Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fre 16. jul 2021, kl. 13:06

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: Egil S på tir 04. jul 2023, kl. 18:16Har en kompis som driver eget installatørselskap litt på hobby basis, siste par årene har han begynt med solceller, han handler direkte fra Kina, så dette var rett fra forhandler i Kina uten grossist eller noen mellomledd i Norge, Kinapris + moms.
Hvis jeg ikke husker feil var det ca 4000kr pr 2,5kwt modul, litt mer for den første, kunne ha inntil 10 moduler (25Kwt) i èn batteribank.
Ja, da gir det mening. Hadde passet perfekt på hytta hos oss.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: Counterpointer på tir 04. jul 2023, kl. 19:40Med unntak av noen timer i helgene hvor det har vært noen dipper ned mot minuspriser, så har ikke jeg fått inntrykk av at prisen har vært lav. Snittet for siste måned er 89 øre (med avgifter uten nettleie), som absolutt ikke er lavt på sommeren. Siste året er prisen i snitt 196 øre.
Ja, det er direkte frekt å kalle strømmen det siste året for billig. De korte periodene med minuspris har lite betydning for alle utenom de som har månedsbatteri.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Counterpointer

Sitat fra: turfsurf på ons 05. jul 2023, kl. 12:01
Sitat fra: Counterpointer på tir 04. jul 2023, kl. 19:40Med unntak av noen timer i helgene hvor det har vært noen dipper ned mot minuspriser, så har ikke jeg fått inntrykk av at prisen har vært lav. Snittet for siste måned er 89 øre (med avgifter uten nettleie), som absolutt ikke er lavt på sommeren. Siste året er prisen i snitt 196 øre.
Ja, det er direkte frekt å kalle strømmen det siste året for billig. De korte periodene med minuspris har lite betydning for alle utenom de som har månedsbatteri.
Tror jeg vil strekke det enda lengre å si at selv for de med batteri og aktiv jobbing for å maksimere effekt så blir det ikke noen enorme summer.
Ut fra bruker elektrolux her i tråden sine tidligere eksempler, så det ikke ut som avkastning var stor på kort sikt. Det kan han kanskje kommentere selv? Må jo sees opp mot effekttariff på nettleie, så det er et komplisert regnestykke som også er avhengig av hvilken netteier en tilhører.

Counterpointer

Sitat fra: turfsurf på ons 05. jul 2023, kl. 11:57
Sitat fra: Egil S på tir 04. jul 2023, kl. 18:16Har en kompis som driver eget installatørselskap litt på hobby basis, siste par årene har han begynt med solceller, han handler direkte fra Kina, så dette var rett fra forhandler i Kina uten grossist eller noen mellomledd i Norge, Kinapris + moms.
Hvis jeg ikke husker feil var det ca 4000kr pr 2,5kwt modul, litt mer for den første, kunne ha inntil 10 moduler (25Kwt) i èn batteribank.
Ja, da gir det mening. Hadde passet perfekt på hytta hos oss.
I forhold til dette er løsningen til han finnen (Dala's ev repair) den mest interresante jeg har sett.

https://youtu.be/XHZWGLzT7gg

Den krever også selvfølgelig godkjenning og har sikkert utfordringer i forhold til norsk lovverk, men er likevel ekstremt tiltalende. Det er jo noe helt annet å ha et husbatteri på 40 eller 60 kWh (Leaf eksempler), enn de ekstremt dyre produktene på rundt 5-6 kWh (Tesla m.fl)

turfsurf

Sitat fra: Counterpointer på lør 08. jul 2023, kl. 07:19I forhold til dette er løsningen til han finnen (Dala's ev repair) den mest interresante jeg har sett.

Den krever også selvfølgelig godkjenning og har sikkert utfordringer i forhold til norsk lovverk, men er likevel ekstremt tiltalende. Det er jo noe helt annet å ha et husbatteri på 40 eller 60 kWh (Leaf eksempler), enn de ekstremt dyre produktene på rundt 5-6 kWh (Tesla m.fl)
Ja, kan jo bare kjøpe en brukt Leaf og sette på utsiden av hytta og koble til. Da får man batteri med sofa :)

Ingeniøren

Dette bør vel noen ta tak i og lage business på..
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
Linux Zorin på PC'n og Sunstyle integrerte solceller på taket

Electric cars in Norway

Noe helt annet... men er jo relatert til «strømprisene».....

Det blir spennende å se hva som blir SC gjennomsnitt prisene for hele juli. Pilene peker vel riktig vei med mye sol&varme?

Se kopi under og juni statistikken fra tocn her....og bilde under....

Kopi:

Endringer fra forrige oversikt
Prisene er denne gang i gjennomsnitt nedjustert med 12,83 prosent fra forrige oversikt. Det er en justering som reflekterer strømprisenes endring generelt .

https://www.tocn.no/2023/06/prisoversikt-for-supercharging-i-norge-juni-2023/

Counterpointer

Sitat fra: Ingeniøren på lør 08. jul 2023, kl. 11:05Dette bør vel noen ta tak i og lage business på..
Flere som holder på med det. Har sett trailerlass med Second life batterier som kjøres ut i store kasser til kunder. Og mange som selger veldig dyre batterier (Tesla og f.eksTibber)

Men det er bare Dálá som tilbyr gratis løsning på github med hele elbilbatterier.

Kunne godt tenkt meg et pent brukt LFP batteri fra en knust Tesla 😃👍🏼😍

Ketill Jacobsen

Sitat fra: turfsurf på lør 08. jul 2023, kl. 08:59
Sitat fra: Counterpointer på lør 08. jul 2023, kl. 07:19I forhold til dette er løsningen til han finnen (Dala's ev repair) den mest interresante jeg har sett.

Ja, kan jo bare kjøpe en brukt Leaf og sette på utsiden av hytta og koble til. Da får man batteri med sofa :)

Ja, og ha batteriet i bilen er uendelig mer sikkert enn å spikre det opp på veggen. I bilen får jo batteriet i tillegg mosjon og mye frisk luft og støt og regn og saltvann etc! Friskt miljø. Ironi kan forekomme!

Counterpointer

Sitat fra: Ketill Jacobsen på søn 09. jul 2023, kl. 11:35
Sitat fra: turfsurf på lør 08. jul 2023, kl. 08:59

Ja, og ha batteriet i bilen er uendelig mer sikkert enn å spikre det opp på veggen. I bilen får jo batteriet i tillegg mosjon og mye frisk luft og støt og regn og saltvann etc! Friskt miljø. Ironi kan forekomme!
Ironien treffer ikke helt her synes jeg. Biler er laget for å kjøres.

Det er jo imidlertid både fordeler og ulemper med å ha en bil som har V2L, mer slitasje og det at en ikke kan bruke den til både hus og kjøring samtidig.
Det å koble ett bilbatteri til huset via inverter fremstår som mye mer brukervennlig.
Koble bil til hus synes jeg gir mest mening med hytte, hvor en har behov når en er der og ikke så mye ellers.

Brukte bilbatterier koster ca 1000 kr pr kWh, mens f.eks Tibber sitt Homevolt batteri koster 13 000 kr pr kWh (90 k for 6,8 kWh ).
Så selv om en dobler kWh prisen med inverter og litt div så er differansen slående.

Mulig du synes at det er uforsvarlig å ha bilbatteripakker som hjemmebatteri, men kan ikke skjønne at det er noe mer farlig enn vanlig elbil/Homevolt/Powerwall.

turfsurf

Sitat fra: Counterpointer på søn 09. jul 2023, kl. 14:13Det er jo imidlertid både fordeler og ulemper med å ha en bil som har V2L, mer slitasje og det at en ikke kan bruke den til både hus og kjøring samtidig.
Det å koble ett bilbatteri til huset via inverter fremstår som mye mer brukervennlig.
Koble bil til hus synes jeg gir mest mening med hytte, hvor en har behov når en er der og ikke så mye ellers.

Brukte bilbatterier koster ca 1000 kr pr kWh, mens f.eks Tibber sitt Homevolt batteri koster 13 000 kr pr kWh (90 k for 6,8 kWh ).
Så selv om en dobler kWh prisen med inverter og litt div så er differansen slående.

Mulig du synes at det er uforsvarlig å ha bilbatteripakker som hjemmebatteri, men kan ikke skjønne at det er noe mer farlig enn vanlig elbil/Homevolt/Powerwall.
Tanken min er egentlig at det fort er billigere å kjøpe en brukt Leaf en ett Leaf batteri. Så får man resten av bilen "på kjøpet".

Om det er mere eller mindre forsvarlig kommer jo an på så mangt. Husbatteri er gjerne designet for mange flere sykluser en bilbatteri, men det kan kompenseres med at bilbatterier har mye større kapasitet og dermed kan ha mye større buffer. Så ja, jeg har en mistanke om at det blir ett stort ettermarked for brukte bilbatteri.

Egil S

Har ikke de fleste bilene med V2L/V2G/V2H begrensinger på bruk da?

Min Skoda har V2H eller "bi-directional charging" som de kaller det, men det er begrenset til 10.000kwt eller 4000 timer i hele bilens levetid.
Det har nok med batteriets garanti mot degredering å gjøre.

Jeg vil tippe at skal du bruke gamle elbilbatterier må du nok lage egen styring til dem, eller ha et system du kan bygge på enkeltceller som da blir registrert av systemet.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

Counterpointer

Sitat fra: Egil S på man 10. jul 2023, kl. 18:37Har ikke de fleste bilene med V2L/V2G/V2H begrensinger på bruk da?
Ja det er en av utfordringene med det.

Sitat fra: Egil S på man 10. jul 2023, kl. 18:37Har nok med batteriets degradering å gjøre
Helt sikkert.
Sitat fra: Egil S på man 10. jul 2023, kl. 18:37Jeg vil tippe at skal du bruke gamle elbilbatterier må du nok lage egen styring til dem, eller ha et system du kan bygge på enkeltceller som da blir registrert av systemet.
Det er derfor Dala's Ev repair sitt system virker så enkelt og greit.

Counterpointer

Sitat fra: turfsurf på søn 09. jul 2023, kl. 17:39Om det er mere eller mindre forsvarlig kommer jo an på så mangt.
Jeg tenkte på Kjetil når jeg skrev om forsvarlighet. Siden han hadde en ironisk posting som ikke var helt tydelig

Counterpointer

https://e24.no/energi-og-klima/i/VPr36J/ber-statnett-utrede-havvind-kabler-til-europa?utm_source=kopierlink&utm_content=deleknapp&utm_campaign=bunn

Er veldig enig med en som kommenterer denne artikkelen

« Den som tror at det ikke kommer hybrid kabler er ganske naiv. Det er kun politisk hestehandel som holder dette unna. Teknisk sett er det flertall på Stortinget for å legge hybridkabler siden både AP og H vil dette. Det kommer så fort SP er ute av regjering»

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA