Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fre 16. jul 2021, kl. 13:06

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: daktari på tir 02. jan 2024, kl. 22:18Jeg synes det er veldig snodig konsept med solkonto.

Man lager strøm som må tas inn på nettet og forbrukes der ig da. Vi har meg bekjent ingen lagringform for strøm, hverken pumpekraftverk, batteripakker, vektløftesystem eller hydrogenfabrikker jevnt utover alle soner.

Men strømmen brukes altså når "markedsroboten" har satt en pris, men man selger altså ikke til den prisen. Man kan derimot velge å selge senere, på et tidspunkt man ikke har strømproduksjon, når man mener prisen er mye rett, dvs mye høyere.

Strømselskapet selger altså strømmen for deg til f.eks 15 øre/kWh den timen den produseres, men må betale deg f.eks 115 øre/kWh når du velger.

Hvordan strømselskapene kan tjene på dette er uforståelig, men enda mer at de gidder å tilby det.

Blir som å selge n bil i dag, men kreve betaling i 2025-priser.

Hva er det jeg ikke forstår?

Tja, du kan jo like godt ende opp med å spare noen måneder prisen er 70-80 øre og måtte selge når den er 3 øre. Strømmen kan spares på solkonto i maks 18 måneder, så om du ikke har tatt den ut innen det blir den solgt uansett pris.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Ingeniøren

og man kan ikke bare plukke den beste mnd. Hos min leverandør kan jeg ikke selge flere kWh enn jeg faktisk bruker den mnd. Etter div sparetiltak har jeg presset årsforbruket ned til 13300 kWh i 2023 og med en estimert solcelle årsproduksjon på 10300 kWh må jeg svelge noen lave priser og, men det skal ikke bli mye til strømregninger fremover  ;) . (Egenproduksjonen begynner å slå inn siden 20 sept for dette var all time low tross en kald forvinter...)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
Linux Zorin på PC'n og Sunstyle integrerte solceller på taket

filtvet

Sist gang jeg sjekke pris på solcelleanlegg måtte vi minst ut med ca 150.000,-

Og inverter har levetid på 10 år. Gud vet hva resten kan ha.

Så ca 600,- pr mnd bare i renteutgifter på lånet. Og har strømregning på ca 1200,- pr mnd i snitt. Hvordan kan det lønne seg vet ikke jeg.

daktari

Det er bare konseptet "solkonto" som redder lønnsomheten med solceller i Norge hvis ikke man har stor batterilagring (som ikke kostet noe).
Så må man ha det rette huset med det optimale taket.
Prisene er stort sett 70% for høye fortsatt dessverre.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Ingeniøren

Det er mange måter å regne på. Ingen spør om det lønner seg å pusse opp et ok bad med 300' fordi fargen og stilen er litt utdatert. Heller ingen som spør om det lønner seg å kjøpe helt ny bil. Og lønner det seg egentlig med hytte på fjellet som du bare bruker noen ganger i året og som som regel går i arv slik at slekta har noe å krangle om...

Men, når det gjelder solceller....

Selv var det tid for å ta taket etter 35 år i sola, og lokasjonen ga meg ganske enkelt ikke noe alternativ. Da valgte jeg å ta alt uten takrenner da jeg deler garasjebygg med nabo slik at stilen ikke ville passet. Dermed ble det helt nytt tak med intergrete solcelle takstein fra Sunstyle, da jeg ikke kan fordra solceller på takstein... Kostet rundt 500' mer enn takstein og det ble faktisk billigere for andre mens jeg sto i kø et halvt års tid... Hadde pengene, og har fortsatt penger, og som nylig pensjonist med interesse for slikt  er det mye mer spennende med solceller enn takstein. Dessuten er jeg rimelig sikker på at jeg tilførte minst dette i økt verdi på huset.
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

filtvet

Så man skal aldri sjekke om noe lønner seg økonomisk?

Uansett - levetid på et tak er vel max 20-40 år. Så er taket noen år må en skifte taket og så legge solceller. Bytter tak på hytta selv - er amatør men gud så dårlig jobb de "proffe" har gjort tidligere... Så ville aldri ha turt å la noen røre taket mitt med masse infestninger i etterkant nå.

Ingeniøren

Sitat fra: filtvet på tor 04. jan 2024, kl. 09:53Så man skal aldri sjekke om noe lønner seg økonomisk?

Uansett - levetid på et tak er vel max 20-40 år. Så er taket noen år må en skifte taket og så legge solceller. Bytter tak på hytta selv - er amatør men gud så dårlig jobb de "proffe" har gjort tidligere... Så ville aldri ha turt å la noen røre taket mitt med masse infestninger i etterkant nå.

Klart man skal sjekke ! Forøvrig, uansett hvor god du er så har du vel ikke lov å skifte tak selv lenger - da kan du få problem med forsikring om noe skjer..men det gjør det vel ikke om man vet hva man gjør  :)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Counterpointer

Sitat fra: Ingeniøren på tor 04. jan 2024, kl. 09:13Det er mange måter å regne på. Ingen spør om det lønner seg å pusse opp et ok bad med 300' fordi fargen og stilen er litt utdatert. Heller ingen som spør om det lønner seg å kjøpe helt ny bil. Og lønner det seg egentlig med hytte på fjellet som du bare bruker noen ganger i året og som som regel går i arv slik at slekta har noe å krangle om...

Dette er et poeng som jeg har veldig sansen for 👍🏼

Må jo være opp til hver enkelt hvordan en prioriterer og produserer en strøm til seg selv (+ evt litt sparing på solkonto eller salg) så er dette positivt både for en selv og for samfunnet.

hELgenen m.fl har et poeng med at for mye uregulerbar energi inn på nettet krever noen tilpasninger som koster noe, men dette er peanøtter i forhold til hva den ekstreme kostnaden den lille eksporten vår har i forhold.

Tror denne harde holdningen til at solceller må ha høy avkastning kommer av at det ikke tas hensyn til noe annet enn økonomi når det oppfattes som en investering. Miljø, egenforsyning, verdiøkning, teknisk interesse, etikk osv regnes liksom ikke med i dette løpet.

Solceller har jo vist seg å ha ekstrem holdbarhet. Mange har paneler som fremdeles produserer greit etter 40 års bruk, invertere er mer begrenset, men ti år høres veldig lite ut som snitt. Det er vel en del billiginvertere som gir dette inntrykket?

jkirkebo

Sitat fra: Ingeniøren på ons 03. jan 2024, kl. 16:46og man kan ikke bare plukke den beste mnd. Hos min leverandør kan jeg ikke selge flere kWh enn jeg faktisk bruker den mnd. Etter div sparetiltak har jeg presset årsforbruket ned til 13300 kWh i 2023 og med en estimert solcelle årsproduksjon på 10300 kWh må jeg svelge noen lave priser og, men det skal ikke bli mye til strømregninger fremover  ;) . (Egenproduksjonen begynner å slå inn siden 20 sept for dette var all time low tross en kald forvinter...)

Hos Fjordkraft kan man velge å selge enten inntil eget forbruk den måneden, eller å avslutte sparingen. Avslutter man sparingen blir alt innestående solgt den måneden. Man kan slå på sparing igjen neste måned. Og bra er det, for vi eksporterer 22.500kWh i året og kjøper bare 13.500kWh. Uten mulighet til å kunne ta ut alt ville det bare fylt seg opp mer og mer på solkontoen...
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

filtvet

Klart du har "lov til å skifte tak selv. Hva slags diktatur har man lyst på?

Om man dessuten ikke bryr seg om økonomi er det bare å peise på med strøm uansett pris.

Ingeniøren

Sitat fra: jkirkebo på tor 04. jan 2024, kl. 11:49
Sitat fra: Ingeniøren på ons 03. jan 2024, kl. 16:46og man kan ikke bare plukke den beste mnd. Hos min leverandør kan jeg ikke selge flere kWh enn jeg faktisk bruker den mnd. Etter div sparetiltak har jeg presset årsforbruket ned til 13300 kWh i 2023 og med en estimert solcelle årsproduksjon på 10300 kWh må jeg svelge noen lave priser og, men det skal ikke bli mye til strømregninger fremover  ;) . (Egenproduksjonen begynner å slå inn siden 20 sept for dette var all time low tross en kald forvinter...)

Hos Fjordkraft kan man velge å selge enten inntil eget forbruk den måneden, eller å avslutte sparingen. Avslutter man sparingen blir alt innestående solgt den måneden. Man kan slå på sparing igjen neste måned. Og bra er det, for vi eksporterer 22.500kWh i året og kjøper bare 13.500kWh. Uten mulighet til å kunne ta ut alt ville det bare fylt seg opp mer og mer på solkontoen...

Takk for tips. MidtEnergi som jeg bruk, kjører da trolig samme opplegg.
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Vaduz

Sitat fra: Counterpointer på tor 04. jan 2024, kl. 11:40
Sitat fra: Ingeniøren på tor 04. jan 2024, kl. 09:13Det er mange måter å regne på. Ingen spør om det lønner seg å pusse opp et ok bad med 300' fordi fargen og stilen er litt utdatert. Heller ingen som spør om det lønner seg å kjøpe helt ny bil. Og lønner det seg egentlig med hytte på fjellet som du bare bruker noen ganger i året og som som regel går i arv slik at slekta har noe å krangle om...

Må jo være opp til hver enkelt hvordan en prioriterer og produserer en strøm til seg selv (+ evt litt sparing på solkonto eller salg) så er dette positivt både for en selv og for samfunnet.

hELgenen m.fl har et poeng med at for mye uregulerbar energi inn på nettet krever noen tilpasninger som koster noe, men dette er peanøtter i forhold til hva den ekstreme kostnaden den lille eksporten vår har i forhold.

Tror denne harde holdningen til at solceller må ha høy avkastning kommer av at det ikke tas hensyn til noe annet enn økonomi når det oppfattes som en investering. Miljø, egenforsyning, verdiøkning, teknisk interesse, etikk osv regnes liksom ikke med i dette løpet.

Solceller har jo vist seg å ha ekstrem holdbarhet. Mange har paneler som fremdeles produserer greit etter 40 års bruk, invertere er mer begrenset, men ti år høres veldig lite ut som snitt. Det er vel en del billiginvertere som gir dette inntrykket?

Poenget er vel at de øvrige eksemplene har en egenverdi i seg selv utenom investeringen og i mange tilfeller var forbruksvarer.

Solceller skal produsere energi, og dersom det ikke lønner seg vs å kjøpe strøm fra nettet gir det lite mening. Om det ikke er lønnsomt er det jo heller ikke nødvendigvis miljøvennlig, da det krever energi å lage, frakte, og installere anlegget, vs å kjøpe allerede produsert vannkraft.

Om du har solceller som hobby så er det selvfølgelig ikke noe i veien for det. Har en i hyttefeltet med solceller på 900moh, han er stadig oppe for å måke de, men det føyker igjen daglig så der håper jeg det er hobby primært, for den investeringen får han aldri igjen.

turfsurf

Sitat fra: Vaduz på tor 04. jan 2024, kl. 17:20Har en i hyttefeltet med solceller på 900moh, han er stadig oppe for å måke de, men det føyker igjen daglig så der håper jeg det er hobby primært, for den investeringen får han aldri igjen.
Ikke si det. På hytta er det ikke strømstøtte, og når man kan eksportere på hytta og selge til høy pris hjemme blir det ikke så galt.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Counterpointer

Sitat fra: Vaduz på tor 04. jan 2024, kl. 17:20
Sitat fra: Counterpointer på tor 04. jan 2024, kl. 11:40

Poenget er vel at de øvrige eksemplene har en egenverdi i seg selv utenom investeringen og i mange tilfeller var forbruksvarer.

Solceller skal produsere energi, og dersom det ikke lønner seg vs å kjøpe strøm fra nettet gir det lite mening. Om det ikke er lønnsomt er det jo heller ikke nødvendigvis miljøvennlig, da det krever energi å lage, frakte, og installere anlegget, vs å kjøpe allerede produsert vannkraft.

Om du har solceller som hobby så er det selvfølgelig ikke noe i veien for det. Har en i hyttefeltet med solceller på 900moh, han er stadig oppe for å måke de, men det føyker igjen daglig så der håper jeg det er hobby primært, for den investeringen får han aldri igjen.

Nå gjentar du bare samme argumentet (kun økonomi) 😏 Solceller har jo egenverdi i gleden over å produsere egen strøm, for ikke snakke om drive bilen på kortreist strøm fra eget tak! F.eks.

Nytt kjøkken har jeg aldri forstått for egen del så lenge en har et fungerende kjøkken. Det gir ikke meg noen verdi selv om folk ofte bruker en halv mill eller mer på dette, bare for å få en ny stil.
En jeg kjenner har Ferrari til 3,5 mill mens min Performance Model 3 er like rask og koster en 7. del, men gir jo langt fra samme status.

Folk er forskjellige.

Jeg er langt mer misunnelig på solcelleanlegget til jKirkebø enn jeg er på den Ferrarien.

Luring

Det må jo nødvendigvis bli slutt på solkonto når mange nok bruker det, dette er jo et reint tap for strømselskapene som dei kun har for å få positivt omtale og nye kunder, så ikkje regn solkonto inn i lønnsomhetsmodellen på lang sikt iallefall.
Så er det jo spørsmålet om kapitalskatt på salg av strøm, dette har jo egentlig alltid vore skattbart (litt slik som flyreiser på bonuspoeng) men det er vel ingen som har oppgitt det før, noko ein nå skal gjere for 2023. Så får me sjå om poltitkerne innfører ein særregel for dette.
https://www.skatteetaten.no/presse/nyhetsrommet/avviser-at-alle-inntekter-fra-solcelleanlegg-skal-skattlegges/

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA