Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fre 16. jul 2021, kl. 13:06

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: Ingeniøren på tor 28. des 2023, kl. 09:48Husk og at du har mye annet som og trenger varme som du ikke når med pumpa som bad, kjøkken, soverom, gulvvarme - da folk ikke liker iskalde gulv. Dermed kan varmebehovet pumpen skal dekke drukne i alt det andre slik det gjør hos meg.

Mao så har jeg ikke spart eller spart marginalt på mine 2 varmepumper. Mange som sier de sparer en masse men når jeg spør om dok slik jeg legger ut blir det stille. Tenker nå mitt om det...
Har logget strømforbruk med varmepumpe før og etter, og det er ikke tvil for vår del. Varmepumpen er først fremst der for å redusere strømforbruk når vi ikke er på hytta. Den dekker frostsikring av stue, bad og kjøkken med åpen dør til badet. Soverommene og ene gangen varmes ikke, og boden med VVB varmes stort sett av spillvarme med litt bidrag når det er på det kaldeste.

Varmepumpen erstatter to panelovner pluss varmekabler på gulv, disse går aldri lengre, selv på de kaldeste dagene.

Når vi er på hytta fyrer vi med ved (stort sett selvhogst), da bidrar varmepumpen til å spre varme i hytta i viftemodus.

Det viktigste er at varmepumpen senker basisforbruket, det som man bare til en viss grad kan styre etter pris. Varmtvann og elbil er lettere å styre etter pris og gir ikke de utslagene i kostnader.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Counterpointer

Ny eksportkabel 😭🥺

Viking link!
(Refererer garantert til plyndring, bare begge veier denne gangen🙈)

https://www.nettavisen.no/okonomi/ny-stromkabel-settes-i-drift-vil-gi-enda-dyrere-strom/s/5-95-1544656?fbclid=IwAR0Jktn3uwMIR-a__c3nuWhnor3MH_GrM_3q7jut1UjAvecoQfZwhLaZOUY_aem_AZMTKMujZ8wLGPx3T9mSl3hXkkxBqWTp9wVxwTBIO9GIDUOawSbuVqgGi9mi-QTUqmI

https://m.facebook.com/groups/385694582109449/permalink/1333859603959604/?mibextid=K35XfP

Denne hadde jeg ikke hørt om før den settes i drift. Til tross for flittig lesing av info om emnet 🤔

Som «vanlig» antar de at den vil øke prisen med 1 øre neste år og 1,5 øre når den er i full drift. Noen som har hørt lignende før ? Uansett vil bare ett øre i snitt øke forbruksprisen med 500 millioner til kundene. Det er supernaivt å ikke tro dette vil bli mer når det kommer på toppen av et system som allerede har toppet tidligere lignende prognoser.

Er det enda flere prosjekter som ikke er kjent. Mente Aasland sa vi ikke skulle ha flere kabler nå, det var tydeligvis en sannhet med svært store modifikasjoner.

Og igjen er det NO2 som står i front og tar første smellen. Dermed blir det ytterligere argumenter for å «utgjevne» som det heter mellom områdene i Norge. Det er et infamt system i sin utspekulerthet hele greia, greit nok at en ikke kunne forutsett alle effekter, men nå er jo også veldig store aktører sterkt motivert til å opprettholde dette systemet fordi de tjener på det selv og det «bidrar til det grønne skiftet».

Til alt overmål, er det en EU finansiert kabel som driftes av Danmark og England. Hvordan er dette mulig 🤔🤥🖕🏼 ?
Vi har enten ingen styring på eget territorium eller ser konsekvensene og tenker at dette tjener, staten og strømprodusenter, på så fuck industri og befolkning i Norge.0

ToWalkOrDrive

Den lokale varmepumpeforhandleren her oppe i fjellene i sør-vest sier at de endte opp med kun å selge Mitsubishi varmepumper, siden de hadde funnet ut at de passet dette klimaet best, og uten problemer. Har tilfeldigvis det hjemme, og veldig fornøyd med den.

Kjenner folk som har Daikin, som opplever mye ising / avising. Kanskje luften her er for fuktig for den, eller at deres manglende tak/hus er grunnen, selv om Daikin sier at deres pumper ikke skal ha hus.

Har ikke tilgang til TU, men når en går kjapt inn og tar skjermbilde så virker det som at det fort blir lønnsomt. For mitt vedkommende så er ankepunktet mot varmepumpe er at minimumstemperatur på varmepumpe ca 8-10 grader tror jeg, mens panelovner har jeg på 5 grader på hytta, når jeg ikke er der.  På den annen side får en mye mer varme per kWh.

Fant en annen kalkulator som sier at pumpen er nedbetalt på 5,5 år, i mitt strømområde basert på 11600 kWh forbruk, som jeg har hatt siste år.
Tesla Model Y                         2021-

Ketill Jacobsen

Sitat fra: Ingeniøren på tor 28. des 2023, kl. 09:48Husk i alle fall å kjøpe varmepumpe som er kraftig nok til å dekke varmebehovet med god margin. Dette er i seg selv ikke lett da det tilsynelatende ikke finnes noen gjengs standard for dette og har ikke vært tema fra leverandør de to gangene jeg har kjøpt pumpe over drøyt 10 år. Resultatet hos meg er at pumpa sliter skikkelig om det går under -5C i kombinasjon men høy fuktighet eller -10C med tørr luft og da kan jeg like godt skru den av da den aviser en gang i timen og bruker 15-20 minutter på det :( . Da slår jeg heller på panelovner. Har Shelly plugg på pumpe og en del annet samt Oss boks og app og har målt mye og dokumentert i høst/vinter og begynner å se en trend.

Husk og at du har mye annet som og trenger varme som du ikke når med pumpa som bad, kjøkken, soverom, gulvvarme - da folk ikke liker iskalde gulv. Dermed kan varmebehovet pumpen skal dekke drukne i alt det andre slik det gjør hos meg.

Mao så har jeg ikke spart eller spart marginalt på mine 2 varmepumper. Mange som sier de sparer en masse men når jeg spør om dok slik jeg legger ut blir det stille. Tenker nå mitt om det...

Tror ikke du bør generalisere ut fa dine erfaringer! Har hatt pumpe siden desember 2013 og den var nedbetalt etter 3 år (19.000 inkl. monering-3.000 kommunal støtte) og sparer ca 6.500 kWh per år (fra 10.000 kWh med panelovner med termostat og ned 5 grader på natten). Har siden 2013 hatt en service på kr 1.500 . Behøver ikke ekstra varme ned til -20 grader (Mitsubishi Kirigamine 5,7). Har hele tiden strømmåler på pumpa og fører opp dets forbruk og total minst en gang i måneden.

Om en elsker store utgifter til oppvarming, bør en gå for berg"varme" (eller bergkulde som det heller burde hete, med varmeveklsing med ca 7 graders vann og SCOP ikke bedre enn luft til luft).

Øyvind.h

Vi sparer mange tusen kWh hvert år på varmepumpen. I starten gjorde jeg grundige beregninger, og besparelsen var soleklar. Nå gidder jeg ikke det lenger, for besparelsen er så åpenbar.
I et hus på 160kvm er det først ved temperatur rundt minus 10 og lavere vi må supplere med andre varmekilder.
Underveis har vi hatt noen perioder hvor varmepumpen har vært avslått, og forbruket går i taket.
I tillegg gir pumpen nå besparelse på effektleddet, fordi den kutter peak effekt med flere kW.
Vi har heldigvis mulighet for smart plassering av innedelen rett ved trappeløp. Innedelen står i kjelleren, men blåser mot trapp slik at varme fordeles både oppe og nede. En enkel bordvifte med smart plugg gjør at jeg kan sirkulere luften ytterligere, og fjernstyre avhengig av om varmebehovet er størst oppe eller nede.

Når nåværende pumpe dør (6-7 år, still going strong), er planen å bytte i en dyrere og kraftigere modell som er i stand til å ta unna varmebehovet også ved de laveste temperaturene.
Trodde tidligere i vinter at det nærmet seg da viftemotoren har en ulyd. Motoren koster 500 å bytte og er bestilt, men ulyden ble nesten borte etter at jeg smurte motoren litt så det er mulig motorskifte utsettes et år eller to.
Egentlig er det vel kompressoren jeg regner med vil takke for seg på ett eller annet tidspunkt, og som da medfører bytte av pumpe. Men pt ser det ut til at den vil holde en stund til.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Gazer75

Sitat fra: Counterpointer på tor 28. des 2023, kl. 11:09Ny eksportkabel 😭🥺

Viking link!
Denne går mellom Danmark og UK. Har lite med oss her i Norge å gjere, men vi vil jo kunne merke den pga prissmitte.
https://en.wikipedia.org/wiki/Viking_Link
2020 e-Golf (2023-)

Counterpointer

Sitat fra: Gazer75 på tor 28. des 2023, kl. 15:29
Sitat fra: Counterpointer på tor 28. des 2023, kl. 11:09Ny eksportkabel 😭🥺

Viking link!
Denne går mellom Danmark og UK. Har lite med oss her i Norge å gjere, men vi vil jo kunne merke den pga prissmitte.
https://en.wikipedia.org/wiki/Viking_Link
I stand corrected 👍🏼

Artiklene var ikke tydelige nok på dette og fokuserte på prissmitten.

Ingeniøren

Flott med anekdoter om hvor bra varmepumper fungere men har som sagt ikke spart stort etter to pumper.  Stusser og over at folk bare bruker varmepumpe som oppvarming - har dere ikke bad og soverom mm  :)

Siste pumpe er en Mitsubishi Kateki 2.5 kW som er behandlet slik den skal med rens av filter og temp kontroll på "Heating". Den står i trappe oppgang og varmer stue areal på 44m2/105m3 og gang i underetasje på 17m2/42m3. Har mistenkt at gulvvarme i underetasje har vært et strømsluk men det meste er  temperatur styrt og er ikke det - det viser målinger ved bruk av oljeovner i stedet. Det meste av gulvvarmen er dermed koblet inn igjen.

Jeg mistenker dog at pumpen har for liten kapasitete og dermed begynner å slite ved -5 til -10C avhengig av luftfuktighet. Vha værstasjon har jeg registert at denne stort sett ligger i området 80 til 95%, trolig da det ikke er langt til Drammens- og Oslo-fjorden. Når den begynner med avisings rutinene sine på nær en i timen går effekten i bånn. Fungere strålene mellom +10 og -5 C.

Har registrert totalforbruket mitt over mange år og kurven gir ingen signifikante endring når Panasonic pumpen ble montert rundt 2013 og Mitsubishi'n rundt 2018.

Vedlegger noen grafer. Desember 2023 viser div målinger i desember. Der forbruket til varmepumpen er null er den avslått.

Nå er det solceller på taket og det gir betydelig effekt med solkonto, men koster sef betydelig mer. Den dagen pumpen streiker bli ikke ny montert , med mindre noen har en brilliant ide om hva som ikke fungerer hos meg...

Edit: Desember grafen er ikke lett å tolke men i hovedsak viser den at forbruket mitt i stor grad er styrt av utetemperaturen og om pumpa går eller står har mindre betydning. Effekt som har gått til lading av elbil, registert av Jedlix, er tatt bort for å forenkle ting..
Strømforbruk grafen viser vel egentlig bare at det har blitt varmere...
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
Linux Zorin på PC'n og Sunstyle integrerte solceller på taket

Ingeniøren

Og, varmepumpen erstatter i prinsippet kun to panelovner på 750w, som stort sett står på halv styrke om pumpa ikke går, noe som nesten er en bagatell i det totale regnskapet men klart pumpa gjør denne jobben billigere når temperaturen er ideell for den og da snakker vi besparelser på en meget liten del av regnskapet.

For, kjøkkenet har en 1000w panelovn - dit når ikke pumpa, oppvask og komfyr som skal ha sitt. To bad har stråleovn på 125w og ett har golvvarme i tillegg til gangen. Huset har tre soverom som skal varmes og en kino som drar sitt når den brukes og holdes varm. Vaskerommet har vaskemaskin og tørkeskap og varmtvanns bereder som jeg dog styrer til kun å virke mellom 00 og 02.

Glemte nesten akvariet som drar nesten 200w, TV og stereo samt belysning, for ikke snakk om elbilen..

Hvordan kan man da spare så mye som noen hevder de gjør, forstår det ikke, men forklar meg det gjerne med dokumentasjon  :)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Øyvind.h

Om du ikke får mer varme ut av din varmepumpe enn to panelovner på 750w skjønner jeg godt at du lurer.

Jeg har en byggvarmer på 2kW, og den mengden varmluft som strømmer ut fra vår varmepumpe er mye mer enn det byggvarmeren leverer.
Varmepumpen vår trekker maks 1,35kW ca.

COP er enkelt og forståelig. Ved moderat COP på 3 vil du trenge tre panelovner på 1000w for å lage samme varme som varmepumpen leverer med 1000w inn.
COP faller med avriming, utetemp etc, men gode pumper leverer bra COP også i streng kulde.

Hos oss tar varmepumpen all basis varme i huset. Klart vi har noe lunk i gulvet på badet for å gjøre det behagelig samt tørke gulvet, men vi trenger ikke mer enn varmepumpen før det blir skikkelig kaldt.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Gazer75

Sitat fra: Ingeniøren på tor 28. des 2023, kl. 18:11Siste pumpe er en Mitsubishi Kateki 2.5 kW som er behandlet slik den skal med rens av filter og temp kontroll på "Heating". Den står i trappe oppgang og varmer stue areal på 44m2/105m3 og gang i underetasje på 17m2/42m3.
Er 2,5 kW varmeeffekt eller maks faktisk forbruk på denne? Er vel ofte dette som er maks for utedel på 16A kurs.

Foreldra mine hadde Mitsubishi Kirigamine Hara 6,6 heime som varma opp under 100m2 i overetasjen. Den hang også ganske høgt oppe på veggen i stova på eine sida av huset. Var ikkje råd å plassere den nede i gangen pga avstand til yttervegg. Ville blitt for lange røyr og redusert effekt.
Denne heldt varmen godt i -20, men dei brukte vel av og til å fyre litt med ved også når det var så kaldt.

Så kan vere at den du har er for liten til det volumet den skal dekke. Er det langt mellom ute og innedel? Jo lenger denne er jo dårlegare blir effekten.
Har du fått service på den og sjekka at det er nok gass i systemet?

Foreldra mine hadde service på sin før dei selde huset og flytta, og etter 10 år i drift var både ute- og innedel heilt i orden og ingen ting å fikse.
2020 e-Golf (2023-)

turfsurf

Sitat fra: Øyvind.h på tor 28. des 2023, kl. 22:22Hos oss tar varmepumpen all basis varme i huset. Klart vi har noe lunk i gulvet på badet for å gjøre det behagelig samt tørke gulvet, men vi trenger ikke mer enn varmepumpen før det blir skikkelig kaldt.
Det er akkurat det samme hjemme hos oss. Vi har stue med varmepumpe i ene enden, så kjøkken og spisestue og så er soverom + bad i andre enden. Da holder det med varmepumpe  og litt varmekabler på badet ned til -5. Fyrer med ved i tillegg på de kaldeste dagene, og varmepumpen flytter da varmen rundt i huset. Men vi bor i kystklima, så er ikke så mange kalde dager.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Ingeniøren

Sitat fra: Gazer75 på fre 29. des 2023, kl. 01:41
Sitat fra: Ingeniøren på tor 28. des 2023, kl. 18:11Siste pumpe er en Mitsubishi Kateki 2.5 kW som er behandlet slik den skal med rens av filter og temp kontroll på "Heating". Den står i trappe oppgang og varmer stue areal på 44m2/105m3 og gang i underetasje på 17m2/42m3.
Er 2,5 kW varmeeffekt eller maks faktisk forbruk på denne? Er vel ofte dette som er maks for utedel på 16A kurs.

Foreldra mine hadde Mitsubishi Kirigamine Hara 6,6 heime som varma opp under 100m2 i overetasjen. Den hang også ganske høgt oppe på veggen i stova på eine sida av huset. Var ikkje råd å plassere den nede i gangen pga avstand til yttervegg. Ville blitt for lange røyr og redusert effekt.
Denne heldt varmen godt i -20, men dei brukte vel av og til å fyre litt med ved også når det var så kaldt.

Så kan vere at den du har er for liten til det volumet den skal dekke. Er det langt mellom ute og innedel? Jo lenger denne er jo dårlegare blir effekten.
Har du fått service på den og sjekka at det er nok gass i systemet?

Foreldra mine hadde service på sin før dei selde huset og flytta, og etter 10 år i drift var både ute- og innedel heilt i orden og ingen ting å fikse.

Ja pumpa har hatt 2 service siden den ble installert og testet begge ganger. Første gang av service og andre gang av meg i 2022 etter siste service da det mulig ble glemt. Prosedyre: Sett til HEAT, vifte til AUTO og temp til 30C. Etter 10 minutter skal temp ut av pumpe være minst 20C over innetemperatur ved maks viftehastighet. Ute temp  0C/-2C og utblåsnings temp 54C/52C, mao OK.

Har forsøkt å finn ut litt om anbefalt areal for pumpa men har ikke lagt så mye i det - får jo ikke byttet den inn og blir neppe ny. Virker ikke som Mitsubishi er opptatt av dette (?),  men den heter inner/ytter-del MSZ-LN25VGV/MSZ-LN25VGH2 om noen er interessert i å grave. Fikk ingen veiledning på hva jeg burde velge - bare to alternativer og priser..

Kom over denne tilfeldig. En billig pumpe men der har de gitt veiledning:
https://www.jula.no/search/?query=varmepumpe

Som sagt fungerer den bra når luftfuktigheten er lav 60-80% men nå er det -5C og 95% så den står... Problemet er og større i år da vi ha den kaldeste desember og kanskje november på 11 år i følge Yr. Nesten en uke med -15 er ikke normalt i nov/des.

En stund siden Panasonic'n, men mener den var like dan..

2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

turfsurf

Sitat fra: Ingeniøren på fre 29. des 2023, kl. 09:05Har forsøkt å finn ut litt om anbefalt areal for pumpa men har ikke lagt så mye i det - får jo ikke byttet den inn og blir neppe ny. Virker ikke som Mitsubishi er opptatt av dette (?),  men den heter inner/ytter-del MSZ-LN25VGV/MSZ-LN25VGH2 om noen er interessert i å grave. Fikk ingen veiledning på hva jeg burde velge - bare to alternativer og priser..

Dette er vel den minste av Kaiteki varmepumpene, og som primær oppvarming er den anbefalt for ett område på 60 kvadratmeter. Den har en COP på 2 ved -25 grader C, og yter da 2,3kW.

Ingeniøren

Sitat fra: turfsurf på fre 29. des 2023, kl. 15:18
Sitat fra: Ingeniøren på fre 29. des 2023, kl. 09:05Har forsøkt å finn ut litt om anbefalt areal for pumpa men har ikke lagt så mye i det - får jo ikke byttet den inn og blir neppe ny. Virker ikke som Mitsubishi er opptatt av dette (?),  men den heter inner/ytter-del MSZ-LN25VGV/MSZ-LN25VGHZ om noen er interessert i å grave. Fikk ingen veiledning på hva jeg burde velge - bare to alternativer og priser..

Dette er vel den minste av Kaiteki varmepumpene, og som primær oppvarming er den anbefalt for ett område på 60 kvadratmeter. Den har en COP på 2 ved -25 grader C, og yter da 2,3kW.

OK, da er den akkurat stor nok. Manualen sier nedre anbefalt brukstemp er -25C, men inner delen tåler ikke mer enn -15C..  Burde nok kjøpt MSZ-LN35VGV for å hatt litt å gå på. Meldt ned i -23C til uka så den blir nok stående en stund...
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA