Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fre 16. jul 2021, kl. 13:06

« forrige - neste »

Roy Aasen

Counterpointer

Flere kabler = total prismitte = mer elendighet

Mindre kabler + Enøk + mer energiproduksjon = løsning

Forholdsvis enkle regnestykker 👍🏼

Kan jo ta med ett til

Solceller + skatt = mindre solceller

Rollep

Sitat fra: Roy Aasen på tor 21. des 2023, kl. 11:57For de som ønsker solpaneler....
https://www.rb.no/skatteetaten-vil-skattlegge-solcellepaneler/s/5-43-2170513

Kanske ikke sansynlig, men gudene må vite🤔
Lurer på om de har tenkt så langt som at hvis de begynner å skatte private husholdninger med solcellepaneler på taket som næringsdrivende må de vel også åpne opp for avskrivninger og fradrag for negativt driftsresultat. Dermed kommer nok vinninga å gå opp i spinninga og vel så det ;D

Vidar_S

Sitat fra: Rollep på tor 21. des 2023, kl. 14:08
Sitat fra: Roy Aasen på tor 21. des 2023, kl. 11:57For de som ønsker solpaneler....
https://www.rb.no/skatteetaten-vil-skattlegge-solcellepaneler/s/5-43-2170513

Kanske ikke sansynlig, men gudene må vite🤔
Lurer på om de har tenkt så langt som at hvis de begynner å skatte private husholdninger med solcellepaneler på taket som næringsdrivende må de vel også åpne opp for avskrivninger og fradrag for negativt driftsresultat. Dermed kommer nok vinninga å gå opp i spinninga og vel så det ;D

Foreløpig har vel bare skatteetaten kommet med en oppdatert tolkning av eksisterende lovverk og da tror jeg hverken de tenker på kompleksitet eller uønskede følger. Den delen er det vel politikere som skal behandle og siden SV og NHO her virker usedvanlig samstemte er det mye som tyder på at det vil bli en form for endring av loven sånn at det i alle fall ikke alt av solcelleanlegg skattlegges. Jeg tror for øvrig uansett ikke at dette vil ha noen merkbar innvirkning på strømprisene, bare så jeg er litt innenfor tema her også.

EDIT: Her er selve uttalelsen fra skatteetaten. Den er noe mer nyansert enn det nettavisene skulle tilsi:  https://www.skatteetaten.no/rettskilder/type/uttalelser/prinsipputtalelser/avgiftsmessig-behandling-av-solcelleanlegg/

ToWalkOrDrive

Ja, skatteetaten sier vel at nedbetalingstiden må være 5-8 år om mva skal være aktuelt, og at vanlige solcelleanlegg har mer enn det. Men dette handler kun om mva (merverdiavgift).

En (av mange) grunner til at jeg ikke kjøper solceller er Politisk Risiko. En kan ikke stole på at ikke SV & co ikke plutselig klasker på en fordelsbeskatning for å eie eget kraftverk, sånn som de vurderte fordel av å bo i eget hus, som ikke ble noe av denne gang.

https://www.huseierne.no/nyheter/skatteutvalget-oker-boligskatten-med-28000-kr/

For øvrig enig i at avisens fremstilling var veldig misvisende.

Tesla Model Y                         2021-

Electric cars in Norway

Skattlegge dette! Altså begynne å skatte private husholdninger med solcellepaneler. 

Her vet jo ikke Den statlige høyrehånda hva den statlige venstrehånda gjør ;D Enova støttet jo etablering av dette i sin tid og at de igjen selger strømmen er jo bare fint. Næringsdrivende!

Utrolig, helt utrolig.

turfsurf

Sitat fra: daktari på ons 20. des 2023, kl. 11:15Dagens andre høydepunkt fra regjeringen:
https://www.nrk.no/sapmi/gaupe-og-jerv-inn-i-regjeringens-kraftutbyggingsplaner-1.16685520
Vil altså utrydde rovdyr for å sette opp vindmøller som grunneierne ikke vil ha. Ap: "Vi bygger ned landet"
Dette er konsekvensen av å gi noen få reindriftssamer makt til å bestemme over vanvittige arealer. Og AP er jo så politisk korrekte at de bare føyer seg.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Electric cars in Norway

SitatDette er konsekvensen av å gi noen få reindriftssamer makt til å bestemme over vanvittige arealer

Og AP er jo så politisk korrekte at de bare føyer seg.
Ehhh politisk korrekt, ja det kan du si, men det er jo det som er politikk da.

De skal jo vise at de vil hjelpe begge parter. Men her er utfallet gitt tror jeg. Kanskje demonteres noen turbiner og så blir det utbetaling fra Oljefondet til noen. Skulle vært diplomat jeg :D

Vidar_S

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tor 21. des 2023, kl. 16:53Ja, skatteetaten sier vel at nedbetalingstiden må være 5-8 år om mva skal være aktuelt, og at vanlige solcelleanlegg har mer enn det. Men dette handler kun om mva (merverdiavgift).

En (av mange) grunner til at jeg ikke kjøper solceller er Politisk Risiko. En kan ikke stole på at ikke SV & co ikke plutselig klasker på en fordelsbeskatning for å eie eget kraftverk, sånn som de vurderte fordel av å bo i eget hus, som ikke ble noe av denne gang.

https://www.huseierne.no/nyheter/skatteutvalget-oker-boligskatten-med-28000-kr/

For øvrig enig i at avisens fremstilling var veldig misvisende.

Ja, jeg leste også dette som at det primært er snakk om MVA, men litt på bakgrunn av det skjønner jeg enda mindre av hvorfor dette tolkes som at "alle må betale skatt av alt".

Jeg er med på at det skal betales skatt av næringsaktivitet og næringsaktivitet skal i helhold til skatteetatens egne definisjoner være egnet til å gå med overskudd "innen rimelig tid". Skatteetaten selv henviser til rettspraksis som tilsier at 5-8 år er terskelen for solcelleanlegg. Da sliter jeg med å komme til konklusjonen som Dagbladet og andre gjorde i går. Men for å få et bedre svar sendte jeg en henvendelse til skatteetaten, så det kommer vel kanskje svar der i løpet av våren.

Ellers syns jeg det var et litt dårlig timing å dra med SV i ditt eksempel med fordelsbeskatning av å eie eget kraftverk siden de, som eneste parti, tydelig har sagt at de mener skatt på solcelleanlegg er helt feil vei å gå  :)

Vidar_S

Sitat fra: turfsurf på fre 22. des 2023, kl. 07:42
Sitat fra: daktari på ons 20. des 2023, kl. 11:15Dagens andre høydepunkt fra regjeringen:
https://www.nrk.no/sapmi/gaupe-og-jerv-inn-i-regjeringens-kraftutbyggingsplaner-1.16685520
Vil altså utrydde rovdyr for å sette opp vindmøller som grunneierne ikke vil ha. Ap: "Vi bygger ned landet"
Dette er konsekvensen av å gi noen få reindriftssamer makt til å bestemme over vanvittige arealer. Og AP er jo så politisk korrekte at de bare føyer seg.

Jeg er litt usikker på argumentasjonen her. Kritiseres AP fordi de føyer seg etter høyesterettsdommen som ble avsagt etter Fosen-utbyggingen?

turfsurf

Sitat fra: Vidar_S på fre 22. des 2023, kl. 10:17Jeg er litt usikker på argumentasjonen her. Kritiseres AP fordi de føyer seg etter høyesterettsdommen som ble avsagt etter Fosen-utbyggingen?
De kritiseres fordi at de prøver å tekkes reindriftssamer med å ofre de få rovdyra vi har igjen i dette landet i bytte mot vindmøller, i stedet for å konfrontere de. Er vel lei av joikingen på stortinget.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Electric cars in Norway

SitatMen for å få et bedre svar sendte jeg en henvendelse til skatteetaten, så det kommer vel kanskje svar der i løpet av våren.
bra jobba Vidar :+1: holder du oss andre her inne oppdatert så er det bærre lækkert :D

Electric cars in Norway

Hvis ikke denne nyheten fra 12.12.23 har blitt lenket til her inne så gjør jeg det nå for dette er god info om strømsituasjonen

Fra en kommentator i Dagsavisen:

https://frifagbevegelse.no/debatt/hoye-strompriser-odelegger-for-aps-sjanse-til-a-reise-seg-6.490.1011336.2789c1fd3e

Litt av noen kraftsalver der :+1:

Kopi av noen av de beste under:

«Da trenger vi ikke tenke på at det koster rundt 12 øre å produsere den krafta vi betaler mye, mye mer for. Eller at kraftprodusentene igjen har vist oss hvem de er: Profittmaksimerende forretningsfolk uten samfunnsansvar.»

Så sant så sant, sier nå jeg da :D

Og denne:

«Den enkle sannheten er denne: Vi har ikke politisk kontroll over krafta vår lenger. Om vi ønsker å ta tilbake kontrollen, må det politikk til. Men det er lite som tyder på at regjeringen Støre vil gå dit.

Der i gården vil man heller snakke med aktørene. Men det nytter ikke å koseprate med markedskreftene. Skal man temme dem, må man stille med blanke våpen. Med lovverk og rammeverk. Med mekanismer som hindrer krafteksport, ikke bare vakre ord og løfter om kjærlighet.

Dette visste sosialdemokratene før i tiden. Det var slik de faktisk drepte dragen. Kapitalen ble ikke undertrykket og fjernet under sosialdemokratiets storhetstid, men den ble langt på vei underlagt demokratisk kontroll.»

Helt enig, sier jeg

Counterpointer

Sitat fra: Electric cars in Norway på fre 22. des 2023, kl. 21:22Hvis ikke denne nyheten fra 12.12.23 har blitt lenket til her inne så gjør jeg det nå for dette er god info om strømsituasjonen

Fra en kommentator i Dagsavisen:

https://frifagbevegelse.no/debatt/hoye-strompriser-odelegger-for-aps-sjanse-til-a-reise-seg-6.490.1011336.2789c1fd3e

Litt av noen kraftsalver der :+1:

Kopi av noen av de beste under:

«Da trenger vi ikke tenke på at det koster rundt 12 øre å produsere den krafta vi betaler mye, mye mer for. Eller at kraftprodusentene igjen har vist oss hvem de er: Profittmaksimerende forretningsfolk uten samfunnsansvar.»

Så sant så sant, sier nå jeg da :D

Og denne:

«Den enkle sannheten er denne: Vi har ikke politisk kontroll over krafta vår lenger. Om vi ønsker å ta tilbake kontrollen, må det politikk til. Men det er lite som tyder på at regjeringen Støre vil gå dit.

Der i gården vil man heller snakke med aktørene. Men det nytter ikke å koseprate med markedskreftene. Skal man temme dem, må man stille med blanke våpen. Med lovverk og rammeverk. Med mekanismer som hindrer krafteksport, ikke bare vakre ord og løfter om kjærlighet.

Dette visste sosialdemokratene før i tiden. Det var slik de faktisk drepte dragen. Kapitalen ble ikke undertrykket og fjernet under sosialdemokratiets storhetstid, men den ble langt på vei underlagt demokratisk kontroll.»

Helt enig, sier jeg
Bra innlegg 👍🏼😃

Mye fornuft i artikkelen også!

Electric cars in Norway

Sitat fra: Counterpointer på fre 22. des 2023, kl. 23:12
Sitat fra: Electric cars in Norway på fre 22. des 2023, kl. 21:22Hvis ikke denne nyheten fra 12.12.23 har blitt lenket til her inne så gjør jeg det nå for dette er god info om strømsituasjonen

Fra
Bra innlegg 👍🏼😃

Mye fornuft i artikkelen også!
Counter :+1: you are my main man

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA