Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fre 16. jul 2021, kl. 13:06

« forrige - neste »

Egil S

Jeg satt å vurderte solceller, men må dessverre bytte vinduer istedenfor fordi vindusprodusenten hadde ekstremt dårlig kvalitet på vinduene sine perioden huset mitt ble bygget, som gjør at alle vinduet på mitt 13 år gamle hus må byttes. Utenfor garanti så takk for den ekstra kosten på rundt 300.000kr.

Nå jeg så på dette så ville jeg ha hybrid-hus, dvs med batterier og mulighet for å gå off-grid.
anlegg på ca 16.000Wp og 15Kwt batteribank.
Batteribanken (Growatt) kom på rundt 30.000kr mener jeg, i og for seg ok, den kunne også bygges ut til 25Kwt.
Problemet var at hybrid inverterte var små, Growatt hadde max 10Kw, det ble for lite på et 16Kwp anlegg, da måtte jeg hatt to, og de var 1,5 ganger prisen av en vanlig 15Kw inverter.
I tillegg var det begrenset hva batteribanken kunne levere, lurer på om det var maks 4Kwt.
Da begynte de koste mer enn det smaker.

Bruke Elbilen, vel, her er det jo også begrensninger.
Enyaq'en min har begrenset bi-direcional charging til 10.000Kw/h eller 4000 timer (hva som kommer først), har nok med garantier på bilen å gjøre, batteriforringelse o.l.
Det tilsvarer 2,5kw i 4000 timer (166 døgn)
Ved aktiv bruk, la oss si 6 timer pr dag holder det til 666 dager, knappe to år.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

Radial

Sitat fra: stefse på man 03. jul 2023, kl. 19:46At alle skal ha batterier i huset sitt er tull når vannkraften er så lett regulerbar.
1. Det bør utredes hvordan vi kan øke regulerkapasiteten
2. De som investerer i solkraft til eget bruk må ta del i overskuddet som den sparte vannkraften ga.
3. Det bør også utredes om frekvenssensitiviteten kan økes, dvs tillate større svingninger i nettet fremfor å bruke resurser på å holde 50Hz på merket. Hva skjer om vi tillater +-1Hz? Nekter å tro at konsekvensene er så enorme av det. Det har vært tilfeller av lokale avvik, hvor den eneste måten folk merket det på var at noen klokker sakket eller gikk for fort.

Dette med frekvens fikk jeg fortalt av en ingeniør at handler om å IKKE gjøre om feks generatorer tilkoblet vannkraft om til motorer for vann (100% tap av effekt?)

Det er visstnok en veldig delikat balanse rundt dette, for plutselig blir generatoren en motor etc dersom nettet har feil frekvens.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

hELgenen

Frekvenssavvik er et signal på ubalanse mellom forbruk og produksjon. Ved store avvik vil systemvern slå inn og koble bort deler av nettet og det blir mørkt rett og slett...

Og sansynligheten for at det skal inntreffe er ifølge TSO'ene økende i dagens situasjon og derfor må tiltak gjøres med å få inn mer regulerbar kraft i takt med mer vind og sol.

Kristian O

Sitat fra: hELgenen på man 03. jul 2023, kl. 21:58Og sansynligheten for at det skal inntreffe er ifølge TSO'ene økende i dagens situasjon og derfor må tiltak gjøres med å få inn mer regulerbar kraft i takt med mer vind og sol.

Vil regulerbart forbruk ha samme effekt? Var dette grunnen til at tibber hadde regulering av elbil-lading?
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

Electric cars in Norway

Sitat fra: Kristian O på tir 04. jul 2023, kl. 07:05
Sitat fra: hELgenen på man 03. jul 2023, kl. 21:58Og sansynligheten for at det skal inntreffe er ifølge TSO'ene økende i dagens situasjon og derfor må tiltak gjøres med å få inn mer regulerbar kraft i takt med mer vind og sol.

Vil regulerbart forbruk ha samme effekt? Var dette grunnen til at tibber hadde regulering av elbil-lading?
At Tibber hadde regulering av av elbil-lading var jo for da fikk vi billigst strøm hele tiden. Det Tibber slet med var jo å betale i forkant... og som de endret på ....første gang...det stod jo i de meldingene vi fikk.

hELgenen

Sitat fra: Electric cars in Norway på tir 04. jul 2023, kl. 07:17
Sitat fra: Kristian O på tir 04. jul 2023, kl. 07:05

At Tibber hadde regulering av av elbil-lading var jo for da fikk vi billigst strøm hele tiden. Det Tibber slet med var jo å betale i forkant... og som de endret på ....første gang...det stod jo i de meldingene vi fikk.

Tibber har ingenting å gjøre med systemets stabilitet å gjøre - og så vidt jeg vet tilbyr de heller ikke systemtjenester som en BSP. Så dette med stryring av elbil lading er vel bare en tjeneste de tilbydde kundene sine gjennom ulike interface.

turfsurf

Sitat fra: hELgenen på tir 04. jul 2023, kl. 07:31Tibber har ingenting å gjøre med systemets stabilitet å gjøre - og så vidt jeg vet tilbyr de heller ikke systemtjenester som en BSP. Så dette med stryring av elbil lading er vel bare en tjeneste de tilbydde kundene sine gjennom ulike interface.
Nei, hele poenget med dette var jo at Tibber og andre tilsvarende tjenesteleverandører kunne koble ut elbillading ved mangel på kraft.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: Egil S på man 03. jul 2023, kl. 20:04Nå jeg så på dette så ville jeg ha hybrid-hus, dvs med batterier og mulighet for å gå off-grid.
Batteribanken (Growatt) kom på rundt 30.000kr mener jeg, i og for seg ok, den kunne også bygges ut til 25Kwt.
Det var da særdeles billig. Hvor fikk du denne prisen?
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Egil S

Sitat fra: turfsurf på tir 04. jul 2023, kl. 07:54
Sitat fra: Egil S på man 03. jul 2023, kl. 20:04Nå jeg så på dette så ville jeg ha hybrid-hus, dvs med batterier og mulighet for å gå off-grid.

Har en kompis som driver eget installatørselskap litt på hobby basis, siste par årene har han begynt med solceller, han handler direkte fra Kina, så dette var rett fra forhandler i Kina uten grossist eller noen mellomledd i Norge, Kinapris + moms.
Hvis jeg ikke husker feil var det ca 4000kr pr 2,5kwt modul, litt mer for den første, kunne ha inntil 10 moduler (25Kwt) i èn batteribank.

Hele anlegget var litt mer 2019 pris og kanskje 60% av den prisen de fleste aktørene opererer med i dag.

Counterpointer

«Slutt på «billig» strøm – nå skal prisen opp»

https://www.europower.no/kraftmarked/slutt-pa-billig-strom-na-skal-prisen-opp/2-1-1478268

Med unntak av noen timer i helgene hvor det har vært noen dipper ned mot minuspriser, så har ikke jeg fått inntrykk av at prisen har vært lav. Snittet for siste måned er 89 øre (med avgifter uten nettleie), som absolutt ikke er lavt på sommeren. Siste året er prisen i snitt 196 øre.

Det blir en ny hard vinter tydeligvis.

Ingeniøren

Sitat fra: Egil S på tir 04. jul 2023, kl. 18:16

Har en kompis som driver eget installatørselskap litt på hobby basis, siste par årene har han begynt med solceller, han handler direkte fra Kina, så dette var rett fra forhandler i Kina uten grossist eller noen mellomledd i Norge, Kinapris + moms.
Hvis jeg ikke husker feil var det ca 4000kr pr 2,5kwt modul, litt mer for den første, kunne ha inntil 10 moduler (25Kwt) i èn batteribank.

Hele anlegget var litt mer 2019 pris og kanskje 60% av den prisen de fleste aktørene opererer med i dag.

Litt på hobby basis....

Vet ikke om du leste om han som fikk brann i solcellene på taket. Etter det jeg fikk med meg så må huset rives og forsikringsselskapet kjører regress mot leverandør på 13-14 mill ?

Lurt å forsikre seg når men driver med slikt - eller bare gå konk ?
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
Linux Zorin på PC'n og Sunstyle integrerte solceller på taket

Radial

Sitat fra: Ingeniøren på tir 04. jul 2023, kl. 19:51
Sitat fra: Egil S på tir 04. jul 2023, kl. 18:16

Litt på hobby basis....

Vet ikke om du leste om han som fikk brann i solcellene på taket. Etter det jeg fikk med meg så må huset rives og forsikringsselskapet kjører regress mot leverandør på 13-14 mill ?

Når man fort legger 250w/m2, og gjerne på 50 m2 med tak, blir det en del effekt til slutt, som i tillegg står i noe ugunstige forhold.
Dette setter store krav til kvaliteten på hver installasjon.
Med den kvaliteten man ser på en del Elektro-installasjoner i dag (av fagfolk), er jeg IKKE overrasket at det vil brenne litt her og der.

Forsikringsselskapet går til regress mot ansvarlig installatør, noe som er normalt når det hverken var lynnedslag eller annen ekstern påvirkning som var årsaken.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Egil S

Sitat fra: Ingeniøren på tir 04. jul 2023, kl. 19:51Litt på hobby basis....

Mannen jobber til daglig i et stort industriselskap som leverer prosjekter bl.a i offshore bransjen, han er autorisert elektroinstallatør, arbeidsgiveren hans driver faktisk bl.a. på hans installatør papirer, nå er det en stund siden jeg sjekket, men det er vel under 1000 personer i landet med slik autorisasjon.
Det er slik alle store selskaper driver, de har gjerne 2-3 personer med papirer og sertifiseringer som gjør at de kan levere prosjekterte elektroinstallasjoner.
Det er ikke selskapet som innehar godkjenningene, det er den ansatte Ola Nordmann som har de.

Det har faktisk blitt oppdaget i nedbemanningssituasjoner at personer selskapet vurderer å gjøre overtallig har vært den personen som sitter på autorisasjonen hele selskapets drift er basert på, og plutselig var ikke denne personen vurdert overtallig lengre.

Siden jobben hans primært er kontor/papirarbeid, har han sitt eget firma "på siden" for å holde håndverket ved like, det har vært litt småjobber for familie og kjente tidligere, men etter at barna hans vokste til har han utvidet driften med intensjon å bygge opp et lite firma familien kan drive med på sikt.

Du har helt rett i at det er mange useriøse aktører der ute, akkurat denne karer er ikke en av dem.

Electric cars in Norway

Sitat fra: Egil S på tir 04. jul 2023, kl. 22:28Det har faktisk blitt oppdaget i nedbemanningssituasjoner at personer selskapet vurderer å gjøre overtallig har vært den personen som sitter på autorisasjonen hele selskapets drift er basert på, og plutselig var ikke denne personen vurdert overtallig lengre.

Ja det er jo ikke så bra ;D 

Enig i at det sikkert er både gode og useriøse aktører innenfor denne bransjen....som i de fleste andre bransjer også. 

De eneste som tar jobben sin "grav" alvorlig er vel begravelsesfirmaene ..... hi hi

Electric cars in Norway

Sitat fra: Counterpointer på tir 04. jul 2023, kl. 19:40«Slutt på «billig» strøm – nå skal prisen opp»

https://www.europower.no/kraftmarked/slutt-pa-billig-strom-na-skal-prisen-opp/2-1-1478268

Med unntak av noen timer i helgene hvor det har vært noen dipper ned mot minuspriser, så har ikke jeg fått inntrykk av at prisen har vært lav. Snittet for siste måned er 89 øre (med avgifter uten nettleie), som absolutt ikke er lavt på sommeren. Siste året er prisen i snitt 196 øre.

Det blir en ny hard vinter tydeligvis.
Counter...takk for lenken...

Jeg sier bare stakkars folk som i denne dyrtiden også da kansje til neste vinter "må betale det hvite ut av øya" for å holde varmen....trist sak hvis det blir en ny hard vinter!

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA