Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fre 16. jul 2021, kl. 13:06

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: Ketill Jacobsen på fre 11. aug 2023, kl. 21:48Er enig i det meste du skriver her! Mitt hovedpoeng er imidlertid at oppvarming av hytte når en ikke er der, er sløsing og helt unødvendig. Og sløsing bør i det minste ikke subsidieres!
Skal man gå etter sløsing, så er det ganske mye folk kan legge av seg, som daktari skriver. Ser f.eks helgenen som er så irritert på hyttene kjører rundt i to nye store elbiler helt unødvendig. Kunne sikkert klart seg uten de.

Kjøleskap og fryser skal ikke stå kaldere enn +10 grader, da må man ha varme i hytta. Man trenger dog ikke varme hele hytta. Hos oss er det minusgrader på soverommene og i gangene om vinteren når vi ikke er der.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: daktari på fre 11. aug 2023, kl. 23:42Så hvis man skal begynne en sånt regnestykke, da er det mange som må endre livet.
Ja, hvor samfunnsøkonomisk nyttig er det å bygge bruer til milliarder ut til en øy med noen få hundre beboere?
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hELgenen

Sitat fra: turfsurf på lør 12. aug 2023, kl. 08:26
Sitat fra: daktari på fre 11. aug 2023, kl. 23:42Så hvis man skal begynne en sånt regnestykke, da er det mange som må endre livet.
Ja, hvor samfunnsøkonomisk nyttig er det å bygge bruer til milliarder ut til en øy med noen få hundre beboere?

Det er dårlig butikk - en burde ikke bygget en del av disse prosjektene.

hELgenen

Sitat fra: daktari på fre 11. aug 2023, kl. 23:42Men det er da ingen hytter som subsidieres! Det betales hytteskatt, eiendomsskat og alle avgifter inkl. nett vann osv. Festeavgiften. Man betaler veiavgift og brøyteavgifter. Det foregår en massiv overføring av cash gjennom skatter og avgifter fra folk i bebodde strøk til utkanter som tilbyr hytter.

Det som faktisk er sabla ulønnsomt er å ha full infrastruktur til 75000 mennesker i Finnmark og andre utkantstrøk der vinteren er 10 måneder lang. Det koster, og DE får faktisk subsidier med lavere elavgift++ og dobbel stemme ved stortingvalg. Det gjelder også en haug med spredt bosetting. Tenk så sjukt mange rasutsatte veier vi kunne lagt ned hvis folk flytta til Førde, Bergen og Ålesund. Må ikke jo bo folk overalt inni fjordtarmene.

Så hvis man skal begynne en sånt regnestykke, da er det mange som må endre livet.

Tror det er like greit å innse det at mange må endre livet fremover...

hELgenen

Sitat fra: turfsurf på lør 12. aug 2023, kl. 08:24Skal man gå etter sløsing, så er det ganske mye folk kan legge av seg, som daktari skriver. Ser f.eks helgenen som er så irritert på hyttene kjører rundt i to nye store elbiler helt unødvendig. Kunne sikkert klart seg uten de.

Hadde jeg bodd i en by så hadde jeg sikkert klart meg uten elbil. Nå bor ikke jeg i en by - buss er like vanlig som gaupe observasjoner (og en gaupe er veldig sky - for de som ikke visste det). En del byfolk har jo både bil og hytte - og noen av dem drar også diesel bilen frem når de skal på hytta. Og har man kjøpt hytte de siste 10 årene så har de vel blitt ført opp i en hyttelandsby der gjerne blåmerkede stier har måttet vike...Det siste er en fakta observasjon i flere fjellområder i mitt nærområde der grunneiere har rasert blåmerkede stier for å selge tomter. Selvfølgelig er strøm og internett dratt helt frem til husveggen. Og hyttene brukes kanskje 20 dager i løpet av 365 dager. Det er denne ekstreme varianten der mange av dagens hytteeiere skal ha alt av byens bekvemmeligheter også på hytta jeg mener er fullstendig galskap sett i både et miljø og klima perspektiv. Derfor mener jeg at det må ny politikk inn på området som setter krav til selvforsyning i større grad når man bygger ut. Det er feil det mange hevder at dette ikke påfører storsamfunnet en ekstra kostnad - det blir nemlig det gjennom økt nettleie på alle nettselskapets kunder når det bygges ut nett til hyttene. Det er ikke billig å vedlikeholde og drifte nett til hyttelandsbyer som ofte har større forbruk en man har nede i bygda i perioder - hvilket da selvfølgelig man må dimensjonere nettet for...
Den voldsomme hyttebyggingen man har sett de siste 20 årene har også medført enorm belastning på veinettet mellom storbyene og hyttene. Skal man bygge ut veiene slik at de takler denne toppen? Hva med ladestasjoner - skal de bygges ut for en fredag og søndagstopp? Det er jo nesten litt galskap satt i system måten samfunnet har bygget opp rundt dette med å ha hytte.

geear

Vi kan holde på med elbiler og solceller til vi spyr, til syvende og sist så er det endring i livsstil, reduksjon i forbruk, av alt, som vil utgjøre den største forskjellen. Begynne å se det store regnestykket i stedet for at alle fikser "for seg".

Og angående hytter, helt klart uproblematisk å ha strømløs hytte, men igjen da skal denne hytta ha batteripakker som skiftes hvert 5. til 12. år, solceller, pumpesystemer og regulatorer, fjernstyrt diesel varmeovn som krever dekning, og gjerne et aggregat på bensin. Og alt er shippet fra Asia. Og så skal det brøytes fra hyttefolket, med traktorer shippet inn fra gokkivold, som også trenger dekk og kjettinger og diesel og snøfres og så videre. Det er ikke løsningen på klimakrisa. Og altså overhodet ikke elbilene heller.

PS: Vi betaler feieavgift på hytta, selv om en feier aldri kommer til å sette sine bein på det hyttetaket. Og mange av hytteområdene rundt oss er i områder der det er bygget vannkraftanlegg og dermed allerede er fremført strøm, MEN på tross av dette så får mange av de nye reguleringsplanene betingelse om at det IKKE skal være innlagt vann og strøm.

Radial

Litt off-topic, men siden hyttediskusjonen er i gang:

Strøm på hytta syns jeg er helt OK, det tillater bruk av hytta året rundt, og gjør at også småbarnsforeldre eller godt tilårskomne pensjonister faktisk kan klare å benytte hytta i lang tid.
Men å tilknytte hver hytte med 40A 400v 3-fase, om den så er ett lite "skur", er gaaaanske spesielt.

At hytter ikke er underlagt samme energikrav som hus er også spesielt.

Og fra og med 2024, bør det settes krav til ethvert nybygg, hytte eller hus, å ha høye krav til energibruk.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

jkirkebo

Sitat fra: geear på lør 12. aug 2023, kl. 13:45Og angående hytter, helt klart uproblematisk å ha strømløs hytte, men igjen da skal denne hytta ha batteripakker som skiftes hvert 5. til 12. år, solceller, pumpesystemer og regulatorer, fjernstyrt diesel varmeovn som krever dekning, og gjerne et aggregat på bensin.

Batteripakker til hytte lages i økende grad av brukte elbilpakker. Min består av celler fra Nissan Leaf ca. 2012 årgang, og er fortsatt i topp stand. Tipper den fint holder i 10 år til, kanskje enda lengre.

5-12 år gjaldt AGM-batterier, som er mer og mer på vei ut. De som ikke bruker elbilpakker kjøper nå i økende grad 12V LiFePO4-batterier. Disse skal også holde svært lenge, men egner seg dårlig i større anlegg da de som regel ikke kan seriekobles (og om de kan det, ikke mer enn to i serie).

Alt det andre trengs ofte ja. Men hovedvarmekilden blir da ved, som tross alt er karbonnøytralt.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

ToWalkOrDrive

Synes det er svært rart når folk sier det bli "feil å subsidiere hytteeiere med strøm". Da jeg betalte nærmere 9000 for strøm til hytta i desember, så var det 4 kommuner som var eiere av strømselskapet og kraftselskapet. Deres kostnad var kanskje 300. Før forurenset denne strømmen ingen ting. Vannkraftverkene ligger i kommunen. Noe av denne "tilleggsskatten" burde blitt gjort tilgjengelig til solcelle-støtte, og varmepumpestøtte, på samme måte som Stavanger støtter tilskudd til varmepumper til innbyggerne.

Synes det er feil når folk ønsker å stjele hyttestrømmen fra 85 år gamle minstepensjonister, som bygget sin trekkfulle fjellhytte med egne hender, og uten avansert og nøyaktig verktøy og dyr isolasjon. Da får en heller begynne med å stjele bensinbiler fra de som ikke har råd til familieelbil...blir nesten like tullete og uforutsigbart.
Tesla Model Y                         2021-

Ketill Jacobsen

Sitat fra: ToWalkOrDrive på søn 13. aug 2023, kl. 00:20Synes det er svært rart når folk sier det bli "feil å subsidiere hytteeiere med strøm". Da jeg betalte nærmere 9000 for strøm til hytta i desember, så var det 4 kommuner som var eiere av strømselskapet og kraftselskapet. Deres kostnad var kanskje 300. Før forurenset denne strømmen ingen ting. Vannkraftverkene ligger i kommunen. Noe av denne "tilleggsskatten" burde blitt gjort tilgjengelig til solcelle-støtte, og varmepumpestøtte, på samme måte som Stavanger støtter tilskudd til varmepumper til innbyggerne.

Synes det er feil når folk ønsker å stjele hyttestrømmen fra 85 år gamle minstepensjonister, som bygget sin trekkfulle fjellhytte med egne hender, og uten avansert og nøyaktig verktøy og dyr isolasjon. Da får en heller begynne med å stjele bensinbiler fra de som ikke har råd til familieelbil...blir nesten like tullete og uforutsigbart.

Her må tydeligvis "syke mor syndromet" utvides med "gamle minstepensjonister syndromet" og sikkert mange andre grupperinger som bare ToWalkOrDrive kjenner til!

Ketill Jacobsen

Sitat fra: turfsurf på lør 12. aug 2023, kl. 08:24
Sitat fra: Ketill Jacobsen på fre 11. aug 2023, kl. 21:48Er enig i det meste du skriver her! Mitt hovedpoeng er imidlertid at oppvarming av hytte når en ikke er der, er sløsing og helt unødvendig. Og sløsing bør i det minste ikke subsidieres!
Skal man gå etter sløsing, så er det ganske mye folk kan legge av seg, som daktari skriver. Ser f.eks helgenen som er så irritert på hyttene kjører rundt i to nye store elbiler helt unødvendig. Kunne sikkert klart seg uten de.

Kjøleskap og fryser skal ikke stå kaldere enn +10 grader, da må man ha varme i hytta. Man trenger dog ikke varme hele hytta. Hos oss er det minusgrader på soverommene og i gangene om vinteren når vi ikke er der.

All sløsning bør avskaffes. Har du andre tilfeller på sløsing så kom gjerne med dem. At det finnes andre former for sløsing bør ikke være et argument for å stoppe sløsing på et område!

Ketill Jacobsen

Nå står det en propandrevet kjøleskap i min hytte som har stått og frosset i mange tiår. Hver gang jeg kommer til hytta starter jeg den opp igjen. Og det går ikke påstår du?

arthur

Kjøleskap og fryser skal ikke stå kaldere enn +10 grader, da må man ha varme i hytta.

Tullball! Man får kjøpt slike som tåler å stå kaldt, har selv en fryser stående i uoppvarmet garasje og denne er garantert ned til minus 15 grader!

Her ser du et eksempel på en slik fryser: https://www.gram.no/produkter/frysere/fb-3413-90-1

turfsurf

Sitat fra: Ketill Jacobsen på søn 13. aug 2023, kl. 02:25Nå står det en propandrevet kjøleskap i min hytte som har stått og frosset i mange tiår. Hver gang jeg kommer til hytta starter jeg den opp igjen. Og det går ikke påstår du?
Nå har vi mat i kjøleskap og fryser. Litt dumt å slå det av da. Og nei, det er ikke aktuelt å tømme det hver gang.

Og propandrevet kjøleskap er vel ikke noe særlig bærekraftig?

De fleste elektriske kjøleskap skal faktisk ikke stå for kaldt. Har fått ødelagt ett par stykker grunnet akkurat dette.

turfsurf

Sitat fra: Ketill Jacobsen på søn 13. aug 2023, kl. 02:21All sløsning bør avskaffes. Har du andre tilfeller på sløsing så kom gjerne med dem. At det finnes andre former for sløsing bør ikke være et argument for å stoppe sløsing på et område!
Sant, blir litt whatsboutisme.

Men skal vi først dra fram unødvendige ting så er vel fritidsbåter værre enn hytter...

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA