Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fre 16. jul 2021, kl. 13:06

« forrige - neste »

Ingeniøren

Sitat fra: filtvet på tir 02. jan 2024, kl. 08:24Solceller er snake oil i Norge. Kjørte nylig forbi et antall hus der alle celler lå begravet i snø og sannsynligvis blir de liggendene under snø og is til mars/april. Det er om vinteren vi trenger strøm....

Hørt om solkonto - batteri på nett som du tar ut om vinteren...
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
Linux Zorin på PC'n og Sunstyle integrerte solceller på taket

jkirkebo

Sitat fra: filtvet på tir 02. jan 2024, kl. 08:24Solceller er snake oil i Norge. Kjørte nylig forbi et antall hus der alle celler lå begravet i snø og sannsynligvis blir de liggendene under snø og is til mars/april. Det er om vinteren vi trenger strøm....

Snø og is spiller ingen rolle, det er uansett helt minimalt med sol i desember og januar. Stort sett er det overskyet, og om det er klarvær er sola bare fremme noen få timer og svært lavt på horisonten. I november og februar er det litt bedre, men ikke mye. Snø på panelene har vi sjelden i mars, da er sola kraftig nok til at evt. snø raser av så fort sola får tak i noen fliker av panelene (de er jo sorte, så de varmes svært fort opp).

Pga. vannmagasinene våre spiller det liten rolle om solkraften produserer på sommeren eller på vinteren.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

jkirkebo

Sitat fra: Ingeniøren på tir 02. jan 2024, kl. 08:52

Solkonto er gull, bruker det selv. Våre strømregninger er, for hele året, negative. Inkl. nettleie og alle avgifter. Vi har, med solkonto, altså mer inntekter på salg av strøm enn vi har utgifter for kjøp og transport av strøm. Ganske kraftig mye mer også. I løpet av 2023 betalte vi riktignok 7361,- totalt i strømregninger, men da går vi ut av året med 25.200kWh på solkontoen. Disse kunne jeg tatt ut i november til 115 øre/kWh, da hadde jeg fått en kredittlinje på desemberfakturaen på ca. 29.000,-. Men jeg synes 115 øre var litt snau pris, så vi har spart videre på de ;)

ToWalkOrDrive

Sitat fra: jkirkebo på tir 02. jan 2024, kl. 09:33

Solkonto er gull, bruker det selv. Våre strømregninger er, for hele året, negative. Inkl. nettleie og alle avgifter. Vi har, med solkonto, altså mer inntekter på salg av strøm enn vi har utgifter for kjøp og transport av strøm. Ganske kraftig mye mer også. I løpet av 2023 betalte vi riktignok 7361,- totalt i strømregninger, men da går vi ut av året med 25.200kWh på solkontoen. Disse kunne jeg tatt ut i november til 115 øre/kWh, da hadde jeg fått en kredittlinje på desemberfakturaen på ca. 29.000,-. Men jeg synes 115 øre var litt snau pris, så vi har spart videre på de ;)

Dersom en vurderer solceller, men ikke skal ha så veldig mange paneler (på hytta), så vil det gjerne ikke gi så mye mer strøm enn en bruker om sommeren. Går det an å stille inn at hele produksjonen går til solkonto, og at en betaler for alle kWh en bruker om sommeren? Sånn at en kan spare all produsert strøm til vinteren?
Tesla Model Y                         2021-

jkirkebo

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tir 02. jan 2024, kl. 11:58

Dersom en vurderer solceller, men ikke skal ha så veldig mange paneler (på hytta), så vil det gjerne ikke gi så mye mer strøm enn en bruker om sommeren. Går det an å stille inn at hele produksjonen går til solkonto, og at en betaler for alle kWh en bruker om sommeren? Sånn at en kan spare all produsert strøm til vinteren?

Nei, nettselskapet registrerer kun det du mater ut på nettet. Det du forbruker selv er det ingen som vet noe om. Derfor er det umulig å spare på den delen.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: jkirkebo på tir 02. jan 2024, kl. 12:55
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tir 02. jan 2024, kl. 11:58

Nei, nettselskapet registrerer kun det du mater ut på nettet. Det du forbruker selv er det ingen som vet noe om. Derfor er det umulig å spare på den delen.

Ser at forskjellen på veldig få paneler og å fylle opp er ganske liten, eller sagt på en annen måte så koster det siste panelet mye mindre enn det første. Litt morsomt at Otovo priser sitt "430w Premium" panel billigere enn sitt "400w Standard". Ekstra rart siden 400w Standard er default når en går inn på nettsiden. Ser 14 stk 430w Premium panel koster 126.408,-, mens 14 stk 400w Standard koster 136.454. Bare for å gjøre dette rarere så koster 14 stk 435w Performance enda mindre enn begge de andre med 126.321. Men er gjerne pga utseende, siden de har noe hvitt synlig.

Det blir gjerne litt til solkonto med 4300 kWh produksjon til en hytte en bruker 11600 kWh i året på? Ser jeg har mellom 300 kWh og 700kWh i mai, juni, juli, august og september, med juli mye høyere enn de andre.
Tesla Model Y                         2021-

turfsurf

Vi hadde 8500 kWh produksjon på hytta i fjor, og eksporterte ca 5500. I tillegg trakk vi 6000kWh fra nettet. Kunne eksportert en del som gikk med til å lade elbilene og varme vann (kun på solkraft mai - midten av september).
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

daktari

Jeg synes det er veldig snodig konsept med solkonto.

Man lager strøm som må tas inn på nettet og forbrukes der ig da. Vi har meg bekjent ingen lagringform for strøm, hverken pumpekraftverk, batteripakker, vektløftesystem eller hydrogenfabrikker jevnt utover alle soner.

Men strømmen brukes altså når "markedsroboten" har satt en pris, men man selger altså ikke til den prisen. Man kan derimot velge å selge senere, på et tidspunkt man ikke har strømproduksjon, når man mener prisen er mye rett, dvs mye høyere.

Strømselskapet selger altså strømmen for deg til f.eks 15 øre/kWh den timen den produseres, men må betale deg f.eks 115 øre/kWh når du velger.

Hvordan strømselskapene kan tjene på dette er uforståelig, men enda mer at de gidder å tilby det.

Blir som å selge n bil i dag, men kreve betaling i 2025-priser.

Hva er det jeg ikke forstår?

Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

turfsurf

Det finnes pumpekraftverk i Norge. Men det er ikke poenget. Når det eksporteres strøm fra solceller kan produsentene i vannkraftverkene holde tilbake strøm i vannkraftverkene (billig når det er sol) som de kan selge senere (dyrt). Sånn sett fungerer det som ett batteri, og de tjener penger på det.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Electric cars in Norway

SitatJeg synes det er veldig snodig konsept med solkonto.
daktari :+1: ja kansje det men jeg heier på alle som har investert tungt i solceller. De bidrar i den store nasjonale strømdugnaden, slik jeg ser det. Veldig bra gjort av de. Så at de tjener noen grunker på strømkonto, er bare bra. Det offentlige  tjener jo herfra til månen, nå om dagen med alt som har med strøm nå om dagen som følge av strømkrisa, så de må gjerne betalte mye mer til de som har kjøpt seg solceller. 

Luring

Sitat fra: turfsurf på ons 03. jan 2024, kl. 05:34Det finnes pumpekraftverk i Norge. Men det er ikke poenget. Når det eksporteres strøm fra solceller kan produsentene i vannkraftverkene holde tilbake strøm i vannkraftverkene (billig når det er sol) som de kan selge senere (dyrt). Sånn sett fungerer det som ett batteri, og de tjener penger på det.
Det er strømleverandørene som tilbyr dette, og dei har ingen vannkraftdammer eller batteri.
Så dette er ein rein service som dei taper på (forutsetter her kWh solkonto og ikkje krone solkonto) så det er ein tjeneste som må nødvendigvis bli avviklet når tapet blir for stort. Einaste grunnen til at dei tilbyr dette er for å få kunder. Krone solkonto er nullsum spill.

daktari

Sitat fra: turfsurf på ons 03. jan 2024, kl. 05:34Det finnes pumpekraftverk i Norge. Men det er ikke poenget. Når det eksporteres strøm fra solceller kan produsentene i vannkraftverkene holde tilbake strøm i vannkraftverkene (billig når det er sol) som de kan selge senere (dyrt). Sånn sett fungerer det som ett batteri, og de tjener penger på det.
Men det er i en forenklet verden. Man kan eller vil ikke stanse et vannkraftverk. Når prisen er lav, og de sparer så mye vann de kan, det kanskje renner over så må de fortsatt tilby dette.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Ingeniøren

Sitat fra: Electric cars in Norway på ons 03. jan 2024, kl. 07:28
SitatJeg synes det er veldig snodig konsept med solkonto.
daktari :+1: ja kansje det men jeg heier på alle som har investert tungt i solceller. De bidrar i den store nasjonale strømdugnaden, slik jeg ser det. Veldig bra gjort av de. Så at de tjener noen grunker på strømkonto, er bare bra. Det offentlige  tjener jo herfra til månen, nå om dagen med alt som har med strøm nå om dagen som følge av strømkrisa, så de må gjerne betalte mye mer til de som har kjøpt seg solceller.

Takk  :)

Tror de færreste av oss kommer til å tjene på dette på lange tider. For egen del gjør jeg det mest av idealisme med tanke på kommende generasjon(er). Vi som har blitt godt voksne i de siste 10 år har vel opplevd Norges gull alder så så mye skylder vi kommende generasjoner. Om noen idioter, les politikere, setter en stopper for dagens system kan vi jo bare slå av - tror de trenger oss når strømmangelen kommer, for den kommer, og alt annet av ny etablering av strøm produksjon har stoppet opp her i landet.
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
Linux Zorin på PC'n og Sunstyle integrerte solceller på taket

turfsurf

Sitat fra: daktari på ons 03. jan 2024, kl. 08:10
Men det er i en forenklet verden. Man kan eller vil ikke stanse et vannkraftverk. Når prisen er lav, og de sparer så mye vann de kan, det kanskje renner over så må de fortsatt tilby dette.
Hele fordelen med vannkraft er jo at den er regulerbar. Man stanser jo ikke produksjonen, man regulerer den.

arthur

Til dels regulerbar for er det for mye vann i bassenget så slipper man vannet igjennom UTEN at denne produserer strøm hvilket oppleves litt bortkastet, og derfor grunnen til at utenlands kabler har sin misjon i visse perioder.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA