
Linux Zorin på PC'n og Sunstyle integrerte solceller på taket

Counterpointer

Sitat fra: turfsurf på søn 31. des 2023, kl. 15:53
Sitat fra: Ketill Jacobsen på søn 31. des 2023, kl. 15:24At Enova har dette mandatet er jo det tragiske med Enova. Enova har hatt mange mislykkede opplegg som støtte til pelletsovner og såkalt smart stømstyring og har brukt hundrevis av millioner på dette. Også støtte til bedre isolering av boliger er svært lite lønnsomt i forhold til satsing på varmepumper. Videre er Enovas regler en gavepakke til konsulenter og firmaer som gjør prosjektene. Støtten til Enova går i stor grad til disse profesjonelle i stedet for å komme husholdningene til gode. Opplegg der den enkelte selv kan styre prosjektene og yte mye egeninnsats ville ha vært mye bedre for folk flest og ikke minst i klimasammenheng. En ville da fått raskere utbygging av solceller på tak, atskillig  mer oppgradering av boliger med hensyn til isolasjon. Noe støtte til varmepumper ville også ha stor effekt i forhold til penger som blir brukt til slik støtte.

Helt enig i dette. Byråkratiet (med lobbyvirksomhet fra spesialistbransjene) pøser på med regelverk som gjør alt dyrere og mere komplisert.

Jeg mistenker at solceller ville hatt større opptak uten enovastøtte og forenklet regelverk.

Det er jo nesten umulig å få gjort noe som helst i eget hjem (eller hytte) uten å måtte ut med firesifrede eller større beløp. Alternativt ender man opp med en bolig som man knapt får solgt grunnet manglende dokumentasjon.
Her tror jeg det er mange som er enige.

Det er superlett å få støtte til energirapport som koster flesk, men regelverket for tiltakene er så kompliserte at det er vanskelig å tilfredstille kravene selv når en bruker gode håntverkere som betaler mva og skatter.

turfsurf

Sitat fra: Counterpointer på søn 31. des 2023, kl. 22:44Det er superlett å få støtte til energirapport som koster flesk, men regelverket for tiltakene er så kompliserte at det er vanskelig å tilfredstille kravene selv når en bruker gode håntverkere som betaler mva og skatter.
Akkurat. Kostnadene for å få godkjent tiltak drukner det man får i støtte.

Electric cars in Norway

SitatAkkurat. Kostnadene for å få godkjent tiltak drukner det man får i støtte.
Godt nytt år. Ja det der er jo veldig teit da.

Counterpointer

Sitat fra: Electric cars in Norway på man 01. jan 2024, kl. 10:45
Ja det er ikke lurt i det hele tatt. Men Enova er en underlig konstruksjon med ett mandat som har føringer som er veldig «politiske», for å bruke det utrykket.

Electric cars in Norway

Sitat fra: Counterpointer på man 01. jan 2024, kl. 11:23
Ja det er ikke lurt i det hele tatt. Men Enova er en underlig konstruksjon med ett mandat som har føringer som er veldig «politiske», for å bruke det utrykket.
Jeg har et par saker i støtte fra de og  de skal hvertfall ha for at den nye måten å søke støtten på som de har på web - den er helt konge. I gml dager når jeg fikk noe støtte fra Enova så var det manuell utfylling av webskjema som måtte signeres osv. Nå er det kjempeenkelt, og det går raskt å få pengene tilbake. Det tok lang tid før.

Men jeg er enig i det du skriver og det burde ikke vært så politisk innrettet for hver fjerde år er det stortingsvalg og da kommer jo ofte endringene. Og de endringene påvirker Enovas "mandat".

Ingeniøren

Sitat fra: Electric cars in Norway på man 01. jan 2024, kl. 11:56
Sitat fra: Counterpointer på man 01. jan 2024, kl. 11:23
Jeg har et par saker i støtte fra de og  de skal hvertfall ha for at den nye måten å søke støtten på som de har på web - den er helt konge. I gml dager når jeg fikk noe støtte fra Enova så var det manuell utfylling av webskjema som måtte signeres osv. Nå er det kjempeenkelt, og det går raskt å få pengene tilbake. Det tok lang tid før.

Men jeg er enig i det du skriver og det burde ikke vært så politisk innrettet for hver fjerde år er det stortingsvalg og da kommer jo ofte endringene. Og de endringene påvirker Enovas "mandat".

Rask og raskt - tok 2 mnd å behandle min solcelle søknad. Litt skyldtes nok at satsen bli satt ned 1 okt, men rakk det..
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Ingeniøren

2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

turfsurf

Sitat fra: Ingeniøren på man 01. jan 2024, kl. 13:17Rask og raskt - tok 2 mnd å behandle min solcelle søknad. Litt skyldtes nok at satsen bli satt ned 1 okt, men rakk det..
Begge solcelleanleggene tok vel 14 dager hos oss. MCen også. Hjemmeautomasjon tok ett år.

turfsurf

Sitat fra: Ingeniøren på man 01. jan 2024, kl. 13:21Kan det gå slik her og?

Ingen grunn til det så lenge nettet bygges ut og vi ikke tømmer magasinene med eksport.

Vent nå litt...

Counterpointer

Sitat fra: turfsurf på man 01. jan 2024, kl. 13:33Vent nå litt...
Litt usikker på om jeg skal ha en 🥺 eller en ironisk 🤪

filtvet

Solceller er snake oil i Norge. Kjørte nylig forbi et antall hus der alle celler lå begravet i snø og sannsynligvis blir de liggendene under snø og is til mars/april. Det er om vinteren vi trenger strøm....

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA