Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fre 16. jul 2021, kl. 13:06

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

Sitat fra: Counterpointer på tir 19. des 2023, kl. 11:25Jeg er enig i at tråden igjen har sporet av.

Synd ikke svekkingen av strømstøtten får større fokus her. Den betyr jo virkelig noe for strømprisen.
Enig med deg Counter... kan noen her inne ta årene og ro oss i land  ;D

Electric cars in Norway

Informativt fra NVE i dagens avis

Tror ikke Sam Eyde så for seg dagens situasjon  ;D

https://www.dagsavisen.no/nyheter/2023/12/19/dette-skal-til-for-lavere-strompriser/

Bilder og tekst kopi:

– Hvorfor påvirkes kraftprisene så mye av våre naboland?
Norge har utviklingskapasitet mot Sverige, Danmark, UK, Nederland og Tyskland. I perioder blir deler av norsk forbruk dekket av import. Da må vi betale det det koster å produsere kraft i landene vi importerer fra. Siden gasskraftproduksjon er viktig i flere av landene vi har forbindelser til, må norske kraftpriser minst dekke kostnadene til gasskraft for at vi skal få import. Derfor påvirker gassprisen de norske kraftprisene, sier Inga Nordberg.

Om Sam og byggingen av Tysso :+1:

https://m.vasskrafta.no/historie/category898.html

RJK

Utviklingskapasitet, altså...!  ;D

Trodde det stod på utvekslingskapasiteten, jeg. Men så feil kan man ta! 8)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Electric cars in Norway

Sitat fra: RJK på tir 19. des 2023, kl. 14:46Utviklingskapasitet, altså...!  ;D

Trodde det stod på utvekslingskapasiteten, jeg. Men så feil kan man ta! 8)
He he. Dagens beste kommentar så langt i dag RJK :+1:

hELgenen

Sitat fra: Electric cars in Norway på tir 19. des 2023, kl. 14:33Informativt fra NVE i dagens avis

https://www.dagsavisen.no/nyheter/2023/12/19/dette-skal-til-for-lavere-strompriser/

Bilder og tekst kopi:

Norge har utviklingskapasitet mot Sverige, Danmark, UK, Nederland og Tyskland. I perioder blir deler av norsk forbruk dekket av import. Da må vi betale det det koster å produsere kraft i landene vi importerer fra. Siden gasskraftproduksjon er viktig i flere av landene vi har forbindelser til, må norske kraftpriser minst dekke kostnadene til gasskraft for at vi skal få import. Derfor påvirker gassprisen de norske kraftprisene, sier Inga Nordberg.

Synes vi som leser aviser og kan kommentere bør være flinke til å vri fokus over på  årlig energikostnad og
vekk fra snittpriser og slikt. Ingen er særlig opptatt av lave eller høye priser om sommeren - det er prisen
når vi trenger kraften vi er opptatt av og hvor mye det vil koste oss i løpet av ett år.

Problemet for Norges innbyggere er at landet har en svært god regulerbar produksjon som da selvfølgelig prises høyt når etterspørselen er høy. Dermed betyr snittpris null og nada for oss forbrukere i Norden. For forbrukere i EU kan det derimot ha en verdi å vite at når man trenger mest kraft her - f.eks til kjøling om sommeren - ja så skinner sola og prisen går nok ikke i taket.......

Politikere som skal vurdere skroting av strømstøtten må få informasjon om hva det reellt vil bety for forbrukere i Norge. Når man har et årlig forbruk på f.eks 20.000 kwh så vil 80% eller mer av dette skje i vinterhalvåret. Hva prisen er i den perioden definerer også strømregningen. Jeg er redd for at politikere igjen vil lures av ord som snittpris osv...

Counterpointer

Sitat fra: hELgenen på tir 19. des 2023, kl. 15:10
Sitat fra: Electric cars in Norway på tir 19. des 2023, kl. 14:33Informativt fra NVE i dagens avis

Bilder og tekst kopi:

Synes vi som leser aviser og kan kommentere bør være flinke til å vri fokus over på  årlig energikostnad og
vekk fra snittpriser og slikt. Ingen er særlig opptatt av lave eller høye priser om sommeren - det er prisen
når vi trenger kraften vi er opptatt av og hvor mye det vil koste oss i løpet av ett år.

Problemet for Norges innbyggere er at landet har en svært god regulerbar produksjon som da selvfølgelig prises høyt når etterspørselen er høy. Dermed betyr snittpris null og nada for oss forbrukere i Norden. For forbrukere i EU kan det derimot ha en verdi å vite at når man trenger mest kraft her - f.eks til kjøling om sommeren - ja så skinner sola og prisen går nok ikke i taket.......

Politikere som skal vurdere skroting av strømstøtten må få informasjon om hva det reellt vil bety for forbrukere i Norge. Når man har et årlig forbruk på f.eks 20.000 kwh så vil 80% eller mer av dette skje i vinterhalvåret. Hva prisen er i den perioden definerer også strømregningen. Jeg er redd for at politikere igjen vil lures av ord som snittpris osv...

Lures, kanskje. Men like gjerne har de andre motiver. Grønn omstilling, internasjonal solidaritet, servilitet overfor EU.....
Men en skal ikke undervurdere inkompetanse, den er helt reell. Høyst sannsynlig er det en blanding også gode intensjoner. Men veien til helvete er brolagt med gode intensjoner.

Men jeg reagerer stadig på hvordan ting fremstilles. «Nå er prisen høy», «nå er strømmen gratis» osv tar oppmerksomheten bort fra at systemet har brutt sammen.
Mulig at fokus på snittpris vil kunne hjelpe noe, men generelt ser det ut som det ikke biter spesielt godt på politikerne som helhetlig gruppe.

Samfunnsfokuset virker temmelig nedprioritert, «vi har det jo så bra» er gjennomgangstemaet, og det stemmer jo det, problemet er at de svakeste har det dårligere og dårligere. Når matkøene med utdeling blir lengre og lengre er det ikke ett godt tegn. Mat og strøm er basisvarer som alle burde hatt råd til, men det er ikke slik og det burde vi virkelig gjøre noe med.

Counterpointer

https://m.facebook.com/groups/385694582109449/permalink/1329015131110718/?mibextid=K35XfP

«Mer vannkraft og strømsparing vil gi kraftoverskudd fram mot 2050
Totalt vil vi kunne oppnå 60 TWh bare ved å øke produksjonen av vannkraft og økt satsing på energieffektivisering, skriver medlemmene av Seniortanken i Stavanger.»

Løser ingenting på kort sikt, men vi må jo se på både umiddelbare løsninger og hva vi skal gjøre fremover.

Har ikke sjekket ut Seniortanken, men siden det er fra TU så er det ikke helt vilkårlig.

arthur

Beklager om, eller at, jeg tar opp et annet tema enn strømprisen, men et svært viktig element i den enkeltes økonomi er prisen på (bolig)lån, og vil bare nevne at i dag kan man få et lån med fast rente for opptil ti år som ligger kanskje så mye som to (!) prosent under prisen på løpende lånerente! Med andre ord så tror "markedet" at prisen på penger skal gå ned, betydelig sågar, i løpet av perioden. Om ekspertene får rett, eller ikke, vil bare tiden vise, men nå har jeg nevnt det og noe å tenke på siden dette er langt viktigere enn prisen på strøm så lenge denne er sikret grunnet strømstøtten!

Vidar_S

Sitat fra: Counterpointer på tir 19. des 2023, kl. 15:50https://m.facebook.com/groups/385694582109449/permalink/1329015131110718/?mibextid=K35XfP

«Mer vannkraft og strømsparing vil gi kraftoverskudd fram mot 2050
Totalt vil vi kunne oppnå 60 TWh bare ved å øke produksjonen av vannkraft og økt satsing på energieffektivisering, skriver medlemmene av Seniortanken i Stavanger.»

Løser ingenting på kort sikt, men vi må jo se på både umiddelbare løsninger og hva vi skal gjøre fremover.

Har ikke sjekket ut Seniortanken, men siden det er fra TU så er det ikke helt vilkårlig.

Jeg leste riktignok bare kjapt gjennom, men det så for meg ut som mye tekst og lite egne tanker fra tenketanken. Seniortanken henter primært sine tall fra en prosjektrapport fra HydroCen (Norwegian Research Centre for Hydropower Technology) som "drøfter potensialet for opprustning og utvidelse av norsk vannkraft, herunder også økning av magasinkapasiteter og aktiv regulering, som flomdempende tiltak."

I tillegg til det rapporten inkluderer av flomdempende tiltak estimerer Seniortanken at man kan få på plass ytterligere 10TWh som flomvern, så vidt jeg kan se kun basert på at de synes det ikke er urimelig å anta at det er mulig.

De siste 20-30TWh skal hentes via strømsparing som etter hva jeg kan se ikke har noen kildehenvisning, så hvor dette tallet kommer fra er uvisst.

arthur

"EU forlenger krisetiltak i energimarkedet
Til tross for en kraftig nedgang i energiprisene sammenlignet med i fjor, er EUs medlemsland enige om å forlenge en rekke krisetiltak i energimarkedet.

Det dreier seg blant annet om raskere og enklere tillatelsesprosesser for fornybar energi (forlenget til 30. juni 2025), muligheten for å sette pristak på ekstremt høye gasspriser (fram til 31. januar 2025) og økt samarbeid om gassinnkjøp (til 31. desember 2024).

– Utvidelsen av de tre krisetiltakene er nødvendig for å håndterte situasjonen i EU som fremdeles er alt for skjør etter Russlands invasjon av Ukraina, sier Teresa Ribera, klimaminister i Spania, landet som leder Ministerrådet."

Electric cars in Norway

Sitat fra: arthur på tir 19. des 2023, kl. 16:08Med andre ord så tror "markedet" at prisen på penger skal gå ned, betydelig sågar, i løpet av perioden. Om ekspertene får rett, eller ikke, vil bare tiden vise, men nå har jeg nevnt det og noe å tenke på siden dette er langt viktigere enn prisen på strøm så lenge denne er sikret grunnet strømstøtten!
Takker for god info :+1:  Ja da blir det vel lavere rentevåpenet sikt da. Håper det, jeg tror mange sliter nå. Matkøer for gratis mat hører jeg. Det er trist å tenke på på vei inn i julen.

hELgenen

Sitat fra: Electric cars in Norway på tir 19. des 2023, kl. 17:15
Sitat fra: arthur på tir 19. des 2023, kl. 16:08Med andre ord så tror "markedet" at prisen på penger skal gå ned, betydelig sågar, i løpet av perioden. Om ekspertene får rett, eller ikke, vil bare tiden vise, men nå har jeg nevnt det og noe å tenke på siden dette er langt viktigere enn prisen på strøm så lenge denne er sikret grunnet strømstøtten!
Takker for god info :+1:  Ja da blir det vel lavere rentevåpenet sikt da. Håper det, jeg tror mange sliter nå. Matkøer for gratis mat hører jeg. Det er trist å tenke på på vei inn i julen.

Matkøer viser vel undersøkelser skyldes i stor grad Ukrainere som sper på budsjettet sitt på denne måten.

https://www.nettavisen.no/ukraina/nyhetsvarsel/nrk-erfarer-strammer-inn-for-ukraina-flyktninger/s/5-95-1502319

Hadde jeg hatt mulighet til å stå i matkø hadde jeg jo gjerne gjort det selv også.

At folk blir fattigere er trist - men vi har ordninger i dette landet som gjør at ingen trenger å sitte
hjemme uten mat til jul.  At folk er forbannet fordi rentene skal opp skyldes også at folk har gått i flokk
og kastet penger etter eiendomsutviklere og kanskje unnet seg mer enn de strengt tatt burde med velsignelse fra banken. Har selv opplevd at banken ville kaste mange millioner etter meg ifb. husbygging - noe jeg sa nei til fordi jeg ikke ville låne mer enn det jeg faktisk hadde behov for. Banken mente jeg burde kjøpe hytte, båt og ny bil - damen i andre enden forsøkte å lokke meg utpå med alskens tips på hva jeg kunne bruke pengene på. Lånte penger har rett og slett vært for billig og folk har vært svært lett å overtale til å ta opp lån.

Med høye kraftpriser vil nok enkelte se at utgiftene på strøm vil begynne å ligne utgiftene til lån.

Electric cars in Norway

SitatMatkøer viser vel undersøkelser skyldes i stor grad Ukrainere som sper på budsjettet sitt på denne måten.
hEL...Tror det er mer enn som så selv om nettavisen sikkert har sjekket opp dette. Det er også mange som har bodd i Norge i hele sitt liv som nå sliter og må stå i matkø. Men du har kanskje rett? Jeg vet ikke. 

hELgenen

Sitat fra: Electric cars in Norway på tir 19. des 2023, kl. 19:25
SitatMatkøer viser vel undersøkelser skyldes i stor grad Ukrainere som sper på budsjettet sitt på denne måten.
hEL...Tror det er mer enn som så selv om nettavisen sikkert har sjekket opp dette. Det er også mange som har bodd i Norge i hele sitt liv som nå sliter og må stå i matkø. Men du har kanskje rett? Jeg vet ikke.

Ja,det fremkommer jo også at mange ulike grupper sliter..og det må en jo ta på alvor. Men situasjonen er veldig påvirket av flyktningestrømmen fra Ukraina..og at disse da ser en mulighet til å spe på budsjettet. Og det ville nok ennå flere gjort også om de hadde mulighet til å møte opp.. Hvem ville vel f.eks sagt nei til en pose gratis mat på Rema 1000?

Det har blitt dyrere for alle siste årene,og mye kan nok spores tilbake til energiprisene. Det dyttes energi inn i bunn av verdikjeden og så får du rentes,rente effekt hele veien opp. Jeg tror mange har undervurdert effekten av økte energipriser for samfunnet dessverre. Jeg tror dyr kraft vil slå hardere ut i land avhengig av mye energi...slik som Norge. Mao vår nedtur vil kanskje vare lengre enn f.eks i EU.
Støre prøver å bære frem et budskap om at det snart blir bedre,men kanskje det vil ta lengre tid her? Og kanskje nettopp fordi vi har høye kraftpriser og må ha mye kraft for å bo her? Samfunnsøkonomisk vil høye kraftpriser slå ut negativt på forbrukere og positivt for produsenter. Ettersom volum solgt innenlands er større en volum eksportert så er det jo forbrukeren innenlands som betaler for gildet..Mao en omfordeling av kostnader og inntekter mellom produsenter og forbrukere. Dette bremser økonomien er jeg redd..

02jan

Klarer ikke helt se netto gevinsten for AS Norge, med å selge ut vannkraft billig vår, sommer og høst. 1/2 parten av inntektene har jeg forstått går tilbake til utland. Kostnaden etablering og vedlikehold av kablene spsier vel opp noe av gevinsten ? Er kostnadene delt 50/50 med utland eller er det derfor vi nå har økt nettleie ?

Så når kulden kommer, så er det Nordmenn med deres bedrifter, som skal importere kraft når den er dyrest og da vi trenger den som mest.  Skulle likt å se de økonomiske gevinster (netto) sammen med de totale samfunnsøkonomiske kostnader for husholdning og bedrift.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA