Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fre 16. jul 2021, kl. 13:06

« forrige - neste »

arthur

Folk er vant til at strømprisen er rundt en krone alt inkludert mens prisen nå er rundt 1,50 alt inkludert )grove tall). Et "vanlig" forbruk i norske husholdninger er 16.000 kWt så merkostnaden er rundt 8.000 kroner i året. Dette er et beskjedent beløp, tross alt, når man sammenligner med endring i renteutgifter på et boliglån som har økt fra rundt to prosent til nå nærmere syv prosent og et "vanlig" boliglån er på to/tre millioner.

Nå kan sikkert noen "rive i stykker" tallene jeg bruker i dette eksemplet, greit nok det, men godt nok som et eksempel.

Counterpointer

Sitat fra: 02jan på tir 19. des 2023, kl. 21:30Klarer ikke helt se netto gevinsten for AS Norge, med å selge ut vannkraft billig vår, sommer og høst. 1/2 parten av inntektene har jeg forstått går tilbake til utland. Kostnaden etablering og vedlikehold av kablene spsier vel opp noe av gevinsten ? Er kostnadene delt 50/50 med utland eller er det derfor vi nå har økt nettleie ?

Så når kulden kommer, så er det Nordmenn med deres bedrifter, som skal importere kraft når den er dyrest og da vi trenger den som mest.  Skulle likt å se de økonomiske gevinster (netto) sammen med de totale samfunnsøkonomiske kostnader for husholdning og bedrift.
Klok refleksjon 02jan 👍🏼 Dette er en en av tingene som gjør det så vanskelig å forstå hvorfor et flertall av politikerne ikke vil gjøre noe nå?
Til og med høyesterett har sagt vi har full råderett, men ingenting gjøres (bortsett fra å redusere strømstøtten)!

Samfunnsøkonomien blir nedprioritert og statsøkonomien er det som er viktig.

Lurer på hvor mye inflasjonen hadde sunket om en innførte priskontroll på strøm? Det burde være forholdsvis enkelt å regne ut selv om det har noen summerende effekter som kompliserer litt.

Electric cars in Norway

Sitat1/2 parten av inntektene har jeg forstått går tilbake til utland
Mer enn det har jeg hørt :(

arthur

Hvis alternativet til å selge kraften "billig" vår, sommer og høst er å åpne slusene og la vannet gå utenom generatorene så skjønner jeg det godt! På samme vis som at jeg skjønner at det er lurt å kjøpe kraft billig fra utlandet når de har et overskudd på produksjon, og denne ikke kan lagres. For meg i prinsippet et vinn/vinn på samme måte som jeg synes det er greit å kjøpe importerte tomater fremfor å subsidiere norske tomatprodusenter med vanvittige beløp!

Radial

Sitat fra: arthur på ons 20. des 2023, kl. 08:59Hvis alternativet til å selge kraften "billig" vår, sommer og høst er å åpne slusene og la vannet gå utenom generatorene så skjønner jeg det godt! På samme vis som at jeg skjønner at det er lurt å kjøpe kraft billig fra utlandet når de har et overskudd på produksjon, og denne ikke kan lagres. For meg i prinsippet et vinn/vinn på samme måte som jeg synes det er greit å kjøpe importerte tomater fremfor å subsidiere norske tomatprodusenter med vanvittige beløp!

Joda, de kan eksportere så mye de orker, bare prisen vi skal betale er riktig.

Er prisen som er hovedproblemet, hvor strømmen går og hvordan produsenten disponerer magasinet blåser jeg egentlig litt i... Men vi i Norge skal ikke betale dyrt for produsentenes eventuelle overdrevene eksport.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

arthur

Ja, hvor det er snakk om "overdrevne" eksport er jeg helt enig med deg, men siden man ikke alltid (hvis noen gang) så enkelt kan spå fremtidig nedbør/tilsig til magasinene så vil det vel nesten aldri kunne bli helt riktig?

ToWalkOrDrive

Sitat fra: 02jan på tir 19. des 2023, kl. 21:30Klarer ikke helt se netto gevinsten for AS Norge, med å selge ut vannkraft billig vår, sommer og høst. 1/2 parten av inntektene har jeg forstått går tilbake til utland. Kostnaden etablering og vedlikehold av kablene spsier vel opp noe av gevinsten ? Er kostnadene delt 50/50 med utland eller er det derfor vi nå har økt nettleie ?

Så når kulden kommer, så er det Nordmenn med deres bedrifter, som skal importere kraft når den er dyrest og da vi trenger den som mest.  Skulle likt å se de økonomiske gevinster (netto) sammen med de totale samfunnsøkonomiske kostnader for husholdning og bedrift.

Ja, det er noe som heter flaskehalsinntekter. Dersom prisen er forskjellig i to ender av kabelen mellom to områder så stikke nett-eier av med de pengene (ved flytting av strøm). Er derfor Statnett har grisehøye inntekter. Kan fort se på dette som en ekstraskatt.

Når så strømmen går mellom Norge og f.eks. Tyskland så deler Statnett og det tyske nettselskapet flaskehalsinntektene. Så 50% går til det tyske nettselskapet og 50% går til det Statnett. Det norske kraftselskapet får kun prisen som er i det området den opererer - litt som en Bangladesh-fabrikk kun får et par kroner for et par Nike-sko.
Statkraft bruker så mye av disse 50%-ene til å betale renter og avdrag på eksportkablene, som vel kostet 19 milliarder til Tyskland, hvis jeg husker rett. Men etter en del år bør de kunne ha betalt ned dette.

En del av Statnetts overskudd på flaskehalsinntektene har gått i statskassen til å kjøpe utenlandske aksjer i oljefondet, sånn at de må selge norske kroner (for å veksle til Tesla-valuta), sånn at kronen svekkes, og inflasjonen går opp. En annen del går til andre nettselskaper for å holde nettleien nede.

Så, ja, godt over 50% av pengene forsvinner, på en måte.

https://www.tu.no/artikler/statnett-hoyeste-kabelinntekter-noensinne/524967

https://www.nrk.no/norge/utlendinger-far-halve-gevinsten-av-omstridt-stromeksport-1.15813458
Tesla Model Y                         2021-

ToWalkOrDrive

Sitat fra: arthur på ons 20. des 2023, kl. 09:19Ja, hvor det er snakk om "overdrevne" eksport er jeg helt enig med deg, men siden man ikke alltid (hvis noen gang) så enkelt kan spå fremtidig nedbør/tilsig til magasinene så vil det vel nesten aldri kunne bli helt riktig?

Det er i hvert fall ganske enkelt å se at de har et mandat til å tjene mest mulig penger, og ikke noe mandat til å sørge for lave priser for vanlige husholdninger og bedrifter. Den svarte kurven viser f.eks. hvordan det eksporteres over en lav sko, og at vi nå i område NO2 er 8,2 prosentpoeng under medianen for vannmagasiner.

Støre & co kan gråte så mye de vil på TV over høye strømpriser, men strømmen strømmer uhindret ut, og alle vet at det fort kan bli en kald og tørr vinter, vår og sommer, så noen restriksjoner / føringer mot å tømme til under medianen kunne kanskje vært ok å fått på plass. Er tross alt det offentlige som eier det meste av kraftverkene i NO2.

Men poenget er at staten blir rik, og da er det ikke så viktig at bedrifter og personer sliter.

arthur

Rent bedriftsøkonomisk så er det jo helt naturlig å maksimere fortjeneste enten man selger strøm, elbiler eller jeans? Og så er det opp til det politiske flertallet å gjøre noe med prisen på strøm enten ved å subsidiere prisen til forbruker (strømstøtte), bruke sin eiermakt eller lage politiske føringer som ivaretar forbrukerne på en god måte. Og som vanlig følger Støre og hans regjering nøye med, vurderer tiltak og tar juleferie!

ToWalkOrDrive

Sitat fra: arthur på ons 20. des 2023, kl. 09:52Rent bedriftsøkonomisk så er det jo helt naturlig å maksimere fortjeneste enten man selger strøm, elbiler eller jeans? Og så er det opp til det politiske flertallet å gjøre noe med prisen på strøm enten ved å subsidiere prisen til forbruker (strømstøtte), bruke sin eiermakt eller lage politiske føringer som ivaretar forbrukerne på en god måte. Og som vanlig følger Støre og hans regjering nøye med, vurderer tiltak og tar juleferie!

Ja, de roter fælt, og roter det til fælt... men aller helst sitter de og vugger på en stol og håper de snart kan slippe å være i regjering igjen, og at dette fæle snart skal slutte.

arthur

Men i følge Støre så er det ingen som har bedt ham om å gå. Jo, Jonas Gahr Støre, et flertall av landets befolkning har bedt deg om det når man ser på meningsmålingene!

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/XbV4Vo/statsminister-jonas-gahr-stoere-ap-ingen-har-bedt-meg-gaa

daktari

Dagens andre høydepunkt fra regjeringen:
https://www.nrk.no/sapmi/gaupe-og-jerv-inn-i-regjeringens-kraftutbyggingsplaner-1.16685520
Vil altså utrydde rovdyr for å sette opp vindmøller som grunneierne ikke vil ha. Ap: "Vi bygger ned landet"
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Electric cars in Norway

turfsurf

Sitat fra: Electric cars in Norway på tor 21. des 2023, kl. 06:48NTNU prof med innlegg som kanskje er en god løsning? Jeg vet ikke. Er skeptisk til flere kabler men men.

Det er gitt at vi går mot kraftunderskudd. Men kjernekraft er jo ikke like rimelig å produsere som landvind og vannkraft, så det hjelper jo ikke. Og mye av grunnen at vi får underskudd er jo de andre kablene.

Så argumentet blir litt sånn: siden vi eksporterer all den billige vannkraften vår til England og Tyskland må vi importere dyrere kjernekraft fra Sverige...
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

daktari

Sitat fra: Electric cars in Norway på tor 21. des 2023, kl. 06:48NTNU prof med innlegg som kanskje er en god løsning? Jeg vet ikke. Er skeptisk til flere kabler men men.

https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/0Q1G0G/vi-trenger-flere-ikke-faerre-stroemkabler-mellom-nordiske-land
Drar solidaritetskortet, men nevner ikke prissmitten.

Men jeg husker man snakket om dette for 20 år siden: strømprisene i Norge er for lave til at folk vil spare og for lave til å lokke frem nye investeringer. Strømmen MÅ være dyr for å endre adferd.

Nå er de mer enn høye nok, og vanlige folk og industrien får straffen. Og NHO tigger likevel etter subsidier.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA