Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fre 16. jul 2021, kl. 13:06

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: Counterpointer på tor 13. jul 2023, kl. 12:04Er veldig enig med en som kommenterer denne artikkelen

« Den som tror at det ikke kommer hybrid kabler er ganske naiv. Det er kun politisk hestehandel som holder dette unna. Teknisk sett er det flertall på Stortinget for å legge hybridkabler siden både AP og H vil dette. Det kommer så fort SP er ute av regjering»
Klart det kommer. Men det er jo mulig å lage en mere fornuftig løsning med begrensning av fly. F.eks skal det ikke flyte strøm fra land og ut til vindmølleparkene (implisitt videre til Europa). Om det er politisk vilje til å finne en slik løsning er jo noe annet.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

jkirkebo

Den nye måten å beregne strømstøtte på fra 1.september får uante konsekvenser. Etter den datoen skal den beregnes time for time istedenfor måned per måned. For oss som har solcelleanlegg og bruker solkonto (som f.eks Fjordkraft tilbyr) gjør det at det faktisk vil lønne seg for oss å bruke mest strøm i de timene den er dyrest. Altså akkurat motsatt av det prissignalene tilsier.

Solkontoen fungere slik at man kan spare opp kWh der istedenfor å selge fortløpende. Senere kan man ta ut en måned, inntil det forbruket man har den måneden. Da får man en kredittlinje på fakturaen for det antall kWh man har tatt ut den aktuelle måneden, og prisen er den samme gjennomsnittsprisen som man selv har oppnådd den måneden. Altså, om jeg bruker 1000kWh i september og min snittpris er 123 øre eks. mva. så får jeg 1230 kroner kreditert på fakturaen. I praksis betyr det at jeg kun betaler moms + nettleie på forbrukt strøm, og får strømstøtte i retur.

Problemet med timesberegning av strømstøtten er at om det f.eks. et par timer er mangel og strømmen koster 600 øre vil det lønne seg for meg å bruke så mye strøm som mulig den timen. For hver kWh jeg bruker er regnestykket slik, uten nettleie:

Strømpris 600 øre
Moms 150 øre
Strømstøtte -477 øre
Solkonto -600 øre

Summen av dette er en kredit på 327 øre per kWh brukt den timen, mens jeg for en gjennomsnittstime må betale 30,75 øre. Et ganske så stort incentiv til å gjøre alt av elbillading i de dyreste timene altså, samt sette på ekstra varmtvannsproduksjon på varmepumpa, heve temperaturen inne osv. Så må man selvsagt ta hensyn til effektavgift på nettleia, men med 1000kWh forbruk bruker vi kun 1344W i gjennomsnitt og havner alltid i 5-10kW gruppen likevel så det er fint mulig å bruke 8kW mer enn gjennomsnittet i dyre timer uten å betale mer i effektavgift. Nettleie på ~40 øre må betales men påvirker ikke regnestykket vesentlig.

Strømstøtten skulle mao. aldri vært endret til time for time, det ødelegger alt av incentiv til å spare strøm i de dyre timene. Beregning per døgn hadde vært mye bedre.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

geear

Men det er svært få som har så store solcelleanlegg (og samtidig energieffektivt hus) at de har så stort overskudd som deg. Sånn jeg har forstått det så er gjennomsnittlig størrelse på anleggene som blir installert nå på 10 kWp. Det er det samme som jeg har hatt de siste fem årene, og som gir ca. 9 MWp i årsproduksjon. Siden oktober har jeg akkumulert 2 MWh på solkonto, på tross av meget bra produksjon i år. Det holder allikevel ikke til desember engang...

turfsurf

Sitat fra: geear på tor 13. jul 2023, kl. 13:41Men det er svært få som har så store solcelleanlegg (og samtidig energieffektivt hus) at de har så stort overskudd som deg. Sånn jeg har forstått det så er gjennomsnittlig størrelse på anleggene som blir installert nå på 10 kWp.
Tja, sånn jeg har forstått det nå så er trenden den at folk installerer større anlegg enn tidligere. Snart får vi installert ett 20kWp anlegg her hjemme. Det vil sånn ca dekke årsforbruket vårt. Samme gjør 10kWp anlegget på hytta.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: jkirkebo på tor 13. jul 2023, kl. 13:23Den nye måten å beregne strømstøtte på fra 1.september får uante konsekvenser. Etter den datoen skal den beregnes time for time istedenfor måned per måned. For oss som har solcelleanlegg og bruker solkonto (som f.eks Fjordkraft tilbyr) gjør det at det faktisk vil lønne seg for oss å bruke mest strøm i de timene den er dyrest. Altså akkurat motsatt av det prissignalene tilsier.

---

Strømstøtten skulle mao. aldri vært endret til time for time, det ødelegger alt av incentiv til å spare strøm i de dyre timene. Beregning per døgn hadde vært mye bedre.
Vel, jeg vil si det er en bi-effekt for de med solceller og solkonto. For de svakest stilte av oss uten solceller og uten kunnskap eller penger nok til å automatisere er timesbasert strømstøtte det beste. Dog, dagsbasert ville vært en gylden middelvei, men vil også gi muligheter til optimalisering, det er mange dager med flat, høy pris.

Da vil man jo kunne lade begge elbilene og varme alt av vann og det som er uten å bli slått ut av effektavgift også.

Det er jo veldig vanskelig å lage en model som treffer alt, når prisingen varierer mellom flatt høy hele dagen, negativ midt på dagen, og jojo på morgen, ettermiddag og kveld. Det eneste som ser ut til å være sikkert er at modellen som effektavgiften var lagt opp etter (høyt på dagen, billig på natta) aldri ser ut til å inntreffe mere.

geear

Sitat fra: turfsurf på tor 13. jul 2023, kl. 14:43Tja, sånn jeg har forstått det nå så er trenden den at folk installerer større anlegg enn tidligere. Snart får vi installert ett 20kWp anlegg her hjemme. Det vil sånn ca dekke årsforbruket vårt. Samme gjør 10kWp anlegget på hytta.
Siste jeg hørte var at snittet på nye anlegg nå ligger på 10 kWp, men vet ikke om det ligger publiserte data tilgjengelig noe sted. Ser du på side 15 her:

https://www.ssb.no/energi-og-industri/energi/artikler/stromproduksjon-fra-solcelleanlegg-i-norske-husholdninger/_/attachment/inline/16dfb4f5-bd2e-40c4-b517-48e1a3624118:b634a22b2b1fbe60284da1eaf3c40e271601c5f4/RAPP2022-25.pdf

Så ser du at trenden heller er motsatt, noen store anlegg installert i 2019 dro opp snittet, mens i 2020/2021 var gjennomsnittlig størrelse på ca. 9 kWp.

jkirkebo

Sitat fra: geear på tor 13. jul 2023, kl. 13:41Men det er svært få som har så store solcelleanlegg (og samtidig energieffektivt hus) at de har så stort overskudd som deg. Sånn jeg har forstått det så er gjennomsnittlig størrelse på anleggene som blir installert nå på 10 kWp. Det er det samme som jeg har hatt de siste fem årene, og som gir ca. 9 MWp i årsproduksjon. Siden oktober har jeg akkumulert 2 MWh på solkonto, på tross av meget bra produksjon i år. Det holder allikevel ikke til desember engang...

Likevel vil det lønne seg for deg å bruke så mye strøm som mulig i de dyre timene den måneden du ønsker uttak. Størrelsen på anlegget innvirker ikke på det. Du får kompensert 72% av ekstrakostnaden de dyre timene (90% minus momsen som du må betale i sin helhet) samtidig som 100% av ekstrakostnaden drar opp månedssnittet ditt og dermed gir deg høyere utbetaling for solkonto-uttaket.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

ToWalkOrDrive

Blir gjerne litt som oss som har fastpris - at de fleste ikke gidder å planlegge så mye, og lader bilen om natten uansett.

Ser at det eksporteres rekordmye strøm for tiden. Strømprodusentene kvitter seg vel med masse energi nå sånn at de får "top dollar" i vinter. Så da kan du med god samvittighet melke litt tilbake, og klappe deg på skulderen at du er en del av løsningen, og fortjener hver krone du kan få...
Tesla Model Y                         2021-

Counterpointer

Sitat fra: turfsurf på tor 13. jul 2023, kl. 14:53Det eneste som ser ut til å være sikkert er at modellen som effektavgiften var lagt opp etter (høyt på dagen, billig på natta) aldri ser ut til å inntreffe mere.
Det har ingenting å si. Det er uansett høyest mulig pris som er målet. Det har da virkelig de siste årene vist.
Det som i tillegg er kronargumentet er jo at jo høyere prisen er jo mer bidrar en til det «grønne skiftet».
Ironien i at all strøm som spares skal brukes enten til eksport eller til grønnvasking av fossil energi typ co2 lagring, elektrifisering av sokkelen eller blå hydrogen 🙈

Electric cars in Norway

Sitat fra: Counterpointer på lør 15. jul 2023, kl. 00:12Ironien i at all strøm som spares skal brukes enten til eksport eller til grønnvasking av fossil energi typ co2 lagring, elektrifisering av sokkelen eller blå hydrogen 🙈
Counter.... :+1:  He he ja jeg ser alle de gode poengene dine....men det er jo ikke alltid det som er logisk er det som skjer i virkeligheten...... Det er mange forhold som man henger det grønne skiftet på men som egentlig er bare tullete forhold som ikke har noe med det grønne skiftet å gjøre i det hele tatt.

Elektrifisering av sokkelen er feks et slikt tullete tiltak. Masse fynds ord men bare tom luft....i innhold...Bare words...litt som Ferdig snakka.... Det beste, syv dager i uka.... He he, artig med slike setninger som sier absolutt ingenting, ferdig snakka fra meg der altså. God helg Counter....

RJK

I morgen er tydeligvis dagen for å lade og ellers bruke strøm. Negativt snitt på -8,62 øre/kWh, og laveste pris på -86,29 øre/kWh mellom 14 og 15, på min GE-avtale med 1 øre/kWh i påslag!

Får vel ta meg en lengre kjøretur, siden jeg nettopp henta bilen fra ladeanlegget.  :angel: 8)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Radial

Ja dette strømmarkedet må jo være dysfunksjonelt så det griner etter.

Når det er så mye (sol?)strøm i markedet at de ikke klarer å bli kvitt det, er det ikke da man skal skru av regulerbar kraft?
Er jo derfor man har regulerbar kraft?

Er jo hinsides idioti dette her😂
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

OlaM

All kraft kan skrus av, men ikke alt som kan skrus av er "regulerbart". Solkraft kan stenges helt ned på sekundet med et tastetrykk. Regulerbar kraft betyr at råstoffet er magasinert på et vis, sånn at hvis du skrur av så er det råstoffet du ikke bruker tilgjengelig når du skrur på igjen. Eksempler: Vannkraft med magasin, kull, gass, atom. Eksempler på det motsatte: Elvekraftverk, sol, vind.

Den duppen er mye lavere i Oslo enn i resten av landet. Kan det ha noe med distribusjonen av private solcellepanel å gjøre? Spekulasjon: Landet drives stort sett på null-priset importstrøm, mens i Oslo-området er det nok overskudd av private paneler, og muligens elvekraftverk som har tekniske eller kontraktsmessige grunner til å ikke slippe vannet rundt, til at prisen dupper ekstra hardt en liten stund.
'21 3LR

turfsurf

Sitat fra: Radial på lør 15. jul 2023, kl. 19:35Ja dette strømmarkedet må jo være dysfunksjonelt så det griner etter.

Når det er så mye (sol?)strøm i markedet at de ikke klarer å bli kvitt det, er det ikke da man skal skru av regulerbar kraft?
Er jo derfor man har regulerbar kraft?
Det er også krav til minimum vannføring i vassdrag o.l. så man kan ikke bare skru av helt. Og så har vi elvekraftverk som jo er ikke-regulerbare.

Så store mengder ikke-regulerbar kraft uten mulighet til å nyttiggjøre seg eller lagre energien vil føre til slike jojo-priser.

turfsurf

Sitat fra: OlaM på lør 15. jul 2023, kl. 22:28Den duppen er mye lavere i Oslo enn i resten av landet. Kan det ha noe med distribusjonen av private solcellepanel å gjøre? Spekulasjon: Landet drives stort sett på null-priset importstrøm, mens i Oslo-området er det nok overskudd av private paneler, og muligens elvekraftverk som har tekniske eller kontraktsmessige grunner til å ikke slippe vannet rundt, til at prisen dupper ekstra hardt en liten stund.
Nei, denne "duppen" i NO1 og NO2 kommer av utenlandskablene. Bare sjekk korrelasjonen med prisene i DK, DE osv.

Nordpool

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA